2018-08-05, 21:07
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Tänk på att personer agerar oftast konstigt vid sorg och personer reagerar även konstigt i rampljuset ifall det inte är vana. Det värsta med sorg är när man varvar ner efter den initiala chocken och sen inser vad som faktiskt har hänt. Hon KAN fortfarande var i chock/förnekelse och att hålla igång med media och liknande kan va hjärnans försvar mot den riktigt djupa sorgen.
Jag tror den riktiga chocken kommer med brevbäraren. Tji bidrag för Erik och slut med taxi på statens bekostnad.
Citera
2018-08-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De som är intelligenta förstår förstås att polisen siktade på cykeln, fönstret och väggen och inte alls träffade på måfå.
Och lille Eric måste ju ha framstått som självaste Rambo där i gryningsljuset...
Citera
2018-08-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Dels kan han inte språket dels siktade Eric på honom (bara det är respektlöst nog för att helt enkelt skita i honom) och dels blir han avhyst av polisen.

Låter som de GPSofoba föräldrarna har hittat den perfekta syndabocken.

Varför det? Denne gjorde inget fel. Det var liksom inte så att han satt på en parkbänk och blev "swattad".

Ja, pappan är ju enligt mig den som har i princip allt ansvar i detta. Har man en rymningsbenägen 3-åring därhemma måste man ju se till att denne inte kan ta sig ut själv utan att larm sätter igång.

Gällande inringaren så får vi väl hoppas för hens skull att hen var helt övertygad om att det var en galning med pistol ute på gatan. MEN enligt många i denna tråd var det ju så ljust, vilket borde innebära att man ska känna igen en downie och en låtsaspistol.
Citera
2018-08-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vi får väl hoppas för inringarens skull att hen på fullaste allvar trodde att en galning som gick omkring med en pistol. D v s att hen försökte ta sitt ansvar och larma så att ingen kom till skada.

MEN det verkade ju ha varit så ljust vid tillfället, och många menar ju att man känner igen en downie på långt håll (rörelseschemat, ansiktet, den korta växten) och att man också borde ha sett att det var ett leksaksvapen.

Jag menar också att araben borde ha ingripit när han mötte Eric några minuter innan skotten. Han såg ju tydligt att Eric hade DS och såg ut att vilja leka. Han borde kopplat ihop att E inte borde ha varit där och därefter agerat.

Jag tror att både inringaren och araben inte mår så bra nu. Jag skulle i alla fall inte ha gjort det om jag var i deras kläder. MEN återigen är det ju lätt för oss att sitta här och tycka några dagar efteråt.

Som någon skrev tidigare, 6 personer såg honom däribland polisen och ingen såg att det va ett leksaksvapen. Sen spelar det ingen roll om det är en downie eller inte som går runt med ett pistolliknande föremål. Fortfarande en farlig situation.

Som aftonbladet skrev idag så va inte polisen där pga Eric utan pga att en tidigare aggressiv och hotfull person. Eric kom emellan om man kan lita på uppgifterna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg8EqM/uppgifter-larmades-om-valdsman-som-dodshotat-kvinna--motte-eric-20
Citera
2018-08-05, 21:11
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade: 1.68 kanske inte är kortväxt med italienska mått.
Mussolini hade fullt normala proportioner.
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Vi lär nog aldrig få se leksaksvapnet på grund av diverse omständigheter. Skämsfaktorn i att behöva visa upp en leksak som marknadsförts till femåringar blir alltför stor. Reportrar sprang runt och fotade i timmar, men kunde bara visa upp kriminaltekniker i arbete samt lite bilder på patronhylsorna. Vapnet låg bara en liten bit bort, men quislingarna tyckte inte att detta låg i allmänhetens intresse.
Och om man skulle visa upp leksaken så skulle du avfärda det med hänvisning till något Alex Jöns sagt i sin kanal...

Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
En beväpnad gärningsman är just en beväpnad gärningsman , alltså en person med ett vapen och inte attrapp.

En som tycker att man har rätt till dödligt våld så fort denne påstår sig ha sett ett vapen skall inte vara polis. Det är inte så tufft att hantera en missttänkt situation, att de kände sig dödshotade är lika trovärdigt som UFOhistorier. I Schweiz får man gå omkring med riktiga vapen, för soldater på permis gäller att de skall vara oladdade samt amunition bevaras låsta i barackerna för privatägare att de skall vara oladdade samt ammunition låst på skjutbanan.

Nej Sverige är inte ett Bronx på 70 talet och skall inte tillåtas bli.
Bara det att vpl i Schweiz och Israel kan inte larva sig hur som helst med sina vapen.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-05 kl. 21:14.
Citera
2018-08-05, 21:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Vi vet ju inte vad vare sig inringaren eller poliserna såg.

Jag förstår inte vad du menar med att andra bär på ett delansvar. Håller du alltså fast vid att inringaren borde ha förstått att det var en Downie med låtsasvapen? Även att du inte vet exakt vad inringaren såg?

Inringaren ville säkert att polisen skulle få chansen att avgöra om det rörde sig om ett verkligt hot, mot någon. För att inringaren ansåg sig oförmögen att bemöta och bedöma det ev. hotet själv. Önskemålet var nog inte att få hotet nedkämpat, utan problemet ”ur världen”, bildligt talat. Säkert var vederb. orolig för den som ev. kunde bli offer för det ev. hotet, vilket ju föranledde ett samtal till larmtjänst.

Nä, denne och den s.k. ”araben” finner säkert händelsen olycklig, men de kan ju inte lastas för ngt. Att inte ringa är ju inte ett alternativ, även om man kunde ha önskat o hoppats att de kunde ha lagt DS till diagnosen vid samtalet. Eller ”kioskmongo”, om det skulle överbrygga ev. språkbarriärer som kan ha existerat. Men att stå och titta ut på vederb. för länge på första eller andra våningsplanet kan ju kännas olustigt, om man är rädd att bli upptäckt.

Det är ju så att vi är ofullkomliga kreatur, och jag tycker nog att lite ödmjukhet är på sin plats, bland alla, liksom i polisens tillvägagångssätt vid ingripande. Ett par bråkdelar av en sekund borde man nog ha kunnat bjuda på. Men det får väl utredning visa.
Citera
2018-08-05, 21:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vi får väl hoppas för inringarens skull att hen på fullaste allvar trodde att en galning som gick omkring med en pistol. D v s att hen försökte ta sitt ansvar och larma så att ingen kom till skada.

MEN det verkade ju ha varit så ljust vid tillfället, och många menar ju att man känner igen en downie på långt håll (rörelseschemat, ansiktet, den korta växten) och att man också borde ha sett att det var ett leksaksvapen.

Jag menar också att araben borde ha ingripit när han mötte Eric några minuter innan skotten. Han såg ju tydligt att Eric hade DS och såg ut att vilja leka. Han borde kopplat ihop att E inte borde ha varit där och därefter agerat.

Jag tror att både inringaren och araben inte mår så bra nu. Jag skulle i alla fall inte ha gjort det om jag var i deras kläder. MEN återigen är det ju lätt för oss att sitta här och tycka några dagar efteråt.

Arsben kanske hade farhågor om att det skulle vinklas till atthan försökte lura den förståndshandikappade? Eller trodde att någon vårdnadshavare fanns i närheten om än ej omedelbart synlig.
Citera
2018-08-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inringaren ville säkert att polisen skulle få chansen att avgöra om det rörde sig om ett verkligt hot, mot någon. För att inringaren ansåg sig oförmögen att bemöta och bedöma det ev. hotet själv. Önskemålet var nog inte att få hotet nedkämpat, utan problemet ”ur världen”, bildligt talat. Säkert var vederb. orolig för den som ev. kunde bli offer för det ev. hotet, vilket ju föranledde ett samtal till larmtjänst.

Nä, denne och den s.k. ”araben” finner säkert händelsen olycklig, men de kan ju inte lastas för ngt. Att inte ringa är ju inte ett alternativ, även om man kunde ha önskat o hoppats att de kunde ha lagt DS till diagnosen vid samtalet. Eller ”kioskmongo”, om det skulle överbrygga ev. språkbarriärer som kan ha existerat. Men att stå och titta ut på vederb. för länge på första eller andra våningsplanet kan ju kännas olustigt, om man är rädd att bli upptäckt.

Det är ju så att vi är ofullkomliga kreatur, och jag tycker nog att lite ödmjukhet är på sin plats, bland alla, liksom i polisens tillvägagångssätt vid ingripande. Ett par bråkdelar av en sekund borde man nog ha kunnat bjuda på. Men det får väl utredning visa.

Om uppgifterna som aftonbladet publicerade stämmer så har inringaren inte något med detta att göra då polisen på plats inte va ute efter Eric eller ens visste att han fanns på plats där.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg8EqM/uppgifter-larmades-om-valdsman-som-dodshotat-kvinna--motte-eric-20
Citera
2018-08-05, 21:17
Medlem
NorthernAngels avatar
Var stod det om att de sköt så mycket och träffade lite överallt? Tråden är så snabb så svårt att hitta.
Citera
2018-08-05, 21:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Mussolini hade fullt normala proportioner.Och om man skulle visa upp leksaken så skulle du avfärda det med hänvisning till något Alex Jöns sagt i sin kanal...

Bara det att vpl i Schweiz och Israel kan inte larva sig hur som helst med sina vapen.

Jag vet inte vem Alex Jöns är, jag ser inga såpor. Men Mussolini är nog något kortare än medellängd i Nord-Europa och kunde ställa till sattyg ändå.
Citera
2018-08-05, 21:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Om uppgifterna som aftonbladet publicerade stämmer så har inringaren inte något med detta att göra då polisen på plats inte va ute efter Eric eller ens visste att han fanns på plats där.

Nån har ju ändå larmat, man eller kvinna. Den av polisen antaget hotade (vittne och målsägande i annat mål) hade ju inte ringt.

Det kan ju iofs i dessa tider vara ngt j-a hipsterkräk i samma hus som velat bussa polisen på ET (som hen mkt väl kände igen) och filma det för att kunna sälja träcket som video till avgrundstabloiderna, för att finansiera nån flygresa till Mallis, för att det är ”på tok för varmt i Sverige i år — av ngn j-a konsti anledning”. Denne någon lär ju inte veta vad skam är, heller, dessvärre, och blev väl överraskad hur väl planen visade sig falla ut. Polisen borde kanske siktat lite högre, men hur skulle de kunna veta?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-05 kl. 21:29.
Citera
2018-08-05, 21:21
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Arsben kanske hade farhågor om att det skulle vinklas till atthan försökte lura den förståndshandikappade? Eller trodde att någon vårdnadshavare fanns i närheten om än ej omedelbart synlig.
Helt rätt! Ingen kunde tro att det var en rymning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in