Citat:
Men fakta är att de hade riksfel. Jag undrar om det inte är genuspoliser. För de var på jakt efter en kvinnomisshandlare och så råkade de skjuta första bästa de stötte på. Måste ha varit upphetsande för dem att vara ute efter ett sådant byte. Tappade omdömet totalt.
Konstigt att medierna är så tysta om poliserna. Vi får inte veta om de är erfarna, rookies, kvinnor, män. Något borde de säga. Jag tror att vi skulle få veta något om det handlade om 3 erfarna snutar men nu ingenting. Det får mig ana ugglor i mossen.
Tänker även på Husby-fallet där de sköt gubben i hans eget hem. Där var det också diskussion mellan poliser men det som avgjorde var att de misstänkte att det fanns a lady in distress och såg framför sig löpsedlarna om det hade hänt henne någonting så de gick in och sköt gubben.
Konstigt att medierna är så tysta om poliserna. Vi får inte veta om de är erfarna, rookies, kvinnor, män. Något borde de säga. Jag tror att vi skulle få veta något om det handlade om 3 erfarna snutar men nu ingenting. Det får mig ana ugglor i mossen.
Tänker även på Husby-fallet där de sköt gubben i hans eget hem. Där var det också diskussion mellan poliser men det som avgjorde var att de misstänkte att det fanns a lady in distress och såg framför sig löpsedlarna om det hade hänt henne någonting så de gick in och sköt gubben.
Det är mycket allvarligt med dödligt hot ”inom familjen” (då vanligen mot en i samma bostad i ständig förtvivlan levande kvinna), och att då misslyckas skydda kvinnan när chansen funnes uppfattas säkert som ett stort misslyckande, ssk om det finns barn o anhöriga, och mannen närmast definitionsmässigt inte hör till livets stora föredömen.
Men alla kvinnor är inte lika utsatta, och därmed inte heller lika hjälplösa. Somliga har tid och möjlighet att som vem som helst förhålla sig till ett visst uppkommet, oönskat hot. Och ibland är det för utomstående inte självklart vems felet är, och vem som blivit lidande (förutom belagda brottsliga handlingar).
Vad som är fallet här vet endast GF och kanske ngn mer hos polisen, men tydligen har man reagerat på största allvar mot det uppfattade hotet. Men kraschade förhållanden med hot lär ju vara minst lika vanligt som softairguns i Vasastan, så polisen kan ju inte varit helt tagna på sängen av det.
Man kan inte skjuta en kille med DS för att rädda en tjej undan ett ex. Det är ingen fungerande ekvation. Har hon barn kan man diskutera saken, men rent filosofiskt är det fortfarande omöjligt. Om det inte är ens egna barn. Men det är en lite väl hypotetisk diskussion.
Men, alltså, man kan inte under synbart kontrollerade former stövla in och skjuta en grabb i tron att det är ngn annan. Man undviker till varje pris att hamna i en sådan sits.
!