Citat:
Ursprungligen postat av
speedskater
Just din sista mening är essensen. Vi har ett dussin skribenter på tråden som är minst sagt idoga att påvisa att polisen har rätt att smälla av allt dom har vid minsta lilla drit. Faktiskt har jag aldrig vart med om lika envetna skribenter som dessa under mina 17 år på FB. Sen om dom är drogade eller att farsgubben är insatspolis, ja de vette faan. Spektakulärt är det hursom.
Personligen hade jag köpt hela scenariet om jag visste att det var erfarna poliser, och jag köper även Zoom å co standardargument att när man väl skjuter, ja då är det all-in som gäller.
Allt hänger på vilka de enskilda poliserna var, inte skjutvinklar, eric´s replika eller skymning på innergården.
- Hur var deras mindset?
- Hur länge har dom jobbat, hur pass väl känner dom sina kollegor?
- Hur var dynamiken i trion, var det unga materialkåta kax-lisor eller erfarna äldre kvinnliga/manliga poliser
Med dynamik menar jag att man kan läsa av varandras starka/svaga sidor intuitivt i en skarp situation.
Du måste sakna all form av läsförståelse eller så saknar du förmågan till anslys av texter. Merparten av inläggen här skriker polisförakt, poliser kallas för mördare, idioter ja allt möjligt. Ditt eget inlägg skriker också polisförakt. Du lever troligen i en fantasivärld skapad av tv-spel. Du har antagligen ingen som helst erfarenhet av ett yrke där du är tvungen att fatta snabba beslut som kan avgöra många människors framtid.
Är inte alls säkert att situationen skulle slutat annorlunda oavsett antalet tjänsteår. Att utsättas för ett potentiellt dödshot kan du aldrig träna dig helt till att klara. Du kan träna hur mycket som helst men när du utsätts för en situation där du kan dö då tappar de flesta sin logiska förmåga. Det är därför många fn-soldater lider av ptsd, att befinna sig i situationer där du vet att du kan dö av en kula skapar situationer som du inte kan träna dig till, du kan vara mer eller mindre förbered men det är inte som att träna inför en tenta. Har själv varit i fn-tjänst och sett flera av mina före detta kollegor försvinna, många självmord, depressioner och ångestfall.
Så sitt inte framför din skärm och låtsas att du är en expert.
Alla kan vara experter i efterhand när man har facit framför sig, men absoluta merparten av alla "experter" kommer aldrig att behöva utsätta sig själv för en liknande situation och saknar därför kunskap om vad som sker i verkliga livet i dessa situationer. Teori är en sak verkligheten en helt annan.