2018-08-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Visst är man mer stel och korrekt under en intervju, men det är inte det som är min poäng.

I detta fall så är det hon som är skyldig. Ingen annan.

Ja men inte läge att fokusera på det nu. Bättre att låta hedra minnet av Eric.
Citera
2018-08-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av South
"– Det var lite läskigt, för det var mitt i natten och jag såg en pistol i hans hand. Jag visste inte om den var på riktigt eller på låtsas, säger Moohialdin Ali Alsurmi via sin bror Sohaib Ali Alsurmi."

Från artikeln i AB.

Ja, och i samma intervju säger araben att han fick intrycket av att E ville leka samt att han tydligt såg att han hade DS. I min värld borde araben ha agerat och insett att denna pojke med DS inte skulle vara där mitt i natten själv (och t ex följt efter). Araben skulle nog ganska snart upptäcka att Eric var inkapabel att ta hand om sig själv, när Eric inte kunnat svara eller på övrigt kroppsspråk. MEN det är ju lätt för oss att sitta här några dagar efteråt. Araben var kanske skiträdd och trodde att pistolen var riktig.

Men visst, kanske ett fenomen i samtiden. Sköt dig själv och skit i andra. Ta fram mobilen och filma istället för att hjälpa andra i nöd.... o s v
Citera
2018-08-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Hmm... visst är det väldigt konstigt att man ställer upp på intervjuer och kör cortege och låter Janne Schaffer underhålla. Vad är poängen? Är pojken ens begravd?

Det är väldigt många anhöriga till dödsoffer som blir intervjuade i media. Ofta ligger pressen på då det ligger ett ekonomiskt värde i att rapportera om det.
Hon kanske inte känner för att sitta hemma och sörja utan vill göra något meningsfullt. Väldigt många som lägger mycket tid på att städa och pyssla när de förlorat en nära anhörig, vilket de i vanliga fall kanske inte gör.
Citera
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Återigen hittar du på. jag skrev poliser ska ha adekvat träning att hantera dessa situationer. Nu kan det vara så att den 1.30 långa GM var så pass skräckinjagande att polisen fick panik. Tre poliser tom. Ja ni har väl rätt jag tror jag är Dirty Harry.
Va fan hade killen krympt 20 cm vid händelsen? Eller sitter du och fabulerar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
En annan postares åsikt? det var ju mitt inlägg du refererade till. Det är en fördel om du läser den pågående diskussionen.

Varför tror du att inringaren bara såg ryggen?

Ni alla är efterblivna, det var ingen som ringde på downisen utan polisen var ute och snurra efter en kvinna hade fått mordhot ifrån sitt ex och ringt polisen pga det...
Citera
2018-08-05, 20:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Det går inte att spärra av områden förrän man hittat hotet, det förstår du hoppas jag???

Dessa granater funkar bäst i slutna områden. Har man inget skydd blir man själv påverkad. Sen återigen, det är inte så praktiskt att en polis går runt med dragen distraktionsgranat. Vad händer om de andra blir utskjutna?
Återigen.....man måste först veta var hotet befinner sig innan man kan ta ett steg tillbaka och taktiskt bearbeta det. Här verkar det som en direkt konfrontation och det gick snabbt.

Snälla kan du svara på samtliga frågor istället för att blint komma med din egen argumentation.
Jag gör det enkelt och summerar allt här nedan.

1. Ska man spärra av hus för hus innan man börja leta efter potentiellt hot? Alltså spärra av, och sen leta, därefter börja spärra av nästa hus för att leta där? Förstår du vilken tid det tar?

2. Ska man vänta in förstärkning istället för att konfrontera en beväpnad man?

3. Vet du vilken hotbild som finns mot Sverige och vet du vilka typ av terroristattentat som skett runt om i Europa? Kan du se att man utgår från det värsta när man får ett larm om en beväpnad person?

Finns det inget mer som du tycker att en Polis som får ett vapen riktat mot sig borde hinna med att göra?? Tänk nu till ordentligt så att du inte missar något.
Citera
2018-08-05, 20:30
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Läst hela tråden men tack ändå. Luddig bild och spekulation om en robocoppistol.

Så om du står i fönstret och blir skjuten av misstag så är det ändå bra skjutet?

Är ju väldigt spekulativt då ingen förutom MGM träffades.
Citera
2018-08-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Finns det inget mer som du tycker att en Polis som får ett vapen riktat mot sig borde hinna med att göra??

Om någon riktar ett vapen mot en polis finns inte utrymme för något annat än att ta skydd eller skjuta.
Om någon höjer ett vapen mot dig, vad skulle du göra? Skulle du börjat prata? kulor färdas fortare än ljudet så du skulle inte hinner göra dig hörd.
Citera
2018-08-05, 20:32
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
En annan postares åsikt? det var ju mitt inlägg du refererade till. Det är en fördel om du läser den pågående diskussionen.

Varför tror du att inringaren bara såg ryggen?
Här börjar diskussionen:

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Håller med, den person är enligt mig delansvarig i denna tragisk händelsekedja.
Citat:
Så om man ser ryggen på en person som bär ett vapenliknande föremål så ska man inte slå larm eftersom man inte ser ansiktet? Eftersom det ju sedan kan visa sig vara en oskyldig Downie?

(FB) Stockholm: Verkanseld i Vasastan, man ihjälskjuten av polis (2018-08-02)

Det var alltså Neverever31:s åsikt jag hade invändningar mot. Vi vet ju inte vad inringaren såg, och då kan det ju vara lite knepigt att slå fast att denne är delansvarig.
Citera
2018-08-05, 20:34
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Ni alla är efterblivna, det var ingen som ringde på downisen utan polisen var ute och snurra efter en kvinna hade fått mordhot ifrån sitt ex och ringt polisen pga det...
Den uppgiften publicerades av DN som sedan har tagit tillbaka det.
Citera
2018-08-05, 20:34
Medlem
Vi vet ju inte hur situationen var. De uppmana han att lägga ned vapnet eller släppa det, det tror jag vi vet enligt grannens iakttagelser. Men vi vet inte vad som hände sedan, gjorde han utfall då? Kanske hade han sett filmer på tv eller liknande och han lekt som det han sett. Mamman säger att hans förstånd var som en 3-åring men det vet vi inte. Han kanske var det i vissa avseenden men kanske äldre i andra sammanhang. Språkutvecklingen var väl mindre än på en treårings nivå. Men kanske hjärnan var mer med än så..

Undrar också varför han bara kunde säga mamma? Fick han inte träning i att använda ljud? Läser man här så ser man vikten av träning etc http://www.svenskadownforeningen.se/om-foreningen/arkiv/sprak-och-kommunikation/

Nu vill jag inte säga att han ska skylla sig själv eller så men han kanske triggades av det som hände och det var en rolig lek för honom. Poliserna kunde inte veta detta utan reagerade kanske på anfallet. Är det inte så utan de sköt utan att han gjorde något utfall då hoppas jag de får brinna i helvetet och får sina straff.
Citera
2018-08-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja

Nej, det var en person som ringde in och rapporterade att en person gick omkring med pistol där på Norrbackagatan. Står om detta tidigare i tråden.

Osannolikt nog fanns det på samma adress en kvinna som blivit mordhotad tidigare av sitt kriminella ex, men denne hade blivit gripen några dagar tidigare ute på Ekerö.

Men poliserna antar jag kom till platsen med info om att det kan vara en mkt farlig kriminell på platsen som är där för att mörda sitt ex.

Extrem otur för Eric alltså, osannolikt missflyt är namnet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in