2018-08-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Så om man ser ryggen på en person som bär ett vapenliknande föremål så ska man inte slå larm eftersom man inte ser ansiktet? Eftersom det ju sedan kan visa sig vara en oskyldig Downie?

Många inlägg i tråden menar ju att det skulle ha varit så lätt att se att Eric var downie (på rörelseschema och sin korta längd och utseendet) och att det var en leksakspistol.
Jag bor i Sthlms innerstad, och var uppe i natt vid tidpunkten, strax innan 04. Är rätt skumt/dunkelt den tiden.

Jag menar också att araben som träffade Eric en kort stund innan skotten borde ha agerat.

MEN det var ju ett gäng olyckliga omständigheter. Hur kan man göra det möjligt för en 3-åring att gå ut själv mitt i natten?

Dom flesta här spyr ju galla på polisen, och visst, dom sköt ju. Men inte utan anledning. Sen är det ju märkligt att de inte ger första hjälpen direkt när han var oskadliggjord.
Citera
2018-08-05, 18:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det har figurerat olika uppgifter men ingenting om vem som larmat.Adressen var i polisens dator pga av en hotad kvinna och därför tog polisen det på fullt allvar och skickade fullt kavalleri dit. Uppgifterna läcktes först till DN och har sedan bekräftats av regionpolischefen i intervjuer. Efter det har det framkommit uppgifter om att våldsverkaren som hotat kvinnan sitter bakom lås och bom.

https://www.dn.se/sthlm/poliskalla-till-dn-extrem-otur-ledde-till-dodsskjutningen/

Det har figurerat väldigt olika uppgifter.

Först var det att någon hade ringt polisen för att de sett en person springa omkring med ett vapen.
Sedan var det att en kvinna boende på adressen hade ringt polisen för att hon var rädd för sitt livsfarliga ex som hon trodde var på väg dig.
Sedan var det polisens dator som hade larmat om att en farlig person var relaterad till adressen.

Sist kom det fram att den farliga personen har varit inlåst sedan april och sitter i dagarna upptagen i en rättegång.

Med andra ord kan man väl säga att polisen har rätt bra fantasi när det gäller att hitta på ursäkter.

Är det därför regionpolischefen gömmer sig? Han behöver få tid till att fundera ut nya bortförklaringar.
Citera
2018-08-05, 18:31
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Bara det att han från 3 års ålder hade 17 år på sig att skaffa livserfarenheter.

Om vi antar att en 3-åring skulle ha fattat konceptet bakhåll efter att ha sett en långfilm. Och om vi antar att Eric såg en långfilm om dagen där bakhåll förekom och först när han fyllt 20 fattade konceptet bakhåll. Då skulle det innebära att han hade ca 1/6200 av en 3-årings förmåga att lära sig.

Det köper jag inte. Dessutom är leksaksvapen ganska tråkiga saker om de inte kan skjuta saker eller man klarar av att leka krig. De varken rullar, flyger eller flyter. De går inte att bygga med eller att krama. Och så vidare.

Och att han kanske gillade den bara för att den låg så skönt i handen köper jag inte.Skum belysning...

Kan någon översätta till svenska?
Citera
2018-08-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinkyDi
Detaljkorrigering: Flink hade sin militära AK 5:a, ett vapen vida överlägsen en kpist.
Det gick av två skott från denna när Flink blev påskjuten.
Blomfjord tömde magasinet i sin kpist, mod 45B, i tre snabba skurar och Bergström tömde sin Sig Sauer.
Man träffade Flink med 3 kulor i magen/höften.

Vad jag vet gjordes ingen föranalys annat än man konstaterade att en person beväpnad med ett presumtivt automatvapen kom på kontrakurs rakt emot dom och att åtgärder krävdes för att få kontroll över situationen.
Vet inte vart du vill komma ?
Bergström o Blomfjord hade överblick över det som hände.
Full kontroll över sig själva och insåg att vapen var tvunget, för att stoppa Flinken.
Vad Flink ställt till med, var tydligt, hans offer låg på vägen, att han skjutit ihjäl folk, var solklart, några låg döda andra skadade. Bergström o Blomfjord stoppade/avbröt Flink i mördandet.

Fallet Flink kan inte jämföras med dödsskjutningen av Eric.
Det var olyckliga omständigheter som gjorde att Eric befann sig där, omdömet hos poliserna brast,
och om det var tre poliser som sköt, så är bara det anmärkningsvärt. Tippar på att rädslan hos polisen, styrde. Känslorna tog över.
Om du var vittne till händelsen , hur skulle du ha uppfattat Eric?

Beklagligt, och tragiskt för alla inblandade. Hoppas att nyutbildade poliser i fortsättningen arbetar tillsammans med de gamla kollegorna, vid uttrycknings ärenden.
Citera
2018-08-05, 18:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Men att skjuta den man är satt att hjälpa är bara en "olycklig tragedi" utan konsekvens öht, påverkar inte lämpligheten som polis på något sätt!??
Mycket logiskt i sosse-feministiskt tänk!

Hur skulle de låtit om de hade skjutit en med annan hudfärg för att inte tala om det hade varit en tjej med Downs syndrom!?

Du grubblar för mycket. Sköt ditt. Vi kommer inte längre.
Citera
2018-08-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Hade dom visat ansvar mot Erik och allmänheten skulle en kedja monterats för någon 100-lapp eller två. Det som retar mig är att tanten nu spelar på det här och inte ifrågasätts alls beträffande skyldigheter. Jag tror fortfarande att det indragna bidraget bli den största sorgen. Hyckleri och naivitet är ett svenskt signum numera.

Tänk på att personer agerar oftast konstigt vid sorg och personer reagerar även konstigt i rampljuset ifall det inte är vana. Det värsta med sorg är när man varvar ner efter den initiala chocken och sen inser vad som faktiskt har hänt. Hon KAN fortfarande var i chock/förnekelse och att hålla igång med media och liknande kan va hjärnans försvar mot den riktigt djupa sorgen.
Citera
2018-08-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbonLundin
Fel. SOS-operatören brukar hänga kvar i samtalet för att i samråd med polisen avgöra vilka andra resurser som kan behövas sättas in.

Då är det ändrat. Vi satt kvar ibland, men oftast ville polisen ha sin "egna" sekretess när det gäller vissa brott. Fråga mig inte varför. Men så var det då. Men det här är ju åtminstone 7 år sen.
Citera
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Det var ingen softairgun han hade utan en vanlig liten plastig pistol för typ barn. Poliser ska seriöst vara psykologiskt tränade för att avgöra sånt blixtsnabbt annars ska de arbeta som dörrvakt om ens det. Nu vet jag att det är Sverige så ja jag vet jag har för höga tankar.

Går inte att avgöra på avstånd under goda ljusförhållanden och i en lugn situation. Än mindre går det att avgöra under sämre ljusförhållanden och stress.

Är mycket möjligt att poliserna inte ens har kunnat uppfatta att MGM hade Downs face om det hade varit synligt. I en stressad situation så fokuserar blicken något helt otroligt starkt vid hotet, i det här fallet vapenattrappen. Räcker med att MGM gör en oväntad/ryckig rörelse med vapnet efter att polisen beordrat MGM att släppa vapnet för att verkanseld ska vara befogat.

Skulle det visa sig att MGM riktat vapnet mot poliserna hade det varit snudd på tjänstefel att inte bekämpa hotet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Inte fullt ut. Om du har en 3-åring som ofta rymmer och kan öppna dörren? Hur skulle du åtgärda detta? Kärringen var för trögtänkt och snål då en säkerhetskedja högre upp än 160 cm skulle hjälpt.

Var det mamman som bodde där? Trodde det var pappan men klart hon kunde köpt en kedja till honom eller var det den typiska efterblivna mannen som inte kunde tänka och köpa en själv.. mycket vanligt bland pappor då deras hjärnor är lite mindre tänkande i många fall.
Citera
2018-08-05, 18:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Hört talas om gatlyktor? Sen är det ljust vid fyra-tiden återigen.

Solen gick upp 04.36 Eric dog 04.05. Det var inte ljust då, det är ganska stor skillnad i ljusförhållande på den halvtimman. Personen som såg honom och larmade kanske såg honom en kvart - tio minuter innan.
Citera
2018-08-05, 18:36
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Går inte att avgöra på avstånd under goda ljusförhållanden och i en lugn situation. Än mindre går det att avgöra under sämre ljusförhållanden och stress.

Är mycket möjligt att poliserna inte ens har kunnat uppfatta att MGM hade Downs face om det hade varit synligt. I en stressad situation så fokuserar blicken något helt otroligt starkt vid hotet, i det här fallet vapenattrappen. Räcker med att MGM gör en oväntad/ryckig rörelse med vapnet efter att polisen beordrat MGM att släppa vapnet för att verkanseld ska vara befogat.

Skulle det visa sig att MGM riktat vapnet mot poliserna hade det varit snudd på tjänstefel att inte bekämpa hotet.

Återigen poliser ska vara tränade att hantera stressfyllda och potentiellt livsfarliga situationer annars ska de fan inte arbeta som polis.
Citera
2018-08-05, 18:37
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det var väl ännu sämre ljus när personen ev fick syn på Eric och larmade om det ännu var skumt ute när han sköts 04.05.
Ser man vad man tror är en beväpnad man så går man väl inte fram i mörkret för att försöka kolla närmre.

Okej, enligt många här är det tydligen jättelätt att se någon hålla en pistol i mörker. Men desto svårare att se personen i fråga. Jag tycker att det resonemanget är lite märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in