2018-08-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Varför körde mamman teckenspråk på manifestationen? Var Erik döv? Hörde han inte poliserna?
Verkar så, och det händer att Downs-syndromare har nedsatt hörsel.
Klart är, att pojken inte hade ett tal språk. Han kunde säga mamma, men inget mer.
Kunde han skrika? Inte bekräftat.
Citera
2018-08-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Konstigt kan vara allt från att se ut som utklädningslådan exploderade till att man är del av en paramilitär dödspatrull.

Är du taktiskt klädd i en taktisk situation så visar du att du menar allvar. Det spelar ingen roll om GM skulle ha krossat en fönsterruta för att påminna om senaste inbetalningen till lånehajen eller det skall mördas. Samma sak om du beter dig hotfullt.

För att ta det riktigt folkligt och enkelt: Om jag nu i natt sätter mig på en bänk på Odenplan och ställer en AK brevid mig strax utom räckhåll och röker och inte låtsas om AK:n öht så kommer polisen att styra upp det utan att skott behöver avlossas. Om jag å andra sidan klär mig som någon ur dödspatrullen i finalen till The First Purge och beter mig skumt med samma AK så kommer snuten att skjuta mig om jag inte gör exakt som de säger. De kommer inte att tro att jag sprungit vilse från första bästa Death in June-konsert.

Utifrån det vi vet så betedde sig Eric mer som dödspatrullen och mindre som (än så länge) harmlös dårfink.

Du filosoferar OT. Och det tillför ingenting. Här är det intressant att resonera vad Eric faktiskt hade på sig.

Det var tidig morgon. Kunde ha haft pyjamas. Eller så hade han tagit på sig nåt från hallen. Kanske även stora handskar fast det var varmt. Kunde han ens klä på sig. Alla downies kan inte det. Jag har inte sett någonting i medierna om hans klädsel. Den arabiska killen såg ju honom men journalisten missade att fråga hur Eric såg ut och vad han hade på sig. Förstod inte att sånt är relevant. Eller så publicerar de inte det bara. Det har ju låtit som att vi måste låta utredningen ha sin gång från journohåll.

Låter vi utredningen ha sin gång då kommer vi inte få svar på relevanta frågor. Polisen missade redan två kulor första omgången. Vad mer missade de? Vi vet inte om poliserna har hörts separat? I videon 15-20 min efter var de ihop och hade säkert en möjlighet att börja koka ihop en story.

Tacka vet jag amerikanska medier. Inget strunt om att inte störa utredningen. Alla frågor ställs. Är det inte dags för en presskonferens?

Hur har vi hamnat här? Poliser som skjuter först och frågar sedan. Journalister som inte gör sitt jobb men vill bli tagna på allvar samtidigt som de låter som om de representerar polisens informationsavdelning.
Citera
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Han hade inte på sig någon jävla hjälm så det "argumentet" kan strykas direkt. Det är det här fallet det handlar om och inte om någon av alla dina fiktioner du bär runt på i skallen.
Ja, jag har läst ditt lågenergiinlägg som utgår ifrån att man alltid ser att downisar är downisar. Alltid.

Du låtsas inte om att när det är frågan om att någon siktar mot en med vapen eller att det är konstiga morranden i buskarna så finns det inte utrymme för att titta noga och tänka efter. De som brukade göra så blev dödade av stammens fiender eller mat åt vilda djur.

Och downisar kan ställa till det rejält. Du måste inte vilja döda någon med skjutvapen för att faktiskt göra det. Det räcker med att kulan träffar.

Så jag undrar, exakt vad skall en downie vara beväpnad med för att det skall vara viktigare än att de har DS? Motorsåg? Rekylfri AK? Pansarvagn?

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Han bar mjukis-byxor,knä-långa o keps.
Keps kan dölja skallform och ansikte. Men vi får se vad tiden lider.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Varför svarar du bara på enstaka frågor för? Jag vill få dig själv att lyssna på dina egna argument....

Det går inte att spärra av områden förrän man hittat hotet, det förstår du hoppas jag???

Dessa granater funkar bäst i slutna områden. Har man inget skydd blir man själv påverkad. Sen återigen, det är inte så praktiskt att en polis går runt med dragen distraktionsgranat. Vad händer om de andra blir utskjutna?
Återigen.....man måste först veta var hotet befinner sig innan man kan ta ett steg tillbaka och taktiskt bearbeta det. Här verkar det som en direkt konfrontation och det gick snabbt.

Snälla kan du svara på samtliga frågor istället för att blint komma med din egen argumentation.
Jag gör det enkelt och summerar allt här nedan.

1. Ska man spärra av hus för hus innan man börja leta efter potentiellt hot? Alltså spärra av, och sen leta, därefter börja spärra av nästa hus för att leta där? Förstår du vilken tid det tar?

2. Ska man vänta in förstärkning istället för att konfrontera en beväpnad man?

3. Vet du vilken hotbild som finns mot Sverige och vet du vilka typ av terroristattentat som skett runt om i Europa? Kan du se att man utgår från det värsta när man får ett larm om en beväpnad person?

Innergården är ett relativt slutet område, insatsstyrkan har granater, och också skydd. Gör det inte så komplicerat.

Om man inte vet var det misstänkta hotet befinner sig är det alltid en god idé att vakta sin rygg, kunde man gjort genom att spärra av ingången till innergården innan man gick in, en direkt konfrontation i ett trångt utrymme hade kunnat undvikas, förstår du inte svenska fullt ut?

1. Orkar inte tjafsa med en som svävar ut,istället för att hålla sig till det konkreta fallet.

2. Ja, om man inte är bemannad och adekvat utrustad så bör man göra det om det inte finns ett omedelbart hot mot person anser jag. Man bör invänta adekvat förmåga, den var på väg.

3. Ovidkommande med terrorism då man inte hade indikationer på att det handlade om det. Polisen gjorde kopplingen till en händelse som har utspelat sig där tidigare. Nej, jag kan inte se att det är klokt att tänka det värsta, det är ett uttryck för ostrukturerat fantiserande, polisen ska inte jobba så, och det gör man inte heller.
Citera
2018-08-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Efter bekräftade offer/ användande av dödligt våld i en skolmiljö med hundratals unga elever — efter känt amerikanskt mönster.

Skillnaden här är att det inte finns bekräftad användning av dödligt våld, inga tecken på pågående våldsbrott, ingen uppenbar avskärmad miljö där möjliga offer är direkt prisgivna åt våldsmannen samt ett jämförelsevis mindre antal möjliga offer, boende i sina egna hem.

Bortser man från möjligheten att ett domstolsvittne ev ansågs vara under möjligt dödligt hot, och äldreboende/flyktingboende e.a. hypotetiskt fanns i huset, så borde situationen nog inte anses som fullt så akut som exv. Drottninggatan, utøya eller ens Trollhättan — där de två förra var rena terrordåd och det senare ett skoldåd/hatbrott efter amerikansk modell, där skolan (GM:s egna) är det betydelsegivande.

Det är väl kanske troligare att poliserna ansåg larmet vara av en lägre allvarlighetsgrad än exv Trollhättan, och att det var därför man gick in. Möjl hade man tänkt säkra gården och avvakta för att bedöma läget och sen ev låta insatsstyrkan gå in i huset, beroende på vad man visste i nästa läge.

Jag tror att vi resonerar rätt så lika när det gäller det som jag har fetat. Men eftersom polisen har fått in ett samtal om att någon har sett en pistolbeväpnad person på platsen så går de in med förhöjd beredskap, dvs vapen framme för sin egen säkerhet. På plats så stöter de på Eric,

Men mest troligen sker enligt polisen nya taktik är att första patrull påbörjar en genomsökning av området.
Citera
2018-08-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Varför körde mamman teckenspråk på manifestationen? Var Erik döv? Hörde han inte poliserna?

Föräldrarna kommunicerade med honom via teckenkommunikation, en enklare variant av teckenspråk.
Han kunde bara säga några enstaka ord, alltså inte kunna göra sig förstådd via tal.

Finns att läsa på aftonbladet tror jag.
Citera
2018-08-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Han bar mjukis-byxor,knä-långa o keps.

Hmm. Det hade i alla fall fått mig att kasta en extra blick. Och då ser man nog Erics fysik bra, kan jag tänka mig. Vad gäller de bilder som jag sett på honom skulle jag omedelbart konstaterat att här har vi en downie. Även i de ljusförhållanden som man kan bedöma i bilden på "vapnet" som tagits i omedelbar anslutning till skjutningen.
Citera
2018-08-05, 17:00
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Ha ha, din självgoda nolla.
Du är bara i denna tråden för ordbajsa.
Mina sk breda penseldrag är ingenting
jämfört med allt du rollar över med dina
värde och empatilösa spekulationer. Att
du sen inte vet vad du svamlar om när du
drar upp helt irrelevanta exempel som t ex
att Eric kunde haft en hjälm på huvudet,
bevisar bara hur korkad du är.

Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Det finns inga hjälmar som passar på Eriks päron huvud iallafall, om du missat det så var han ett mongo med tillhörande päron-huvud.

Hans mamma måste ha smittat honom för vem fan ger sitt vuxna CP-barn en låtsas pistol???
Dels var det det här osaltade lågkalorichipset som påstod att man alltid kan se om någon är en downie:
Man kan ju börja med att titta på personen så man ser om det är den man tror det är eller om det är någon annan. Det verkar de ju inte gjort i detta fall för då hade de sett på en mils avstånd att han har downs syndrom.
Och jag gav ett exempel där det blir betydligt svårare att se skillnad mellan downies och normala - även när det är dagsljus, får väl tilläggas.

Sedan kan vi väl fråga oss vem som är mest känslomässigt störd. Jag eller hans superföräldrar som var ganska chill med att han rymde jämt och samt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Du filosoferar OT. Och det tillför ingenting. Här är det intressant att resonera vad Eric faktiskt hade på sig.

Det var tidig morgon. Kunde ha haft pyjamas. Eller så hade han tagit på sig nåt från hallen. Kanske även stora handskar fast det var varmt. Kunde han ens klä på sig. Alla downies kan inte det. Jag har inte sett någonting i medierna om hans klädsel. Den arabiska killen såg ju honom men journalisten missade att fråga hur Eric såg ut och vad han hade på sig. Förstod inte att sånt är relevant. Eller så publicerar de inte det bara. Det har ju låtit som att vi måste låta utredningen ha sin gång från journohåll.

Låter vi utredningen ha sin gång då kommer vi inte få svar på relevanta frågor. Polisen missade redan två kulor första omgången. Vad mer missade de? Vi vet inte om poliserna har hörts separat? I videon 15-20 min efter var de ihop och hade säkert en möjlighet att börja koka ihop en story.

Tacka vet jag amerikanska medier. Inget strunt om att inte störa utredningen. Alla frågor ställs. Är det inte dags för en presskonferens?

Hur har vi hamnat här? Poliser som skjuter först och frågar sedan. Journalister som inte gör sitt jobb men vill bli tagna på allvar samtidigt som de låter som om de representerar polisens informationsavdelning.
Försöker du äta kakan och ha den kvar? Hade han gått ut i bara kalsongerna så hade han uppfattats som ett mindre hot än om han gått ut i kängor och svart t-tröja och svarta cargobrallor. - Även om han hade strukit omkring i buskarna. För det hade sagt att "Hej, jag är helt djävla sinnesförvirrad! Tag hand om mig" Inte "Hej! Jag är En Iskall Djävel."
Citera
2018-08-05, 17:01
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Föräldrarna kommunicerade med honom via teckenkommunikation, en enklare variant av teckenspråk.
Han kunde bara säga några enstaka ord, alltså inte kunna göra sig förstådd via tal.

Finns att läsa på aftonbladet tror jag.

Han kunde bara säga mamma troligen en livsfarlig förbrytare.
Citera
2018-08-05, 17:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag tror att vi resonerar rätt så lika när det gäller det som jag har fetat. Men eftersom polisen har fått in ett samtal om att någon har sett en pistolbeväpnad person på platsen så går de in med förhöjd beredskap, dvs vapen framme för sin egen säkerhet. På plats så stöter de på Eric,

Men mest troligen sker enligt polisen nya taktik är att första patrull påbörjar en genomsökning av området.

Man bör kanske omvärdera den taktiken med facit i hand. Att medvetet låta dåligt beväpnade, dåligt skyddade och dåligt tränade poliser utsätta sig för risken att stå öga mot öga med en vapenbärande våldsman är som bäddat för en paniksituation.

I det aktuella fallet var insatsstyrkan på väg av en anledning, fanns inga goda skäl för de här tre poliserna att ge sig in i trånga utrymmen för att leta efter, eller jaga, en misstänkt beväpnad person.
Citera
2018-08-05, 17:03
Medlem
DinkyDis avatar
Det var då ett jäkla bladder om att Erik var mentalt funktionsnedsatt, hade Downs syndrom, etc, etc.... Polisen skulle ha sett att **** osv, osv...
Verkar bara vara ett fåtal här som inser att fokus i en sån här situation ligger på det presumtiva VAPNET.
Det finns helt enkelt ingen TID till begrundan, analys och eftertanke.
Det går inte att grunda ett beslut om att skjuta eller inte skjuta på nyanserna av hur GM eller vapnet ser UT!
EX: Ta en S&W 44 magnum, ladda med 44 mag AP, som går igenom en skyddsväst, .... Måla den chockrosa, typ, och sätt den i händerna på ett blont flickebarn i 9 årsåldern.....
Det vapnet är då lika farligt när det avfyras som om fiktiva Carl Hamilton skulle hållt det.....
Polisen KAN inte utgå från att nån eller nånting är ofarligt bara för att det ser UT att vara det .. Det ÄR därför det FINNS regler att följa!
Citera
2018-08-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Innergården är ett relativt slutet område, insatsstyrkan har granater, och också skydd. Gör det inte så komplicerat.

Om man inte vet var det misstänkta hotet befinner sig är det alltid en god idé att vakta sin rygg, kunde man gjort genom att spärra av ingången till innergården innan man gick in, en direkt konfrontation i ett trångt utrymme hade kunnat undvikas, förstår du inte svenska fullt ut?

1. Orkar inte tjafsa med en som svävar ut,istället för att hålla sig till det konkreta fallet.

2. Ja, om man inte är bemannad och adekvat utrustad så bör man göra det om det inte finns ett omedelbart hot mot person anser jag. Man bör invänta adekvat förmåga, den var på väg.

3. Ovidkommande med terrorism då man inte hade indikationer på att det handlade om det. Polisen gjorde kopplingen till en händelse som har utspelat sig där tidigare. Nej, jag kan inte se att det är klokt att tänka det värsta, det är ett uttryck för ostrukturerat fantiserande, polisen ska inte jobba så, och det gör man inte heller.

Nu börjat vi komma någonstans
1. Förklara då hur du tänker att man ska söka igenom möjligtvis flera områden/hus. Det är precis det här vi har pratat om, avspärrningar eller inte. Om man han nu inte va där, hade man lagt tid på avspärrning som man sedan fått lyfta.

2. Så fort det innefattar beväpna personer så ska man vänta på insatsstyrkan? Det håller inte,för mycket att göra.

3. Klart man ska vara beredd för det värsta. Därför man har träning och planer för agerande mot nya terrorattentat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in