2018-08-05, 11:26
Medlem
Hej!

Skall spackla en betongvgg (yttervgg) hemma invndigt i samband med att jag renoverar upp ett frrd. Ytan r nu fri frn tapet som suttit dr tidigare, och utan r putsad och ltt skrovlig just nu.

Vilken typ av spackel rekommenderar ni mig att vlja fr att den inte skall slppa om det skulle bli s att vggen blir lite fuktig? Just nu ligger det en "hinna" av rester frn tapetklister sedan tidigare - antar att jag mste slipa bort detta?
Citera
2018-08-05, 11:37
Medlem
BigIvars avatar
https://www.byggmax.se/f%C3%A4rg-ino...spackel-p18210
Citera
2018-08-05, 11:48
Medlem
elmhedens avatar
Ngot cementbaserat, exempelvis Laga vgg frn Finja.
Citera
2018-08-05, 12:51
Medlem
BigIvars avatar
Inomhus i uppvrmda behvs absolut inte ngot cementbaserat spackel.
Citera
2018-08-05, 14:26
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
https://www.byggmax.se/f%C3%A4rg-ino...spackel-p18210

Det r dyrt vatten. Det sjunker och spricker. Bara anvnda etablerade mrken. Teknos, Casco, Flgger r bra mrken. De r dyrare men om man vrdestter sin tid det minsta blir de billigare.

OCH!!!!! Rulla p spacklet! Att jmna en stor vgg med handspackel r idiotiskt. Armen r helt frstrd efter ett par timmar. D lgger man sig i soffan och nskar att Arga Snickaren var p vg.
Citera
2018-08-05, 14:35
Medlem
BigIvars avatar
Jag r petig med mina material och vgrar att kpa billigt skit. Spacklet frn Byggmax har jag anvnt en hel massa och det r faktiskt bra.
Citera
2018-08-05, 15:03
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Jag r petig med mina material och vgrar att kpa billigt skit. Spacklet frn Byggmax har jag anvnt en hel massa och det r faktiskt bra.

Nej. Det r relativt sett skit. Bttre n andras no-name men inte bra. Mycket smre n mrkesspackel.

Men tyvrr blir man alltid lurad nr man kper spackel. Hrde frn en mlare att om man kper ngra pallar frg kan man f en pall spackel fr inte mycket mer n frakten. Danskarna sknker bort spackel om man vljer ett fabrikat p frg. Egentligen ska en 10 kg hink kosta ngra tior sett till innehllet.
Citera
2018-08-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej!

Skall spackla en betongvgg (yttervgg) hemma invndigt i samband med att jag renoverar upp ett frrd. Ytan r nu fri frn tapet som suttit dr tidigare, och utan r putsad och ltt skrovlig just nu.

Vilken typ av spackel rekommenderar ni mig att vlja fr att den inte skall slppa om det skulle bli s att vggen blir lite fuktig? Just nu ligger det en "hinna" av rester frn tapetklister sedan tidigare - antar att jag mste slipa bort detta?

Citat:

Jag fr intrycket att han misstnker att det kan komma fukt uteifrn, typiskt betongvgg under mark eller ldre husgrund. Eller?

I s fall skulle jag inte spackla alls med sandbaserat, utan putsa och sen silikatfrg.
Eller ta fram den gamla putsen och mla den.
Citera
2018-08-05, 18:13
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej!

Citat:

Se fetat ovan, drav min rekommendation. Utan den hade min rekommendation varit exempelvis Ardex A828. Frdigblandat burkspackel r fr mig helt uteslutet i detta ndaml. Vid nygipsad vgg som ska skarvspacklas och/eller microlitspacklas kan jag tnka mig det, men hr handlar det om att rta upp en ojmn vgg och TS lr svra bde en, tv och fjorton gnger ver hur mycket det sjunker om han/hon kr burkspackel.
Citera
2018-08-05, 18:14
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
OCH!!!!! Rulla p spacklet! Att jmna en stor vgg med handspackel r idiotiskt. Armen r helt frstrd efter ett par timmar. D lgger man sig i soffan och nskar att Arga Snickaren var p vg.

Kanske lite OffTopic men har du prvat detta med bra resultat? Har sjlv testat och gillade det inte ngot vidare, och jag hade ett liknande scenario som TS. Jag fick inte p tillrckligt tjockt helt enkelt.
Citera
2018-08-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [loftet]
Jag fr intrycket att han misstnker att det kan komma fukt uteifrn, typiskt betongvgg under mark eller ldre husgrund. Eller?

I s fall skulle jag inte spackla alls med sandbaserat, utan putsa och sen silikatfrg.
Eller ta fram den gamla putsen och mla den.
Precis som du sger s r det en husgrund i kllaren. Frvisso r vggen i omrdet dr jag ska mla skyddat p s vis att farstukvisten r direkt utanfr med tak, s det r vldigt sm mngder fukt.
Citera
2018-08-06, 19:12
Medlem
John.Mclanes avatar
Anvnd absolut INTE spackel som inte tl tillskjutande fukt!

Om du vill ha en helt slt yta fr tex mlning (ENDAST silikatfrg) s anvnder du Ardex F5 - Den r diffusionsppen
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/...inne-005047380

Annars kan du putsa upp vggarna med putsbruk och sedan mla dom med kalkfrg. Det r en mycket billig lsning som ocks r diffusionsppen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in