2018-08-06, 08:32
  #72793
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Pga stödröster från SD till KD säger analyschefen på Inizio.
Efter RFSL debaclet lär SD öka rejält, spelbolagen drog upp SD till klara favoriter efter jippot så du kan vara lugn.

Vilka spelbolag? Jag kollade snabbt på några spelbolag och som bäst har SD och S samma odds.
2018-08-06, 08:55
  #72794
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DID63
Inizio Aug.

Vänsterpartiet 8,7 procent - 0,2 %
Socialdemokraterna 24,9 + 1,0
Miljöpartiet 4,8 + 0,9

Kristdemokraterna 4,8 + 0,3
Centern 9,5 Oförändrat
Liberalerna 4,4 - 0,7
Moderaterna 20,4 - 0,2

Sverigedemokraterna 19,0 - 1,5

Övriga 3,4 + 0,3

Alliansen 39,1 - 0,6

De rödgröna 38,4 + 1,7

Det här bekräftar ju den nedåtgående trenden för SD i Sentio de sista två månaderna. Jag skulle tro att det i första hand beror på det fortsatta kryperiet för moderaterna. En del arbetarväljare har säkert återvänt till S på grund av det. Fler lär nog följa efter SD-filmen med smutskastningen av folkhemmet, som ju kom efter det att den här undersökningen gjordes.

Frågan är dock om en del av tappet i stället skett till AfS. Övriga har iofs inte ökat så mycket, men det kan bero på att andra småpartier tappat röster då väljarna insett att de inte kommer in i år heller.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2018-08-06 kl. 09:02.
2018-08-06, 09:14
  #72795
Medlem
smoerreboms avatar
Ha ha inizio aftonhoran!

Regeringen tjänat på bränderna.
SD are stödröstar på KD

Ha ha nyp mig alltså
2018-08-06, 09:22
  #72796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Ha ha inizio aftonhoran!

Regeringen tjänat på bränderna.
SD are stödröstar på KD

Ha ha nyp mig alltså

Säg inte det. Hade vi inte haft bränderna hade säkert valrörelsen varit igång nu. Det hade betytt att Stefan Löfven hade visats upp i TV minst ett par gånger i veckan med (S) ras som följd.

Att (SD) sympatisörer skulle stödrösta på (KD) är heller inte osannolikt faktiskt. Man får komma ihåg att en stor del av (SD) sympatisörerna är proteströstare som vill att deras ordinarie parti skall skärpa sig. Det är inte så långsökt att en (M) väljare som bestämt sig för att byta parti och nu sympatiserar med (SD) fortfarande vill ha en (M) regering. Bara det då är en (M) regering som tar stöd av (SD) och inte av galningarna i (C) och (L). Man måste ju inse att en sådan regering är chanslös om inte åtminstone (SD)+(M)+(KD) får en majoritet av riksdagsmandaten. Därav finns ett tydligt incitament att stödrösta.

Då blir valet fortfarande en protest mot (M) ledningen. Man protesterar bara genom att rösta på (KD) istället för (SD). Vet inte om jag skulle göra så själv men tycker inte att det är helt långsökt faktiskt.
2018-08-06, 09:40
  #72797
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives

SD har jag alltid trott kommer hamna strax under 20%(Tror på 18,7%) så tror mer på detta resultat än några 25%+ som vissa drar till med.

Liksom övriga vänsterpatrasket - bereden er för en chock den 9 september - vad gäller SD!
2018-08-06, 09:44
  #72798
Medlem
flipflaps avatar
https://val.digital/Chart/?type=PartyLineChart&from=2016-08&to=2018-08
En undersökning är ingen undersökning, ett undersökningsföretag är inget. Den sammatagna trenden är det man kan luta sig emot.
Fortfarande rusar SD mest uppåt, totalt sett strax följt av V.

Och fortfarande störtar S och M med hisnande fart nedåt.

Småpartierna vinglar fortfarande hitodit, svårt att mäta antar jag.
2018-08-06, 09:47
  #72799
Medlem
Mac-Arthurs avatar
[quote=Regulus|64856296

Frågan är dock om en del av tappet i stället skett till AfS. Övriga har iofs inte ökat så mycket, men det kan bero på att andra småpartier tappat röster då väljarna insett att de inte kommer in i år heller.
[/QUOTE]

Lugn K-amrat!

Risken att SD inte blir största partiet är nära nog utesluten, den 9 september!
2018-08-06, 09:49
  #72800
Medlem
Ja titta! Det finns fortfarande hopp inför valet nu när SD sjunker i mätningarna. Hoppas svenska folket har samma sunda förnuft på valdagen och inte röstar på rasisterna.
2018-08-06, 09:56
  #72801
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det här bekräftar ju den nedåtgående trenden för SD i Sentio de sista två månaderna. Jag skulle tro att det i första hand beror på det fortsatta kryperiet för moderaterna. En del arbetarväljare har säkert återvänt till S på grund av det. Fler lär nog följa efter SD-filmen med smutskastningen av folkhemmet, som ju kom efter det att den här undersökningen gjordes.

Frågan är dock om en del av tappet i stället skett till AfS. Övriga har iofs inte ökat så mycket, men det kan bero på att andra småpartier tappat röster då väljarna insett att de inte kommer in i år heller.
Din analys är alltså att SD kommer att tappa röster till S pga samtidens film.
2018-08-06, 10:07
  #72802
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Säg inte det. Hade vi inte haft bränderna hade säkert valrörelsen varit igång nu. Det hade betytt att Stefan Löfven hade visats upp i TV minst ett par gånger i veckan med (S) ras som följd.

Att (SD) sympatisörer skulle stödrösta på (KD) är heller inte osannolikt faktiskt. Man får komma ihåg att en stor del av (SD) sympatisörerna är proteströstare som vill att deras ordinarie parti skall skärpa sig. Det är inte så långsökt att en (M) väljare som bestämt sig för att byta parti och nu sympatiserar med (SD) fortfarande vill ha en (M) regering. Bara det då är en (M) regering som tar stöd av (SD) och inte av galningarna i (C) och (L). Man måste ju inse att en sådan regering är chanslös om inte åtminstone (SD)+(M)+(KD) får en majoritet av riksdagsmandaten. Därav finns ett tydligt incitament att stödrösta.

Då blir valet fortfarande en protest mot (M) ledningen. Man protesterar bara genom att rösta på (KD) istället för (SD). Vet inte om jag skulle göra så själv men tycker inte att det är helt långsökt faktiskt.
Resonemanget låter helt ok tycker jag, men stämmer inte med ändringen i opinionen. KD ökar bara med 0,3 och SD faller med 1,5.
2018-08-06, 10:17
  #72803
Medlem
orrtupps avatar
För alla som tror att opinionsinstituten leds av aspiga sanningssökare opåverkade av såväl opinion som
kunders önskemål kanske detta citat från Demoskopchefen Peter Santesson kan vara intressant.

Citat:
Detta var första gången (sommaren 2015,förf anm.) jag inte vågade skriva offentligt om något så grundläggande som vanlig befolkningsstatistik från SCB. Till och med vanliga officiella födelsetal kändes kontroversiella att ens nämna.
Följde man sociala medier visste man mycket väl vad man kunde råka ut för...

Ur boken "Det lilla landet som kunde".

En statistiker som inte ens vågar skriva om födelsetal för att sådan fakta känns för kontroversiell
har sääkeert inga som helst problem att redovisa faktiskt stöd för SD.
__________________
Senast redigerad av orrtupp 2018-08-06 kl. 10:21.
2018-08-06, 10:23
  #72804
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
För alla som tror att opinionsinstituten leds av aspiga sanningssökare opåverkade av såväl opinion som
kunders önskemål kanske detta citat från Demoskopchefen Peter Santesson kan vara intressant.



Ur boken "Det lilla landet som kunde".

En statistiker som inte ens vågar skriva om födelsetal för att sådan fakta känns för kontroversiell
har sääkeert inga som helst problem att redovisa faktiskt stöd för SD.
Intressant. Just därför är det inget sammanträffande att de två utländska instituten träffar bättre på just SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in