(Tidigare inlägg:
1 &
2)
Låt gå för att "Shaken" gavs ut 2009, två år innan Utöya. Men "I huvudet" gavs ut 2012, året efter Utöya. Och om polisen var så mycket på alerten under 00-talet, hur skulle de då inte varit nu under den pågående jihadistiska terrorvågen i Europa?
För att klargöra min position så anser jag att det är bra att man har stängt de där megainstitutionerna, som t.ex. Carlslund i Upplands-Väsby. Och hur mycket de kostar bryr jag mig inte om. (Skulle man stänga in dem i hönshuset så skulle stat & kommun inte sänka skatten med en spänn, utan bygga en ännu dyrare och mer onödig ishall osv.) Och att inte gömma undan handikappade är inget som man började med 2005 bara för att någon på Södertörns högskola bestämde det. Det fanns t.ex. fotoböcker redan på 70-talet som gav små nedslag i gravt handikappades vardag. Gott så.
Vad som är helt annorlunda nu är att handikappade höjs upp till någon slags övermänniskor eller ädla vildar. För André Gide var övermänniskan en tonåring. För Jean Genet var det en kriminell bög. För Tom of Finland var det en ganska så snäll karlakarl till klonbög. För Onkel Kånkel var det någon slags bög eller handikappad.
Man kan väl säga att Genet var den ende som levde som han lärde, den gamle kåkfararen. Men resten skrev inte en manual för hur man skulle leva sina liv. Och de försökte iaf mig veterligen inte sälja in sina versioner av övermänniskan genom att nämna dem i samma andetag som samtida superkändisar.
Hur nära Östlin var att bli skjuten kan vi inte veta. Men han minskade den asevärt genom att vara kvar på planen och hålla klubban sänkt. Hade han å andra sidan hört polisen och trott att det var Johansson som bara ville vara inne och leka och lagt sig i bakhåll med bandyklubban hade det nog inte varit så kul. Det hade inte heller varit roligt för Johansson om Östlin bokstavligen gett sig ut i skogen om natten för att spela bandy där och sedan hittas drunknad i en göl. Nu dog ju visserligen Östlin 2015 och hur illa däran han var de sista åren i sitt liv vet jag inte. Men det fanns gott om tid för att han skulle få reda på att Johansson inte tyckte att det var en obra idé att spela bandy skogen om natten. (Liksom varför ens väcka tanken?)
Böckerna ger motstridiga uppgifter om tidpunkten. Jag tolkar det som att Östlin började när skymningen föll och polisen kom dit när det var natt. Och just skymnings- och gryningsljus är faktiskt värre än när det är becksvart natt. Trots att det är mer fotoner i omlopp så har vi människor svårare att uppfatta saker än när det bara finns månljus eller artificiella ljuskällor att tillgå. Just för att vårt färgseende är helt åt helvete då. Det är liksom ingen slump att SAS målat sina jeepar rosa och föredrar att anfalla just när det är skymning eller gryning.
Kostnaden i skattepengar är som sagt var fullständigt irrelevant. Så om man beter sig som att utvecklingsstörda är en slags övermänniskor så skickar man bara över den sociala slutnotan till andra. Givet samma förutsättningar med inga fotpatrullerande poliser som kan skaffa sig lokalkännedom om vilka knäppskallar som brukar vistas i området så spelar det ingen roll om det hade varit Hong Kong under kolonialtiden eller Stalins Sovjet. Torell hade blivit ihjälskjuten ändå.
Eller varför inte det mer vardagliga exemplet att downie hoppar som en galning i en hoppborg så att småbarnen flyr eller gömmer sig i hörnen? Skulle jag göra samma sak så skulle man avhysa mig på två röda och det skulle inte ens bli en notis i lokaltidningen. Downies, inte så.
Sist men inte minst så finns det en etnisk aspekt i det hela. Nej, jag försvarar inte eventuella invandrargrupper som tror att handikapp är Guds straff eller något och stänger in barnen i garderoben. (Borde Gud inte se det med?) Men om t.ex. Samhall säger att deras anställda är jättebra på att t.ex. städa hotell, för de är så många på en gång. Då är det liksom den colombianska tanten på 54 år och 154 cm som blir upptryckt i sargen.
Hela blajet att makarna Torell har skiljt sig innan det var spiksäkert att Eric hade ett eget boende osv utan minsta GPS-sändare i skorna stinker frigjord medelklass som inte klarar av konsekvenstänk.