2018-08-06, 10:04
Medlem
45-70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
De måste ha fakta först innan de kan göra några specifika yttranden.

Att uttala sig felaktigt är i mina ögon värre än att säga att man avvaktar vad utredningen kommer fram till.
De faktiska omständigheterna har redan redovisats.
Hur poliserna på plats bedömt det hela är uppenbart efter hur de agerat.
Om deras bedömning varit rimlig eller inte utreds.

Förövrigt så bestämmer sig en stor del väldigt snabbt och ändrar sig sedan inte oavsett hur bevisningen ser ut.
Detta gäller för bägge läger. De som redan bestämt sig för att polisen gjort fel kommer i hög grad inte ändra sig och vice versa.
Kolla i den här tråden till exempel hur många som redan slagit fast att polisen gjort rätt eller fel trots att vi faktiskt inte kan veta detta än.
Dock skulle jag påstå att "polisen gjorde fel" lägret är mindre benägna att ändra uppfattning eftersom dessa i hög utsträckning har misstro och ibland till och med hat mot polisen så kommer de inte acceptera något annat utredningsresultat än att polisen gjort fel.
Ja själv är jag av uppfattningen att allt verkar ha gått rätt till med de uppgifter som hittills kommit fram. För den skull kan jag mycket väl byta uppfattning om andra uppgifter kommer fram eller om utredningen landar i att fel begåtts. Tragiskt är det i alla fall för samtliga inblandade.
Trist med allt detta polishat!
Citera
2018-08-06, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 45-70
Ja själv är jag av uppfattningen att allt verkar ha gått rätt till med de uppgifter som hittills kommit fram. För den skull kan jag mycket väl byta uppfattning om andra uppgifter kommer fram eller om utredningen landar i att fel begåtts. Tragiskt är det i alla fall för samtliga inblandade.
Trist med allt detta polishat!

Mm, själv ber jag nästan till högre makt att obduktionen kommer fram till att dom INTE skjutit han i ryggen point blank.
Citera
2018-08-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
precis allt

Kommunikationen emellan trion, kommunikationen mellan deras fordon och 112/polisväxeln. Hur var tänket att dom skulle fixa badboyen? dialog eller omhändertagande? fanns det kontakt mellan tjejerna och insats? vem var insatsledare?

tusentals frågor

Ursäkta, men vad där är relevant?

Vad vi vet är att de från RLC fått information om en möjligen beväpnad våldsbenägen ex till en kvinna på den adressen.
Dialog och omhändertagande är ju här samma sak. Det ska undersökas om informationen stämmer, och om brott har begåtts ska personen förhöras eventuellt gripas.
Senast redigerad av Jasonlives 2018-08-06 kl. 10:15.
Citera
2018-08-06, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Ursäkta, men vad där är relevant?

Vad vi vet är att de från RLC fått information om en möjligen beväpnad våldsbenägen ex till en kvinna på den adressen.
Dialog och omhändertagande är ju här samma sak. Det ska undersökas om informationen stämmer, och om brott har begåtts ska personen förhöras eventuellt gripas.

4 meningar skrev du, eller nästan.

Det är den infon vi fått ja. Sen jävlart knäpptyst.
Citera
2018-08-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
4 meningar skrev du, eller nästan.

Det är den infon vi fått ja. Sen jävlart knäpptyst.

Ja, för att det är en pågående utredning?
Men vad i det övriga du påtalar skulle vara relevant att veta.
Citera
2018-08-06, 10:16
Medlem
18% av polisens dödsskjutningar sedan 1995 har sektt i år, och året är inte ens slut.
Delförklaring kan ju vara att polisen använder dumdum/hålspetskulor som är förbjudet i krig enligt Haagkonventionen på grund av hur destruktiva de är.

I just det här fallet med att skjuta ihäl lekande downisar med 7 skott så hade det kanske inte hjälpt med annan ammunition i och för sig.
Citera
2018-08-06, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, jag har väntat att medierna börjar ställa frågor till den nya rikspolischefen Anders Thornberg men har inte sett någonting i någon media. Borde inte dessa skjutningar ses som ett problem eller är det så som det ska vara? Vad beror det på? I min bok är det en fråga som ska ställas till högsta myndighetschefen. Hade Eliasson suttit kvar då hade medierna häckat utanför hans port.

Det mäktiga polisfacket intervjuas och säger naturligtvis att det behövs fler kurser. Så trött man blir. Kurser och utbildning har blivit ormgift som botar allt från skurknän till dåligt omdöme. Det är väl kvackarsvar om något. Har inte vi ökat polisens utbildningstimmar något enormt de senaste decennierna? Hör inte hantering av sådana här situationer till grundutbildningen eller vad lär de ut på polishögskolan idag? Polisfacket får aldrig kritiska frågor.

Visst utbildas polisen mycket.
Den Svenska polisutbildningen är lång jämfört med många andra länder.
Polisutbildningen är t.ex. I snitt 21 veckor i USA.
Däremot så är vissa delar av utbildningen undermålig.
Där ingår bland annat skytte. De övar alldeles för sällan och än värre är det med realistiska skjutövningar.

När det gäller övningstimmar så behöver polisen betydligt fler.
Alldeles för liten del av deras arbetstid går till övning för att upprätthålla och utöka färdigheter.
Speciellt för att upprätthålla kompetens i våldssituationer.

Om man tittar på militären t.ex. så har de även i länder där man är inblandade i krig flera hundra timmar övning för varje timme skarpt läge.
Så är inte läget för polisen.
De är tvärt om i skarp tjänst många gånger fler timmar än de har övning.

Pga hur polisyrket utövas kan det inte vara på annat sätt.
För att upprätthålla fullgod kompetens(från mer militär synvinkel) för hela poliskåren skulle vi nog behöva ha kanske 3-4 gånger så många poliser.
Detta är orealistiskt med tanke på hur sällan poliser faktiskt behöver den förmågan och därför har man istället mindre grupper inom polisen med specialkompetens där man övar mycket mer.

Detta problemet finns för övrigt i princip hos samtliga polismyndigheter i världen och är inte unikt för Sverige.
Citera
2018-08-06, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Ja, för att det är en pågående utredning?
Men vad i det övriga du påtalar skulle vara relevant att veta.

Du vet inget mer än mig till att börja med grabben. Jag skulle vilja att polisen lägger ut all radiokommunikation fram till skottlosningen på sin hemsida for starter. Det kan ej påverka själva utredningen till om skotten var befogade eller ej.

Varken du eller jag vet om det förelåg någon kontakt mellan bruttorna och RLC, eller mellan bruttorna och insatsledarn (fanns det någon sådan?) varför har inte han uttalat sig om detta. Det enda vi vet är dom klippt Eric.

Nu säger polisen att en undersökning kan ta månader (har för mig iaf att jag hört det) är icke ok att alla skall vara i limbo under så lång tid.
Senast redigerad av speedskater 2018-08-06 kl. 10:29.
Citera
2018-08-06, 10:20
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Du måste sakna all form av läsförståelse eller så saknar du förmågan till anslys av texter. Merparten av inläggen här skriker polisförakt, poliser kallas för mördare, idioter ja allt möjligt. Ditt eget inlägg skriker också polisförakt. Du lever troligen i en fantasivärld skapad av tv-spel. Du har antagligen ingen som helst erfarenhet av ett yrke där du är tvungen att fatta snabba beslut som kan avgöra många människors framtid.
Är inte alls säkert att situationen skulle slutat annorlunda oavsett antalet tjänsteår. Att utsättas för ett potentiellt dödshot kan du aldrig träna dig helt till att klara. Du kan träna hur mycket som helst men när du utsätts för en situation där du kan dö då tappar de flesta sin logiska förmåga. Det är därför många fn-soldater lider av ptsd, att befinna sig i situationer där du vet att du kan dö av en kula skapar situationer som du inte kan träna dig till, du kan vara mer eller mindre förbered men det är inte som att träna inför en tenta. Har själv varit i fn-tjänst och sett flera av mina före detta kollegor försvinna, många självmord, depressioner och ångestfall.
Så sitt inte framför din skärm och låtsas att du är en expert.
Alla kan vara experter i efterhand när man har facit framför sig, men absoluta merparten av alla "experter" kommer aldrig att behöva utsätta sig själv för en liknande situation och saknar därför kunskap om vad som sker i verkliga livet i dessa situationer. Teori är en sak verkligheten en helt annan.

Bara av nyfikenhet då jag själv gjort fyra vändor, vart har du varit? Kan inte påminna mig att jag vet om någon som fallit bort på ett onaturligt sätt.

Polisen förtjänar all förakt dem kan få. Sluta krama dessa, det är inte dina vänner längre. Försökt att få in detta i huvudet.
Citera
2018-08-06, 10:28
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Fortfarande är det dock många svenssons som också håller polisen bakom ryggen, vad de än gör.
Men lyckligtvis är det nu bevisligen många som tycker att detta senaste med downien INTE är ok. Beviset är marschen för honom, men det korkadde (alternativt fega) är att arrangören säger att det inte ska uppfattas som kritik mot polisen. Nehej, men hade detta inte hänt och Erik dött på ett naturligt sätt så hade det inte blivit någon marsch.Det hade inte funnits minsta anledning till det.
Tror att detta var sista droppen dock. Om något liknande "verkanseldsmord" händer kommer fler att reagera får man hoppas.
Jag VET att både arrangörerna och mamman är MYCKET kritiska till polisens handlingar... De ville att minnesstunden skulle vara ljus och fin och utan tumult, för Erics skull.

Jag skulle gärna se att man nu kunde åka en kortege till polishuset och tala om för polisen och regeringen att något måste göras åt polisens inkompetenta handlande vad gäller deras konflikthanterande (läs dråp) av personer med psykiska problem och liknande.
Citera
2018-08-06, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aebletarte
Så nu måste en stackars polis dö bara för att ett par föräldrar inte kan hålla reda på sin förståndshandikappade son? Det är det som är tragiskt i den här historien.

Det borde fan krävas licens för att få bli förälder. Hur fan kan man tycka att ett vapen är en lämplig leksak för ett mongo?!
Är licenskraven lika låga som för att bli polis så hjälper det nog inte så mycket med föräldrarlicens.

Sen de här "borde ha vett att inte ge leksaksvapen till barn och retardslogiken", varför? För att rädda poliser springer runt och skjuter ihjäl förståndshandikappade med leksaksvapen.
Det har inte alltid varit så, hade hela arsenaler med leksaksvapen som barn, mina vänner lika så. Blev aldrig beskjuten av polisker. Så man kan inte direkt beskylla någon för att köpa leksaksvapen.
Men får jag barn nu så vet jag att jag inte ska köpa leksaksvapen, eller andra saker som kan uppfattas som vapen, eftersom risken att min unge då blir ihjälskjuten av en rädd polis ökar.
Citera
2018-08-06, 10:32
Medlem
Det värsta är att polisen får all skit. Föräldrarna som inte hade koll på sin son trots att han var rymningsbenägen har väl förtjänat att få mer skit än polisen? Jag gick upp vid den tidpunkten skotten avlossades för att se och det var inte dagsljus precis.

Polisen ska inte trampas på utan högaktas och respekteras!

Tar hellre felskjutningar än att vi får döda poliser för att de inte kan göra sitt jobb då de är bakbundna av att de inte får använda vapen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in