Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Ja, jag ”tror på” magkänsla. Men det innebär inte att jag anser att magkänsla är ett bra verktyg till att avgöra saker. Om min magkänsla säger att det troligtvis inte kommer någon bil, ska jag då gå över vägen utan att titta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Vad menar du? Intuition är ju ingenting annat än gissningar baserade på känslor. Det är bevisat att intuitionen väldigt ofta har fel, vilket du också själv lär ha upplevt många gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Belägg, tack.
Detta inlägg jag skriver nu kräver en viss metodisk betraktelse av läsaren, där varje steg förmodligen tar flera dagar/veckors fundering innan intelligent förståelse och sedermera reflektion kan göras. Med detta sagt - jag förstår till 100% att människor i allmänhet har noll intresse av att ta sig tid för detta innan svar görs - detta en vana jag anpassat mig att normalisera efter många "diskussioner" på Flashback. Men ge det en chans.
1. Vad vet människan om Universum i stort?
Historien påvisar att människan om och om igen överskattar sin förmåga av förståelse av sin omvärld, och anno 2018 är ingen skillnad. En myra förstår inte att människan existerar för dess begreppsbild är högst begränsad. Människans begreppsbild är några nivåer högre, men vi är myror för andra varelser.
2. Vad är medvetande?
Någon gång mellan 1 och 2 årsåldern blir människan självmedveten. Vad händer då? Vad är skillnaden mellan att dag 600 se sig i spegeln och se ett föremål röra sig, och dag 601 förstå att det är "jag"?
3. När uppstod medvetandet på jorden?
Men människan var inte den första varelse att vara självmedveten på jorden. Någon gång blev något självmedveten för första gången i jordens historia. Vad hände då egentligen på atomär nivå?
4. Drömmar - Vart producerar hjärnan bilder, berättelser och historier som du aldrig tidigare har sett eller gjort?
Detta kan också likställas med "fantasi", eller "dagdrömmeri" - där du självmant kan tänka saker som du aldrig gjort tidigare.
5. Dolda talanger - Hur kan vissa människor efter en hjärnskada helt plötsligt prata ett språk flytande de aldrig lärt sig förut?
Det finns en liknande koppling - Vi pratar också om något vi kallar medfödda talanger. Vad är det egentligen?
6. Microsof Office-paketet består av 2 miljoner rader kod. DNA består av 3 miljarder kodpar. Office = Gjort av människan. DNA = Evolution.
Är detta ett rimligt resonemang?
Betrakta ovanstående frågor bortom "dick-measuring" och "vetenskap eller gud". Bara fundera på det några veckor och se vad du kommer fram till.
Att lita på dagens "vetenskap" är förståeligt. Jag själv tycker det är oerhört intressant med nya rön och framsteg som görs inom en mängd tekniska fält idag. Att förneka existensen av en icke-materiell värld är lika naturligt - eftersom det saknas verktyg för att producera ettor och nollor ur dessa indikativa observationer, oavsett hur övertygande de kan vara. Inget verktyg idag kan t.ex bevis att du hade en erotisk dröm med grannfrun - bara du vet. Men lik förbannat hade du en erotisk dröm med grannfrun. Bara ett enkelt exempel på hur vetenskapen som den är formulerad idag är chanslös att försöka bevisa existensen av det som är bortom materia.
Så finns Gud? Jag säger så här: Igår såg jag Avengers Infinity War. I verkligheten skulle "Thanos" vara en myra inför de "varelser" som verkligen existerar.
Peace and Out.
/Yang