2018-08-06, 13:00
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja kanske det men i år har det varit så förbannat hett så folk har antagligen badat mer än att diskutera på Flashback.
Jag ser lite mer att det är beroende av vädret( kallt och regnigt) medlemmarna söker sig in i värmen, humorn, lite arga kommentarer, kiv och tidsfördriv.

Jag tänker nu inte främst på sommaren heller, men denna utveckling har varit tydlig ända sedan vintern.

Moderatorerna har gjort rejäla fuck ups med 50/50 regeln, samt nitisk och byråkratisk moderering av nya trådar som sammanfogas till större.

Det liknar en myndighet nästan, där det blir en stor likformighet som i sin tur gör att man tappar bort essensen av små detaljer, som i sin tur leder till nya perspektiv och infallsvinklar.

50/50 regeln som tillåter personangrepp har spårat ur och jag tror många av det skälet lämnar forumet, då man inte pallar sitta med en massa troll som väcker olust.

Recept för katastrof.
Citera
2018-08-06, 13:23
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag tänker nu inte främst på sommaren heller, men denna utveckling har varit tydlig ända sedan vintern.

Moderatorerna har gjort rejäla fuck ups med 50/50 regeln, samt nitisk och byråkratisk moderering av nya trådar som sammanfogas till större.

Det liknar en myndighet nästan, där det blir en stor likformighet som i sin tur gör att man tappar bort essensen av små detaljer, som i sin tur leder till nya perspektiv och infallsvinklar.

50/50 regeln som tillåter personangrepp har spårat ur och jag tror många av det skälet lämnar forumet, då man inte pallar sitta med en massa troll som väcker olust.

Recept för katastrof.
Jag tror också att användaren förändrats under årets lopp.
Jag ser inte det man säger om moderatorerna. De är väl vanliga medlemmar också som ska hålla reda på oss andra.Jag är heller inte fixerad vid troll( vet ärligt talat inte hur man ser sådant heller).
Jag var känslig i början för det man kallar personangrepp men har lärt mig att inte dras in i skiten.
Meningslöst att diskutera med människor som kallar en öknamn osv och det blir garanterat OT om man svarar en sådan " pärla"
Sammanfogning av trådar är heller inget problem för mig. Det är ju i stort sett samma diskussioner men olika rubriker enbart.
Orkar man inte läsa igenom hela sammanfogningen så kan man väl läsa de sista inläggen då.
Man kan ju väva in nya infallsvinklar på ett bättre sätt och att det blir topic ändå.
Kan hända att användare som varit med länge inte kan med det nya samtalsklimatet.
Ärligt talat kollar jag aldrig in de här siffrorna heller.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-08-06 kl. 13:32.
Citera
2018-08-06, 14:23
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Jag ser inte det man säger om moderatorerna. De är väl vanliga medlemmar också som ska hålla reda på oss andra.Jag är heller inte fixerad vid troll( vet ärligt talat inte hur man ser sådant heller).
Jag var känslig i början för det man kallar personangrepp men har lärt mig att inte dras in i skiten.
Meningslöst att diskutera med människor som kallar en öknamn osv och det blir garanterat OT om man svarar en sådan " pärla"
Sammanfogning av trådar är heller inget problem för mig. Det är ju i stort sett samma diskussioner men olika rubriker enbart.
Orkar man inte läsa igenom hela sammanfogningen så kan man väl läsa de sista inläggen då.
Man kan ju väva in nya infallsvinklar på ett bättre sätt och att det blir topic ändå.
Kan hända att användare som varit med länge inte kan med det nya samtalsklimatet.

Nej, det har ingenting med användarbasen att göra.

Det har snarare att göra med att reglerna för vad som står kvar har förändrats dramatiskt, som har lett till en atmosfär där man tillåter OT, personangrepp osv, aka 50/50 regeln.

Det du tycker att du kan ignorera spelar ingen roll för andra, då kontentan blir att många diskussioner spårar ur och avleds, samt att många inte orkar ha förväntningarna av att en tråd dem skapar leder till troll.

Då startar man tråden inte överhuvudtaget, och det leder till en mindre mångfald och att användarna tillslut lämnar forumet.

Det är riktigt dött på Flashback nu för tiden, och moderatorerna och regelverket är såpass hardcore att man tummar på kvalitén.

Infogade trådar är en stor avtändning för många då folk inte har som vana att gå och uppdatera sig i specifika trådar som är klistrade eller pallar att söka upp nya.

Ingen gör det i princip, det är alldeles för onaturligt.
Citera
2018-08-06, 17:18
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

Det fungerar tyvärr inte. Folk läser i regel första inlägget och sen svarar de på den frågeställningen. Om den frågeställningen lyfts in i "den gigantiska tråden om ......" så får den ett par svar samma dag som inlägget postades för att sen försvinna. Det här har jag sett hur många gånger som helst.

Ännu ett exempel från sportens värld är aktiviteten under fotbollsvm. Tack vare att det fanns en forumdel endast för det med tillåtelse att skapa trådar med stor frihet t så kunde diskussionerna leva i veckor. Exempel trådar som "vms snyggaste mål", " vms bästa spelare", "tv produktionen", "tyskland vad fan var det som hände", fick dynamik och ett par nya inlägg per dag när något nytt upptäcktes. Hade man sammanfogat de trådarna till "den stora tråden om fotbollsvm" så hade de försvunnit i en massa skitinlägg som " öööh jag tror Brasilien vinner idag och neymar gör 2 mål !". Och jag förstår fortfarande inte varför trådar ska sammanfogas förutom i ytterst få fall. Om 25 personer väljer att tycka att det är intressant hur Tyskland ska lägga upp taktiken för att det inte ska återupprepas till nästa mästerskap så låt dem göra det. När ämnet är uttömt så faller tråden i glömska ändå, istället för att med tvång döda ämnet som så ofta är fallet just nu.
Citera
2018-08-06, 18:41
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Nej, det har ingenting med användarbasen att göra.

Det har snarare att göra med att reglerna för vad som står kvar har förändrats dramatiskt, som har lett till en atmosfär där man tillåter OT, personangrepp osv, aka 50/50 regeln.

Det du tycker att du kan ignorera spelar ingen roll för andra, då kontentan blir att många diskussioner spårar ur och avleds, samt att många inte orkar ha förväntningarna av att en tråd dem skapar leder till troll.

Då startar man tråden inte överhuvudtaget, och det leder till en mindre mångfald och att användarna tillslut lämnar forumet.

Det är riktigt dött på Flashback nu för tiden, och moderatorerna och regelverket är såpass hardcore att man tummar på kvalitén.

Infogade trådar är en stor avtändning för många då folk inte har som vana att gå och uppdatera sig i specifika trådar som är klistrade eller pallar att söka upp nya.

Ingen gör det i princip, det är alldeles för onaturligt.
Jag kan ju inte prata ÅT andra utan mest säga hur jag upplever flashback.
Det finns heller inga regler på hur man får uttrycka sig. Däremot får man tex inte enbart som kommentar i ett ämne skriva " Du är en idiot" eftersom då tråden kommer att handla om huruvida man är en idiot eller inte om man tar åt sig av uttrycket.
Sådana uttryck kan man ju anmäla. Inte för att det står " idiot" utan mer att det blir OT med enbart den meningen.
Så uppfattar i alla fall jag detta.
Jag har inga större problem med infogade trådar.
Jag kollar mest på ämnet i tråden och om det är ett intressant diskussionsämne.
Kollar mitt senaste inlägg och kollar andras svar efter det. När jag inte diskuterar läser jag kommentarer från början av tråden.
Tycker väl också att det beror på vilken tråd och avdelning man befinner sig i.
Tycker också att en diskussionen ibland blir urvattnad och dör av sig själv.
Finns liksom inte så mycket mer att tillföra eller diskutera i vissa trådar.
För det mesta tar moderatorer bort trådar.som inte har diskussionsunderlag
Jag personligen startar aldrig trådar. Tycker att det finns så mycket trådstarter att välja på..
Från när/ vilket år tycker man att flashback " torkat"? 2017- 2018 ?
Jag ser mer ett mönster beroende på årstid och ämne mest av allt. Går i vågor alltså.
Citera
2018-08-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det fungerar tyvärr inte. Folk läser i regel första inlägget och sen svarar de på den frågeställningen. Om den frågeställningen lyfts in i "den gigantiska tråden om ......" så får den ett par svar samma dag som inlägget postades för att sen försvinna. Det här har jag sett hur många gånger som helst.

Ännu ett exempel från sportens värld är aktiviteten under fotbollsvm. Tack vare att det fanns en forumdel endast för det med tillåtelse att skapa trådar med stor frihet t så kunde diskussionerna leva i veckor. Exempel trådar som "vms snyggaste mål", " vms bästa spelare", "tv produktionen", "tyskland vad fan var det som hände", fick dynamik och ett par nya inlägg per dag när något nytt upptäcktes. Hade man sammanfogat de trådarna till "den stora tråden om fotbollsvm" så hade de försvunnit i en massa skitinlägg som " öööh jag tror Brasilien vinner idag och neymar gör 2 mål !". Och jag förstår fortfarande inte varför trådar ska sammanfogas förutom i ytterst få fall. Om 25 personer väljer att tycka att det är intressant hur Tyskland ska lägga upp taktiken för att det inte ska återupprepas till nästa mästerskap så låt dem göra det. När ämnet är uttömt så faller tråden i glömska ändå, istället för att med tvång döda ämnet som så ofta är fallet just nu.

Jag håller med. Och jag kan dessutom tänka mig att det är OK att även diskutera en specifik händelse i samlingstråden, men då kanske i bredare former. T ex en stor skandal inom italiensk fotboll kan vara värd sin egna tråd, där de som är specifikt intresserade av denna händelse kan grotta ner sig i detaljer. Det utesluter dock inte att man även kan diskutera händelsen i samlingstråden om italiensk fotboll, men där då i kanske bredare former typ hur den påverkar alla aspekter inom italiensk fotboll.

Man kan se det som komplement.
Senast redigerad av Brille68 2018-08-06 kl. 20:04.
Citera
2018-08-06, 20:51
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tack. Flashbacks global ranking tycks ju rasa just nu, men det vore intressant att se hur det ser ut i ett flerårigt perspektiv. Det finns som sagt årstidseffekter.
Det där raset ser ut att korrelera med midsommarafton, vilket är starten för många svenskars semester om jag inte har helt fel. Men visst vore en jämförelse över längre tid långt mer intressant.
Citera
2018-08-07, 22:45
Bannlyst
Också märkt att forumet börjat dö för mig känns det som det började dala någon gång efter 2015.

Förut var det hög aktivitet i trådarna nu kan det ta flera dagar innan nya inlägg författas.

Men kanske är lika bra? Every dog has his day.
Citera
2018-08-08, 22:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Recept för katastrof.

Sant talat. 50/50-regeln bidrar definitivt till att seriösa debattörer lämnar forumet. Vem vill slösa bort sin tid på troll? Särskilt efter det att ignore-funktionen togs bort tror jag att många som inte vet hur man använder userscripts skräms bort av 50/50-trollens härjningar.
Citera
2018-08-09, 11:52
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Finns massor av alternativ som är bättre, mer individanpassat, mindre censur och mer frihet än flashback.

Flashback har totalt spelat ut sin roll och kommer snart att självdö.
Vadå, Facebook?
Citera
2018-08-10, 12:06
Avslutad
Ja antalet verkar sjunka . Brukade vara runt 32-37 tusen inloggade på dagarna . Men sånt är livet folk går vidare . Det går upp det går ner. Kanske Flashback någon stänger helt . Många tar också pausar ibland. Ska nog också ta en lång snart
Citera
2018-08-10, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ja antalet verkar sjunka . Brukade vara runt 32-37 tusen inloggade på dagarna . Men sånt är livet folk går vidare . Det går upp det går ner. Kanske Flashback någon stänger helt . Många tar också pausar ibland. Ska nog också ta en lång snart
Inte nödvändigtvis inloggade. Siffran som visas är antalet besökare och en besökare behöver inte vara inloggad eller ens ha ett konto här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in