Citat:
Ok det tog 10 minuter från skjutningen till att insatstyrkan va på plats. (1)Visste man vart den misstänkte personen befann sig? Tänk om man väntat i 10 minuter och så visar det sig att han inte är där, (2)vad gör man då?
Flink är annars ett bra exempel på när polisens ingripande lyckades.
(3)Hur skulle man har gjort vid terrorattentatet på Drottninggatan? (4)Skulle man skickat dit all för att försöka hindra pågående terroristattack eller väntat på insatsstyrkan?
Svara gärna på dessa 4 frågor. numrera gärna svaren.
Flink är annars ett bra exempel på när polisens ingripande lyckades.
(3)Hur skulle man har gjort vid terrorattentatet på Drottninggatan? (4)Skulle man skickat dit all för att försöka hindra pågående terroristattack eller väntat på insatsstyrkan?
Svara gärna på dessa 4 frågor. numrera gärna svaren.
GM hade varit kvar på innergården om polisen hade agerat enligt mitt sätt att se på saken, poliser som spärrar av innergården så att ingen obehörigen tar sig in på gården och överraskar de som undersöker densamma, med risk för att bli ihjälskjuten. GM hade naturligtvis inte heller kunnat ta sig ut från innergården. I det fall han med hot om vapenvåld hade försökt så hade polisen använt sina vapen enligt gängse rutiner.
Vän av ordning kan naturligtvis hävda att Eric kunde ha stött på en polis utanför innergården och där hade samma situation upptått. Jag hävdar att så inte hade behövt vara fallet. Låter man inte folk komma väldigt nära så har man också fler valmöjligheter, ett manöverutrymme. Man kan välja att gå i skydd och observera, tills insatsstyrkan anländer, mer defensivt agerande än offensivt. Just därför kan det ha varit en god idé att spärra av gatstumpen innan man gick in på gården. Ju mer utrymme man behärskar desto större valfrihet har man.
Att gå in på innergården och söka efter en misstänkt beväpnad man är att agera offensivt.
Jag understryker att mycket av det jag skriver är vad jag anser, och är öppet för diskussion, om nu någon trodde annat.