2018-08-05, 18:37
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag menar också att araben som träffade Eric en kort stund innan skotten borde ha agerat.
Visst, hade han skuggat honom så hade det nog slutat annorlunda. Men Eric kunde lika gärna sett och tolkat det som en lek och sprungit in i en bil osv...

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Kan någon översätta till svenska?
Ansträng dig, ditt medelklassmjäk! Det var liksom inte så att när han fyllde 3 så hamnade han i koma och 17 år senare vaknade med en vuxen kropp. Han hade 17 år på sig att skaffa sig olika erfarenheter osv. Hans intellektuella kapacitet kan inte bedömas utifrån något enkelt test.

Å ena sidan: Talar knappt. Kommunicerar med hemmagjort teckenspråk.

Å andra sidan: 17 års mer livserfarenhet än en 3-åring. Vuxen kropp.

Alltså: Inte din vanliga 3-åring.

Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Okej, enligt många här är det tydligen jättelätt att se någon hålla en pistol i mörker. Men desto svårare att se personen i fråga. Jag tycker att det resonemanget är lite märkligt.
För att vapnet och beteendet trumfade utseendet. Betedde han sig som att han var beredd att öppna eld så reagerade polisen (eller vem som helst) därefter. Hade han suttit på en parkbänk och bara hållit i den utan att göra utfall så hade han bara varit en bortsprungen downie.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-05 kl. 18:40.
Citera
2018-08-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Så är det kanske men den informationen hade inte polisen! Om han befinner sig på en treårings nivå så är han med största sannolikhet omyndigförklarad och således bär föräldrarna ansvaret för hans handlingar.

Det du säger är att lås in alla med funktionshinder då poliser inte kan hållas ansvariga för sitt handlande oavsett om de skjuter ihjäl ngn med Downs syndrom eller vad mer kan vi förvänta oss av dessa poliser?

Får en "känsla" av att det är många verksamma inom rättsväsendet som skriver här inne med det resonemang som är.
Om det är så kan man bara konstatera att systemet är bra sjukt!
Citera
2018-08-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I denna artikel så skriver de att det var en boende som larmade polisen

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/man-skjuten-av-polis-i-vasastan/reprhb!PBv1GVgXswvJM8HGUSYAOw/

En arabisk kille träffade Eric med "vapnet". Han trodde/misstänkte att det var ett riktigt vapen tycker jag mig minnas att han sa i någon översatt intervju. Kan vara hans engelsktalande brorsa som ringt och berättat för det är ju inte bra om en downie går runt med ett vapen. De kanske inte kände familjen och kunde inte gå och knacka på.

Kan vara lost in translation situation. Även om killen och brodern förstår det är en downie vet de kanske inte vad det heter på engelska och man gjorde ingen ordentlig intervju med larmaren utan störtade iväg för att hindra en våldsverkare (som sitter inburad) att mörda henne eftersom datorn flaggade adressen.

Om det är någon annan granne så är det konstigt om hen inte kände igen Eric.
Citera
2018-08-05, 18:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Många inlägg i tråden menar ju att det skulle ha varit så lätt att se att Eric var downie (på rörelseschema och sin korta längd och utseendet) och att det var en leksakspistol.
Jag bor i Sthlms innerstad, och var uppe i natt vid tidpunkten, strax innan 04. Är rätt skumt/dunkelt den tiden.

Jag menar också att araben som träffade Eric en kort stund innan skotten borde ha agerat.

MEN det var ju ett gäng olyckliga omständigheter. Hur kan man göra det möjligt för en 3-åring att gå ut själv mitt i natten?

Dom flesta här spyr ju galla på polisen, och visst, dom sköt ju. Men inte utan anledning. Sen är det ju märkligt att de inte ger första hjälpen direkt när han var oskadliggjord.

Hu menar du att araben borde ha reagerat? Han blev först själv rädd. Skulle han ha stoppat Etic och ryckt av honom leksakspistolen?
Citera
2018-08-05, 18:40
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Visst, hade han skuggat honom så hade det nog slutat annorlunda. Men Eric kunde lika gärna sett och tolkat det som en lek och sprungit in i en bil osv...

Ansträng dig, ditt medelklassmjäk! Det var liksom inte så att när han fyllde 3 så hamnade han i koma och 17 år senare vaknade med en vuxen kropp. Han hade 17 år på sig att skaffa sig olika erfarenheter osv. Hans intellektuella kapacitet kan inte bedömas utifrån något enkelt test.

Å ena sidan: Talar knappt. Kommunicerar med hemmagjort teckenspråk.

Å andra sidan: 17 års mer livserfarenhet än en 3-åring. Vuxen kropp.

Alltså: Inte din vanliga 3-åring.

Du pratar om en person som bara kunde säga mamma sluta nu innan du gör bort dig ännu mer.
Citera
2018-08-05, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krukkula
Då är det ändrat. Vi satt kvar ibland, men oftast ville polisen ha sin "egna" sekretess när det gäller vissa brott. Fråga mig inte varför. Men så var det då. Men det här är ju åtminstone 7 år sen.

För att man har blivit striktare med förundersökning?
Citera
2018-08-05, 18:42
Medlem
Citat:
Du pratar om en person som bara kunde säga mamma sluta nu innan du gör bort dig ännu mer.

Modern säger atthan knappt kunde gå och grannen vars dotter hade varit barnvakt åt Eric sa att han kan springa.
Citera
2018-08-05, 18:43
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Återigen poliser ska vara tränade att hantera stressfyllda och potentiellt livsfarliga situationer annars ska de fan inte arbeta som polis.

Det går inte, när vi har kommit så långt att vi kan använda RoboCop så kanske vi har en möjlighet.

Det går att öva för att bli bättre men i en situation där du uppfattar att ditt liv står på spel så kommer kroppen reagera som jag beskrev oavsett hur mycket träning du har fått. Visst med träning kan du hantera det bättre men du kommer fortfarande att påverkas av dessa fenomen.

Ett exempel på vad som kan hända med kroppen är: Tunnelseende främst riktat mot hotet, försämrad hörsel, adrenalinpåslag som dunkar i ditt huvud.

Det man främst tränar på är att efter själva situationen "bryta sig ur" tunnelseendet och fokuseringen på hotet för att kunna fortsätta verka mot ev nya hot och få kontroll på kollegor och ev egna skadade.
Citera
2018-08-05, 18:45
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Modern säger atthan knappt kunde gå och grannen vars dotter hade varit barnvakt åt Eric sa att han kan springa.

Så han rusade mot poliserna skrikande mamma och de sköt för den otroligt livsfarliga situation som uppstod?
Citera
2018-08-05, 18:45
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Så du menar alltså att en person som bara kan ett enda ord inte kan göra några som helst observationer? Ens under 17 års tid? Det borde då rimligen innebära att personer med mutism eller de döva inte kan göra några som helst observationer?

Frågan är nu att om han inte kunde lära sig vad att leka eldöverfall är - utan allt bara var en ofantligt osannolikt sammanträffande att han rörde sig på ett sätt som visade att han skulle kunna skjuta dem - hur fan kunde han då lära sig att uppskatta motorcyklar?
Citera
2018-08-05, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Okej, enligt många här är det tydligen jättelätt att se någon hålla en pistol i mörker. Men desto svårare att se personen i fråga. Jag tycker att det resonemanget är lite märkligt.

Hade han hållt den som man håller en hundbajspåse så hade det nog varit lätt att missa att det ser ut som en pistol. Men likt Herr Linderholm så är jag benägen att anta att Eric rörde sig med den som om han trodde sig ha en pistol.
Citera
2018-08-05, 18:46
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Det du säger är att lås in alla med funktionshinder då poliser inte kan hållas ansvariga för sitt handlande oavsett om de skjuter ihjäl ngn med Downs syndrom eller vad mer kan vi förvänta oss av dessa poliser?

Får en "känsla" av att det är många verksamma inom rättsväsendet som skriver här inne med det resonemang som är.
Om det är så kan man bara konstatera att systemet är bra sjukt!

Sunt förnuft kallas det! Det är en väldigt tragisk händelse men det har hänt och om du vill skylla på någon så föreslår jag att du skyller på den/de som hade ansvaret för honom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in