Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Nu blev detta en internationell nyhet så det är liksom svenska polisens fel mest. Tror du helt ärligt att han hade mejats ner av tre poliser i säg Finland? Italien? osv. En med down med ett leksaksvapen? Nej förmodligen inte för där är inte polisen så pissnödiga som den svenska polisen numera verkar vara.
Se på siffrorna jag gav. Senast en svensk polis blev skjuten var 2007, innan dess var det 1999 i Malexander. Ändå är svensk den mest skjutglada pissnödiga polis Europa har. Skjuter ihjäl överlägset mest. Varför är det liksom så? Det beror inte på saker som att leksaksvapen är tillåtna.
Hur ska jag kunna svara på hur andra poliskårer skulle hanterat en situation jag inte har inblick i annat än den bild media rapporterar? Hur kan du sia om hur andra länders poliser skulle agerat i samma situation utan att ha all fakta på bordet?
Det har skett en radikal förändring i samhället och poliskåren har inte hunnit med att förändras i samma takt! Där har du en stor anledning till varför polisen i Sverige har blivit försiktigare, ingen polis vill dö i tjänsten!
Våld mot poliser har ökat även om fall som Malexander är ovanliga. Hot om terrorism och ökat antal skjutningar mellan gäng i Sverige har också ökat radikalt vilket sätter ytterligare press på försiktighet från polisens sida då de återigen... inte vill dö i tjänsten!