2018-08-06, 08:55
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Du har ett fel dock, polisen tar inte kritik från sina egna heller... De gör livet för de få som kommer med kritik till ett helvete... De som inte upprätthåller kårandan blir en utmobbad paria.

Vad är det för jävla idioter som mobbar hyggliga poliser?
Citera
2018-08-06, 08:59
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Nån frågade om min tes och jag gav den i ärlighetens namn, sen huruvida rimlig den är har inte att göra med hur många självutnämnda experter eller poliser som sitter i denna tråd och kallar meningsmotståndare för icke-friska, brottsliga polishatare samt smyghyllar sig själva eller hur en FUP upprättas utan vad poliser har för moral bakom fasaden. En ordningsvakt jag jobbade med i somras och då och då kallpratade med berättade hur han tänker söka till polisyrket just för den fina kårandan som finns där och hur det fungerar, som en stor familj. En intressant fingervisning, för mig är tesen fullt möjlig.

Anledningen till att jag nämnet FUP är inte för att förstå hur den upprättas utan hur utredningar bedrivs. Man kommer samla in tekniska bevis såväl som vittnesutsagor, det kommer fastställas vilka som avlossade skott, var dom träffade och i viss mån även tidsförloppet. Man kommer inte kunna peka exakt på i vilken ordning skotten avlossades såvida man ställer sig skeptisk till de tre polisernas vittnesmål men mha teknisk bevisning och vittnesutsagor kommer man fastställa så pass mycket att det inte går att avvika i någon större mån från händelseförloppet.

Dessutom finns det ingen anledning för andra poliser att skjuta om de inte upplever ett motiverat hot, det räcker att i de fall endast en polis avlossar sitt vapen att denne kan motivera en hotbild. Kan alla intyga en person på avstånd, som inte lyder uppmaningar och gör hastiga rörelser, ev pekar med vapen på vederbörande och ett sekundsnabbt beslut på det så kommer det aldrig dömas som tjänstefel.
Citera
2018-08-06, 09:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Du har ett fel dock, polisen tar inte kritik från sina egna heller... De gör livet för de få som kommer med kritik till ett helvete... De som inte upprätthåller kårandan blir en utmobbad paria.

Fortfarande är det dock många svenssons som också håller polisen bakom ryggen, vad de än gör.
Men lyckligtvis är det nu bevisligen många som tycker att detta senaste med downien INTE är ok. Beviset är marschen för honom, men det korkadde (alternativt fega) är att arrangören säger att det inte ska uppfattas som kritik mot polisen. Nehej, men hade detta inte hänt och Erik dött på ett naturligt sätt så hade det inte blivit någon marsch.Det hade inte funnits minsta anledning till det.
Tror att detta var sista droppen dock. Om något liknande "verkanseldsmord" händer kommer fler att reagera får man hoppas.
Citera
2018-08-06, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Fortfarande är det dock många svenssons som också håller polisen bakom ryggen, vad de än gör.
Men lyckligtvis är det nu bevisligen många som tycker att detta senaste med downien INTE är ok. Beviset är marschen för honom, men det korkadde (alternativt fega) är att arrangören säger att det inte ska uppfattas som kritik mot polisen. Nehej, men hade detta inte hänt och Erik dött på ett naturligt sätt så hade det inte blivit någon marsch.Det hade inte funnits minsta anledning till det.
Tror att detta var sista droppen dock. Om något liknande "verkanseldsmord" händer kommer fler att reagera får man hoppas.

Tror vi kommer få se unga poliser skjuta ihjäl en kaozare i närtid, och då kommer vårt land att brinna Ljusdalstylee.

Just därför det är så viktigt att polisen går ut och säger nåt i denna stil:

"pga, underbemanning och polisflykt så är vi tvingade att sätta nyexade på uppdrag dom inte borde vara på, detta är en resursfråga ."

Som slutkläm drar jag till med eliassons klassiker..... "hjälp oss, hjälp oss"
Citera
2018-08-06, 09:14
Medlem
Det fanns förr i tiden, typ 70-80 talet ett gäng poliser i Stockholm som for runt i sin piketbuss och spöade upp de som de tyckte borde ha sig en "omgång"...kommer inte ihåg namnet de fick i tidningarna, efter en tid så blev det slut på deras tokiga initiativ mot brottsligheten.

Det som händer nu med alla skjutningar blir ju en veritabel hämndfabrik/frustrationsfabrik som skapar nya ovanstående beskrivna poliser som kanske pratar ihop sig och......vad tror ni? hur som helst förbannat tragiskt för alla inblandade...jag söker bara en förklaring...
Citera
2018-08-06, 09:19
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khiarshoor
Det som jag tänkte på som jag tycker var sjukt. Det var att man inte tilläts gå fram och ge honom någon form av medicinsk hjälp?

Att man skall följa regler och protokoll det kan jag förstå. Men att de sägs att man måste vänta tills det är säkert. Det förstår jag inte i detta fallet. Ni har enligt mig bettet er som åsnor genom att dumpa ett halvt magasin i stackars kille, i cykeldäck och fönster. Ni är helt klart inte tillräckligt skickliga för att avfyra vapen.

Men varför fan har man inte fått hjälpa killen? Om ni var osäkra på om det var en riktig pistol borde dem väl snabbt efter att ha skjutit killen kunnat konstatera att de inte är en riktig?

Som jag förstått har man stått och inväntat diverse styrkor för att man fortfarande var rädd?

Snarare en efterhandskonstruktion. En inte helt otippad gissning är snutarna minst tangerat ett nervöst sammanbrott efter sitt nidingsdåd. Se bara hur kulor tagit i både fönster och cyklar, det är knappast kompetenta individer med militär bakgrund vi pratar om här. Efterföljande regimlojalister har antagligen inte kunnat bena ut vad som hänt riktigt och tagit det säkra för det osäkra.
Citera
2018-08-06, 09:19
Bannlyst
Fantastisk plats den där parken/täppan/innergården. En riktig pärla som dock
folk i normalfallet bara de går förbi eftersom de inte vet om att den finns där.
Så det var en idyllisk plats än dö på, om än inte under ideala förhållanden.

I området runt gården har vi ju också det gamla äldreboendet Vasen, som
numera i likhet med Vintertullen på Södermalm har omvandlats till tillfälligt
flyktingboende, detta p g a att boendet helt enkelt inte möter de krav som
ställs idag. Tråkigt att flyktingarna som genomlevt så mycket krig och elände
ännu en gång skall mötas av skottsalvor. Men vi får hoppas att de inte får
några bestående psykiska men. Dessutom visade det ju sig att någon av
dessa hade gjort sitt bästa för att tala med polisen men sådana försök är ju
oftast dödfödda.

Sedan kan man gissa att eftersom det var tre poliser som sköt så gjorde alla
samma bedömning och då blir det mycket svårare för en åklagare att bevisa
övervåld. Polisiära bedömningar har goda förutsättningar att stå sig även om
det här skulle hamna i domstolen.

Få se om man tar sig en promenad i trakterna för att beskåda blomsterberget,
i synnerhet efter mc-demonstrationen igår.
Citera
2018-08-06, 09:20
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makesens
Det fanns förr i tiden, typ 70-80 talet ett gäng poliser i Stockholm som for runt i sin piketbuss och spöade upp de som de tyckte borde ha sig en "omgång"...kommer inte ihåg namnet de fick i tidningarna, efter en tid så blev det slut på deras tokiga initiativ mot brottsligheten.

Det som händer nu med alla skjutningar blir ju en veritabel hämndfabrik/frustrationsfabrik som skapar nya ovanstående beskrivna poliser som kanske pratar ihop sig och......vad tror ni? hur som helst förbannat tragiskt för alla inblandade...jag söker bara en förklaring...

Baseballigan menar du.
Citera
2018-08-06, 09:21
Medlem
Ginger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makesens

Jag tror att det kommer en tid där poliser behöva bära skottsäkra kläder även på fritiden.
Citera
2018-08-06, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Just din sista mening är essensen. Vi har ett dussin skribenter på tråden som är minst sagt idoga att påvisa att polisen har rätt att smälla av allt dom har vid minsta lilla drit. Faktiskt har jag aldrig vart med om lika envetna skribenter som dessa under mina 17 år på FB. Sen om dom är drogade eller att farsgubben är insatspolis, ja de vette faan. Spektakulärt är det hursom.

Personligen hade jag köpt hela scenariet om jag visste att det var erfarna poliser, och jag köper även Zoom å co standardargument att när man väl skjuter, ja då är det all-in som gäller.

Allt hänger på vilka de enskilda poliserna var, inte skjutvinklar, eric´s replika eller skymning på innergården.

- Hur var deras mindset?
- Hur länge har dom jobbat, hur pass väl känner dom sina kollegor?
- Hur var dynamiken i trion, var det unga materialkåta kax-lisor eller erfarna äldre kvinnliga/manliga poliser

Med dynamik menar jag att man kan läsa av varandras starka/svaga sidor intuitivt i en skarp situation.
Du måste sakna all form av läsförståelse eller så saknar du förmågan till anslys av texter. Merparten av inläggen här skriker polisförakt, poliser kallas för mördare, idioter ja allt möjligt. Ditt eget inlägg skriker också polisförakt. Du lever troligen i en fantasivärld skapad av tv-spel. Du har antagligen ingen som helst erfarenhet av ett yrke där du är tvungen att fatta snabba beslut som kan avgöra många människors framtid.
Är inte alls säkert att situationen skulle slutat annorlunda oavsett antalet tjänsteår. Att utsättas för ett potentiellt dödshot kan du aldrig träna dig helt till att klara. Du kan träna hur mycket som helst men när du utsätts för en situation där du kan dö då tappar de flesta sin logiska förmåga. Det är därför många fn-soldater lider av ptsd, att befinna sig i situationer där du vet att du kan dö av en kula skapar situationer som du inte kan träna dig till, du kan vara mer eller mindre förbered men det är inte som att träna inför en tenta. Har själv varit i fn-tjänst och sett flera av mina före detta kollegor försvinna, många självmord, depressioner och ångestfall.
Så sitt inte framför din skärm och låtsas att du är en expert.
Alla kan vara experter i efterhand när man har facit framför sig, men absoluta merparten av alla "experter" kommer aldrig att behöva utsätta sig själv för en liknande situation och saknar därför kunskap om vad som sker i verkliga livet i dessa situationer. Teori är en sak verkligheten en helt annan.
Citera
2018-08-06, 09:26
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Hoppas inte denna tråd utvecklas till en av alla dessa trådar som utmynnar i att polisen har gjort allt rätt (...)

Allt detta kommer landa i att `något´ gått fel men det kommer ta så lång tid att händelsen i princip kallnat. Ingen polis kommer dömas och den drabbade familjen kommer inte få ersättning då de var dom som lät pojken smita ut med ett vapenliknande föremål kl 03,30
Senast redigerad av eagles 2018-08-06 kl. 09:34.
Citera
2018-08-06, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger66
Jag tror att det kommer en tid där poliser behöva bära skottsäkra kläder även på fritiden.

Tyvärr kommer det nog bli så. Kanske t.o.m deras respektive måste ha skydd oxå. Men det behöver ej bli så, om Tornberg går ut och kör med öppna kort och på ett mänskligt plan visar upp vad som gått snett och vad som gått bra (?) så tror jag alla kan lägga detta bakom sig.

Å sen Tornberg så vore det väl på sin plats att ni far med ett berg av blommor och chokladaskar till föräldrarna och visar upp er aktning att tre av era "finest" har klippt deras son, sen om det var OK eller ej, är sekundärt. Ni har ju inte sagt ett jävla piip, håller ej att hålla för örona/slå av mobilen och hoppas att detta blåser över.

Visa upp lite fucking medmänsklighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in