Citat:
Ursprungligen postat av
South
Okej så vi har sett leksaksvapnet och på håll kan man givetvis inte se om det är äkta eller inte.
Nya bilden på Eric som finns i Wegerups krönika idag där han har snaggat hår så ser han betydligt mindre downie ut än första bilden på honom som dök upp i media.
En huva på det också samt lite dunkelt ljus, samtidigt som han inte svarar på polisens kommando, ej heller varningsskott och sen antagligen antingen höjer vapnet mot polisen eller springer mot de, så är det klart att de alla dagar i veckan skjuter.
Case closed.
Olyckligt att det blev som det blev men polisen agerade precis som de ska göra när någon med vapen hotar de.
Jag undrar om han ens visste vad ett varningsskott är? En vanlig treåring vet inte det. De kanske inte förstår ordet varning, och de förstår inte att det ska signalera att nu är det allvar, och om du inte gör som de säger blir det riktiga skott sen.
Det problematiska med det här fallet är att det ju var fullständigt omöjligt att kommunicera med honom, kombinerat med att polisen inte visste det. Han hade dels Downs syndrom med en förståndsnivå som en treåring, dels autism, som gör att man har svårt att förstå saker ur någon annans perspektiv, samt att man inte förstår annat än helt konkreta budskap. Exempel: någon frågar en autistisk person om denne kan ge honom en hand. Autisten svarar nej, fast han mycket väl kan vara beredd att hjälpa till. Men han har uppfattat frågan bokstavligt, och han kan förstås inte ge någon sin hand.
Vittnen har hört polisen beordra: "Lägg ner vapnet". Förstod Eric ordet vapen? Det gör nog inte alla treåringar. Han kanske kallade sin leksak sin pistol, eller bössa, eller kanske pickadolver, och visste inte att det kunde sorteras in under det övergripande begreppet vapen.
Lägg ner? Var skulle han lägga det? Och varför skulle han göra det? En treåring kan tänka så här:
"Jag vill ha min picka. Den är min. Jag tänker inte lägga den någonstans." Medan polisen uppfattar det som att de har att göra med en person som inte lyder order och att de måste skjuta verkanseld.
Min gissning är att denne person bara lyssnar till order om den kommer från någon som han känner väl, t ex mamma eller pappa, och att eftersom det rör sig om en autistisk person måste ordern vara övertydlig. "Eric! Lägg ner din pistol, lägg den på marken nu, och håll upp händerna."
En så sorglig historia på grund av sammanfallande olyckliga omständigheter. Och så får polisen skulden.