2018-08-06, 18:59
Medlem
Cockinsons avatar
Hej, första inlägget i tråden, men varit en läsare och intresserad sedan länge tillbaka, har lite reflektioner.

Jag anser det ytterst troligt att KM är MMPG, och en mycket trolig GM, jag har ett hyffsat begrundat scenario hurvida det kan ha gått till den natten.

Däremot ser jag ett scenario med BW som GM mycket intressant, då med H*nrik J*ngert (dåvarande M*gnusson) (e,u,a) direkt inblandad som GM alt. medbrottsling. Alternativt byt ut HJ mot SP, S*ane Pumfr*y (h,e).

Söker man i tråden på nyckelfraser som HJ, S*ane så ser man att det skrivits väldigt mycket kring detta.

Vad jag ser intressant in denna teori är följande men inte uteslutande:
BW och SP sägs i tråden vara på festen i Radbyn hos HJ, Håk*n Jyl*ä (a,h), BW bråkar med en tjej under festen. BW & SP skrivs i tråden att åka till Stadt i en liten vit bil (ev Open) ca 01.30, efter detta finns det inget mer rörande SP. BW sägs ses utanför Stadt men HA, kramas osv. Inget mer kring BW mer att det skrivs att det ryktas att han har ett alibi för resten av kvällen.

Ev. scenario 1: BW & SP tar bilen igen strax efter BW haft kontakt med HA, BW vill ha mer kontakt med henne, alkohol tenderar att sådan känslor faller in. Dom ser HA gående med KM (MMPG) på bron eller senare på Marieforsleden alt. Ekuddevägen.

Dom väljer att åka förbi paret och åker sen cykelvägen upp och ställer sig vid lekparken men avseendet att genskjuta paret och konfrontera dom. BW vet mycket väl att HA genar igenom kohagen.

BW och SP går ur bilen vid lekparken och ställer sig och väntar i kohagen. HA och KM anländer och BW eller SP börjar mucka bråk med KM. Hanna med hunden hör detta, med fraser som "nej, så får ni inte göra" är vad HA säger när de smått börjar bråka med KM, ev. hotar hon med livet och ber honom att dra därifrån annars dödar vi dig. SP beskrivs i tråden ett flertal ggr som våldsam.

KM lämnar platsen, BW & SP slår till HA så hon ska sluta göra väsen, detta lyckas inte men hon börjar blöda från näsan (se bevis passivt blod på ena skon), BW & SP håller för HA's mun och tillsammans med deras alkoholberusning kväver HA.

En av dom tar tag i bålen av HA's kropp och släpar kroppen medans denne går baklänges, HA's hälar släpar längs marken och hennes skor åker av, den andre slänger skorna ca 10m på vardera sida av stigen.

HA's ring och cerat från väskan åker ut när dom placerar henne i bilen, bilen gör avtryck i sanden och åker sedan tillbaka norrut på cykelvägen och tar strax vänster ut på vikingavägen, åker sedan till Sjukhuset ev. för att de tror att hon kanske lever, ändrar sig, eller förstår att hon är kvävd.

Tar beslut att bli av med kroppen, tänker ut snabbaste/enklaste platsen med vatten, väljer plats nordväst om sjukhuset som har en mycket liten grusväg gående utmed Vänern parallellt med sjukhuset sedermera Sten-, Järn- samt Bronsåldersvägen.
Åker dit via Lockerudvägen västerut ut och sedan höger in på grusvägen. Kör bilen på grusvägen så långt det går innan den smalnar , ställer bilen, bär kroppen väster genom ca 50m av träd och sänker kroppen i sumpmarken/vattnet.

Åker tillbaka till sjukhusparkeringen pga att de inte vill ha bilen i deras ägo under natten innan den görs ren, SP hoppar ev ut innan sjukhuset om man ska ta vittnet som sett vit bil med EN vitklädd man 20-30 års ålder hoppa ur och bege sig mot Lockerudshållet.

Ev. Scenario 2: BW & HJ, liknande scenario som tidigare fast SP är ute ur bilden efter Stadt, där BW träffar HJ som enligt tråden var på Stadt den dagen.

BW skjutsar HJ hem som bodde med föräldrarna på Stenåldersvägen 1 (granne med HA). Som scenario 1, ser HA med KM, och fortsätter i samma anda.

HJ bor i dessa trakter och gör det mer troligt att de använder Vikingavägen till Sjukhuset och sedan dumpar kroppen ovanför Stenåldersvägen via grusvägen.

HJ sägs(enligt Prinsessan) haft tillgång till båt '92 så det kan också vara troligt att den båten låg i slutet på den grusvägen (som idag har ett flertal båtar) och att BW och HJ dumpat kroppen i Vänern.

Detta scenario spinner lite in på GW's bok där det är två goda kompisar, och i HA's närhet.
En sådan närhet då de tillsammans enligt tråden letar i kohagen dagen därefter. Och drog igång Skallkedjan dagen efter.

Jag har läst i tråden att HJ seglade med HA under lördagen men hoppas höra någon som vet mer om det, eller om det ens stämmer.

BW's nya profilbild med pilotglasögon anser jag vara fascinerande pga att det kan ses som en hint till KM att inte prata, "jag har koll på läget", "pratar du så är du död" osv. På det sätt faller in i scenariot att KM's minneslucka är pga mordhot av gärningsmännen.
Senast redigerad av Cockinson 2018-08-06 kl. 19:08.
Citera
2018-08-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cockinson
Hej, första inlägget i tråden, men varit en läsare och intresserad sedan länge tillbaka, har lite reflektioner.

Jag anser det ytterst troligt att KM är MMPG, och en mycket trolig GM, jag har ett hyffsat begrundat scenario hurvida det kan ha gått till den natten.

Däremot ser jag ett scenario med BW som GM mycket intressant, då med H*nrik J*ngert (dåvarande M*gnusson) (e,u,a) direkt inblandad som GM alt. medbrottsling. Alternativt byt ut HJ mot SP, S*ane Pumfr*y (h,e).

Söker man i tråden på nyckelfraser som HJ, S*ane så ser man att det skrivits väldigt mycket kring detta.

Vad jag ser intressant in denna teori är följande men inte uteslutande:
BW och SP sägs i tråden vara på festen i Radbyn hos HJ, Håk*n Jyl*ä (a,h), BW bråkar med en tjej under festen. BW & SP skrivs i tråden att åka till Stadt i en liten vit bil (ev Open) ca 01.30, efter detta finns det inget mer rörande SP. BW sägs ses utanför Stadt men HA, kramas osv. Inget mer kring BW mer att det skrivs att det ryktas att han har ett alibi för resten av kvällen.

Ev. scenario 1: BW & SP tar bilen igen strax efter BW haft kontakt med HA, BW vill ha mer kontakt med henne, alkohol tenderar att sådan känslor faller in. Dom ser HA gående med KM (MMPG) på bron eller senare på Marieforsleden alt. Ekuddevägen.

Dom väljer att åka förbi paret och åker sen cykelvägen upp och ställer sig vid lekparken men avseendet att genskjuta paret och konfrontera dom. BW vet mycket väl att HA genar igenom kohagen.

BW och SP går ur bilen vid lekparken och ställer sig och väntar i kohagen. HA och KM anländer och BW eller SP börjar mucka bråk med KM. Hanna med hunden hör detta, med fraser som "nej, så får ni inte göra" är vad HA säger när de smått börjar bråka med KM, ev. hotar hon med livet och ber honom att dra därifrån annars dödar vi dig. SP beskrivs i tråden ett flertal ggr som våldsam.

KM lämnar platsen, BW & SP slår till HA så hon ska sluta göra väsen, detta lyckas inte men hon börjar blöda från näsan (se bevis passivt blod på ena skon), BW & SP håller för HA's mun och tillsammans med deras alkoholberusning kväver HA.

En av dom tar tag i bålen av HA's kropp och släpar kroppen medans denne går baklänges, HA's hälar släpar längs marken och hennes skor åker av, den andre slänger skorna ca 10m på vardera sida av stigen.

HA's ring och cerat från väskan åker ut när dom placerar henne i bilen, bilen gör avtryck i sanden och åker sedan tillbaka norrut på cykelvägen och tar strax vänster ut på vikingavägen, åker sedan till Sjukhuset ev. för att de tror att hon kanske lever, ändrar sig, eller förstår att hon är kvävd.

Tar beslut att bli av med kroppen, tänker ut snabbaste/enklaste platsen med vatten, väljer plats nordväst om sjukhuset som har en mycket liten grusväg gående utmed Vänern parallellt med sjukhuset sedermera Sten-, Järn- samt Bronsåldersvägen.
Åker dit via Lockerudvägen västerut ut och sedan höger in på grusvägen. Kör bilen på grusvägen så långt det går innan den smalnar , ställer bilen, bär kroppen väster genom ca 50m av träd och sänker kroppen i sumpmarken/vattnet.

Åker tillbaka till sjukhusparkeringen pga att de inte vill ha bilen i deras ägo under natten innan den görs ren, SP hoppar ev ut innan sjukhuset om man ska ta vittnet som sett vit bil med EN vitklädd man 20-30 års ålder hoppa ur och bege sig mot Lockerudshållet.

Ev. Scenario 2: BW & HJ, liknande scenario som tidigare fast SP är ute ur bilden efter Stadt, där BW träffar HJ som enligt tråden var på Stadt den dagen.

BW skjutsar HJ hem som bodde med föräldrarna på Stenåldersvägen 1 (granne med HA). Som scenario 1, ser HA med KM, och fortsätter i samma anda.

HJ bor i dessa trakter och gör det mer troligt att de använder Vikingavägen till Sjukhuset och sedan dumpar kroppen ovanför Stenåldersvägen via grusvägen.

HJ sägs(enligt Prinsessan) haft tillgång till båt '92 så det kan också vara troligt att den båten låg i slutet på den grusvägen (som idag har ett flertal båtar) och att BW och HJ dumpat kroppen i Vänern.

Detta scenario spinner lite in på GW's bok där det är två goda kompisar, och i HA's närhet.
En sådan närhet då de tillsammans enligt tråden letar i kohagen dagen därefter. Och drog igång Skallkedjan dagen efter.

Jag har läst i tråden att HJ seglade med HA under lördagen men hoppas höra någon som vet mer om det, eller om det ens stämmer.

BW's nya profilbild med pilotglasögon anser jag vara fascinerande pga att det kan ses som en hint till KM att inte prata, "jag har koll på läget", "pratar du så är du död" osv. På det sätt faller in i scenariot att KM's minneslucka är pga mordhot av gärningsmännen.

En av de bättre sammanställningarna hittills. Så här kan det mycket väl gått till.
Citera
2018-08-06, 19:37
Medlem
Cockinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
En av de bättre sammanställningarna hittills. Så här kan det mycket väl gått till.
Tack tack! Det blev lite långt, jag hoppas det kan komma upp mer information i tråden kring SP och HJ. SP flyttade tillbaka till England en kort tid därefter och hade inte bott mer än ca 6 månader i Sverige.
Därav så är det säkert oerhört svårt att få någonting alls kring denna person och säkerligen orsaken till alla frågetecken kring honom.

HJ däremot kan det förhoppningsvis komma mer information kring. Såsom, hade han bil, i så fall färg, modell.

Mer tips kring tillgång till båt om det nu stämmer, var båten fanns.

Var höll han hus under Lördagen, seglade han med HA, var han säkert på Stadt, förfest innan, alibi efter Stadt osv.

BW: sommarstuga Dillön? Om så, var han så god vän med HJ så de delade stugan under den sommartid 14/6?
Kan det trigga GW att tro att de åkte ut mot stor väg och mot deras "hem"?
Citera
2018-08-06, 19:42
Medlem
Plockade ut det jag tycker är intressant ur GW:s bok. Jag vet att det postats tidigare men är osäker på om allt tagits upp. Det är mest hans tyckande och gissningar men också några faktauppgifter och samband som kan vara av intresse.

Om de förmodade gärningsmännen:
”Två unga män i hennes egen ålder som hon kände väl sedan flera år tillbaka. Att även de hade en nära relation till varandra när det hände behöver kanske inte sägas.”

Om polisutredning och förhör:
”Bristande hantverk om man så vill och jag minns att det som störde mig mest var att man inte hade hållit några kontrollförhör med de personer som Helena hade träffat under den där kvällen och natten som hon försvann. Att de så fort som möjligt och med egna ord hade fått redogöra för vad de hade haft för sig i samband med Helenas försvinnande så att det finns dokumentation som man kan gå tillbaka till och stämma av mot i det läget som man börjar fatta misstankar mot någon av dem. För flera av dessa personer kommer det att dröja månader – i ett par fall till och med ett år eller mer – innan man håller ordentliga förhör med dem trots att de varit kända i utredningen redan från början.”

Uppgifter från polisutredningen:
”Lördagen den 13 juni hade Helena varit ute och seglat tillsammans med en väninna.”
(...)
”Det finns också uppgifter som tyder på att Helena är på dåligt humör när hon kommer ut från hotellet”

Utdrag ur GW:s teori:
”Helena blir upplockad av två gamla vänner i hennes egen ålder alldeles i närheten av torget utanför Stadshotellet. Hon ställer frågan och de lovar att skjutsa henne hem. En färd som tar högst fem minuter. De två som skall köra henne är bästa kompisar sedan flera år. Den som kör är nykter. Det är oftast han som kör. Den som sitter bredvid honom är inte nykter. Det är nästan alltid han som bestämmer. Bilen som de åker ägs av en av dem. Ingen bil som de har lånat.”
(...)
”När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad. Under den resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd.”
(...)
”Sedan fortsätter man hem och pratar igenom vad man skall säga för det fallet att polisen skulle höra av sig och ställa frågor. När de väl gjorde det var det långt senare och enbart rutinfrågor.”
Citera
2018-08-06, 21:14
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Var det inte användaren Bickan som menade att Pk:s polisalibi inte var helt vattentätt då det tydligen saknades anteckning om hemkörandet i polisens liggare för aktuell natt? Samma Bickan hävdade också att brovittnet sett Helena och PU vända på bron och gå tillbaka i riktning mot stan. Kan ju finnas anledning att läsa inlägg av denne användare igen för den som orkar.

Angående användaren Bickan så undrar jag inte om han/hon/de var troll och att Bickan hade andra orsaker med sina inlägg. Så fort jag såg Bickans inlägg ringde en klocka hos mig.

Bickan försöker anlägga ett myndighetsspråk/företagsspråk utan att lyckas särskilt bra. Bickan skriver ”våran” istället för ”vår” och liknande. Och att Bickan pratade i ”vi-form” istället för ”jag-form” tycker jag stärker att Bickan var ett troll.

Jag får intrycket att de vill framstå som privatutredare, men språket är emellanåt lite naivt och nästan lite barnsligt.

Och helt plötsligt försvinner Bickan från tråden.

Jag tror inte att man ska lägga så stor vikt vid Bickan och dennes inlägg i tråden.
Senast redigerad av Pajosv 2018-08-06 kl. 21:16.
Citera
2018-08-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Angående användaren Bickan så undrar jag inte om han/hon/de var troll och att Bickan hade andra orsaker med sina inlägg. Så fort jag såg Bickans inlägg ringde en klocka hos mig.

Bickan försöker anlägga ett myndighetsspråk/företagsspråk utan att lyckas särskilt bra. Bickan skriver ”våran” istället för ”vår” och liknande. Och att Bickan pratade i ”vi-form” istället för ”jag-form” tycker jag stärker att Bickan var ett troll.

Jag får intrycket att de vill framstå som privatutredare, men språket är emellanåt lite naivt och nästan lite barnsligt.

Jag tror inte att man ska lägga så stor vikt vid Bickan och dennes inlägg i tråden.
Det är just sånt du har upp som gör Bickan och flera till intressanta att lusläsa. Just de här små avvikelserma och egenheterna i språket tenderar att återkomma hos andra användarnamn. Oftast rör det sig om små detaljer som råkats lägga till i datorns ordlista, som t.ex. mellanslag före alla utropstecken och liknande. Går faktiskt att dra både den ena och andra slutsatsen om man är uppmärksam.
Huvudanledningen att jag tipsade om Bickans inlägg var dock att de på en del punkter går tvärtemot vad vi nu "vet'. All information är bra information liksom..
Citera
2018-08-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cockinson

Här stämmer det inte riktigt. Hade bilen stått vid lekplatsen hade "Hanna" sett den då hon gick förbi bara ett tiotal meter därifrån. Hon hör däremot bildörrar och en bil som åker iväg ute på Ekuddenvägen. Du är inte den förste som "faller i samma fälla". Intressanta tankar annars.
Citera
2018-08-06, 21:52
Medlem
Bickan, just det! Hade inte Bickans datasnille till kompis någon sorts algoritm som hade räknat ut hur allt låg till, eller hur var det nu igen?
Citera
2018-08-06, 22:11
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unipin
Bickan, just det! Hade inte Bickans datasnille till kompis någon sorts algoritm som hade räknat ut hur allt låg till, eller hur var det nu igen?

Jo, kanske nu när du nämner det. Har för mig att de nämnde det vid något tillfälle, eller så har jag bara sett att andra har diskuterat det om Bickan.

En algoritm för att lösa Helena-fallet... Häftigt! Man matar in några initialer som PU, KM och BW, modellen på den vita bilen, några platser som Ekudden och Stadshotellet, några datum och klockslag och ut ur skrivaren kommer lösningen och domen och GW Larson kan gå i pension.

High Tech!
Citera
2018-08-06, 22:22
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Det är just sånt du har upp som gör Bickan och flera till intressanta att lusläsa. Just de här små avvikelserma och egenheterna i språket tenderar att återkomma hos andra användarnamn. Oftast rör det sig om små detaljer som råkats lägga till i datorns ordlista, som t.ex. mellanslag före alla utropstecken och liknande. Går faktiskt att dra både den ena och andra slutsatsen om man är uppmärksam.
Huvudanledningen att jag tipsade om Bickans inlägg var dock att de på en del punkter går tvärtemot vad vi nu "vet'. All information är bra information liksom..

Du har så rätt... Och inte att förglömma när vissa skribenter väljer att lägga ut ”ny” info helt plötsligt.
Senast redigerad av Pajosv 2018-08-06 kl. 22:25.
Citera
2018-08-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv

Kan vara så att hen är kvar. Fast bakom ett annat nick
Citera
2018-08-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Pilot är väll mannen som ses på bron. Och det är inte KM. KM går till korvkiosk efter avslutat samtal, vilken korvkiosk sägs inte, kan lika gärna vara bantorgsgrillen. Han var stammis där efter utenätterna. Nu finns sedemera inte den kiosken längre. Jag trodde det var gm vi jaga.

Vilket samtal???korvkiosk?? Vem är pilot menar du? Det här inlägget är nästan knepigare än ditt föregående. Har du pratat med Klas?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in