2018-08-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
X har alltid funnits, men utanför tid och rum. X behöver inte våran lokala tid för att existera.
Hur kan något så komplext bara finnas utan orsak? En person utanför tid och rum som inte kommer någonstans ifrån låter liktydigt med att han inte finns.
Citera
2018-08-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Hur kan något så komplext bara finnas utan orsak? En person utanför tid och rum som inte kommer någonstans ifrån låter liktydigt med att han inte finns.
Vilken person? X är ingen person.
Och ja, det låter liktydligt med att han inte finns.
Citera
2018-08-04, 12:17
Medlem
Citat:
Vilken person? X är ingen person.
Hur kan man ha en relation med honom om han inte är en person?
Citat:
Och ja, det låter liktydligt med att han inte finns.
Varför ska man tro på den agenten då om han inte kan förklaras?
Citera
2018-08-04, 12:25
Medlem
Citat:
Hur kan man ha en relation med honom om han inte är en person?
Varför ska man tro på den agenten då om han inte kan förklaras?
Han är allt, men inte endast person. Jag har en relation med min hund, men kallar henne inte för person.
Du behöver inte tro på X. X skulle aldrig komma på att straffa någon för att den inte tror, då X inte är ond.
Citera
2018-08-04, 12:34
Medlem
Citat:
Han är allt, men inte endast person. Jag har en relation med min hund, men kallar henne inte för person.
Så då är han en person också då eftersom han är allt.
Citat:
Du behöver inte tro på X. X skulle aldrig komma på att straffa någon för att den inte tror, då X inte är ond.
Så om jag säger att X är en lögnare och det var Y som skapade allt och det är Y som ska ha äran, då bryr sig inte X om det? Hur kan han vara god om han är okej med att man stjäl och ljuger? Om X vore god och har skapat världen, hur kommer det sig då att det finns ondska i världen?
Citera
2018-08-04, 13:20
Medlem
Citat:
Så då är han en person också då eftersom han är allt.
Så om jag säger att X är en lögnare och det var Y som skapade allt och det är Y som ska ha äran, då bryr sig inte X om det? Hur kan han vara god om han är okej med att man stjäl och ljuger? Om X vore god och har skapat världen, hur kommer det sig då att det finns ondska i världen?
Jag kallar honom inte person, för det skulle förvilla folk. Jag kallar honom heller inte Gud, för även det är något som folk förknippar med vissa andra saker.

När påstod jag att X är okej med att man stjäl och ljuger?
Och nej, X bryr sig inte om att du påstår att Y skapade universum.
Jag vet inte så mycket om X ännu, men ge mig (människor) 2000 år, så kanske jag kan hitta på fler saker? Om 50 år kanske någon skriver ner mina tankar och kallar det för sanning, vem vet?
Citera
2018-08-04, 14:08
Medlem
Citat:
När påstod jag att X är okej med att man stjäl och ljuger?
Och nej, X bryr sig inte om att du påstår att Y skapade universum.
Om X inte bryr sig om att någon påstår att Y är skaparen och Y ska ha äran så bryr han sig alltså inte om någon ljuger om en upphovsman eller stjäl äran för en upphovsmans verk.
Citat:
Jag vet inte så mycket om X ännu, men ge mig (människor) 2000 år, så kanske jag kan hitta på fler saker? Om 50 år kanske någon skriver ner mina tankar och kallar det för sanning, vem vet?
Det stämmer alltså inte att du kan hitta på en sådan agent som jag "hittade på". Eftersom du inte kan ge svar på alla de frågor som jag kan ge svar på.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-08-04 kl. 14:12.
Citera
2018-08-04, 14:58
Medlem
Citat:
Om X inte bryr sig om att någon påstår att Y är skaparen och Y ska ha äran så bryr han sig alltså inte om någon ljuger om en upphovsman eller stjäl äran för en upphovsmans verk.
Det stämmer alltså inte att du kan hitta på en sådan agent som jag "hittade på". Eftersom du inte kan ge svar på alla de frågor som jag kan ge svar på.
Aha, du menade sådan stöld. X bryr sig inte genom att straffa, var min poäng. Om X bryr sig rent ”tankemässigt” är hemligt. Det berättar han endast för den som skapar en relation med ”honom”.
Om du vill ha en relation med X, men X inte svarar, då är det ditt fel. Du söker på fel vis, helt enkelt.

Jo, jag kan lätt hitta på svar. Frågan är varför?
Jag kan hitta på att 2 plus 2 är 5. Men jag är mer intresserad av om svaren är rätt, inte bara att det är ett svar på något jag inte vet.
Citera
2018-08-04, 15:11
Medlem
Citat:
Aha, du menade sådan stöld. X bryr sig inte genom att straffa, var min poäng. Om X bryr sig rent ”tankemässigt” är hemligt. Det berättar han endast för den som skapar en relation med ”honom”.
Om du vill ha en relation med X, men X inte svarar, då är det ditt fel. Du söker på fel vis, helt enkelt.
Är han god om han låter bli att straffa det onda?
Citat:
Jo, jag kan lätt hitta på svar. Frågan är varför?
Jag kan hitta på att 2 plus 2 är 5. Men jag är mer intresserad av om svaren är rätt, inte bara att det är ett svar på något jag inte vet.
Men du har inte kunnat hitta på svar på de frågor som min Gudsberättelse besvarar. Därför var det inte sant som du skrev att du kunde hitta på en motsvarande agent..
Citera
2018-08-04, 15:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
”X”.
Hmm.. Nu hädar du väl ändå mot Spagettimonstret? Eller är "X" samma?
Citera
2018-08-04, 16:12
Medlem
Citat:
Är han god om han låter bli att straffa det onda?
Men du har inte kunnat hitta på svar på de frågor som min Gudsberättelse besvarar. Därför var det inte sant som du skrev att du kunde hitta på en motsvarande agent..
Självklart kan jag hitta på svar, men jag ser inte anledningen. Om X är ond eller god får du avgöra själv.
X kanske straffar de som verkligen förtjänar att straffas. Att inte tro hör inte dit.

Att du inte anser att jag har svar är lika som att jag anser att du inte har svar. De som tror på samma Gud är inte ens överens om hur Gud är och vad Gud skapat, och hur han gjorde. Så Gud är ett lika förvirrande svar som X, eftersom det bara är antaganden och personliga upplevelser och tolkningar.
Citera
2018-08-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hmm.. Nu hädar du väl ändå mot Spagettimonstret? Eller är "X" samma?
Jag tror inte Spaghettimonstret bryr sig om påhittade historier som bara är till för skojs skull.
Det är inte så att jag tror på X ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in