2018-08-06, 01:00
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
........Det behöver inte va missar. Det kan ha träffat men på så enkla ställen att kulan ändå gick igenom kroppen.Om man träffar träd så blir det även väldigt lätt rikoschetter vilket då ger 2 märken

Expanderande kulor går inte igenom en kropp-dom fastnar där, försök fatta att det inte är vanlig ammo.

Citat:
Ingen siktar in sig på kroppsdelar i en skjutning sådär, det är inte Hollywood. Man skjuter för att träffa helt instinktivt. Om man har 3 skyttar som skjuter med fullt adrenalinpåslag och de har en träffbild på 70cm har de gjort det jävligt bra. Det går inte att jämföra med pistolskytte som sport.

Den polis som efterlämnade 7 hylsor på stenplattorna har en träffbild på 3 hål i väggen samt 1 i dito cykel intill med en höjd av c:a 30-40cm höjd = benhöjd på Eric som helt motsäger ditt flummande om att ingen siktar på benen.
Bildbevis från AB: https://postimg.cc/image/l6982ks2z/

Längre ifrån på samma plats med träden och cykeln som träffades längst till vänster, här ser man att en normalstor polis skjutit en serie mot Erics ben när man a-b jämför fotona och vinklarna
https://postimg.cc/image/823nptuvf/

Det är samma polis som sen höjer och skjuter i huvudhöjd och tar fönstret istället.

Citat:
Det finns ställen där man kan få pröva på pistolskytte. Jag rekommenderar att du testar, sjukt kul och enkelt. Om de ger dig tex 5 skott att skjuta i egen takt, testa att skjuta så fort du kan. Lovar att du har minst en spridning på 20cm och då är du ändå lugn och skjuter på ett ofarligt föremål på ca 10-20m. Spridningen säger inget förutom att de sköt på samma mål och fick dödlig verkan.

Har ett bättre förslag, du drar till din skjutbanan och tar dina teser med dig dit.
Citera
2018-08-06, 01:01
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"Anpassa beteendet efter stadsdelen" vad är det för snömos?

De flesta incidenter av den här typen uppkommer inte p.g.a. att kriminella har streetfight i orten. Det rör sig om drogmissbrukare och psykiskt sjuka eller på annat vis instabila personer som på något vis har gått över en gräns. Även om såna personer också är överrepresenterade i socioekonomiskt sämre lägen så kan de röra sig eller bo på andra ställen också. Du tänker dessutom helt fel i ditt försök till sannolikhetsanalys. När man väl får indikation på en hotfull situation är knappast sannolikheten mindre att den verkligen är hotfull bara för att man är i Vasastan. Den dödsskjutning som t ex inträffade nyligen i Norrköping ägde inte rum i någon av de socialt belastade ytterområdena, utan centralt i ett helt vanligt område. Eller ta den psyksjuke mannen som högg ihjäl sin bäste vän vid middagen i ett villaområde i Västsverige och sen sprang och högg sina grannar också. Skulle polisen "backat" om de var där för att "anpassa beteendet efter stadsdelen" också tycker du?

Övertolka inte heller denna mycket udda och tragiska situation. Det är ett klassiskt misstag att dra långtgående, generella slutsatser av ovanliga händelser. Under alla förhållanden bör alla slutsatser anstå tills mer information är känd.
Mycket välskriven och bra kommentar. Håller med fullständigt. Här har skrivits bisarra och totalt ovidkommande antaganden om hur allt gick till. Sånt har man ju läst i massvis med trådar men det här slog rekord och mestadels av folk som ogillar polisen. Förmodligen har dom själva haft problem och fått sig några väl förtjänta avhyvlingar. Kanske en och annan stenkastare gett sig in i tråden också. Så skönt att då få läsa en vettig kommentar vilket är en bristvara. Finns en och annan dock men mest dravel.
Senast redigerad av Zoom008 2018-08-06 kl. 01:04.
Citera
2018-08-06, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Du har faktiskt lite rätt i detta tror jag, även om jag inte tycker om din jargong...
Blir intressant när utredningen är klar framåt oktober nån gång...

Mammans sorg känndes tyvärr lite fejk och pappan såg jag inte i tv-inslaget på nyheterna. Pappan som inte kunde låsa in sin rymningsbenägne son eller skaffa gratis GPS larm till honom.

Misstänker pappan har missköt sonens boende och ej tagit ansvar för Erics säkerhet. Kommer säkert framkomma i polisutredningen men tystas ner. Tragiskt.
Citera
2018-08-06, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Expanderande kulor går inte igenom en kropp-dom fastnar där, försök fatta att det inte är vanlig ammo.

Den polis som efterlämnade 7 hylsor på stenplattorna har en träffbild på 3 hål i väggen samt 1 i dito cykel intill med en höjd av c:a 30-40cm höjd = benhöjd på Eric som helt motsäger ditt flummande om att ingen siktar på benen.

Längre ifrån på samma plats med träden och cykeln som träffades längst till vänster, här ser man att en normalstor polis skjutit en serie mot Erics ben när man a-b jämför fotona och vinklarna

Det är samma polis som sen höjer och skjuter i huvudhöjd och tar fönstret istället.

Har ett bättre förslag, du drar till din skjutbanan och tar dina teser med dig dit.

Jag vet att det är expanderande kulor...man kan fortfarande ha träffat men lämnat skrapsår eller enklare köttsår, fortfarande träff

Hur vet du att polisen siktade på benen? Han kanske hukade sig. Sen kan du väl lyssna på polisens svar i media till mamman om att man inte skjuter i benen i såna situationer. Chefen för NOA som uttalade sig tror jag.

Sen måste jag tyvärr säga att jag inte riktigt förstår va du menar med bilderna. Hur vet du att hylsorna på stenplattorna är från en och samma polis? Det kan från vara fler än en. Hylsor flyger lite slumpmässigt och har en tendens att studsa och även rulla.
Citera
2018-08-06, 01:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det är sant att det få pistolbeväpnade massmördare i Vasastan. Men att polisen borde låta dem löpa linan ut är nog det dummaste jag läst. Om det finns vuxna beväpnade dårar i stan så är det ofta just den vanliga polisen som ska ta hand om dem. Piketen och NI är inte alltid omedelbart greppbara. Dessa resurser används oftast vid planerade insatser.

Jag uttryckte mig lite vårdslöst. Det borde gå att utbilda somliga poliser till lämplighet att sätta in vid vissa typer av kända eller förmodade hot/larm. Massmördare ska kanske inte låtas löpa linan ut, men som i detta fall en tänkt lönnmördare bör man kanske inte ha som högsta ambition att stoppa i akten, i en komplex miljö. Även i andra fall om GM kan antas vara ute efter specifik individ snarare än vem som o alla eller mängder. Polisen bör skydda ”allmänheten” förstått som alla andra (än närmast berörd då) och sig själva. Det kanske redan är så man arbetar iofs. M.a.o. om riskerna är för stora i jämförelse med vad man kan vinna genom en insats så avvaktar man. Om GM skjuter urskillningslöst och potentiella offer är många så går man in direkt, helst med kapabelt folk. Det hör till saken att massmördardårar kan förväntas vara sämre i vapenhantering än polisen, medan polis mot organiserad gangster inte visar samma odds.

Vill man skydda vittnen mot dödshot för att kunna lagföra kriminell så flyttar man vederb till säkert boende bortom insatsmässigt komplexa miljöer.
Citera
2018-08-06, 01:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det är lite knepigt att utarbeta en rutin som har idiotsäker hantering av en såpass oförutsedd händelse där personen man ingriper mot ytligt kanske beter sig något som man förväntar sig vid ingång utifrån vad för larm man åker ut på men inte ger den respons han "borde" enligt konstens alla regler.

Dessvärre sant. Jag skulle ändå säga i detta specifika fall: låt killen börja skjuta. Då går man in.
Citera
2018-08-06, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x

På bilderna som du visar så är det en höjdskillnad där polisen tomhylsorna finns och där Eric verkar ha stått. Så om polisen har avfyrat skotten nedåt nedåt mot Eric så är det inte så konstigt att några bommar sitter lågt i väggen bakom han även om de siktar mitt i målet.
Citera
2018-08-06, 01:33
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag uttryckte mig lite vårdslöst. Det borde gå att utbilda somliga poliser till lämplighet att sätta in vid vissa typer av kända eller förmodade hot/larm. Massmördare ska kanske inte låtas löpa linan ut, men som i detta fall en tänkt lönnmördare bör man kanske inte ha som högsta ambition att stoppa i akten, i en komplex miljö. Även i andra fall om GM kan antas vara ute efter specifik individ snarare än vem som o alla eller mängder. Polisen bör skydda ”allmänheten” förstått som alla andra (än närmast berörd då) och sig själva. Det kanske redan är så man arbetar iofs. M.a.o. om riskerna är för stora i jämförelse med vad man kan vinna genom en insats så avvaktar man. Om GM skjuter urskillningslöst och potentiella offer är många så går man in direkt, helst med kapabelt folk. Det hör till saken att massmördardårar kan förväntas vara sämre i vapenhantering än polisen, medan polis mot organiserad gangster inte visar samma odds.

Vill man skydda vittnen mot dödshot för att kunna lagföra kriminell så flyttar man vederb till säkert boende bortom insatsmässigt komplexa miljöer.
Fan! Du skulle kunna bli politiker "förövarna ska infångas och lagföras och få ett till brottet relevant straff" ja men när den hotade är död??? Och var ska den infångade få sitt straff, om ens myndigheterna lyckas fånga in krabaten.
Citera
2018-08-06, 01:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Sånt här sker lite här och var i Sverige, detta är inget nytt med skottlossning från polis bland bostadsområden eller almänhet. Sluta skriv som att det är något som inte händer. Sånt visar bara på ignorans från din sida.

Så åt oss säga att en galning eller terrorist får för sig att döda så många som möjligt, ska polisen avvakta och låta han skjuta slut på allt? Klart man måste agera och konfronterar beväpnade hotfull personer så fort som möjligt.
Skulle polisen avvaktat i väntan på lugn och ro på drottninggatan? Skulle skyttarna från Bataclan ha fått vara ifred för att man va rädd att polis kanske skulle skada oskyldiga?

Det kunde slutat hur som helst men det gjorde inte det. Kan du ta upp ett exempel när polis skjutit ihjäl 3e part?

Se mitt svar nyss. Massmord är inte det vanliga. Och bör inte bli. I de flesta fall internationellt är massmorden helt oannonserade. Polisen inträder inefterhand, och löser uppgiften så gott det går.

Men det är i detta fall nu såvitt man kan bedöma onödigt att gå in innan skottlossning börjat från MGM. Det handlar om sekunder. De tre poliserna har inte en susning vad de rusar in till heller. Eftersom brottet inte är ”definierat”, som enskilt mord, massmord, rån eller inbrott eller olovlig maskerad.
Citera
2018-08-06, 01:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"Anpassa beteendet efter stadsdelen" vad är det för snömos?

De flesta incidenter av den här typen uppkommer inte p.g.a. att kriminella har streetfight i orten. Det rör sig om drogmissbrukare och psykiskt sjuka eller på annat vis instabila personer som på något vis har gått över en gräns. Även om såna personer också är överrepresenterade i socioekonomiskt sämre lägen så kan de röra sig eller bo på andra ställen också. Du tänker dessutom helt fel i ditt försök till sannolikhetsanalys. När man väl får indikation på en hotfull situation är knappast sannolikheten mindre att den verkligen är hotfull bara för att man är i Vasastan. Den dödsskjutning som t ex inträffade nyligen i Norrköping ägde inte rum i någon av de socialt belastade ytterområdena, utan centralt i ett helt vanligt område. Eller ta den psyksjuke mannen som högg ihjäl sin bäste vän vid middagen i ett villaområde i Västsverige och sen sprang och högg sina grannar också. Skulle polisen "backat" om de var där för att "anpassa beteendet efter stadsdelen" också tycker du?

Övertolka inte heller denna mycket udda och tragiska situation. Det är ett klassiskt misstag att dra långtgående, generella slutsatser av ovanliga händelser. Under alla förhållanden bör alla slutsatser anstå tills mer information är känd.

Jag förstår inte på vilket sätt polisen skulle anpassat sitt beteende vid Onsalamordet. De satt inte med vid bordet eller stod utanför med anlagt vapen för att invänta händelsen. Inte heller sköt man väl GM vad jag minns.

Det väsentliga är ju att undvika att skjuta eller drabba helt oskyldiga vid polisens egen framfart. Polisen bör inte ha som ambition att stoppa våldsbrott innan de vet om att de skett.
Citera
2018-08-06, 01:50
Medlem
Citat:
Se mitt svar nyss. Massmord är inte det vanliga. Och bör inte bli. I de flesta fall internationellt är massmorden helt oannonserade. Polisen inträder inefterhand, och löser uppgiften så gott det går.

Men det är i detta fall nu såvitt man kan bedöma onödigt att gå in innan skottlossning börjat från MGM. Det handlar om sekunder. De tre poliserna har inte en susning vad de rusar in till heller. Eftersom brottet inte är ”definierat”, som enskilt mord, massmord, rån eller inbrott eller olovlig maskerad.

Du skriver i efterhand att gjorde fel bedömning. Hur lätt är det inte att göra så?
Sätt dig in i att man endast har fått rapport om en beväpnad person. Klart man måste skydda allmänheten och lokalisera och ta reda på om det är ett hot. Om man inte lokaliserar personen vet man inte om det är ett pågående brott eller falskalarm. Man vet inte om det är ett pågående massmord eller inte. Att avrätta folk med semi- eller automatgevär tar inte med än 3 sekunder. Kan lätt avrätta 6 uppradade personer på 3 sekunder.

Ja i detta fall va det onödigt men vem skulle förklara för allmänheten att polisens nya taktik är att vänta och se vad som händer? Det skulle bli upplopp. "Ifall du blir utsatt för ett brott, ta det lugnt. Polisen kommer och hjälper dig när det hela är över"

Min ståndpunkt är: Vet man inte vad som händer måste man lokalisera personen och ta reda på vad som händer. Polisen visste inte mer än att det fanns misstanke om en beväpnad person.
Citera
2018-08-06, 01:51
Medlem
Blundettos avatar
Citat:

Nej din idiot. Polisen ska gå in innan antal offer är ett. Om det enskilda offret är GM så är det skitsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in