2018-08-06, 12:46
  #15841
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du kan ha lite rätt i det. Parasiter som vill snika till sig av det som fogden plundrar noterar att dom har konkurrenter som kan klassificeras som invandrare, muslimer eller annat. Och då blir dom arga på konkurrenterna och vill få bort de. Då med tanken att de själv skall kunna snika till sig mer.

Kontrollfråga: hur många av invandrarhatarna propagerar för sänkta skatter?
(Svar: så gott som ingen. De vill sno invandrarnas bidrag).


Lika lite som det är hammarens fel när du slår dig på tummen.

Folket har valt politikerna. Det går inte riktigt att skylla hyresregleringen på politiker.
Vi väljare måste välja politiker som iaf har en ambition att montera bort den. Hindret är alla de väljare som vill ha den kvar.

Folket har valt politikerna ja. Samtidigt finns det frågor där folkets uppfattningar och önskemål skiljer sig kraftigt från politikernas. Där är invandringen ett otroligt tydligt exempel där politiken som förts varit den direkta motsatsen till vad folket vill (enl tex SOM)

Vad gäller hyresregleringen så har den ett stabilt stöd hos folket. Förmodligen för att folk inte förstår bättre men ändå.
Citera
2018-08-06, 12:48
  #15842
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Till de som inte kan se skillnad på bostadsrätter, hyresrätter och maträtter kan sägas
att lägenheter finns kvar för eviga tider. Det gör däremot inte maträtten. Men man
kan laga ny mat. Och efter att lägenheten bebotts av en person kan den bebos av
en ny. Lite svårare att äta samma maträtt igen, ens om någon av nyliberalerna i
tråden lyckas spy upp den.

Det går inte att återskapa läget som Riche, NK, Gröna Lund eller Mosebacke sitter på. Betyder det att staten borde lagstifta så att dessa inte.kan sälja något till annat än självkostnadspris?
__________________
Senast redigerad av flanders 2018-08-06 kl. 12:50.
Citera
2018-08-06, 12:49
  #15843
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://mitti.se/nyheter/miljon-lamnar-lagenhet/

De mesta utförsäljningarna just nu pågår i den gamla arbetarstaden Sundbyberg, där
moderaterna haft detta som sin ledstjärna sedan man kuppartat tog över makten för
några år sedan. Här tillämpas den bisarra iden att betala människor pengar (som de
inte skulle kunna tjäna) för att INTE OMBILDA !

"Ett antal av dem som inte kan få banklån får nu i stället ett ovanligt erbjudande: 500 000 kronor mot att ett investmentbolag tar över bostaden."

"”Du har inga utlägg eller kostnader för någonting /…/ Du behöver heller inte genomgå någon kreditprövning. Du behöver inget jobb och det spelar ingen roll om Du har betalningsanmärkningar eller annat som belastar Din ekonomiska eller sociala situation”, skriver bolaget i sitt utskick."
"Matanders tanke med att köpa loss lägenheterna efter att ombildningen är gjord, är att kunna sälja dem, senast i september, till marknadsvärdet eller mer – förhoppningsvis med vinst."
"Du bor ju själv i huset och har egenintresse i att det ombildas?
– Att jag bor här är en del i att vi nu gå ut med det här erbjudandet. Allt är lagligt schysst. Vi ser inga moraliska eller juridiska betänkligheter."

Ingen moral, som sagt var. Bara tjäna pengar utan att arbeta. Och på lite sikt kanske
man blir av med "patrasket".

https://mitti.se/nyheter/bostad/pengar-fickan-rovarkapitalister/

Moderaternas cynism vet inga gränser. Och någon allmännytta kommer man inte tillåta att
bygga någonstans, någonsin hädanefter. Vadå bostadsbrist ?
Utan hyresreglering hade ombildningar varit obefintliga sannolikt. De är en ren konsekvens av hyrrsregleringen. Ogillar du ombildningar borde du vara för marknadshyror. Alla vill inte äga även om de har pengar.
Citera
2018-08-06, 12:52
  #15844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det går inte att återskapa läget som Riche, Gröna Lund eller Mosebacke sitter på. Betyder det att staten borde lagstifta så att dessa inte.kan sälja något till annat än självkostnadspris?

Bor du på Riche ? Eller sitter du bara där för jämnan ?

Frågan kvarstår : Vissa "varor" ökar i pris utan att den som äger varan gjort det minsta
för att priset skall öka. Rättvist ? Och din uppätna maträtt är inte värd någonting. Och
vissa "varor" av samma sort skiljer sig vanvettigt mycket åt i pris.

Tillgång och efterfrågan på uppätna maträtter, har du satt dig in i det ?
Citera
2018-08-06, 12:55
  #15845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Utan hyresreglering hade ombildningar varit obefintliga sannolikt. De är en ren konsekvens av hyrrsregleringen. Ogillar du ombildningar borde du vara för marknadshyror. Alla vill inte äga även om de har pengar.

Ombildningarna är politiskt styrda och man tar till ungefär vilka knep som helst. Den stackare
som tar emot 1/2 miljon utan motprestation kommer att vara lika önskvärd som en normal
resthyresgäst brukar vara i ombildade fastigheter. Dessutom är det troligt att man förbrukat
alla pengarna vid det laget och då ställs man på gatan. Till tonerna av nyliberalt jubel.

Som sagt var, borgerlig politik handlar inte att åtgärda bostadsbrist utan att avskaffa
allt som påminner om allmännyttan. Alla skall bli lånetorskar ! För först då blir de riktiga,
borgerliga människor som verkligen älskar att äga.

"Jag älskar att äga" är ju en gammal moderat Tshirttext. Du kan väl ta fram din gamla.
Citera
2018-08-06, 12:56
  #15846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det styrker inte ditt påstående om att de ska få flytta var de vill, prova Strandvägen, går det?

Den här tekniken att låtsas som att man är komplett idiot när man bara delvis är det,
fungerar den för dig ute i verkligheten också ? Om du ens har någon, utan bara sitter
på Propagandaministeriet hela dagarna.
Citera
2018-08-06, 12:59
  #15847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det styrker inte ditt påstående om att de ska få flytta var de vill, prova Strandvägen, går det?

Vilket äldreboende som helst och det finns flera än man tror. Poängen är alltså att
det finns människor som skulle kunna motverka bostadsbrist men inte gör det utan
ställer ut löften som aldrig kommer att uppfyllas.

Om det finns/byggs ett äldreboende på Strandvägen så kanske. Den s k Nobelparken
är väl ledig om inte annat. Sikta in dig på den och ställ dig i kö tidigt !
Citera
2018-08-06, 13:01
  #15848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kommer fram gör du nog. Presumtionshyran har gjort att det faktiskt byggs hyreshus.

Plus en medveten politik av den nuvarande majoriteten.

http://www.stockholmshem.se/Nyproduktion/Stockholmshusen/

Skulle aldrig ha kommit till med Joakim Larsson (m) som byggnadsborgarråd.
Citera
2018-08-06, 13:07
  #15849
Medlem
"**4. Ersätt nerlagda äldreboenden med nya. **

Enligt Myndigheten för vård- och omsorgsanalys behöver antalet vård- och omsorgsboenden öka med minst 20 procent till 2025. Till detta kommer behovet av nya servicehus. Kommunerna måste bygga ut.

Sådana investeringar kräver att kommunerna är beredda att sälja fastigheter för att ha råd att bygga nytt. Det totala stopp för försäljningar och ombildningar inom allmännyttan som vänstermajoriteten i Stockholm har infört är inte hållbart om vi ska ha resurser att satsa på nya boenden."

Ur liberalernas artikel om alla över 85. Läs sista meningen ovan och se att det här är
bara att listigt sätt att avskaffa Allmännyttan på. Och ett listigt sätt att ställa grupper
mot varandra. Nu kan man skylla på invandrarna i utanförskapsförorterna som inte
ombildar sina bostäder så att de svenska 85åringarna tvingas bo kvar hemma !

Fult, riktigt fult, men kanske inte lika fult som i Sundbyberg där bostadsombildningsbolaget
betalar människor för att låtsas ombilda och bo kvar. Och sedan hoppas man att de skall
dö fort. Kanske köpa alkohol för den där halva miljonen som skulle "skänkas" bort.
Citera
2018-08-06, 13:21
  #15850
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Bor du på Riche ? Eller sitter du bara där för jämnan ?

Frågan kvarstår : Vissa "varor" ökar i pris utan att den som äger varan gjort det minsta
för att priset skall öka. Rättvist ? Och din uppätna maträtt är inte värd någonting. Och
vissa "varor" av samma sort skiljer sig vanvettigt mycket åt i pris.

Tillgång och efterfrågan på uppätna maträtter, har du satt dig in i det ?

Alla måste ha mat för att överleva samt bostad. Men det är lika absurt att några få ska få bo under marknadspris på Östermalm som att några få ska få äta på Riche till självkostnadspris.
Citera
2018-08-06, 13:23
  #15851
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Ombildningarna är politiskt styrda och man tar till ungefär vilka knep som helst. Den stackare
som tar emot 1/2 miljon utan motprestation kommer att vara lika önskvärd som en normal
resthyresgäst brukar vara i ombildade fastigheter. Dessutom är det troligt att man förbrukat
alla pengarna vid det laget och då ställs man på gatan. Till tonerna av nyliberalt jubel.

Som sagt var, borgerlig politik handlar inte att åtgärda bostadsbrist utan att avskaffa
allt som påminner om allmännyttan. Alla skall bli lånetorskar ! För först då blir de riktiga,
borgerliga människor som verkligen älskar att äga.

"Jag älskar att äga" är ju en gammal moderat Tshirttext. Du kan väl ta fram din gamla.

Oavsett så hade behovet av att ombilda varit obefintligt om det rådde marknadshyror. Det är bara ett sätt att komma.runt hyresregleringen.
Citera
2018-08-06, 13:35
  #15852
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Det förtjänar att påminnas om moderaternas förflutna, nutid och framtid när det gäller
avskaffandet av allmännyttan. Det här är antagligen den fråga där man är allra mest
ideologiskt positionerade av alla. Och man har ingen tanke på att ge med sig.

Olika moderater har i olika tider avskaffat allmännyttan på olika sätt. Nacka och Täby
var först och de sålde till andra bostadsbolag. Så görs även av moderaterna idag och
man har t ex sålt ut all allmännytta i Hagsätra till Ikano. Som genast påbörjar stora
renoveringar av allt, överallt. Med sina egna grejor ! Snacka om win-winsituation !
Den som är ofin skulle tala om mutor här.

Men du, lille pojk, har alltså inte ens hört talas om utförsäljningarna av allmännyttan
i Stockholms kommun ? Ligger nere just nu, men vänta bara tills efter valet. I värsta
fall får man nöja sig med några driftiga nyanlända som går samman och köper av sitt
utanförskapsområde.

Det där hade absolut inget med det jag skrev att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in