2018-08-04, 15:25
Medlem
Icke att förglömma så har han även barn som älskar sin pappa ....
Citera
2018-08-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Division64
Hur vet du att det inte var orutin?
Känner du poliserna och vet hur rutinerade de är? Det borde väl ändå vara så att en polis med 30 års erfarenhet bemästrar situationen bättre än en nyutexaminerad? Jag tror att erfarenhet är guld värd i såna här situationer. Hur närmade de sig honom t ex? Hur kunde polisen undgå att se att det var en liten pojke med DS? Det var i stort sett ljust ute!
Det kan ju faktiskt vara så att det är tre aspiranter som varit i farten... dåligt omdöme är ju lite smittsamt i "pressade" situationer och då kommer klådan i pekfingret som ett brev på posten...
Citera
2018-08-04, 15:26
Medlem
dialektikers avatar
Jag tycker inte man ska skriva så mycket om det innan man vet vad som har hänt. Det skadar utredningen. Tidningarna borde inte heller skriva om det, men de har väl tagit efter nätet (en del av fördumningen i samhället som sprids)? Däremot när det utretts klart kan man skriva hur mycket som helst.
Citera
2018-08-04, 15:27
Medlem
Sulacoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Vad är det egentligen med polisen och efterblivna/psykiskt sjuka medborgare?

Det vi ser är att det ofta slutar fruktansvärt illa för medborgaren. Är det något med
dessa mindre lyckade svenskar som provocerar polisen att avrätta dem?
Är det en "rasism" eller hat mot just utsatta svenskar?

Jag tror att polisen ser dessa svaga individer som legitima mål. De kan skjuta ned dem
och sedan skylla på i stort sett vad som helst då en psyksjuk inte har någon trovärdighet
jämfört med en Konungens Tjänsteman.

Dessutom så vågar polisen inte använda skjutvapen mot alla dessa gormande och stenkastande
horder av invandrare som livar upp förorterna med jämna mellanrum. Då sitter det förstås
gott att få avreagera sig på de lägst stående i samhället; De handikappade och psyksjuka.
Hade en invandrare gått emot polisen med en ”pistol” hade dom skjutit dom också din dumma jävel!
Citera
2018-08-04, 15:27
Medlem
Herr Lindholm!

Ja jag klantade mig med citat o stavning p g a
upprördheten över ditt totalt empatilösa och
idiotiska inlägg. GPS- sändare i skorna säger du och kallar föräldrarna mördare. Synd man
inte kan göra en förtalsanmälan på ditt nya
skitinlägg. Hoppas vid min Gud att du inte är
förälder.
Citera
2018-08-04, 15:29
Medlem
Sulacoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Nej, det hade inte fungerat. Tänk om Eric hade visat sig vara en raggare? Då hade polisen varit tvungna att kalla in hjälp från Flygvapnet som hade fått bomba raggaren.

För övriga i tråden som är normalbegåvade:
Ovanstående inlägg är satir.
Hur lätt är det att träffa ett ben tror du i trängd situation? Man siktar där de e mest träffyta. Idiot Sen att se skillnad på en replika mot en pistol är inte så enkelt som du tror. Tror du att dom ser ut som orangea vattenpistoler som när man var liten eller din dumma jävel!
Senast redigerad av Sulacos 2018-08-04 kl. 15:32.
Citera
2018-08-04, 15:31
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabapan
Vi kan konstatera att snutarna gått bananas och skjut hej vilt. Så jag tror faktiskt inte ens polisen bemöda sig att försöka göra en avvägning.
Så jag tror att detta är en ren avrättning.

Jävla skitsnack. Många i forumet verkar tro att poliserna börjar sitt arbetspass med förhoppningen att få skjuta ihjäl någon.

Det finns ingen annan förklaring än att poliserna kände sig hotade och gjorde bedömningen att enda sättet att hantera situationen var att skjuta. Så mycket förståsigpåare här på FB. Ingen människa i världen kan avgöra på någon sekund om det är ett äkta vapen eller ej, förutsatt att det inte är orange men inte ens då kan man vara säker. Någon kan ha 3D-printat sitt vapen i orange plast.
Citera
2018-08-04, 15:34
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Vad är det egentligen med polisen och efterblivna/psykiskt sjuka medborgare?

Det vi ser är att det ofta slutar fruktansvärt illa för medborgaren. Är det något med
dessa mindre lyckade svenskar som provocerar polisen att avrätta dem?
Är det en "rasism" eller hat mot just utsatta svenskar?

Jag tror att polisen ser dessa svaga individer som legitima mål. De kan skjuta ned dem
och sedan skylla på i stort sett vad som helst då en psyksjuk inte har någon trovärdighet
jämfört med en Konungens Tjänsteman.

Dessutom så vågar polisen inte använda skjutvapen mot alla dessa gormande och stenkastande
horder av invandrare som livar upp förorterna med jämna mellanrum. Då sitter det förstås
gott att få avreagera sig på de lägst stående i samhället; De handikappade och psyksjuka.
Kan ju vara för att div invandrargrupper fattar fullt ut att utvecklingsstörda familjemedlemmar alltid måste skyddas och rättar sina liv därefter. Inte har dem som någon slags glassiga statussymboler.

Frånskild medelklassfamilj där fadern bor i Vasastan och där man inte gjort något för att få bukt med den utvecklingsstörde sonens rymningsbenägenhet.

Kan bokstavligen inte hitta på detta.
Citera
2018-08-04, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Du verkar ha vart där som så klart och tydligt kan uttala dig om vad som skett.
Ditt vittnesmål kommer bli värdefullt i utredningen, så kom ihåg att berätta att du sett och hört precis allting.

Sluta bete dig som en idiot. Av vad som framgått så har polisen agerat precis som man ska.

Man har upprepade gånger uppmanat personen att släppa vapnet (vittnen säger att det ropats flera gånger)
Man har skjutit ett varningsskott (det första, som sen följdes av flera stycken).

En beväpnad person (eller misstänkt beväpnad) kommer att bli skjuten om man inte lyder uppmaning, Downs syndrom eller inte. Och man kommer i sen sån situation sikta mot det som är lättast att träffa (bröstkorg).
Så ser polisens utbildning ut, oavsett downs syndrom eller kriminell galning.

Eller hade du betett dig likadant ifall det vart Alibaba, kriminellt förflutet, med ett plastvapen?

Det är ju ett ex till en kvinna som är granne till Eric som verkar vara största orsaken.
Varför sitter inte han frihetsberövad?
Poliser måste fundera på vilket system de jobbar för.
Första bästa polis som träffar Löfven borde gripa flodhästen och med åklagarens medgivande inleda förundersökning om landsförräderi.
Citera
2018-08-04, 15:36
Medlem
Jag opponerar mig inte mot att de sköt (om de nu kände sig hotade och hade skäl för det), jag opponerar mig mot att om de kunde se ett "vapen" i hans händer, då kunde de faktiskt också se att han hade DS samt att de pepprade honom full med kulor. Alla som påstår att de känner folk med DS som kan vara skrämmande, ljuger rent ut sagt.

Vad jag vill se är lagändringar, som att personer som inte kan ta hand om sig själv ska kunna "chippas" för spårning/larmning, det har demensvården bett om i åratal. Vi får av idag inte låsa in dessa, men vi har tekniken nu för att anhöriga/vårdare ska kunna uppmärksammas på att de går ut.

Jag vill se en lagändring om hur många skott som får avfyras för att neutralisera ett hot, 7 är alldeles för många.

Och jag vill att utbildningstiden förlängs, där de under ett halvår praoar på psykiatriska mottagningar, likaså inom vården av personer med beroenden samt psykiska funktionsnedsättningar.
Senast redigerad av yyuutt 2018-08-04 kl. 15:38.
Citera
2018-08-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Jävla skitsnack. Många i forumet verkar tro att poliserna börjar sitt arbetspass med förhoppningen att få skjuta ihjäl någon.

Det finns ingen annan förklaring än att poliserna kände sig hotade och gjorde bedömningen att enda sättet att hantera situationen var att skjuta. Så mycket förståsigpåare här på FB. Ingen människa i världen kan avgöra på någon sekund om det är ett äkta vapen eller ej, förutsatt att det inte är orange men inte ens då kan man vara säker. Någon kan ha 3D-printat sitt vapen i orange plast.
Det är det ingen som tror. Däremot tyder mycket på en väldigt misslyckad polisinsats. Sånt händer faktiskt.
Citera
2018-08-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimmimusis
Den man som var misstänkt för att ha placerat en bilbomb under sin fd flickväns bil i Vasastan och som sedemera greps ute på Ekerö kan väl ingen polis ha missat att han nu sitter inne nu . Halva Stockholms poliskår var ju med att gripa honom efter att räddningstjänsten inte fick åka ner innan dom kom så stallet hann brinna ner. Dom som inte var med på plats kan omöjligt ha missat att han greps och blev häktad MISSTÄNKT för grova brott. Den dag då Erik blev skjuten så hade den mammen sin rättegång efter lång häktning med restriktioner. Även där var poliser på plats . Så ....att tro att han är i Vasastan utan att vara helt säker och agera på detta sätt är helt oacceptabelt. Det säger också vad poliserna ville göra med den mannen och förklarar också det övervåld som användes vid gripande. Internutredaren har själv sagt att blivit utsatt för övervåld. Vad dom än tycker personligen om denne man så har dom inte rätt att ta hans liv och att 3 personer ska skjuta och så många skott ....Det mest sorgliga i denna historien är ju stackars Erik som blev offer för detta och inte minst hans familj . Ber för att dom ska få den hjälp och stöttning dom behöver för att kunna hantera detta. Men jag tycker även att det är tragiskt för mannen som dom tydligen ville ta livet av som också har en familj med en mamma , mostrar , mormor och morfar som förstår att detta är vad som kan hända deras son då han blir släppt från det straff som han nu förmodligen får avtjäna. Men han döms inte för dom saker som tidningarna skrivit stora rubriker om och som fick så tragiska konsekvenser både för Eriks familj men även familjerna på Ekerö. En polis kan ha åsikter och tycka vad dom vill om människor i missbruk men man får heller inte glömma att beroende är en sjukdom och att personen i fråga behöver annan hjälp än att bli ihjälskjuten , detta handlar om en person som gått igenom mer än vad någon ung människa ska behöva göra och det sätter spår och i många fall självmedicinerar människor bort sina känslor ....
Vad för brott kommer han bli dömd för? Varför hotade han spränga sin flickvän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in