2018-08-05, 23:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det mest sannolika scenariot är att poliserna närmar sig med dragna vapen. När Eric trots uppmaning att släppa sitt vapen inte gör det, utan istället riktar det mot poliserna, så kommer verkanseld. Han trodde förmodligen att det var en lek, men för en polis i yttre tjänst är det inte en lek. Och att tro att tre poliser skulle skjuta någon som de inte uppfattar som ett dödligt hot är så makalöst dumt att det finns inget att diskutera. Det blir som att försöka förklara för en miljöpartist att chemtrails och planet X inte finns på riktigt.

Jag tror precis som du. Likväl vill jag tro att det hade gått att göra på ett annat sätt. Annars kommer fler stryka med (förr eller senare), och inte bara unga med downs.

Problemet må ju delvis ligga i tillgången på både vapen och leksaker i samhället. Och en föränderlig stadsdemografi. Vilket betyder att koncentrationen av hot och lek och (politiska) protestaktioner och diverse jippon på samma ytor kan antas komma att tillta. Åtminstone så länge islamism och annan politisk extremism existerar. Så om inte annat så måste poliserna i alla händelser bli ännu bättre på att utskilja de verkliga hoten från mängden.

En annan väg kan möjligen vara att gradera tillgången till tjänstevapen hos poliser, så att endast de mer erfarna och lämpliga har tillgång till ett sådant — men där är jag långt ifrån expert. Eftersom polisen anses som lovlig måltavla för somliga samhällselement så vore det troligtvis lite ohederligt mot poliserna.

Vore jag polis själv skulle jag ju för min egen självbevarelsedrifts skull försöka komma fram till hur man borde bete sig för att undvika en upprepning.

Men att lasta dessa specifika poliser har man nog inget för. Det är sannolikt en fråga om olyckliga omständigheter och avsaknad av rutin. Vilket är dyrköpt att få förstås.
Citera
2018-08-05, 23:48
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Garantera på men jag brukar inte köpa inte ryska rubler.

Ursäkta? Din egen kunskap gällande hur man agerar mot beväpnade personer är med milda ord naiv och ditt försvar när jag berättar för dig hur man agerar i verkligheten bortom din rosagulliga fantasivärld är att insinuera att jag skulle vara ett så kallat ryskt troll?
Citera
2018-08-05, 23:50
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men vad är det du inte inser?
En stabil polis ska i första hand göra en egen lägesbedömning,
är det ett reellt hot?
finns det hotbild mot polisman, har den farlige skjutit?

Polisman backar, håller sig på tryggt avstånd,
ser till att han själv är säker, att andra inte kommer till skada.
tar täckning bakom en hus-kut,
ser till att ha koll på den farlige,
bedömer om personen är den eftersökta.
Vid minsta osäkerhet, så borde polisen kontaktat sin central.

Finns möjlighet att övermanna den farlige?
Allt det här ska man bedöma, innan man använder tjänstevapnet.

Om polisen hamnar i en situation där man inte hinner backa hur agerar man då? Dvs man får plötsligt ett vapen riktat mot sig, då har man knappt en sekund på sig innan man potentiellt har en kula i kroppen man hinner inte då ta skydd bakom någon hus-knut och kontakta centralen. Då skjuter man i självförsvar. Punkt slut.
Citera
2018-08-05, 23:51
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
är det ett reellt hot?

Övermanna en beväpnad gärningsmän? Är du spritt sprängande galen?

Vad tror du media hade skrivit om MGM sköt ihjäl någon morgonpigg joggare som kom ut ur någon port eller tidningshuset medans polisen stod runt hörnet och "hade koll på den farlige"?
Citera
2018-08-05, 23:52
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candygirlfromhell
Första åtgärd måste bli att låta alla poliser ta en sväng förbi specsavers

Varför det? Finns det glasögon som hjälper till för att man bättre ska kunna se ansiktet hos en person som kanske har keps på sig och som håller en pistol framför ansiktet med bägge händerna? Tror inte det. Jag tror att en rimligare lösning är att Flashbackeliten söker till polishögskolan och lär de andra kandidaterna hur man tar del av 18.00 nyheterna klockan 04.00 samma morgon.
Citera
2018-08-05, 23:53
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Jag sa att det är min tes. Och går? klart det går.

Din tes är efterbliven. Det går inte att göra nån cover-up på enskilds misstag på ett sätt som går att motivera.

Fråga dig istället varför alla 3 avlossade sina vapen. Det hör knappast till vanligheterna i sverige.
Citera
2018-08-05, 23:53
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Ursäkta? Din egen kunskap gällande hur man agerar mot beväpnade personer är med milda ord naiv och ditt försvar när jag berättar för dig hur man agerar i verkligheten bortom din rosagulliga fantasivärld är att insinuera att jag skulle vara ett så kallat ryskt troll?
Nej du missuppfattade mig helt, jag sa att jag köper inte osäkra valutor som i ryska rubler. Därav anledningen till att jag tar med en nypa salt vad en självkrönt expert på nätet säger.
Citera
2018-08-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
För att de använde verkanseld när ett potentiellt dödligt vapen riktades mot dem av en okänd människa?

Ja, av en person 145-150 cm lång med annorlunda motorik i en gränd på morgonen, när morgonljuset förstärktes med elbelysning.
Poliser med hjälm, skyddsväst och vapen med dumdumkulor som lät Eric ligga och förblöda
i minst 10 minuter. Verkanselden som sköts in i cykeldäck, husväggar och fönsterrutor, risken för att oskyldiga skadas eller mister livet måste då vara överhängande. Helt obegripligt hur vissa idioter här kan försvara polisens agerande.
Citera
2018-08-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Läser du inte tråden ?

Vänner till Eric som bor i detta hus var nere och tittade på kvällen och hittade då cykeldäcket med kulan. Hylsan hittades morgonen efter av en reporter på plats och då fick teknikerna åka tillbaka iom att dom gjort bort sig ganska rejält dom först missat cykeldäcket dikt intill där Eric sköts ned samt sen hylsan.

Om vi utgår ifrån att teknikerna använder numrering med färgkoder har dom då hittat 19st (bilden i AB)
Deras tjänstevapen har 15 kulor i magasinet vad jag vet, och om 2 poliser skjutit samtidigt kan det ha varit svårt att räkna antalet skott om dom avfyrat samtidigt, så 2 skott kan ha hörts som 1. Hålen i väggarna, cykeln, trädet och tvättstugan bör då vara minst 4 missar eftersom ammunitionen "fastnar" i de mål dom träffar.

Förmodligen har den polis som stått på stenplattorna bakom trädet skjutit efter Eric som då rört på sig i sidled då både träd, cykel och tvättstugefönster blev träffade istället. Höjden på kulan i fönstret är runt 150 cm vilket var Erics höjd så det skottet var då ämnat för huvudet, deras pistoler ger ingen rekyl att tala om och 3 bommar i väggen inom en radie på c:a 70cm, bakdäcket på cykel och sen fönstret pekar på att snuten sneade till efter 4 bommar i benhöjd och riktade direkt mot huvudet och träffade då fönstret istället. (Eric nådde upp till mammas näsa och hon är 1.60)
Ja naturligvis har Eric rört sig, innan han föll ihop på marken.Anta, han träffades,
det gjorde ont, han försöker ta sig tillbaka i riktning mot pappans bostad, han försöker gå därifrån, då skjuts det flera skott, han faller ihop.
Citera
2018-08-06, 00:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Polisen ska agera mot personer som kan utgöra ett hot mot allmänheten som t.ex en beväpnad person som rör sig i centrala Stockholm mitt i natten.

Vem personen är spelar absolut ingen roll i sammanhanget. Polisen ska konfrontera med syfte att lagföra galningen.

Det är en ende att börja i: så j-a många vapengalningar rör det sig inte om. Det finns platser där vapnen är fler, de skjuter primärt varandra så de minskar oxå sig själva, det finns underrättelser och andra kanaler för att hantera, förutse många former av vapenbrottslighet, det rör sig om rånhändelser etc.

Men pistolbeväpnade massmördare i Vasastan är få, och kan kanske antingen få löpa linan ut eller belägras. Jag tror ju poliser mot vuxna handeldvapenbeväpnade dårar i inre stadsdelarna som regel skulle göra mer skada än nytta. Därtill skulle det stryka med både oskyldiga vid otaliga ”falsklarm” och ordningspoliser som tar sin uppgift på fel sorts allvar. Bättre att specialenheter och prickskyttar får ta dem. Skulle jag tro.
Citera
2018-08-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror precis som du. Likväl vill jag tro att det hade gått att göra på ett annat sätt. Annars kommer fler stryka med (förr eller senare), och inte bara unga med downs.

Problemet må ju delvis ligga i tillgången på både vapen och leksaker i samhället. Och en föränderlig stadsdemografi. Vilket betyder att koncentrationen av hot och lek och (politiska) protestaktioner och diverse jippon på samma ytor kan antas komma att tillta. Åtminstone så länge islamism och annan politisk extremism existerar. Så om inte annat så måste poliserna i alla händelser bli ännu bättre på att utskilja de verkliga hoten från mängden.

En annan väg kan möjligen vara att gradera tillgången till tjänstevapen hos poliser, så att endast de mer erfarna och lämpliga har tillgång till ett sådant — men där är jag långt ifrån expert. Eftersom polisen anses som lovlig måltavla för somliga samhällselement så vore det troligtvis lite ohederligt mot poliserna.

Vore jag polis själv skulle jag ju för min egen självbevarelsedrifts skull försöka komma fram till hur man borde bete sig för att undvika en upprepning.

Men att lasta dessa specifika poliser har man nog inget för. Det är sannolikt en fråga om olyckliga omständigheter och avsaknad av rutin. Vilket är dyrköpt att få förstås.
Att dylika fall skulle börja dyka upp i Sverige förstod jag för länge sedan. Problem från USA brukar dyka upp som problem hos oss också. I USA behöver du inte ens rikta ett vapenliknande föremål mot polisen, det räcker med att du drar upp din tröja med ena handen och för andra handen mot byxlinningen. Alternativt att du för ena handen bakom ryggen. I bilen kan det räcka att du sträcker dig mot handskfacket.

Det här beror på att vi idag har en situation där en stor andel av de kriminella bär skjutvapen, vilket var ovanligt förr. Att avväpna polisen är helt fel väg att gå, busets beväpning har inte föregåtts av någon provocerande eskalering från polisens sida. Buset har beväpnat sig främst på grund av inbördes konflikter. Vad som behövs är att öka antalet legala vapen på allmän plats, dvs concealed carry. Det har gjort underverk för att få ner frekvensen av mord och andra våldsbrott i USA. Faktum är att de områden som idag har störst problem med vapenvåld är de där det råder hårdast restriktioner mot legala vapen.
Citera
2018-08-06, 00:03
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
är det ett reellt hot?

Byt ut husknut mot skogsbryn så har du en poäng om polisen jagar en tjuvjägare i Hälsingland. Men mitt i en storstad så kan inte polisen ta hänsyn till om den misstänkte öppnat eld ännu. Vem som helst kan kliva ut på innergården och bli skjutna av den beväpnade vettvillingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in