2018-08-06, 00:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror precis som du. Likväl vill jag tro att det hade gått att göra på ett annat sätt. Annars kommer fler stryka med (förr eller senare), och inte bara unga med downs.

Problemet må ju delvis ligga i tillgången på både vapen och leksaker i samhället. Och en föränderlig stadsdemografi. Vilket betyder att koncentrationen av hot och lek och (politiska) protestaktioner och diverse jippon på samma ytor kan antas komma att tillta. Åtminstone så länge islamism och annan politisk extremism existerar. Så om inte annat så måste poliserna i alla händelser bli ännu bättre på att utskilja de verkliga hoten från mängden.

En annan väg kan möjligen vara att gradera tillgången till tjänstevapen hos poliser, så att endast de mer erfarna och lämpliga har tillgång till ett sådant — men där är jag långt ifrån expert. Eftersom polisen anses som lovlig måltavla för somliga samhällselement så vore det troligtvis lite ohederligt mot poliserna.

Vore jag polis själv skulle jag ju för min egen självbevarelsedrifts skull försöka komma fram till hur man borde bete sig för att undvika en upprepning.

Men att lasta dessa specifika poliser har man nog inget för. Det är sannolikt en fråga om olyckliga omständigheter och avsaknad av rutin. Vilket är dyrköpt att få förstås.

Fast det är lite knepigt att utarbeta en rutin som har idiotsäker hantering av en såpass oförutsedd händelse där personen man ingriper mot ytligt kanske beter sig något som man förväntar sig vid ingång utifrån vad för larm man åker ut på men inte ger den respons han "borde" enligt konstens alla regler.
Citera
2018-08-06, 00:21
Medlem
Zoom008s avatar
Tänk om lille Eric fått en bråkdel av denna uppmärksamhet när han levde. Föräldrarna orkade inte ens sätta in en enkel säkerhetskedja så lilla Erik höll sig hemma på natten. Samma gamla leksaker sen åratal och i botten av lådan hittade han ett gevär. Han gav sig ut på stan och fann ett ensamkommande barn i 40-årsåldern som inte heller kunde prata. När lille Erik är död så ordnar mamsen en stor festival med sång och musik. Inte en tår men däremot en konstgjord gråtattack. R.I.P
Citera
2018-08-06, 00:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Med var är alternativet då? Hade det funnits en lösning så hade nog polisen redan tagit den i bruk. Vad vi än pratar om för lösningar för polisen så måste vi komma ihåg att de kan i sin vardag hamna i våldsamma situationer som tyvärr i många fall måste lösas med våld.
  • Slås du med polisen då får du räkna med att bli pepparsprayad eller slagen med batong.
  • Drar du kniv så tar polisen fram sitt skjutvapen eller i framtiden tazer
  • Har du framme något som liknar ett skjutvapen så skjuter de så fort du riktar det mot dem. En kula färdas för snabbt för att de ska kunna handla annorlunda

Om vi ska ha en funktion i samhället som ska ta hand om de som inte följer lagen och är våldsamma så måste den funktionen ha möjlighet att göra sitt arbete och tyvärr så är det som så att de även behöver kunna använda våld inom lagens gränser.

När det gäller en människa som är mer normal begåvad än Eric är så vet de vart gränsen går med polisen. Ropar polisen släpp vapnet och har dragit sin pistol så gör man det.

Jag håller med dig i stort sett förutom att jag tror att Eric blev rädd när polisen började skrika på honom att släppa vapnet. Reaktionen vid rädsla är ju att axlarna dras upp och händerna höjs för försvar. Dvs en helt naturlig reaktion. Tyvärr så håller han i sin leksakspistol när det händer. Vad polisen ser är ju att han höjer ett dödligt vapen mot dem och försvarar sig.

Jag är medveten om att polisen kan hamna i våldsamma situationer — det är liksom halva vitsen.

Men då får man väl för f-n förbereda sig bättre och inte minst anpassa beteendet efter stadsdelen och objektet och hotbilden. Och använda kompetent folk. Annars kommer det snart vara vilda västern i hela innerstan.

Jag är tveksam till om det kommmer visa sig ha varit fullt motiverat att rusa in på en innergård med höjda vapen på uppgiften att någon sett någon med pistol. Det är för riskfyllt för de boende.

Hade det stått någon där som verkligen varit ordentligt beväpnad så hade ju det kunna stryka med en hel pluton yrvakna stockholmare. Plus de tre poliserna. Och ett par katter.

Nä, jag tror inte på våldsintensifiering i bostadsmiljö.

Det får kosta någon (annan) stackares liv i så fall. Jag vet inte vilken poliskår som tar på sig att göra hembesök för att hindra mord i hemmet. Apropå jämförelser.

Vad hade killarna gjort om de stött på ET i trapphuset? Öppnat eld där också? Det hade kunnat sluta hur som helst.
Citera
2018-08-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Men det intressanta är hur de sköt mot flink, inte att de dröjde.
Han lever.

Såvitt jag vet har polisen bytt ammunition sedan dess. För att undvika att kulor går rakt igenom den som de skjuter på och fortsätter in i en annan, utomstående person, använder man ammunition som exploderar i kroppen, vilket är mycket farligare för den som skjuts, men säkrare för omgivningen.

Det var en lång diskussion och många överväganden innan man fattade detta beslut.
Citera
2018-08-06, 00:32
Medlem
Citat:
Jag är medveten om att polisen kan hamna i våldsamma situationer — det är liksom halva vitsen.

Men då får man väl för f-n förbereda sig bättre och inte minst anpassa beteendet efter stadsdelen och objektet och hotbilden. Och använda kompetent folk. Annars kommer det snart vara vilda västern i hela innerstan.

Jag är tveksam till om det kommmer visa sig ha varit fullt motiverat att rusa in på en innergård med höjda vapen på uppgiften att någon sett någon med pistol. Det är för riskfyllt för de boende.

Hade det stått någon där som verkligen varit ordentligt beväpnad så hade ju det kunna stryka med en hel pluton yrvakna stockholmare. Plus de tre poliserna. Och ett par katter.

Det får kosta någon (annan) stackares liv i så fall. Jag vet inte vilken poliskår som tar på sig att göra hembesök för att hindra mord i hemmet. Apropå jämförelser.

Vad hade killarna gjort om de stött på ET i trapphuset? Öppnat eld där också? Det hade kunnat sluta hur som helst.

Sånt här sker lite här och var i Sverige, detta är inget nytt med skottlossning från polis bland bostadsområden eller almänhet. Sluta skriv som att det är något som inte händer. Sånt visar bara på ignorans från din sida.

Så åt oss säga att en galning eller terrorist får för sig att döda så många som möjligt, ska polisen avvakta och låta han skjuta slut på allt? Klart man måste agera och konfronterar beväpnade hotfull personer så fort som möjligt.
Skulle polisen avvaktat i väntan på lugn och ro på drottninggatan? Skulle skyttarna från Bataclan ha fått vara ifred för att man va rädd att polis kanske skulle skada oskyldiga?

Det kunde slutat hur som helst men det gjorde inte det. Kan du ta upp ett exempel när polis skjutit ihjäl 3e part?
Citera
2018-08-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag undrar om han ens visste vad ett varningsskott är? En vanlig treåring vet inte det. De kanske inte förstår ordet varning, och de förstår inte att det ska signalera att nu är det allvar, och om du inte gör som de säger blir det riktiga skott sen.

Det problematiska med det här fallet är att det ju var fullständigt omöjligt att kommunicera med honom, kombinerat med att polisen inte visste det. Han hade dels Downs syndrom med en förståndsnivå som en treåring, dels autism, som gör att man har svårt att förstå saker ur någon annans perspektiv, samt att man inte förstår annat än helt konkreta budskap. Exempel: någon frågar en autistisk person om denne kan ge honom en hand. Autisten svarar nej, fast han mycket väl kan vara beredd att hjälpa till. Men han har uppfattat frågan bokstavligt, och han kan förstås inte ge någon sin hand.

Vittnen har hört polisen beordra: "Lägg ner vapnet". Förstod Eric ordet vapen? Det gör nog inte alla treåringar. Han kanske kallade sin leksak sin pistol, eller bössa, eller kanske pickadolver, och visste inte att det kunde sorteras in under det övergripande begreppet vapen.

Lägg ner? Var skulle han lägga det? Och varför skulle han göra det? En treåring kan tänka så här:
"Jag vill ha min picka. Den är min. Jag tänker inte lägga den någonstans." Medan polisen uppfattar det som att de har att göra med en person som inte lyder order och att de måste skjuta verkanseld.

Min gissning är att denne person bara lyssnar till order om den kommer från någon som han känner väl, t ex mamma eller pappa, och att eftersom det rör sig om en autistisk person måste ordern vara övertydlig. "Eric! Lägg ner din pistol, lägg den på marken nu, och håll upp händerna."

En så sorglig historia på grund av sammanfallande olyckliga omständigheter. Och så får polisen skulden.

Inget tyder i dagsläget på att polisen gjort något fel och kommer heller inte få skulden för detta.
Citera
2018-08-06, 00:33
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Så om du blir hotat till livet så gör du inget åt saken? Nu va det inte en kniv som va fallet utan ett pistolliknande föremål som man såklart utgår ifrån att det är riktig.
Downie eller inte, pistoler kan döda.

Jag skrev ju det att ljus på snubben! Dom var 3 poliser, hur svårt kan det vara?
Risk ingår i yrket och att jag bär skyddsväst, ljus i nyllet på objektet då ser man är det då en mupp eller unge då är det bara fram fort som fan, inte skulle jag vilja ha på mitt samvete att ha tagit livet av ett barn eller mupp.

En klocka måste ju börja ringa när en liten halvfigur kommer lullandes för det är ju inte ett krigstillstånd som råder!
Citera
2018-08-06, 00:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, det är faktiskt otroligt hur flashabackseliten exakt vet hur de hade löst situationen. Folk här i tråden hade gjort det på ett mycket smidigare sätt än polisen och kommer med uttalanden som självutnämnda experter trots att de snackar snömos.

Ja självöverskattningen här är lika grotesk som löjeväckande. Det innefattar även alla "analyser" av hur det gick till utifrån den ytterst magra info som finns. Folk är lika säkra på att poliserna gjorde fel som på att de gjorde rätt. Jag tycker själv att jag är typen som drar åt att fatta beslut och dra slutsatser på väl litet underlag ibland. Men jag är inte ens i närheten av att våga ha en uppfattning här. Det är många här som i princip drar ner brallorna på sig själva och står på alla fyra med röven i vädret och visar upp sin obefintliga förmåga till nykter faktavärdering och analytiskt tänkande utan att fatta det. Patetiskt.
Citera
2018-08-06, 00:39
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Tänk om lille Eric fått en bråkdel av denna uppmärksamhet när han levde. Föräldrarna orkade inte ens sätta in en enkel säkerhetskedja så lilla Erik höll sig hemma på natten. Samma gamla leksaker sen åratal och i botten av lådan hittade han ett gevär. Han gav sig ut på stan och fann ett ensamkommande barn i 40-årsåldern som inte heller kunde prata. När lille Erik är död så ordnar mamsen en stor festival med sång och musik. Inte en tår men däremot en konstgjord gråtattack. R.I.P

Du har faktiskt lite rätt i detta tror jag, även om jag inte tycker om din jargong...
Blir intressant när utredningen är klar framåt oktober nån gång...
Citera
2018-08-06, 00:41
Medlem
Citat:

Tyvärr så är inte någon stadsdel eller stad skyddad. Vapen finns hos kriminella över hela landet.

Det kanske är att hårddra det lite men polisen uppgift är att skydda oss. Detta gör de bla genom att ge sig in i situationer när de kan bli skadade eller till och med dödade.

Däremot så är vanligt kriminella rent intelligensmässigt som en "vanlig" svensk de gör val som i livet som vi i samhället inte accepterar men oftast har de inte någon dödslängtan. Skulle det vara en sådan på gården så hade han mest troligen följt polisen instruktioner och inget mer hade hänt.

Hade det varit någon terrorist eller liknande på gården så hade jag bara varit glad om de hade skjutit honom.
Citera
2018-08-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag skrev ju det att ljus på snubben! Dom var 3 poliser, hur svårt kan det vara?
Risk ingår i yrket och att jag bär skyddsväst, ljus i nyllet på objektet då ser man är det då en mupp eller unge då är det bara fram fort som fan, inte skulle jag vilja ha på mitt samvete att ha tagit livet av ett barn eller mupp.

En klocka måste ju börja ringa när en liten halvfigur kommer lullandes för det är ju inte ett krigstillstånd som råder!

Ljus? Så Polisen ska gå runt med jättestarka ficklampor som bländar även dagtid. De ska även ha dess redo hela tiden?
Faktum kvarstår att han fortfarande håller i ett pistolliknande föremål vilket kunde ha varit ett riktigt vapen. Du hinner inte reagera om personen skjuter, du vet att kulor färdas snabbare än ljudet? En downie kan fortfarande döda någon med en pistol.
Om nu han riktade leksakspistolen mot polisen så gjorde de rätt genom att skjuta, tyvärr dog han men världen är hård och han fick känna på det.

Jag skulle vilja se dig lysa med en ficklampa mot en beväpnad person för att sedan springa fram och avväpna denne. Resultatet är att denne skulle skjutit dig innan du ens fick fram ficklampan.
Citera
2018-08-06, 00:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

"Anpassa beteendet efter stadsdelen" vad är det för snömos?

De flesta incidenter av den här typen uppkommer inte p.g.a. att kriminella har streetfight i orten. Det rör sig om drogmissbrukare och psykiskt sjuka eller på annat vis instabila personer som på något vis har gått över en gräns. Även om såna personer också är överrepresenterade i socioekonomiskt sämre lägen så kan de röra sig eller bo på andra ställen också. Du tänker dessutom helt fel i ditt försök till sannolikhetsanalys. När man väl får indikation på en hotfull situation är knappast sannolikheten mindre att den verkligen är hotfull bara för att man är i Vasastan. Den dödsskjutning som t ex inträffade nyligen i Norrköping ägde inte rum i någon av de socialt belastade ytterområdena, utan centralt i ett helt vanligt område. Eller ta den psyksjuke mannen som högg ihjäl sin bäste vän vid middagen i ett villaområde i Västsverige och sen sprang och högg sina grannar också. Skulle polisen "backat" om de var där för att "anpassa beteendet efter stadsdelen" också tycker du?

Övertolka inte heller denna mycket udda och tragiska situation. Det är ett klassiskt misstag att dra långtgående, generella slutsatser av ovanliga händelser. Under alla förhållanden bör alla slutsatser anstå tills mer information är känd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in