Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för vettigt svar i en ovettig tråd 😊

Låter rimligt.

Nej, vapnets äkthet kunde polisen inte bedöma, men nån klocka borde ringt i nåns skalle.

När jag jobbade i akutpsykiatrin bedömde vi farlighet hela tiden, omprövade, dealade, diskuterade...

Vi hade bara tunna jävla bomullskläder och bara armar, och skulle ibland bemöta knivar, glasbitar, stolsben och skit...

Och om vi inte mötte det hot vi väntat oss, taggade vi ner istället för att fullfölja, hålla fast, bälta osv.

Polisen brukar också vara öppen och dynamisk, och detta är verkligen ett särfall. Varför en viss grupp fick hjärnsläpp får vi aldrig veta.

Man var ung 30 m från ET när man sköt. Tyckte de verkligen att han såg normal och skjutkapabel ut?

Kom ihåg att detta skedde innan solen gick upp. Ja det var ett visst ljus men inte dagsljus

Om man sedan tittar på bilden i länken så titta på ljuset. Trots att brottsplats undersökningen sker efter solens uppgång så är inte detta världens ljusaste innergård. Den är lummig med mycket skuggor. Hur mörk är den inte under natten?

Med tanke på att polisen vapen kastar ut patronerna snett fram till höger så borde skytten ungefär ha stått där polisen står och fotar på bilden. Skjutriktningar bör ha varit ned mot trädet till vänster i bakgrunden.

På grund av ljusförhållanden och skymmande objekt är det inte alls säkert att polisen kunde identifiera att Eric hade Downs syndrom. Poliserna står dessutom högre upp än Eric och tittar sent nedåt på han.

https://minfil.com/a8O1F4f7b3/21a95bd7-3ae4-4c20-b48f-1aa6c3fd3a01.jpg
Citera
2018-08-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Intervjun är i en borgarblaska. De har ropat på hårdare tag från polisen länge. Klart de vill rentvå sig. Noll trovärdighet.
Varför tänkte inte jag på det? SvD har helt enkelt hittat på intervjun med Anniqa Lindberg.

Men nu är det samling, och därefter är det dags för din medicin.
Citera
2018-08-06, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Givetvis inte. Det kan ju innebära att man inte kan vräka ur sig ogrundade otidigheter och dumheter. Att tänka efter, resonera rationellt baserat på fakta är tabu i den här tråden.

Vilket i sig är oerhört ironiskt, då flera som häver ur sig åsikter förblindade av irrationella känslor här i flera andra trådar brukar ondgöra sig över t.ex. känslostyrda batiktanter, miljöpartister och annat allsköns elände.

Uttryck som "jag vägrar att tro" och liknande förekommer rätt frekvent här, vilket i sig är talande.

Fast nu är det ju inget jag tror utan VET att det råder förundersökningssekretess så länge en förundersökning pågår. Det är liksom en lagstadgad realitet.

Som sagt, läs på, gör om, gör rätt.
Citera
2018-08-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad menar du med ansvar i detta fall? Utgår du ifrån att polisen har gjort något fel?
Utgår du ifrån att poliserna, dessa tre , handlade rätt? Förklara gärna.
Självklart har de hanterat situationen fel.
Med facit i hand så var ERic ingen våldsam farlig person.
Generellt gör polisen ett mycket bra arbete i det samhälle vi har,nu.
Men vissa individer inom poliskåren ska inte arbeta i yttre tjänst, de passar bättre att hantera allt annat.
Citera
2018-08-06, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Är det bara jag som ser röda eller gula detaljer vid "mynningen" och kolven?

Jag hoppas jag har fel.

Hela sammanhanget är förbryllande. Svensk polis har hög kompetens, är van att "prata ner" diverse skogstokiga personer, i alla sorters miljöer.

Och detta är långt ifrån ett problemområde. Stockholms innerstad fylls mest av övre medelklass och överklass.

Annat var det förr...

Är det nånstans en äkta skjutgalen snubbe antagligen inte härjar är det på denna gata.

Jag anser inte att svensk polis är kass. Jag tror att en liten grupp poliser har problem, och att polisen kommer att ta hand om skiten i det tysta.

Några kort på bordet blir det ej.

Du kunde inte tänka så långt att det faktiskt händer att det uppstår situationer då det inte går att "prata ner" någon.

Vad har det med saken att göra att det normalt är ett lugnt område? Blir en situation mindre akut då någon riktar ett vapen emot en då?
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-06 kl. 13:29.
Citera
2018-08-06, 13:24
Medlem
Jag är av uppfattningen att polisen utefter de givna förutsättningarna agerade korrekt, Med tragiskt utfall såklart. Kan dock komma att ändra mig när fup:en släpps och skulle påvisa något annat...

Det som är beklämmande är att det sitter folk härinne som på allvar tror att polisen med berått mod skjutit ihjäl killen EFTER de konstaterat att han hade downs och ett leksaksvapen.

Och, som en del redan skrivit, använder man ord som "avrätta" och "mördare" etc. så har man inte riktigt koll på begreppen utan behöver kanske googla lite.
Citera
2018-08-06, 13:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om nu "flyktingarna" kan bli traumatiserade av att höra skottlossning, varför är det så många av dem som kommer till skjutbanan för att de vill prova på pistolskytte?

Haagkonventionen reglerar vilka vapen som får användas i krig, inte i polisiär verksamhet. Konventionen är från 1899 och förbjuder även att släppa bomber från luftballong.

Concealed carry är tillåtet i hela USA, men i praktiken förbjudet på vissa platser eftersom polisen vägrar utfärda tillstånd. Illegitima och vådliga skjutningar tilltar inte, de minskar. Nedgången är direkt korrelerad med införandet av concealed carry, vilket inleddes i Florida 1987 om jag inte minns fel. Privatpersoners skjutvapen används för att avvärja brott ca 2,5 miljoner ggr varje år, vilket är skyhögt högre än användande av skjutvapen för att begå brott. Ett beväpnat samhälle är ett artigt samhälle.

Skulle inte gå att införa här. Jag är ledsen.
Citera
2018-08-06, 13:28
Medlem
vichy6s avatar
Någon hade tidigare i tråden en poäng enligt mig. De är rädda för kriminella med vapen i t ex Malmö, men i Vasastan skjuter de ner någon rätt av. 3 modiga dessutom
Citera
2018-08-06, 13:28
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men vissa individer inom poliskåren ska inte arbeta i yttre tjänst, de passar bättre att hantera allt annat.
Är du dum på riktigt eller låtsas du bara?
Med facit i hand ja.
Polisen hade inte facit.
-Vad polisen hade var en känd adress där en våldsam person brukade uppehålla sig, ett larmsamtal där någon sagt sig sett en beväpnad person, samt en vuxen man som inte lydde polisens order att lägga ner vapnet. Förklara för mig hur polisen hanterat det här fel.
Att killen var mongo och hade en treårings intellekt gör ju saken bara än värre då han inte hade förstått innebörden av att rikta vapnet mot någon och trycka av, eftersom alla andra han gjort så mot har ju bara rest på sig igen och skrattat när dom lekt färdigt.
Förklara hur polisen ska kunna avgöra om det var ett riktigt, laddat, vapen eller inte.
Citera
2018-08-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ni omprövade och diskuterade. Tror du man hinner göra det om någon riktar en pistol mot en?

Det finns nyanser. Polisen jobbar dynamiskt varje dag och hanterar svårare fall än detta utan blidspillan.

Tror du man omprövar när en pat tagits som gisslan i ett rökrum och hotas till livet och dörren är stängd? Eller tror du att alla skötare vräker sig in, locked on target?

Ett exempel. Kan ske när som helst.
Citera
2018-08-06, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Är du dum på riktigt eller låtsas du bara?
Med facit i hand ja.
Polisen hade inte facit.
-Vad polisen hade var en känd adress där en våldsam person brukade uppehålla sig, ett larmsamtal där någon sagt sig sett en beväpnad person, samt en vuxen man som inte lydde polisens order att lägga ner vapnet. Förklara för mig hur polisen hanterat det här fel.
Att killen var mongo och hade en treårings intellekt gör ju saken bara än värre då han inte hade förstått innebörden av att rikta vapnet mot någon och trycka av, eftersom alla andra han gjort så mot har ju bara rest på sig igen och skrattat när dom lekt färdigt.
Förklara hur polisen ska kunna avgöra om det var ett riktigt, laddat, vapen eller inte.

Du försöker rationalisera detta till polisens fördel. Men med tvivelaktiga metoder

Vuxen man?
mongo?
Citera
2018-08-06, 13:43
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes

Med facit i hand ja, men du kan inte förutse att poliser ute på fältet innan en insats mot en beväpnad person kan sitta och diskutera problemet på Flashback i en vecka innan man går in i situationen och med hjälp av spåmän kan få reda på att vapnet är en replika.

Jag hävdar att det är mycket stor sannolikhet att poliserna agerade rätt med den informationen som fanns vid insatsen och så som MGM agerade i situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in