Citat:
Jag är inte kunnig i hur finska polisen får använda vapen. Men jag har pratat med folk i Finland om detta bla poliser och faktum är att det är lättare för finsk polis att använda vapen än i Sverige. Istället för att blanda in nödvärnsrätten så har de skrivit tydligare regler. Vad jag har hittat på nätet är följande från något som heter Inrikesministeriets förordning om polisens användning av maktmedel
När det gäller skjutvapen så skriver de bland annat
Jag tycker att detta är en intressant skrivning. Redan att hota med ett skjutvapen anses som att man utövar en form av makt.
I tredje paragrafen skriver de sedan
I fjärde paragrafen skriver de
Vad de har gjort i Finland är att göra det enklare för polisen på plats att ta beslut om att använda skjutvapen och ge klarar riktlinjer än vad svenska polisen har. Eftersom de har fått klarare riktlinjer så vet de även när de inte får använda skjutvapen.
https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2004/20040979
Skulle den finska polisen få skjuta? Det vet kan vi bara spekulera i. De lägger stor vikt vid tredje part så skulle en finsk polis anse att boende i huset var hotade så skulle de skjuta.Sen så har ju naturligtvis även Finland lagar som reglerar självförsvar och riktar man en pistolliknande föremål mot finsk polis så lär även de skjuta. Men vi vet inte vad som hände på gården.
Däremot så anser jag att Svenska polisen bör få tydligare riktlinjer när det får använda skjutvapen och andra maktmedel. Att hänvisa till olika lagar som vi gör i Sverige gör ju att det är omöjligt att ta ett bra beslut för en polis.
När det gäller skjutvapen så skriver de bland annat
Jag tycker att detta är en intressant skrivning. Redan att hota med ett skjutvapen anses som att man utövar en form av makt.
I tredje paragrafen skriver de sedan
I fjärde paragrafen skriver de
Vad de har gjort i Finland är att göra det enklare för polisen på plats att ta beslut om att använda skjutvapen och ge klarar riktlinjer än vad svenska polisen har. Eftersom de har fått klarare riktlinjer så vet de även när de inte får använda skjutvapen.
https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2004/20040979
Skulle den finska polisen få skjuta? Det vet kan vi bara spekulera i. De lägger stor vikt vid tredje part så skulle en finsk polis anse att boende i huset var hotade så skulle de skjuta.Sen så har ju naturligtvis även Finland lagar som reglerar självförsvar och riktar man en pistolliknande föremål mot finsk polis så lär även de skjuta. Men vi vet inte vad som hände på gården.
Däremot så anser jag att Svenska polisen bör få tydligare riktlinjer när det får använda skjutvapen och andra maktmedel. Att hänvisa till olika lagar som vi gör i Sverige gör ju att det är omöjligt att ta ett bra beslut för en polis.
Tack! Låter klokt om än ej kanske glasklart. Samtidigt undrar man stilla hur svenska poliser då gör. Det måste ju finnas en praxis, som lärs ut. Annars lämnas ju poliserna i sticket.
Det är ju möjligt att det inte hade gjort skillnad här, om nu inte poliserna stormade in utan dragna vapen och sen fick rafsa fram dem. Det känns som att bristen har legat i hur man metodiskt närmade sig den misstänkte, givet sitt övertag och sina vapen, snarare än i vapenhandhavandet specifikt. Personen var på ett visst avstånd, andra vägar in fanns kanske ej, mannen sågs ha vapen och röra sig misstänkt, men man visste inte med vem man hade att göra. Vid stormning och konfrontation responderar personen inte på förväntat sätt utan skjuts ihjäl.
Man borde i eftertankens ljus antingen ha försökt anropa personen på håll, titta i kikare på personen, försökt omringa eller på annat sätt nå fram från olika håll. Kanske...