2018-08-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det står ingenstans att kommunen skall välja bostäder med längst kötid.
Men du får väl hålla med om att det är bra om kommunen väljer bostäder med lägst hyra. Det minskar ju kommunens utgifter. Eller hur? Ingen kan väl ha något emot det.

Frågeställningen var om utlänningar kan få företräde till bostäder som svenskar får stå länge i kö till. Gå tillbaka i tråden och titta. Vilket är visat. Med länk till gällande lagstiftning.

Citat:
Flyktingar sedan 1980 ca 163k (kol D+E). Dvs 1.6% av befolkningen. Deras anhöriga sedan 1980 ca 220 k (kol P). Dvs 2.2% av befolkningen. Summa 3.8% av befolkningen, givet att ingen dött sedan 1980, eller lämnat landet.

Barnslig ordlek från din sida. Om du ska välja ut de kategorierna får du visa att krigsvägrare, defactoflyktingar, skyddsbehövande, humanitära skäl, verkställighetshinder, de tre kolumnerna med tillfälliga lagar samt anhöriga till personer som inte haft kommunbidrag senast två år tidigare inte omfattas av EBO-lag och socialtjänstlag.

Citat:
Så i verkligheten är det mindre.

Nej. Det är mycket mer. Dels genom en hög nativitet som resulterat i en andra generation med omfattande social problematik. Dels genom att stora delar av övriga kategorier är välfärdsinvandring de med.

Citat:
(Jag hade en flykting som var PhD anställd i början på 90-talet. Hans fru disputerade här i Sverige. Men de flyttade till Kalifornien och startade ett framgångsrikt high tech bolag. Hade ju varit bättre om de flyktingarna stannat i Sverige. Men detta visar att flyktingar lämnar landet. Alla är inte kvar. Och en del har hunnit dö).

Ja, det är klart en PhD i samisk hemslöjd eller motsvarande kan ha gjort sig bra i dig lilla verksamhet. Glasskiosk, sågad och huggen ved eller vad det nu kan handla om på din kompetensnivå.

Däremot får gärna webcamshower, diplomamills o dyl etablera sig utanför rikets gränser.

Citat:
Tillkommer till vad. De får försörja sig själva. Flera stannar kvar här efter civ ing examen och plundras skoningslöst av staten.

Nja, med hänsyn tagen till utbildningsinnehållet torde det bli världens bästa verkstad för flertalet efter examen

Citat:
Vilka bedrägerier då. Blir man anställd här så har arbetsgivaren valt att utlänningen framför sökande som finns i landet. Och när man inte arbetar längre så åker man ut.

Eller så köper man en ny skenanställning som varar till nästa amnesti..

Citat:
Se ovan för att lära dig hur man läser av tabeller och räknar %.

Har du den ordningen på bokföringen i vedhandeln rekommenderas varmt att du anlitar en auktoriserad revisor innan skattmasen dyker upp. Annars kan det bli en gratis hotellvistelse på statsverkets bekostnad.

Citat:
Eftersom det är en nyhet för dig så skall jag berätta att bostäder produceras. Oklart vad du hade fantiserat om.

Du har månne gjort ett studiebesök på en byggarbetsplats sedan du hävde ur dig nedanstående?

Nu ska du få lära dig en sak till: Fast egendom = hus + mark.

Citat:
Jag saknar mycket redogörelser av dig från sådant du påstått och som jag synat. Det är helt tomt. Du tror inte du borde börja det omfattande jobbet med att redogöra.

När det regnar manna från himmelen ned har den fattige aldrig någon sked.
Senast redigerad av Allmogen 2018-08-06 kl. 20:18.
Citera
2018-08-06, 20:39
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det var du som förde vad du kunde betala på tal.

Hyresgäster ligger i snitt och betalar 30% av lönen i hyra. För din del skulle det då bli 6600. Och det är bara att titta på BR och räkna om boendeutgift med ett viss påslag så ser du vad du kan hyra för något.

Jag har svårt att se att du skulle ha något problem. Sedan kanske du har orealistisk drömmar om var du vill bo men då har du problem även idag.
Är det rimligt att man ska betala ungefär 30% av sin inkomst för att bo? Sedan förstår jag inte vad som blir bättre om min hyra blir dyrare? Jag kommer bo kvar oavsett om den kostar 4500 kr i månaden eller 6600 kr i månaden. Jag blir bara fattigare och ingen bostadsbrist blir löst. Sedan kan jag faktiskt hålla med om att dom allra mest attraktiva (Stockholms innerstad) är för billiga. Men jag vill inte att människor som bor i sunkiga förorter ska få det dyrare.
Citera
2018-08-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Eller så hyr man där man vill bo, även fast det kan ta några år att samla på sig kötid. Jag vill inte bo i en stadsdel med en massa invandrare.

Nä men då är det väl bara att vänta. Inget att klaga på med andra ord?
Citera
2018-08-06, 21:04
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Nä men då är det väl bara att vänta. Inget att klaga på med andra ord?
Jag klagar inte på dagens system. Däremot tror jag på att bygga REJÄLT så att kötiderna går till dom nivåerna dom en gång var, mycket kortare än idag alltså. Vi har aldrig haft marknadshyror i Sverige men tidigare hade vi en relativt bra fungerande hyresmarknad iallafall.
Citera
2018-08-06, 21:06
Medlem
Citat:
Är det rimligt att man ska betala ungefär 30% av sin inkomst för att bo? Sedan förstår jag inte vad som blir bättre om min hyra blir dyrare? Jag kommer bo kvar oavsett om den kostar 4500 kr i månaden eller 6600 kr i månaden. Jag blir bara fattigare och ingen bostadsbrist blir löst. Sedan kan jag faktiskt hålla med om att dom allra mest attraktiva (Stockholms innerstad) är för billiga. Men jag vill inte att människor som bor i sunkiga förorter ska få det dyrare.

Resultatet av att du betalar mindre än 30% av din inkomst för att bo är att ungdomar, med sämre inkomst än du, får betala 80% av sin inkomst för att bo i andra hand.

Är det rimligt att den äldre generationen, som rimligtvis borde ha högre lön, får subventionerat boende, och ungdomar, med dålig lön, får pynta hutlösa andrahandspriser?
Citera
2018-08-06, 21:09
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Resultatet av att du betalar mindre än 30% av din inkomst för att bo är att ungdomar, med sämre inkomst än du, får betala 80% av sin inkomst för att bo i andra hand.
Andrahandsuthyrning av hyresrätter bör förbjudas. Och den som hyr ut svart ska straffas hårt.

Sedan måste man såklart börja bygga billiga bostäder så att ungdomar kan bo till en rimlig hyra som man kunde förr i tiden (och som jag gör).
Citera
2018-08-06, 21:11
Medlem
Citat:
Andrahandsuthyrning av hyresrätter bör förbjudas. Och den som hyr ut svart ska straffas hårt.

Sedan måste man såklart börja bygga billiga bostäder så att ungdomar kan bo till en rimlig hyra som man kunde förr i tiden (och som jag gör).

Ingenting blir bättre av att andrahandsuthyrning totalt upphör, vi har fortfarande samma grundläggande problem att äldre generationer, med högre inkomst, har subventionerat boende, vilket är djupt orättvist.

Citat:

Din hyra är inte rimlig, den är subventionerad till nivåer långt under marknadspris, vilket orsakar en enorm brist.
Citera
2018-08-06, 21:13
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Ingenting blir bättre av att andrahandsuthyrning totalt upphör, vi har fortfarande samma grundläggande problem att äldre generationer, med högre inkomst, har subventionerat boende, vilket är djupt orättvist.
Jo för då säger dom upp sina lägenheter och fler blir lediga om dom inte själva vill bo där.

Ja vi har ett problem med att äldre bor subventionerat. Bostadsrätter med enorma ränteavdrag under hela sitt liv och sedan är fastighetsskatten avskaffad på det. Återinförde vi den gamla fastighetsskatten skulle många problem bli lösta.
Citera
2018-08-06, 21:22
Medlem
Citat:
Jag klagar inte på dagens system. Däremot tror jag på att bygga REJÄLT så att kötiderna går till dom nivåerna dom en gång var, mycket kortare än idag alltså. Vi har aldrig haft marknadshyror i Sverige men tidigare hade vi en relativt bra fungerande hyresmarknad iallafall.

Du menar under miljonprogrammet då staten och kommunerna byggde för hundratals miljarder? Det var ju en artificiell marknad. Jag har inte lust att betala för att sådana som du ska kunna bo billigt i innerstan.

Fixar man marknadshyror istället så kommer privata aktörer att ordna med tillgången, svårare än så är det inte.
Citera
2018-08-06, 21:24
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Du menar under miljonprogrammet då staten och kommunerna byggde för hundratals miljarder? Det var ju en artificiell marknad. Jag har inte lust att betala för att sådana som du ska kunna bo billigt i innerstan.

Fixar man marknadshyror istället så kommer privata aktörer att ordna med tillgången, svårare än så är det inte.
Vart ska dom bo som inte kan betala marknadshyra? Låginkomsttagare, fattigpensionärer, ensamstående och arbetslösa?

Ingen privat aktör kommer att bygga för dom. Dom allra flesta av dessa grupper bor idag i allmännyttan "subventionerat".
Citera
2018-08-06, 21:29
Medlem
Citat:
Vart ska dom bo som inte kan betala marknadshyra? Låginkomsttagare, fattigpensionärer, ensamstående och arbetslösa?

Ingen privat aktör kommer att bygga för dom. Dom allra flesta av dessa grupper bor idag i allmännyttan "subventionerat".

Dom kommer bo kvar där dem bor idag, dvs i subventionerade bostäder (det vi kallar allmännyttan). Alternativt kan de bo var som helst, vi har ju fortfarande socialbidrag, bostadsbidrag och hundra andra bidrag som betalar boende för behövande...

De enda som möjligtvis kommer behöva flytta (till ett billigare boende) blir väl de som bor i ytterst attraktiva områden med artificiellt låga hyror och som med sin LÖN inte har råd att betala den nya hyran.

Visst, kanske lite synd om dem, men de har ju å andra sidan åtnjutit stora privilegier under tiden de bott där de bor. Blir någon form av Karma .
Citera
2018-08-06, 21:32
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Dom kommer bo kvar där dem bor idag, dvs i subventionerade bostäder (det vi kallar allmännyttan). Alternativt kan de bo var som helst, vi har ju fortfarande socialbidrag, bostadsbidrag och hundra andra bidrag som betalar boende för behövande...

De enda som möjligtvis kommer behöva flytta (till ett billigare boende) blir väl de som bor i ytterst attraktiva områden med artificiellt låga hyror och som med sin LÖN inte har råd att betala den nya hyran.
Så du vill alltså ha subventionerade bostäder i fortsättningen? I vilket omfattning isåfall? Då kommer ju behöver av bostadsbidrag öka rejält och staten(du) få betala dessa bostäder iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in