2018-08-06, 01:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Fan! Du skulle kunna bli politiker "förövarna ska infångas och lagföras och få ett till brottet relevant straff" ja men när den hotade är död??? Och var ska den infångade få sitt straff, om ens myndigheterna lyckas fånga in krabaten.

Rättvisan kan ofta vänta.

Dessutom, om du ponerar att den hotades skyddsbehov ev. ej längre är aktuellt, angivet på fel adress av misstag eller inadekvat pga lite mänskligt ljug från den uppgivet hotades sida, så blir det kanske tydligare ändå.

Det var inget hot mot kvinnan (denna gång...)
Citera
2018-08-06, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag förstår inte på vilket sätt polisen skulle anpassat sitt beteende vid Onsalamordet. De satt inte med vid bordet eller stod utanför med anlagt vapen för att invänta händelsen. Inte heller sköt man väl GM vad jag minns.

Det väsentliga är ju att undvika att skjuta eller drabba helt oskyldiga vid polisens egen framfart. Polisen bör inte ha som ambition att stoppa våldsbrott innan de vet om att de skett.

Hur vet man att våldsbrott har skett eller är på väg att ske om man inte har ögon på plats?
Citera
2018-08-06, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Självklart kan inte polis eller föräldrar skuldläggas för detta fruktansvärt olyckliga sammanträffande. Men att det skulle bero på rädsla för no-go zoner, system kollaps etc köper jag inte. Detta skedde inte i något "utanförskapsområde" utan i ett av Sveriges dyraste bostadsområden. Så att det var överdriven rädsla baserad på "brunblå" propaganda om livsfarliga ungdomsgäng i förorterna som gjorde poliserna "trigger happy" tror jag knappast.

Det verkar vara ett väldigt olyckligt sammanträffande att Eric dök upp med leksaksvapen på en address där en mycket farlig person befarades befinna sig.

Jo, det är väl det mest troliga. Jag tror ändå att vi måste se den tragiska händelsen i ett större sammanhang. Kausalitet. Hur kommer det sig att Polisen skjuter ihjäl betydlig fler idag, samtidigt som det är mindre risk för den enskilde att råka ut för ett våldsbrott idag än för säg, 30-40 år sedan. Det kastades exakt lika mycket sten mot poliser för 30-40 år sedan som idag. Bråk och stök mellan Poliser och Ungdom är knappast ett nytt fenomen. Det har kastats sten mot Polisen lika länge som vi har haft poliser i det här landet.
Citera
2018-08-06, 01:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du skriver i efterhand att gjorde fel bedömning. Hur lätt är det inte att göra så?
Sätt dig in i att man endast har fått rapport om en beväpnad person. Klart man måste skydda allmänheten och lokalisera och ta reda på om det är ett hot. Om man inte lokaliserar personen vet man inte om det är ett pågående brott eller falskalarm. Man vet inte om det är ett pågående massmord eller inte. Att avrätta folk med semi- eller automatgevär tar inte med än 3 sekunder. Kan lätt avrätta 6 uppradade personer på 3 sekunder.

Ja i detta fall va det onödigt men vem skulle förklara för allmänheten att polisens nya taktik är att vänta och se vad som händer? Det skulle bli upplopp. "Ifall du blir utsatt för ett brott, ta det lugnt. Polisen kommer och hjälper dig när det hela är över"

Min ståndpunkt är: Vet man inte vad som händer måste man lokalisera personen och ta reda på vad som händer. Polisen visste inte mer än att det fanns misstanke om en beväpnad person.

Det finns betydligt fler svenska medborgare med DS i Sverige än det finns terrorister och massmördare...
Citera
2018-08-06, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag undrar om han ens visste vad ett varningsskott är? En vanlig treåring vet inte det. De kanske inte förstår ordet varning, och de förstår inte att det ska signalera att nu är det allvar, och om du inte gör som de säger blir det riktiga skott sen.

Det problematiska med det här fallet är att det ju var fullständigt omöjligt att kommunicera med honom, kombinerat med att polisen inte visste det. Han hade dels Downs syndrom med en förståndsnivå som en treåring, dels autism, som gör att man har svårt att förstå saker ur någon annans perspektiv, samt att man inte förstår annat än helt konkreta budskap. Exempel: någon frågar en autistisk person om denne kan ge honom en hand. Autisten svarar nej, fast han mycket väl kan vara beredd att hjälpa till. Men han har uppfattat frågan bokstavligt, och han kan förstås inte ge någon sin hand.

Vittnen har hört polisen beordra: "Lägg ner vapnet". Förstod Eric ordet vapen? Det gör nog inte alla treåringar. Han kanske kallade sin leksak sin pistol, eller bössa, eller kanske pickadolver, och visste inte att det kunde sorteras in under det övergripande begreppet vapen.

Lägg ner? Var skulle han lägga det? Och varför skulle han göra det? En treåring kan tänka så här:
"Jag vill ha min picka. Den är min. Jag tänker inte lägga den någonstans." Medan polisen uppfattar det som att de har att göra med en person som inte lyder order och att de måste skjuta verkanseld.

Min gissning är att denne person bara lyssnar till order om den kommer från någon som han känner väl, t ex mamma eller pappa, och att eftersom det rör sig om en autistisk person måste ordern vara övertydlig. "Eric! Lägg ner din pistol, lägg den på marken nu, och håll upp händerna."

En så sorglig historia på grund av sammanfallande olyckliga omständigheter. Och så får polisen skulden.

Precis så jag också tror det var.

Skulle gissa på att Eric knappt hade en aning om var han var. Han var helt enkelt på fel plats vid fel tidpunkt med ett alldeles fel föremål i handen.

En massa olyckliga omständigheter som polisen inte kan lastas för. De har några sekunder att reagera på och då kan de givetvis inte hinna tro att det är en person med downs, klockan 4 på natten som rymt hemifrån med ett leksaksvapen. En person som dessutom inte lyder kommandona och som heller inte svarar på tillropen.

Sen höjer han vapnet och då smäller det.
Citera
2018-08-06, 01:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hur vet man att våldsbrott har skett eller är på väg att ske om man inte har ögon på plats?

Inte alls, tror jag.

Om du undrar hur långt ett pumphagelgevär eller en automatkarbin eller en automatpistol hörs kl 4 på en stilla morgon när allas fönster står öppna så skulle jag säga ner till Kronoberg.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-06 kl. 02:02.
Citera
2018-08-06, 02:02
Medlem
Citat:
Det finns betydligt fler svenska medborgare med DS i Sverige än det finns terrorister och massmördare...

Ärligt talat....va är det där för svar?
Så p.g.a det så ska man sluta att bekämpa terrorister för att denne kanske är en snubbe med downs?

Nästa gång polisen får larm om beväpnad man i central Stockholm så ska man invänta de första skotten innan man gör något? Är det så du menar att polisen ska agera?
Citera
2018-08-06, 02:03
Medlem
Jag hittade en längre artikel från SVD som var rätt så intressant. Den har en längre intervju med kvinnan som tog bilden och kände Eric

Citat:
SvD möter Anniqa Lindberg som bor på fjärde våningen rakt ovanför platsen där 20-åringen sköts. Hon berättar om hur hon bevittnade dödsskjutningen.

– Jag är vaken på natten för jag sitter och läser när jag hör att polisen skriker flera, flera gånger: "släpp vapnet, släpp vapnet" och sedan hörs ett skott. Sedan är det tyst ett par sekunder och sedan låter det "ratatatatata" av en massa skott, berättar Anniqa Lindberg.

Anniqa Lindberg rusar då ut på balkongen och tittar ut över gården. På marken rakt under henne ligger en livlös kropp. På toppen av en slänt på andra sidan gården, cirka 20-25 meter från kroppen, ser och hör hon två eller tre poliser.

– De ropar fortfarande och de rör sig ihopkrupna. Jag ser på rörelserna att de är nervösa och de går inte fram till kroppen men en av dem springer iväg över gården, berättar Anniqa Lindberg som då tog fram mobilen och tog bilder.

Med skakiga händer visar hon mobilbilderna för SvD.

– Man ser tydligt det som polisen tror var ett vapen, det ligger på gräsmattan ett par meter från kroppen. Jag trodde också det var ett riktigt vapen, det ser äkta ut, säger Anniqa Lindberg.

Efter vad som kändes som en väldigt lång stund för Anniqa Lindberg anländer två piketbussar och poliser med sköldar.

– De kommer in via portgången och skriker "polis, upp med händerna, polis., upp med händerna" innan de går fram och vänder på honom och inser att han är död. Polisen ser inte mig men när en annan granne kommer ut på balkongen så skriker polisen "gå in med dig, gå in med dig" och efter en stund kommer ambulanser, berättar Anniqa Lindberg.

Hon är chockad över upplevelsen men chocken blir ännu större när hon inser att hon känner 20-åringen.

– Herregud, min dotter brukar sitta barnvakt åt honom. Han är en riktig rymmare och gillar att bli jagad. Han är snabb som f-n. Jag tror att han såg det här med poliserna som en lek, att allt var på låtsas, berättar hon.

https://www.svd.se/vittne-tog-bild-pa-20-aringens-leksaksgevar
Citera
2018-08-06, 02:04
Medlem
Citat:
Inte alls, tror jag.

Om du undrar hur långt ett pumphagelgevär eller en automatkarbin eller en automatpistol hörs kl 4 på en stilla morgon när allas fönster står öppna så skulle jag säga ner till Kronoberg.

Vad är det som säger att man måste mörda med pistolen bara för att man bär på en? Säg att hade kniv också.
Citera
2018-08-06, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag hittade en längre artikel från SVD som var rätt så intressant. Den har en längre intervju med kvinnan som tog bilden och kände Eric

https://www.svd.se/vittne-tog-bild-pa-20-aringens-leksaksgevar

Ytterliggare något som talar för att polisen agerat rätt och kommer gå fria.
Citera
2018-08-06, 02:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ärligt talat....va är det där för svar?
Så p.g.a det så ska man sluta att bekämpa terrorister för att denne kanske är en snubbe med downs?

Nästa gång polisen får larm om beväpnad man i central Stockholm så ska man invänta de första skotten innan man gör något? Är det så du menar att polisen ska agera?

I en jämförbar situation, ja.
Citera
2018-08-06, 02:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vad är det som säger att man måste mörda med pistolen bara för att man bär på en? Säg att hade kniv också.

Klurigt. Tänkte inte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in