2018-08-05, 00:06
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Polisen har både egna medieexperter men även dyra konsulter för att kunna forma sin image i media och driva utvecklingen åt det håll de vill. Man kan på allvar ifrågasätta om myndigheter ska arbeta på det sättet men så är det i alla fall. Just nu håller deras egna medieexperter och troligen även inhyrda konsulter på att jobba febrilt med medial hantering av det här.
Vad är alternativet då? Att polisen är de enda som skall vara som fågelholkar när massmedia kör upp kamerorna i näsorna på dem?

Och jag minns de hypnotiska presskonferenserna med Hans Holmér, så det har liksom aldrig funnits något fin forntid när Tusse Batong kunde lindas kring massmedias lillfinger.
Citera
2018-08-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Är du villig att sätta pengar på det påståendet?

Nej, jag menar inte att vi bokstavligen skall slå vad om pengar. Men intala dig själv att om du har fel så kommer du att förlora en tusenlapp.

Vill du nu fortfarande säga att 2003 så fanns det inga leksaksvapen som var så realistiska att de kunde göra snutar nervösa?

Naturligtvis så fanns det dyrare och mer realistiska vapen på den tiden, men knappast något som man ger bort till en femåring. Man ger inte ens bort en knallpulverpistol till en femåring och dessa är nog mer realistiska än plastleksaker till femåringar. Att Polisen inte ännu har publicerat en bild på vapnet kan bara betyda att skämsfaktorn är för stor.
Citera
2018-08-05, 00:07
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Janne Josefsson kommer garanterat göra ett Uppdrag Gransknings program om Eriks död.
Va bra. Då vet alla det. Räcker en timme eller blir det uppdelat i minst 6 gg a 1 timme? Djävla idiot och man märker att IQ behöver inte längre vara högre än Eriks med tanke på nykomlingar. Hoppas att flertalet försvinner succesivt då det spårat ur helt.
Citera
2018-08-05, 00:07
Medlem
Verkligen tragiskt fall. Med facit i hand givetvis ett totalt misslyckat ingripande. Har stor förståelse för att polisen i trängda lägen har bråkdelar av en sekund på sig att fatta svåra beslut. Men det jag inte kan förstå är hur tre poliser överhuvudtaget kan låta sig försättas i ett trängt läge av grabben med Downs. Som att landslaget skulle släppa in ett mål mot knattelaget. Tänker att om det hade varit en farlig våldsverkare på riktigt, hade poliserna överhuvudtaget överlevt då? Men mycket fakta saknas i det här läget, ska bli intressant att följa vad som framkommer i det här fallet.
Citera
2018-08-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
De väntar in Sverigekorea modellen. Va tyst tills det lägger sig. Ha sen kort innehållslöst uttalande. Säg inga märkligheter eller något som påvisar att fel begåtts.

Avvakta. Tills folk glömt bort.
Försiktighet råder. Tystnad. Vad ska Leif GW Persson säga?

När kommer #meetoo mot Polisen?
Meetoo vid dödsskjutningar av polisman, kan inte tillämpas. Meetoo, lever inte längre.
Eller du, menar att anhöriga till den ihjälskjutne ska göra en anmälan, då är det brottsofferfonden som gäller.
Citera
2018-08-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack för information och förtydliganden.

Adressen är rätt, helt klart.

Men det där med fler vägar in är jag skeptisk till. Det är nivåskillnader samt inhängnat, dessutom grundar i huskroppen där Eric gick in. Fantomen kan säkert ta sig in tre olika vägar, men knappast naturliga vägar för Kling och Klang, möjligtvis insatsstyrkan.

Ja, du har nog rätt där, poliserna befann sig möjligen inne på gården när Eric kom.

Om man tittar på satelit bilder från hitta så ser det ut att vara trappor mot husen på Norra stationsgatan.

Det ser även ut som det går en gångväg runt huset mot parken.

https://www.hitta.se/kartan!~59.34462,18.03135,19.31899538402206z/tr!i=eu68DcNT/search!st=plc!q=Norrbackagatan%2C%20Stockholm!b=59 .34441:18.03032,59.34483:18.03238!t=weblist/tileLayer!l=1/geocode!l=59.34460:18.03133
Citera
2018-08-05, 00:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Naturligtvis så fanns det dyrare och mer realistiska vapen på den tiden, men knappast något som man ger bort till en femåring. Man ger inte ens bort en knallpulverpistol till en femåring och dessa är nog mer realistiska än plastleksaker till femåringar. Att Polisen inte ännu har publicerat en bild på vapnet kan bara betyda att skämsfaktorn är för stor.

Jag hade en knallpulverrevolver innan jag började skolan (när jag var sex år, kanske därför jag hör lite pissigt).
Orsaken till att polisen kanske inte publicerar bild på pistolen kan ju också vara hänsyn till föräldrarna och sitationen som sådan.
Citera
2018-08-05, 00:15
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Vi snackar knallpulverpistoler, inte realistiska replikor från Franklin Mint!

Måste jag gräva upp någon djävla postorderkatalog från 1978 och vikta priset mot KPI, eller kan du bara ta mitt ord när jag säger att fullt realistiska knallpulvervapen - om ljusförhållandena är ogynnsamma - i pojkstorlekar fanns överallt förr i tiden och var inte speciellt dyra?

Och att man inte publicerat bild på vapnet är för att det är sekretess på undersökningen. Jag har t.ex. inte ens sett en suddig bild på ett enda skottsår, alltså är det jättemystiskt. Eller nää?

De kommer att publicera en fullständig rapport, inklusive världens mest grundliga och urtrista ballistikanalys.
Citera
2018-08-05, 00:15
Medlem
När man läser om fallet. Alltså vad är oddsen?
Citera
2018-08-05, 00:22
Medlem
Jag var vaken och igång vid tiden och inte var det så mörkt att man inte kunde se att killen var lite bakom.

Beklagar verkligen det inträffade och har stort medlidande med mor och far i denna svåra stund.

Oerhört tragiskt att mista ett barn på detta sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Hon har säkert halva Ullared med sig. Vilket White trash det finns och tyvärr kan jag inte sörja den här individen lika mycket som du gör. Om ett par dagar är tanten glömd då ingen bryr sig längre och då kan hon börja leva sitt liv samt tömma leksakslådan. Tyvärr är den där typen av människor lågt stående i mitt tycke och jag kan svära på att föräldrarna är sossar eller vänsterpartister.

Det finns ju en hel del poliser med ganska starka högersympatier, kanske var en sådan, med liknande människosyn som din, som avrättade Erik?
Citera
2018-08-05, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingis
Verkligen tragiskt fall. Med facit i hand givetvis ett totalt misslyckat ingripande. Har stor förståelse för att polisen i trängda lägen har bråkdelar av en sekund på sig att fatta svåra beslut. Men det jag inte kan förstå är hur tre poliser överhuvudtaget kan låta sig försättas i ett trängt läge av grabben med Downs. Som att landslaget skulle släppa in ett mål mot knattelaget. Tänker att om det hade varit en farlig våldsverkare på riktigt, hade poliserna överhuvudtaget överlevt då? Men mycket fakta saknas i det här läget, ska bli intressant att följa vad som framkommer i det här fallet.
Rätt. Har verkligen ingen förståelse för agerandet. Helt obegripligt att tre poliser gjort så här.
Jag uppskattar polisen mycket, och känner till deras tuffa arbetssituation.
Deras dagliga utsatthet, arbetsbelastningen, vad gäller gängmord, våldtäkter och kvinnoslakt.
Men det här? Kan inte varit erfarna poliser,måste handla om individernas påverkan/inverkan på varandra.
Alla tre gick igång, det borde ha räckt med att en sköt, varning.
Citera
2018-08-05, 00:25
Medlem
Citat:
Att polisen inte publicerat en bild beror på att utredningen av händelsen fortfarande pågår. Varför ska man publicera bilder eller annat för allmänheten under pågående utredning?

Däremot har flera tidningar publicerat en bild tagen av en granne från ett fönster. Där ser man att leksaksvapnet ser ut som ett mindre automatvapen och är helt svart. Det handlar INTE om någon färgglad vattenpistol eller nerfgun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in