2018-08-06, 00:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Har läst inlägget flera gånger men förstår inte vad det står.

Ha ha ha. Det ante mig. Du har inget missat.

Katter landar alltid på fötterna, står det ungefär.

Då får man ta rygg på katten.
Citera
2018-08-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Läser du inte tråden ?

Vänner till Eric som bor i detta hus var nere och tittade på kvällen och hittade då cykeldäcket med kulan. Hylsan hittades morgonen efter av en reporter på plats och då fick teknikerna åka tillbaka iom att dom gjort bort sig ganska rejält dom först missat cykeldäcket dikt intill där Eric sköts ned samt sen hylsan.

Om vi utgår ifrån att teknikerna använder numrering med färgkoder har dom då hittat 19st (bilden i AB)
Deras tjänstevapen har 15 kulor i magasinet vad jag vet, och om 2 poliser skjutit samtidigt kan det ha varit svårt att räkna antalet skott om dom avfyrat samtidigt, så 2 skott kan ha hörts som 1. Hålen i väggarna, cykeln, trädet och tvättstugan bör då vara minst 4 missar eftersom ammunitionen "fastnar" i de mål dom träffar.

Förmodligen har den polis som stått på stenplattorna bakom trädet skjutit efter Eric som då rört på sig i sidled då både träd, cykel och tvättstugefönster blev träffade istället. Höjden på kulan i fönstret är runt 150 cm vilket var Erics höjd så det skottet var då ämnat för huvudet, deras pistoler ger ingen rekyl att tala om och 3 bommar i väggen inom en radie på c:a 70cm, bakdäcket på cykel och sen fönstret pekar på att snuten sneade till efter 4 bommar i benhöjd och riktade direkt mot huvudet och träffade då fönstret istället. (Eric nådde upp till mammas näsa och hon är 1.60)

19 stycken vad? Det kan va allt möjligt de hittar på brottsplatsen.
Ok då är vi uppe i 8 bekräftade hylsor alltså. Sen som vittne, även vän, till familjen beskrev det så hörde hon först 1 skott, därefter det hon upplevde som 6 skott. Det är allt vi vet om antalet skott. Även uppgifter om att 3 poliser sköt. På film och foto har press ändå relativt bra uppsikt över området och inga fler hylsor syns. Det är väl något som borde sälja, bilder på hylsor.
Det behöver inte va missar. Det kan ha träffat men på så enkla ställen att kulan ändå gick igenom kroppen.Om man träffar träd så blir det även väldigt lätt rikoschetter vilket då ger 2 märken.

Ingen siktar in sig på kroppsdelar i en skjutning sådär, det är inte Hollywood. Man skjuter för att träffa helt instinktivt. Om man har 3 skyttar som skjuter med fullt adrenalinpåslag och de har en träffbild på 70cm har de gjort det jävligt bra. Det går inte att jämföra med pistolskytte som sport.
Det finns ställen där man kan få pröva på pistolskytte. Jag rekommenderar att du testar, sjukt kul och enkelt. Om de ger dig tex 5 skott att skjuta i egen takt, testa att skjuta så fort du kan. Lovar att du har minst en spridning på 20cm och då är du ändå lugn och skjuter på ett ofarligt föremål på ca 10-20m. Spridningen säger inget förutom att de sköt på samma mål och fick dödlig verkan.
Citera
2018-08-06, 00:08
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Din tes är efterbliven. Det går inte att göra nån cover-up på enskilds misstag på ett sätt som går att motivera.

Fråga dig istället varför alla 3 avlossade sina vapen. Det hör knappast till vanligheterna i sverige.
Eftersom det ändå är polisen själva som bestämmer vad som skall förbli sekretessmarkerat och vad som skall bli utredningens slutsats är jag beredd att ge upp att undra vidare då det är som att prata med väggen men min tes rubbas endast av solida bevis som framställs och enbart ord från poliserna som var på plats är inte solida bevis.
Citera
2018-08-06, 00:09
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är en ende att börja i: så j-a många vapengalningar rör det sig inte om. Det finns platser där vapnen är fler, de skjuter primärt varandra så de minskar oxå sig själva, det finns underrättelser och andra kanaler för att hantera, förutse många former av vapenbrottslighet, det rör sig om rånhändelser etc.

Men pistolbeväpnade massmördare i Vasastan är få, och kan kanske antingen få löpa linan ut eller belägras. Jag tror ju poliser mot vuxna handeldvapenbeväpnade dårar i inre stadsdelarna som regel skulle göra mer skada än nytta. Därtill skulle det stryka med både oskyldiga vid otaliga ”falsklarm” och ordningspoliser som tar sin uppgift på fel sorts allvar. Bättre att specialenheter och prickskyttar får ta dem. Skulle jag tro.

Det är sant att det få pistolbeväpnade massmördare i Vasastan. Men att polisen borde låta dem löpa linan ut är nog det dummaste jag läst. Om det finns vuxna beväpnade dårar i stan så är det ofta just den vanliga polisen som ska ta hand om dem. Piketen och NI är inte alltid omedelbart greppbara. Dessa resurser används oftast vid planerade insatser.
Senast redigerad av Blundetto 2018-08-06 kl. 00:12.
Citera
2018-08-06, 00:11
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Om någon riktar ett pistolliknande föremål mot dig är det klart att du som polis skjuter i nödvärn. Inget konstigt med det. Nu va vapnet en leksak men sånt är svårt att avgöra.

Jag vet på mig av viss erfarenhet att jag aldrig hade öppnat eld mot muppen.
Jag har tampats mot kniv och annat med bra mycket mindre mot vad en polis står rustad med.

Man får inte som polis vara så simpel och feg att man inte kan pausa rullen och ta greppet rent mentalt.
Polisyrket innebär ett risktagande, jag hade set till att sätta ljus på jeppen och jag lovar att jag hade varit framme som etta och skickat muppen i backen och därpå fått ta skit av pressen och mina chefer hur i fan man ge sig på och slå en mupp?

Det råder en monumental tankevurpa i det här landet att ingenting eller så ska pistolen fram.
Fjollfasoner!
Citera
2018-08-06, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är en ende att börja i: så j-a många vapengalningar rör det sig inte om. Det finns platser där vapnen är fler, de skjuter primärt varandra så de minskar oxå sig själva, det finns underrättelser och andra kanaler för att hantera, förutse många former av vapenbrottslighet, det rör sig om rånhändelser etc.

Men pistolbeväpnade massmördare i Vasastan är få, och kan kanske antingen få löpa linan ut eller belägras. Jag tror ju poliser mot vuxna handeldvapenbeväpnade dårar i inre stadsdelarna som regel skulle göra mer skada än nytta. Därtill skulle det stryka med både oskyldiga vid otaliga ”falsklarm” och ordningspoliser som tar sin uppgift på fel sorts allvar. Bättre att specialenheter och prickskyttar får ta dem. Skulle jag tro.

Nu är det ju faktiskt så att man skickar in poliser mot "vuxna handeldvapenbeväpnade dårar" och hittills har det funkat bra. Kan inte minnas att polisen har skjutit ihjäl 3e part.
Det du prata om att det skulle va så farligt är just verkligheten. Som i detta fall skickade man 3 radiobilar med vanlig ordningspolis, och därefter insatsstyrkan som kom till platsen efter skjutningen.
Citera
2018-08-06, 00:15
Medlem
candygirlfromhells avatar
Allt jag vet är att om 3 personer dödade min son så skulle jag KRÄVA namnen på dom som gjorde det och KRÄVA att få veta hur allt gick till.Inte bara nöja mig med att det var *nödvärn* eller dylikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag vet på mig av viss erfarenhet att jag aldrig hade öppnat eld mot muppen.
Jag har tampats mot kniv och annat med bra mycket mindre mot vad en polis står rustad med.

Man får inte som polis vara så simpel och feg att man inte kan pausa rullen och ta greppet rent mentalt.
Polisyrket innebär ett risktagande, jag hade set till att sätta ljus på jeppen och jag lovar att jag hade varit framme som etta och skickat muppen i backen och därpå fått ta skit av pressen och mina chefer hur i fan man ge sig på och slå en mupp?

Det råder en monumental tankevurpa i det här landet att ingenting eller så ska pistolen fram.
Fjollfasoner!

Så om du blir hotat till livet så gör du inget åt saken? Nu va det inte en kniv som va fallet utan ett pistolliknande föremål som man såklart utgår ifrån att det är riktig.
Downie eller inte, pistoler kan döda.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag tror att en rimligare lösning är att Flashbackeliten söker till polishögskolan och lär de andra kandidaterna

Ja, det är faktiskt otroligt hur flashabackseliten exakt vet hur de hade löst situationen. Folk här i tråden hade gjort det på ett mycket smidigare sätt än polisen och kommer med uttalanden som självutnämnda experter trots att de snackar snömos.
Citera
2018-08-06, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av South
Okej så vi har sett leksaksvapnet och på håll kan man givetvis inte se om det är äkta eller inte.

Nya bilden på Eric som finns i Wegerups krönika idag där han har snaggat hår så ser han betydligt mindre downie ut än första bilden på honom som dök upp i media.

En huva på det också samt lite dunkelt ljus, samtidigt som han inte svarar på polisens kommando, ej heller varningsskott och sen antagligen antingen höjer vapnet mot polisen eller springer mot de, så är det klart att de alla dagar i veckan skjuter.

Case closed.
Olyckligt att det blev som det blev men polisen agerade precis som de ska göra när någon med vapen hotar de.

Jag undrar om han ens visste vad ett varningsskott är? En vanlig treåring vet inte det. De kanske inte förstår ordet varning, och de förstår inte att det ska signalera att nu är det allvar, och om du inte gör som de säger blir det riktiga skott sen.

Det problematiska med det här fallet är att det ju var fullständigt omöjligt att kommunicera med honom, kombinerat med att polisen inte visste det. Han hade dels Downs syndrom med en förståndsnivå som en treåring, dels autism, som gör att man har svårt att förstå saker ur någon annans perspektiv, samt att man inte förstår annat än helt konkreta budskap. Exempel: någon frågar en autistisk person om denne kan ge honom en hand. Autisten svarar nej, fast han mycket väl kan vara beredd att hjälpa till. Men han har uppfattat frågan bokstavligt, och han kan förstås inte ge någon sin hand.

Vittnen har hört polisen beordra: "Lägg ner vapnet". Förstod Eric ordet vapen? Det gör nog inte alla treåringar. Han kanske kallade sin leksak sin pistol, eller bössa, eller kanske pickadolver, och visste inte att det kunde sorteras in under det övergripande begreppet vapen.

Lägg ner? Var skulle han lägga det? Och varför skulle han göra det? En treåring kan tänka så här:
"Jag vill ha min picka. Den är min. Jag tänker inte lägga den någonstans." Medan polisen uppfattar det som att de har att göra med en person som inte lyder order och att de måste skjuta verkanseld.

Min gissning är att denne person bara lyssnar till order om den kommer från någon som han känner väl, t ex mamma eller pappa, och att eftersom det rör sig om en autistisk person måste ordern vara övertydlig. "Eric! Lägg ner din pistol, lägg den på marken nu, och håll upp händerna."

En så sorglig historia på grund av sammanfallande olyckliga omständigheter. Och så får polisen skulden.
Citera
2018-08-06, 00:16
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Eftersom det ändå är polisen själva som bestämmer vad som skall förbli sekretessmarkerat och vad som skall bli utredningens slutsats är jag beredd att ge upp att undra vidare då det är som att prata med väggen men min tes rubbas endast av solida bevis som framställs och enbart ord från poliserna som var på plats är inte solida bevis.

Återigen, vet du hur en utredning bedrivs?
Läst några FUPar?
Har våldet eskalerat till denna nivå och fått detta mediala fokus så går det inte att mörka. Alla konspirerar inte mot dig.
Mindre fall av polisiärt övervåld är en annan femma... men detta är inte där!
Citera
2018-08-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Att dylika fall skulle börja dyka upp i Sverige förstod jag för länge sedan. Problem från USA brukar dyka upp som problem hos oss också. I USA behöver du inte ens rikta ett vapenliknande föremål mot polisen, det räcker med att du drar upp din tröja med ena handen och för andra handen mot byxlinningen. Alternativt att du för ena handen bakom ryggen. I bilen kan det räcka att du sträcker dig mot handskfacket.

Det här beror på att vi idag har en situation där en stor andel av de kriminella bär skjutvapen, vilket var ovanligt förr. Att avväpna polisen är helt fel väg att gå, busets beväpning har inte föregåtts av någon provocerande eskalering från polisens sida. Buset har beväpnat sig främst på grund av inbördes konflikter. Vad som behövs är att öka antalet legala vapen på allmän plats, dvs concealed carry. Det har gjort underverk för att få ner frekvensen av mord och andra våldsbrott i USA. Faktum är att de områden som idag har störst problem med vapenvåld är de där det råder hårdast restriktioner mot legala vapen.

Fler vapen är inte så enkelt som det låter. Hur många skolskjutningar sker med illegala vapen? Vad krävs för att skaffa ett illegalt vapen, jo en illegal handling vilket ger möjlighet för polis att ingripa. Ett lagligt införskaffat vapen blir först en olaglig handling när man riktar den mot en person. Då är inte mord långt därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in