2018-08-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Jag räknade på 25% för SD samt 20% för M = ~7%, mäter man endast SDs 25% blir det naturligtvis 5%.

Denna undersökning visar att det finns en mycket stor potential för Alternativ för Sverige; dels för stödröster förstås, men även för att locka över dessa 7% till att bli "riktiga" väljare.

Låt oss säga att AfS har 2% i dagsläget. Då finns det alltså ytterligare chans på 7% och kanske ytterligare 1% från övriga partier och soffan. Totalt i potten kan det röra sig om 10% som AfS har chans på.
Citera
2018-08-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Om man tar enbart Sverigedemokraterna, och säger att dessa ligger på 20% så innebär det 4% i potentiella stödröster. Ligger SD på 25% så blir det 5% stödröster. Att även vissa (få) moderater kan stödrösta på AfS är bra, men något som jag definitivt skulle ta med en nypa salt. Folk som är moderater år 2018 ger jag inte mycket för.
Det finns fortfarande moderater kvar som skulle röstat på SD om de inte var som så wt.
Citera
2018-08-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
Det finns fortfarande moderater kvar som skulle röstat på SD om de inte var som så wt.

Då kan man inte vara särskilt oroad för skenande kriminalitet och invandring om man väljer det före att eventuellt bli förknippad med "white-trash", aka lågutbildade med annorlunda livsstil. Kan inte tänka mig att sådana hispiga människor överväger AfS.
Citera
2018-08-06, 12:03
Medlem
Citat:
Då kan man inte vara särskilt oroad för skenande kriminalitet och invandring om man väljer det före att eventuellt bli förknippad med "white-trash", aka lågutbildade med annorlunda livsstil. Kan inte tänka mig att sådana hispiga människor överväger AfS.
Självklart inte, de bor i sin trygga lugna områden lååångt bort från skiten. Inte minst visade ju undersökningen att det finns potential.
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det är inte meningsfullt att räkna på, tycker jag.

Men som ren matematik så har SD enligt ett genomsnitt av opinionsmätningarna under juli
22,5% x 7 500 000 röstberättigade x 85% valdeltagande x 20% till AfS = 286 000 röster

M har 18,8% x 7 500 000 röstberättigade x 85% valdeltagande x 10% till AfS = 120 000

Summa 406 000 röster

https://val.digital/?toMonth=2018-07
När det gäller moderatväljare borde man absolut puscha argumentet platt skatt. Finns inte många moderater som misstycker till det.
Citera
2018-08-06, 12:10
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad grundar han detta på eller gissar han bara?

Han grundar det på YouGoV mätningarna, ska bli riktigt spännande att se YouGov för Augusti som borde komma om någon vecka.
Citera
2018-08-06, 12:11
Medlem
Samnytt fortsätter sin omsvängning genom att ifrågasätta SD och lyfta fram Alternativ för Sverige:

Citat:
Om SD har beslutat att inte bara återgå till att bli ett enfrågeparti, utan rentav endast ett halvfrågeparti, då bör man varken förvånas eller förargas av att ett nytt parti som Alternativ för Sverige dyker upp på arenan och fyller det politiska vakuum man lämnat efter sig. Att behandla detta parti med samma förakt och utfrysning som man själv blivit behandlad under lång tid är inte värdigt.

https://samnytt.se/ar-sd-pa-vag-tillbaka-mot-att-bli-ett-enfrageparti/
Citera
2018-08-06, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Lars Bern skriver om försvarspolitik, och lyfter fram Alternativ för Sverige:

https://anthropocene.live/2018/07/29/pierre-schori-du-har-tyvarr-ett-svart-dilemma/
Vänstern är inte dom smartaste i gängrt.
Men det är sjukt hur tom dom fattar att man ska försvara sin suveränitet.

Hatten av.
Citera
2018-08-06, 12:19
Medlem
wwrs avatar
Jag bumpar min fråga:

Citat:
Sentio: Var femte sverigedemokrat och var tionde moderat kan tänka sig att stödrösta på AfS

Har verkligen inte AfS nämnts i undersökningen innan frågan om stödröstning kommer upp. Känner verkligen så många till AfS?
Citera
2018-08-06, 12:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Herrejävlar vad korkad du är.

Vad undersökningen säger är att:

1. 19,35 procent av SD-väljare svarar att de kan tänka sig att stödrösta på Alternativ för Sverige.
2. 8,73 procent av Moderaterna överväger att stödrösta på Alternativ för Sverige.

Frågan är alltså: “Kan du tänka dig att stödrösta på Alternativ för Sverige i riksdagsvalet?”

Det innebär alltså att de i nuläget kanske inte är att beredda att rösta på AfS, men om AfS t ex visar sig ligga på 3% i opinionsundersökningar att de då kan tänka sig rösta på dem för att föra dem över gränsen.

Nja. Om de nu verkligen kan tänka sig att rösta på AfS kan de lika gärna kryssa AfS i opionionundersökningen då det faktiskt bara är en undersökning. Då kanske AfS skulle komma över 4% i ou och då få ännu mera kraft på valdagen. Antingen är AfS-smygsympatisörer korkade som inte gör så eller så finns de faktiskt inte.
Citera
2018-08-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nja. Om de nu verkligen kan tänka sig att rösta på AfS kan de lika gärna kryssa AfS i opionionundersökningen då det faktiskt bara är en undersökning. Då kanske AfS skulle komma över 4% i ou och då få ännu mera kraft på valdagen. Antingen är AfS-smygsympatisörer korkade som inte gör så eller så finns de faktiskt inte.

AfS brukar ju inte finns som ett alternativ, då kanske de hellre väljer SD i undersökningarna för att sedan rösta AfS på valdagen. Du får väl fråga någon SD'are hur de tänker.

Citat:
eller så finns de faktiskt inte.

Så Sentio har inte alls genomfört denna undersökning utan bara hittat på en? Eller är det så att alla som deltagit i undersökningen ljuger, av någon outgrundlig anledning?
Citera
2018-08-06, 12:33
Medlem
En tredjedel av väljarna bestämmer sig veckan före, många i röstlokalen.

Erik Berglund bestämde sig på valdagen att rösta på SD fast han var pol. sek. för Moderaterna. Enligt egen utsago i Den Kokta Grodan.
Citera
2018-08-06, 12:37
Medlem
wwrs avatar
Jag måste vara lite provokativ här och fråga om AfS bluffar? Jag får ju inget svar.

Om t.ex fråga 5 är
Vad anser du om det nya partiet AfS krav att skicka hem invandrare?

Och fråga 6 är
Skulle du kunna tänka dig att stödrösta på AfS?

Då går det inte alls att dra de slutsatser ni gör.

Har man presenterat AfS på detta sätt innan man frågar om stödröstning?
Senast redigerad av wwr 2018-08-06 kl. 12:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in