2018-08-06, 20:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ok det tog 10 minuter från skjutningen till att insatstyrkan va på plats. (1)Visste man vart den misstänkte personen befann sig? Tänk om man väntat i 10 minuter och så visar det sig att han inte är där, (2)vad gör man då?

Flink är annars ett bra exempel på när polisens ingripande lyckades.
(3)Hur skulle man har gjort vid terrorattentatet på Drottninggatan? (4)Skulle man skickat dit all för att försöka hindra pågående terroristattack eller väntat på insatsstyrkan?

Svara gärna på dessa 4 frågor. numrera gärna svaren.

GM hade varit kvar på innergården om polisen hade agerat enligt mitt sätt att se på saken, poliser som spärrar av innergården så att ingen obehörigen tar sig in på gården och överraskar de som undersöker densamma, med risk för att bli ihjälskjuten. GM hade naturligtvis inte heller kunnat ta sig ut från innergården. I det fall han med hot om vapenvåld hade försökt så hade polisen använt sina vapen enligt gängse rutiner.

Vän av ordning kan naturligtvis hävda att Eric kunde ha stött på en polis utanför innergården och där hade samma situation upptått. Jag hävdar att så inte hade behövt vara fallet. Låter man inte folk komma väldigt nära så har man också fler valmöjligheter, ett manöverutrymme. Man kan välja att gå i skydd och observera, tills insatsstyrkan anländer, mer defensivt agerande än offensivt. Just därför kan det ha varit en god idé att spärra av gatstumpen innan man gick in på gården. Ju mer utrymme man behärskar desto större valfrihet har man.

Att gå in på innergården och söka efter en misstänkt beväpnad man är att agera offensivt.

Jag understryker att mycket av det jag skriver är vad jag anser, och är öppet för diskussion, om nu någon trodde annat.
Citera
2018-08-06, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När det handlar om att hantera civila människor så råder det principiellt ingen skillnad, du svamlar.

En genomgående princip är att man aldrig öppnar eld mot en civil person om det inte är absolut nödvändigt för att värna eget eller annans liv. Det är den absolut sista utvägen, och hotet skall vara trängande, en omedelbar fara.

Man skall sträva efter att kunna skjuta varningsskott om det kommer till ett läge att eldöppnande är oundvikligt. Där kommer eftertanke och sunt förnuft in i bilen, lös upgiften genom att eftersträva att du alltid har ett manöverutrymme, en chans att hinna varsebli vad som sker, göra en bedömning och därefter agera. Tänker man så, så minskar risken att man behöver skjuta varningsskott och verkanseld, särskilt verkanseld utan föregående varningsskott.

När det är nödvändigt att minska ner på manöverutrymme, trånga utrymmen, dolda vrår osv. kan man kompensera det med olika förmågor, i det aktuella fallet vore insatsstyrkan en bättre resurs än ordningspoliser anser jag. De är bättre skyddade, bättre samövade, bättre taktiskt uppträdande samt har hjälpmedel och metoder för att kunna lösa snabba situationer utan att behöva skjuta verkanseld direkt. Till exempel distraktionsgranater.

Hade man inte varit så fruktansvärt het på gröten, det fanns inget omedelbart hot mot någon, insatsstyrkan var på väg, och väntar på denna, så kan händelseförloppet med viss sannolikhet varit ett helt annat.

Ska man leta efter beväpnade personer är det sannolikt bäst att innan man skrider till verket i trånga utrymmen, förhindrar att utomstående tar sig in i utrymmet, i det här fallet en innergård, där man smyger runt och letar. Eric borde aldrig ha kunnat komma i närheten av tre helspända poliser på innergården, sannolikt med redan dragna vapen.

Polisen sägar att man är utsatt, visst, det skriver säkert de flesta under på. Dock bör polisen förklara varför man som utsatt försätter sig i ett ännu mer utsatt läge än vad som är tvunget, det fanns inget konkret omedelbart hot mot någon.

Jag hade aldrig gått in på den innergården utrustad och övad som en vanlig ordningspolis. Aldrig under rådande lägsbild, det fanna en misstänkt beväpnad person. Tänktes aldrig tanken att en misstänkt beväpnad person på innergården kan ha ett mycket kraftigt vapen i handen eller till och med sprängmedel?

Den misstänkte kan sitta i ett bakhåll, vapnet riktat mot ingången till innergården, tre poliser smyger fram, pang, pang, pang. I det läget hade de inte hunnit reagera, never.

Den misstänkte hade kunnat sitta i ett lägenhetsfönster beredd att öppna eld så fort en polis sätter sin fot på innergården.

Det här är ett medvetet risktagande, oklart varför man gör så. Dock, med facit i hand vet vi hur det kan gå när de bäst lämpade resurserna inte används.

Insatsstyrkan har utbildning, hjälpmedel, träning och taktik för att operera i alla miljöer, även i den tredimensionella världen.

Hotet fanns redan när de fick samtalet om att en beväpnad man fanns i området.

Att första patrull gick in är helt enligt polisens taktik som bygger på att så fort som möjligt gå in för att avbryta eller förhindra dödligt våld. Svenska polisen taktik bygger inte på att vänta på insatsstyrkan vid akuta lägen.
Citera
2018-08-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Om det nu var "våldsmannen" man "var ute efter" så visade det sig verkligen att han inte var där. Så då skjuter man en oskyldig till med DS.

Vad vet du om framtiden? När ska normen sättas enligt dig?
Så vi kan räkna med lite "spill" så länge det bara är ett undantag?

Ärligt? Ja. Världen är inte perfekt. Ska vi förbjuda alla från att köra bil för att några kör ihjäl sig och andra varje år?
Citera
2018-08-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd

Att första patrull gick in är helt enligt polisens taktik som bygger på att så fort som möjligt gå in för att avbryta eller förhindra dödligt våld. Svenska polisen taktik bygger inte på att vänta på insatsstyrkan vid akuta lägen.
Intressant vem den beväpnande man var. Eric eller våldsmannen?
Citera
2018-08-06, 20:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ok det tog 10 minuter från skjutningen till att insatstyrkan va på plats. (1)Visste man vart den misstänkte personen befann sig? Tänk om man väntat i 10 minuter och så visar det sig att han inte är där, (2)vad gör man då?

Flink är annars ett bra exempel på när polisens ingripande lyckades.
(3)Hur skulle man har gjort vid terrorattentatet på Drottninggatan? (4)Skulle man skickat dit all för att försöka hindra pågående terroristattack eller väntat på insatsstyrkan?

Svara gärna på dessa 4 frågor. numrera gärna svaren.

Eh, utan att veta så misstänker jag starkt att de första poliserna på plasts gjorde allt för att begränsa skadeutfallet genom att försöka varna och förhindra folk att befinna i området. Knappast någon polis sprang direkt fram till lastbilen, men så var det kanske?

Översatt till det aktulla fallet, första poliser på plats förhindrar att folk tar sig nära den aktuella adressen, men det gjordes kanske, har dock inte stt några uppgifter på det.

Någon påstår att Eric redan befann sig på innergården, någon att han kom dit efter att polisen hade anlänt gården?
Citera
2018-08-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ärligt? Ja. Världen är inte perfekt. Ska vi förbjuda alla från att köra bil för att några kör ihjäl sig och andra varje år?
Världen är långt från rättvis. Men är det inte ett system fel om dom som ska se till att trygghet finns ska kunna fimpa folk med "rätten i ryggen".
Citera
2018-08-06, 20:13
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Som jag har förstått det:

Larm inkom om person med vapen. Polis gör kontroll i sin dator och ser att det vid adressen bor en kvinna som varit hotad av rejält otrevlig figur. Poliser kommenderas till platsen med budskapet att det kan vara frågan om skarpt läge.

Polis kommer dit. Ser person med vapen (tror de). Skjuter.

Här i tråden har det kommit info om att den rejält otrevliga figuren ska vara en person som just nu är häktad. Om så är fallet kan man fråga sig om polisen som kollade adressen i datorn inte visste om det. Sådan info kanske inte alltid matas in i det program polisen använde sig av?

Hur som helst. När polis anländer dit och får se Eric kanske de, om de hade kännedom om hur den otrevliga personen ser ut, direkt förstod att det inte var han.

Men vad de hade framför sig var ju ändå en person som enligt deras bedömning var beväpnad. Klart att de då inte vänder om och åker tillbaka och rapporterar in att "nä, han var inte där, han den där rejält otrevliga".

De agerar ju givetvis ändå.

Informationen ovan kan förstås komma att ändras. Det är ju ofta så i början: diverse info sipprar ut, och sedan visar det sig att inte allt stämmer.
Att de inte skulle ha agerat bara för att han var häktad vore fel. Han kunde lika gärna ha skickat någon att djävlas med henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
En P226 med fyllt magasin väger ca 1150 gram. Om du tycker att det är tungt så är det nog dags att du beställer färdtjänst till ett gym. Rekylen från en 9mm är inte kraftig, jag har sett 9-åriga flickor skjuta 9mm utan några som helst problem. (OK, de använde stödhand, men en 12-årig pojke skjuter enkelt utan stödhand.) För en vuxen man räcker det att hålla kolven med två fingrar.
Lägg dessutom till magnumrevolver där man tagit ut lite krut så att kulorna har subsonisk hastighet osv...

Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Hade man riktat ljus på jeppen så hade faktum stått som klart och tydligt att objektet är en mupp.
Muppar rör sig inte snabbt och smidigt.

Muppar behöver inte alls vara gose snälla små rumpnissar.
Men att det är svagsint att skjuta ihjäl en mupp.

Pk har inympat beröringsskäcken, det fult med våld, pistolen är klinisk kula ut kula in, inga händer på objektet utan snyggt skött.

Poliser bär på fjäderbatong, hur svårt hade det varit att avleda/blända muppen och att en polis raskt kliver fram och viker ihop objektet?

Aj aj grovt polisvåld mot en förståndshandikappad! Apfasoner!
Pistol är rent och snyggt, inga händer, kula ut och kula in, muppen fick skylla sig själv!
Ett skämtvapen! Det orsakar antingen irritation eller benbrott. Det är liksom ingen slump att snuten i Norrland har de gamla batongerna då folk där uppe har vinterkläder i större utsträkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det är sant att det få pistolbeväpnade massmördare i Vasastan. Men att polisen borde låta dem löpa linan ut är nog det dummaste jag läst. Om det finns vuxna beväpnade dårar i stan så är det ofta just den vanliga polisen som ska ta hand om dem. Piketen och NI är inte alltid omedelbart greppbara. Dessa resurser används oftast vid planerade insatser.

Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag vet på mig av viss erfarenhet att jag aldrig hade öppnat eld mot muppen.
Jag har tampats mot kniv och annat med bra mycket mindre mot vad en polis står rustad med.

Man får inte som polis vara så simpel och feg att man inte kan pausa rullen och ta greppet rent mentalt.
Polisyrket innebär ett risktagande, jag hade set till att sätta ljus på jeppen och jag lovar att jag hade varit framme som etta och skickat muppen i backen och därpå fått ta skit av pressen och mina chefer hur i fan man ge sig på och slå en mupp?

Det råder en monumental tankevurpa i det här landet att ingenting eller så ska pistolen fram.
Fjollfasoner!
Hur då? Du tog tag i Lill-Eriks hand och sade att om han gör samma sak så kommer du att skvallra för hans mamma?

Citat:
Hur ska man då få reda på vad som händer? Vänta på insatsstyrkan varje gång?
Ingen tid för det. I Istanbul finns det riktiga bylingar med kaggar på 50-60 som fotpatrullerar. De har också snutar som är riktigt hårda djävlar. Men om något händer så får bylingarna ta första smällen.
Citera
2018-08-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
GM hade varit kvar på innergården om polisen hade agerat enligt mitt sätt att se på saken, poliser som spärrar av innergården så att ingen obehörigen tar sig in på gården och överraskar de som undersöker densamma, med risk för att bli ihjälskjuten. GM hade naturligtvis inte heller kunnat ta sig ut från innergården. I det fall han med hot om vapenvåld hade försökt så hade polisen använt sina vapen enligt gängse rutiner.

Vän av ordning kan naturligtvis hävda att Eric kunde ha stött på en polis utanför innergården och där hade samma situation upptått. Jag hävdar att så inte hade behövt vara fallet. Låter man inte folk komma väldigt nära så har man också fler valmöjligheter, ett manöverutrymme. Man kan välja att gå i skydd och observera, tills insatsstyrkan anländer, mer defensivt agerande än offensivt. Just därför kan det ha varit en god idé att spärra av gatstumpen innan man gick in på gården. Ju mer utrymme man behärskar desto större valfrihet har man.

Att gå in på innergården och söka efter en misstänkt beväpnad man är att agera offensivt.

Jag understryker att mycket av det jag skriver är vad jag anser, och är öppet för diskussion, om nu någon trodde annat.

I detta fall hade han kanske varit kvar men det är inte något man vet. I detta fall va det en person med autism och downs syndrom som sprang runt med ett leksaksvapen. Det är inget man visste vid larmet.

Vill du testa att köra ett snabbt rollspel där du förfogar över polisen och deras agerande?
Följande händer:
Du får ett larm om att man har sett en troligtvis beväpnad man vid en adress. Vad gör du?
Citera
2018-08-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Världen är långt från rättvis. Men är det inte ett system fel om dom som ska se till att trygghet finns ska kunna fimpa folk med "rätten i ryggen".

Hur skulle vårat samhälle se ut om vi inte hade rätten till nödvärn?

Polisen har rätt att använda våld vid fara för deras egna liv och andras. Om någon försöker döda dig så har polisen rätt att neutralisera denne person för att rädda livet på dig. Är inte det logiskt?
Citera
2018-08-06, 20:18
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för vettigt svar i en ovettig tråd 😊

Låter rimligt.

Nej, vapnets äkthet kunde polisen inte bedöma, men nån klocka borde ringt i nåns skalle.

När jag jobbade i akutpsykiatrin bedömde vi farlighet hela tiden, omprövade, dealade, diskuterade...

Vi hade bara tunna jävla bomullskläder och bara armar, och skulle ibland bemöta knivar, glasbitar, stolsben och skit...

Och om vi inte mötte det hot vi väntat oss, taggade vi ner istället för att fullfölja, hålla fast, bälta osv.

Polisen brukar också vara öppen och dynamisk, och detta är verkligen ett särfall. Varför en viss grupp fick hjärnsläpp får vi aldrig veta.

Man var ung 30 m från ET när man sköt. Tyckte de verkligen att han såg normal och skjutkapabel ut?

Tack för ditt vettiga inlägg!

Polisens uppgift är att vara den som tänker och gör rätt.
Citera
2018-08-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Ingen tid för det. I Istanbul finns det riktiga bylingar med kaggar på 50-60 som fotpatrullerar. De har också snutar som är riktigt hårda djävlar. Men om något händer så får bylingarna ta första smällen.

Varför argumenterar du med mig om det här? Jag vill ju med mina frågor påpeka att det inte finns tid att vänta. Vi tycker samma sak!
Citera
2018-08-06, 20:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd

Håller inte med om att en beväpnad person är ett hot, finns ingen automatik i det. Finns många människor som får bära ett vapen till och från sin bostad, och även om de gör det på fel sätt betyder det inte att de utgör ett hot, åtminstone inte ett omedelbart hot.

Jag tycker att det låter som en rätt logiskt taktik, att så fort som möjligt gå in för att avbryta eller förhindra dödligt våld. Dock, i det aktuella fallet utövades inget dödligt våld mot någon, således fanns det inget att avbryta.

Sedan kan du inbilla mig att två-tre ensamma ordningspoliser planlöst går in i en skola där man vet att en galning springer runt med ett automatvapen och skjuter urskiljningslöst. Även om Sverige har blivit galet så har inte alla poliser tappat lusten att leva.

Tycker att du resonerar och argumenterar som en oerfaren pojkspoling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in