2018-08-05, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Sen verkar alla haka upp sig på att Erik hade downs syndrom och att polisen därför absolut inte skulle ha skjutit. Hur tänker ni egentligen?

Det är lätt att vara efterklok, och ingen av oss vet exakt hur situationen såg ut.
Men OM polisen trodde att han hade ett riktigt vapen och OM han riktade detta vapen mot polisen, ska de då inte skjuta just för att han downs syndrom?
Hur menar ni att polisen ska tänka?
"Vapen! Vapen! Skjuuu...nej, men vänta lite. Han verkar ha downs syndrom. Då skjuter vi inte. Det är bättre att han får skjuta oss"
Poliserna borde ha dragit sig tilbaka, sökt skydd, med placering så man haft överblick o kontroll över den "farlige", sett till att vinna lite tid,
bevakat och rapporterat om "den farlige", till ledningscentralen.
En äldre polisman hade absolut sett till att vinna tid, för att få bättre uppfattning av GM.
Det här måste handla om oerfarna unga poliser som stirrat sig blint, på metod-handboken/handlingsplanen, steg för steg, och agerade utifrån den handlingsplan som de lärt in.
Citera
2018-08-05, 01:00
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Han var också autistisk, intelligenskvot 5, dvärg och vanskapt med Down syndrom. Klart som korvspad att dom här föräldrarna inte är några ariska elitmänniskor som sossarna skulle velat ha kvar. Hur en person kan ha så många skador borde bero på någon form av missbruk. Bara en av dessa skador skulle fått mig att göra abort omedelbart. Jag skulle inte kunna kela med den individen ens om det var min egen unge. Morsan ser ju ut som en batikhäxa och dom gillar ju kärlek.

Eftersom mamman var under 40 när barnet blev till så fanns det inte stor anledning att misstänka downs. Det sker oftare med äldre mammor. Det är inga genetiska fel på en mamma som föder ett barn med downs. Downs händer i befruktningsögonblicket och har inget att göra med hur man sköter sig graviditet.

När ägg genomgår meios är det inte helt ovanligt att det blir kvar genetiskt material i ett av äggen som skulle till det andra. Då kan man få en dubbel kopia av kromosom 21 och sedan får man en av pappan. Sådana här fel händer alla och ofta, händer killar och deras spermier. Skillnaden är att blir det för mycket fel så blir det en spontanabort ofta på väldigt tidigt stadium, innan kvinnan ens visste hon var gravid. Så ett helt normalt par kan råka ut för detta.

Alla kvinnor, särskilt yngre, gör inte fostervattensprov eftersom det finns en viss risk för missfall. Och att få ett barn med downs när man är under 40 är 1 på 2000-4000 ungefär. Har man fått ett barn med downs ökar inte risken att man ska få ett till. Dvs det är en slags olyckshändelse. De flesta riskfaktorerna förutom hög ålder hos mamman är ofta sådant som ligger utanför föräldrarnas kontroll.

Mina egna föräldrar är långa och ståtliga med blå ögon och i släkten lever man i genomsnitt till över 90 år. Plus noll inblandning av invandrare så långt man kan släktforska tillbaka i tiden. Tror jag kan slå dig i ariskhet med hästlängder. Det vill säga, jag är din övermänniska och du ska lyssna på mig!

Citera
2018-08-05, 01:00
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Sen verkar alla haka upp sig på att Erik hade downs syndrom och att polisen därför absolut inte skulle ha skjutit. Hur tänker ni egentligen?

Det är lätt att vara efterklok, och ingen av oss vet exakt hur situationen såg ut.
Men OM polisen trodde att han hade ett riktigt vapen och OM han riktade detta vapen mot polisen, ska de då inte skjuta just för att han downs syndrom?
"Vapen! Vapen! Skjuuu...nej, men vänta lite. Han verkar ha downs syndrom. Då skjuter vi inte. Det är bättre att han får skjuta oss"

Naturligtvis ska polisen tänka så! Poliser är trots allt oftare mer privilegierade än de stackare som de skjuter och bör därför vara villiga ta en kula i humanismens namn. Det minsta man kan förvänta sig av svensk polis är att de 04:00 ska ha sett rapports 18:00 sändning samma dag. De ska även läsa sin egen rapport innan de skrivit den. Allt annat är oförlåtlig inkompetens som bidrog till att de sköt ett baaaaaaarn i tjugoårsåldern.
Senast redigerad av Blundetto 2018-08-05 kl. 01:05.
Citera
2018-08-05, 01:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
En bekant bor i närheten och såg miniatyrvapnet med egna ögon.

Jomenvisst, och min morsas brödrosts rumskamrats hårtorks användare såg med egna ögon att Din bekanta ljuger skortan av sig.

När man kallar hörsägen för bekräftelser, så är man ute på islamistiskt hal is.
Senast redigerad av Trolltestet 2018-08-05 kl. 01:07.
Citera
2018-08-05, 01:02
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Du ger dig inte med dina smarta kommentarer du..
Appropå karma så önskar jag att kärringen förlorar varenda bidrag nu för lille Erik vilket hon kommer att göra. Tacka fan för att hon är ledsen och sörjer, host host. Gubben verkar helt frånvarande och har inte visat upp sig i media eller medverkat till långa karavaner av gama veteranbilar in till mordplatsen. Varför skulle han? Skönt att slippa ha vårdnaden som förstör helgerna och kärringen ändå tar hand om alla pengar.
Citera
2018-08-05, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Här syns bild, som togs av en privatperson, i artikeln på leksaksvapnet som Eric bar, bilden är väl grynig för det ännu var skumt ute när bilden togs fastän det var någon stund efter skjutningen.
https://www.expressen.se/nyheter/erics-mamma-polisen-har-varit-knapptyst/

Och om du klickar på videoklippet så är det polisens egna bilder från insatsen och då syns tydligt hur ljust det var ute.
Citera
2018-08-05, 01:08
Medlem
Citat:
Skjutningen skedde väl drygt 40 min före soluppgång. Visst börjar det bli ljust då men det är absolut inte fullt dagsljus som en del påstår. Dessutom skedde skjutning på en innegård med höga hus runt omkring och solljuset är ju väldigt lågt eftersom solen ännu inte ens kommit upp över horisonten. Vittnen säger också att polisen lyste på Erik med starka ficklampor efter skjutningen. Varför skulle de göra det om det var fullt dagsljus?

Videon en bit ned i artikeln är från polisens insats. Bedöm själv hur mörkt du tycker det är. Själv tycker jag det ser ut som fullt dagsljus. Att folk påstår att det var "mörkt" eller "skumt" på platsen är bara för att skydda poliserna och gör det hela till en "förmildrande" omständighet för att det var så inkompetenta att de inte kunde se att det var en leksakspuffra i plast och ingen riktig.

https://www.expressen.se/nyheter/erics-mamma-polisen-har-varit-knapptyst/
Citera
2018-08-05, 01:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
En bekant bor i närheten och såg miniatyrvapnet med egna ögon.

"Miniatyrvapnet" är kanske avsevärt mindre än det maskingevär den ev ska föreställa men tillräckligt stor för att tas för en pistol. Titta på bilden som en boende tog som hade balkongen precis ovanför.
Citera
2018-08-05, 01:09
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Detta nämndes uppenbarligen också i kvällsnyheterna.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/eric-torell-sk%C3%B6ts-till-d%C3%B6ds-av-polis-hade-downs-syndrom-och-autism-10759886

Citat:

Som polis måste man ju se skillnad på om det e en farlig person eller en handikappad med leksakspistol !
sen märker väl polisen hur personen svarar. De måste ju skrikit - lägg ner vapnet , eller något liknande.

Polisen kan ju inte bara skjuta helt vilt bara för de ser något skumt i handen. Enligt gp va ju pistolen sönder å såg ut som ett plaströr.

Nä polisen har agerat helt fel här och borde straffas hårt.
Citera
2018-08-05, 01:11
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Och om du klickar på videoklippet så är det polisens egna bilder från insatsen och då syns tydligt hur ljust det var ute.
Din dumma gås. Om polisen tar bilder så ställer man väl in ljuset så motivet blir bra. Jag häpnar över hur många idioter det finns i den här tråden.
Citera
2018-08-05, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Som polis måste man ju se skillnad på om det e en farlig person eller en handikappad med leksakspistol !
sen märker väl polisen hur personen svarar. De måste ju skrikit - lägg ner vapnet , eller något liknande.

Polisen kan ju inte bara skjuta helt vilt bara för de ser något skumt i handen. Enligt gp va ju pistolen sönder å såg ut som ett plaströr.

Nä polisen har agerat helt fel här och borde straffas hårt.

Enligt uppgift var det tre poliser som avlossade skott. Samtliga bör ha långa fängelsestraff att vänta.
Citera
2018-08-05, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast på bilden som presenteras här https://www.expressen.se/nyheter/erics-mamma-polisen-har-varit-knapptyst/ så är det väldigt likt en riktig pistol. Gatstenarna bredvid är ca 20cm långa och leksaken har ju ungefär samma längd och form som en riktig pistol.

Det ligger ett par handskar i närheten och vapnet är ungefär lika stora som en handske. Enligt pappan och andra vittnen, så föreställer vapnet en automatkarbin/k-pist av mindre storlek än originalet. Det jag kan tänka mig att poliserna tog detta som ett handeldvapen typ pistol eller revolver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in