Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Varför svarar du bara på enstaka frågor för? Jag vill få dig själv att lyssna på dina egna argument....
Det går inte att spärra av områden förrän man hittat hotet, det förstår du hoppas jag???
Dessa granater funkar bäst i slutna områden. Har man inget skydd blir man själv påverkad. Sen återigen, det är inte så praktiskt att en polis går runt med dragen distraktionsgranat. Vad händer om de andra blir utskjutna?
Återigen.....man måste först veta var hotet befinner sig innan man kan ta ett steg tillbaka och taktiskt bearbeta det. Här verkar det som en direkt konfrontation och det gick snabbt.
Snälla kan du svara på samtliga frågor istället för att blint komma med din egen argumentation.
Jag gör det enkelt och summerar allt här nedan.
1. Ska man spärra av hus för hus innan man börja leta efter potentiellt hot? Alltså spärra av, och sen leta, därefter börja spärra av nästa hus för att leta där? Förstår du vilken tid det tar?
2. Ska man vänta in förstärkning istället för att konfrontera en beväpnad man?
3. Vet du vilken hotbild som finns mot Sverige och vet du vilka typ av terroristattentat som skett runt om i Europa? Kan du se att man utgår från det värsta när man får ett larm om en beväpnad person?
Innergården är ett relativt slutet område, insatsstyrkan har granater, och också skydd. Gör det inte så komplicerat.
Om man inte vet var det misstänkta hotet befinner sig är det alltid en god idé att vakta sin rygg, kunde man gjort genom att spärra av ingången till innergården innan man gick in, en direkt konfrontation i ett trångt utrymme hade kunnat undvikas, förstår du inte svenska fullt ut?
1. Orkar inte tjafsa med en som svävar ut,istället för att hålla sig till det konkreta fallet.
2. Ja, om man inte är bemannad och adekvat utrustad så bör man göra det om det inte finns ett omedelbart hot mot person anser jag. Man bör invänta adekvat förmåga, den var på väg.
3. Ovidkommande med terrorism då man inte hade indikationer på att det handlade om det. Polisen gjorde kopplingen till en händelse som har utspelat sig där tidigare. Nej, jag kan inte se att det är klokt att tänka det värsta, det är ett uttryck för ostrukturerat fantiserande, polisen ska inte jobba så, och det gör man inte heller.