2018-08-04, 14:04
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Klart det är tråkigt när dessa händelser sker men samtidigt så kan man tänka sig hur det är att vara polis.
Du åker ut på ett larm om pistolbeväpnad person, kommer fram och en person riktar då ett pistolliknande föremål mot dig, ditt adrenalin går upp, du ropar till personen att lägga ner vapnet men inget händer. Det är skumt ute och du kan inte se personens ansikte ordentligt och pistolen i personens hand är riktad mot dig. Du har inte en chans att se om det är en äkta pistol, en 3D utskriven pistol eller en plastpistol för barn. Klart som fasen att man skjuter och som många skrivit, att träffa ett ben är inte så enkelt så man siktar mot bålen som är den största och lättaste kroppsdelen att träffa.

Samtidigt så ska man ha det i tanken att var och varannan dag så hör man om personer som skjuter varann, hotar folk och liknande.

Tråkigt det som hänt men jag förstår polisen. Hade det varit en riktig pistol och en riktig brottsling så hade det varit bra att polisen skjutit.
Vart står det förutom här att Eric "riktade" sin leksak mot de tre poliserna med vapen?
Citera
2018-08-04, 14:05
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Då kan vi konstatera att du skriver skit i ditt inlägg då vi kan konstatera att Eric inte burit ett vapen.

Nu kan vi konstatera att det var ett leksaksvapen ja men under dom sekunderna när en person på avstånd riktar ett vapen mot dig så är det i princip omöjligt att avgöra om det är en leksak eller riktig.
Citera
2018-08-04, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Vart står det förutom här att Eric "riktade" sin leksak mot de tre poliserna med vapen?

Det står inte. Men troligt att det var vad som skedde med hänsyn till vittnets uppgifter att dom först hörde skott, och därefter polisen skrika åt någon att släppa vapnet.
Citera
2018-08-04, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Vad som ser ut som ett vapen och siktas på folk måste behandlas som ett vapen tills motsatts bevisats.

Jag trodde inte du skulle förstå alla komplicerade ord i meningen ovanför, därför förenklade jag koncepten åt dig. Synd att det hela bara blev ännu svårare för dig att förstå.
Du skrev att han hade ett vapen. Hur ska du nu ha det?
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Nu kan vi konstatera att det var ett leksaksvapen ja men under dom sekunderna när en person på avstånd riktar ett vapen mot dig så är det i princip omöjligt att avgöra om det är en leksak eller riktig.
Vi kan konstatera att snutarna gått bananas och skjut hej vilt. Så jag tror faktiskt inte ens polisen bemöda sig att försöka göra en avvägning.
Så jag tror att detta är en ren avrättning.

Att skjuta en kille med DS går bra, men babianer som kastar sten vågar man sig inte på.
Citera
2018-08-04, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Det tror jag inte. Varför skulle det förändras
Nu var det olyckligtvis mot en ung kille i Vasastan
Vad hade de gjort om de varit i Rinkeby med ett gäng killar med riktiga vapen
Åkt hem och bytt bort gummikulorna innan de kunde köra till Västerort med riktiga kulor
Eller skulle de köra gummikulor jämnt menar du ?
dom hade gömt sig och väntat på att dialogpolisen skulle komma med grillad korv.
Citera
2018-08-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Att dom inte gjort rätt bedömning givet den informationen dom hade vid tillfället är definitivt inte uppenbart.

Med informationen vi har nu är det självklart fel bedömning men det är ju inte relevant.
Man kom knappast dit för att avrätta en person. Man måste först göra en bedömning innan man avrättar någon såklart..och den bedömningen blev katastrofal.
Vad vi inte vet ännu är om detta var rutinerade poliser eller ett lag som aldrig varit med om nåt sånt här ingripande förut. Utgången påverkades sannolikt av polisernas kompetens som i alla andra fall.
Citera
2018-08-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det står inte. Men troligt att det var vad som skedde med hänsyn till vittnets uppgifter att dom först hörde skott, och därefter polisen skrika åt någon att släppa vapnet.
Man sköt först och frågade sedan.
Citera
2018-08-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Sluta försvara världens mest inneffektiva poliskåren, det gör de så bra själva, su behöver inte oroa dig
Resultatet blir samma som vanligt, snuten gjorde rätt, inget övervåld, de behöver mer resurser.
Uppklaringsprocenten går väl inte att mäta ens längre, så länge det inte handlar om brott mot poliser...

Jag skyddar inte polisen som organisation, den är ett dåligt skämt, sorgligt att se.
Jag håller med dig i allt väsentliga du skrev, men på fall till fall basis kan det se annorlunda ut, och inget i detta fall tyder på felhavande av enskild polisman.
Citera
2018-08-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Väl är det i så fall.

Mitt inlägg var en illustration till mekanismer som förklarar att det kan bli mycket skjutande när det väl brakar loss. Skulle det vara så att alla skjutit ett par skott eller någon hjälpt till med ett enstaka skott och någon gått loss med tre dubbelskott (typ) är det ju mer rimligt och i stil med instruktionerna.

Poliserna redovisar använd am i sådana här lägen, så de får svara för sig.

Visst kan det bli så, om det skjuts i nödvärn är det konstigt om alla inte skjuter och alla skjuter tills effekt nås i målet, då hinner många skott brattas av, så 7 är anser jag vara återhållsamt, speciellt med tanke på att alla antagligen inte träffade sitt mål.
Det är inte som i filmerna som många tror att så fort man tar 1-2 i bröstet så faller man omedelbart.
Citera
2018-08-04, 14:19
Medlem
Herr Lindholms avatar
(Tidigare inlägg: 1 & 2)

Låt gå för att "Shaken" gavs ut 2009, två år innan Utöya. Men "I huvudet" gavs ut 2012, året efter Utöya. Och om polisen var så mycket på alerten under 00-talet, hur skulle de då inte varit nu under den pågående jihadistiska terrorvågen i Europa?

För att klargöra min position så anser jag att det är bra att man har stängt de där megainstitutionerna, som t.ex. Carlslund i Upplands-Väsby. Och hur mycket de kostar bryr jag mig inte om. (Skulle man stänga in dem i hönshuset så skulle stat & kommun inte sänka skatten med en spänn, utan bygga en ännu dyrare och mer onödig ishall osv.) Och att inte gömma undan handikappade är inget som man började med 2005 bara för att någon på Södertörns högskola bestämde det. Det fanns t.ex. fotoböcker redan på 70-talet som gav små nedslag i gravt handikappades vardag. Gott så.

Vad som är helt annorlunda nu är att handikappade höjs upp till någon slags övermänniskor eller ädla vildar. För André Gide var övermänniskan en tonåring. För Jean Genet var det en kriminell bög. För Tom of Finland var det en ganska så snäll karlakarl till klonbög. För Onkel Kånkel var det någon slags bög eller handikappad.

Man kan väl säga att Genet var den ende som levde som han lärde, den gamle kåkfararen. Men resten skrev inte en manual för hur man skulle leva sina liv. Och de försökte iaf mig veterligen inte sälja in sina versioner av övermänniskan genom att nämna dem i samma andetag som samtida superkändisar.

Hur nära Östlin var att bli skjuten kan vi inte veta. Men han minskade den asevärt genom att vara kvar på planen och hålla klubban sänkt. Hade han å andra sidan hört polisen och trott att det var Johansson som bara ville vara inne och leka och lagt sig i bakhåll med bandyklubban hade det nog inte varit så kul. Det hade inte heller varit roligt för Johansson om Östlin bokstavligen gett sig ut i skogen om natten för att spela bandy där och sedan hittas drunknad i en göl. Nu dog ju visserligen Östlin 2015 och hur illa däran han var de sista åren i sitt liv vet jag inte. Men det fanns gott om tid för att han skulle få reda på att Johansson inte tyckte att det var en obra idé att spela bandy skogen om natten. (Liksom varför ens väcka tanken?)

Böckerna ger motstridiga uppgifter om tidpunkten. Jag tolkar det som att Östlin började när skymningen föll och polisen kom dit när det var natt. Och just skymnings- och gryningsljus är faktiskt värre än när det är becksvart natt. Trots att det är mer fotoner i omlopp så har vi människor svårare att uppfatta saker än när det bara finns månljus eller artificiella ljuskällor att tillgå. Just för att vårt färgseende är helt åt helvete då. Det är liksom ingen slump att SAS målat sina jeepar rosa och föredrar att anfalla just när det är skymning eller gryning.

Kostnaden i skattepengar är som sagt var fullständigt irrelevant. Så om man beter sig som att utvecklingsstörda är en slags övermänniskor så skickar man bara över den sociala slutnotan till andra. Givet samma förutsättningar med inga fotpatrullerande poliser som kan skaffa sig lokalkännedom om vilka knäppskallar som brukar vistas i området så spelar det ingen roll om det hade varit Hong Kong under kolonialtiden eller Stalins Sovjet. Torell hade blivit ihjälskjuten ändå.

Eller varför inte det mer vardagliga exemplet att downie hoppar som en galning i en hoppborg så att småbarnen flyr eller gömmer sig i hörnen? Skulle jag göra samma sak så skulle man avhysa mig på två röda och det skulle inte ens bli en notis i lokaltidningen. Downies, inte så.

Sist men inte minst så finns det en etnisk aspekt i det hela. Nej, jag försvarar inte eventuella invandrargrupper som tror att handikapp är Guds straff eller något och stänger in barnen i garderoben. (Borde Gud inte se det med?) Men om t.ex. Samhall säger att deras anställda är jättebra på att t.ex. städa hotell, för de är så många på en gång. Då är det liksom den colombianska tanten på 54 år och 154 cm som blir upptryckt i sargen.

Hela blajet att makarna Torell har skiljt sig innan det var spiksäkert att Eric hade ett eget boende osv utan minsta GPS-sändare i skorna stinker frigjord medelklass som inte klarar av konsekvenstänk.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-04 kl. 14:40.
Citera
2018-08-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Att skjuta en kille med DS går bra, men babianer som kastar sten vågar man sig inte på.

Där satte du huvudet på spiken! Svenska polisen trakasserar gärna vanligt folk men riktiga kriminella vågar de inte ge sig på. Därför har de heller ingen respekt bland allmänheten. Pajasar!
Citera
2018-08-04, 14:22
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Om inte en enda av tre stycken poliser ser att det är ett down-syndrom så är det nåt fel. Det första en normalbegåvad person med polisbricka skulle tänka är ju naturligtvis hur logiskt det är att en person med downs har ett riktigt vapen som är skarpladdat. Sen om man i sina egna fantasivärldar tror att det finns ens 0.00000001 chans att ett mongo har fått tag i ett riktigt vapen, med ammunition och lyckats ladda det så skjuter man väl förfan i benet?

Det är adrenalintjurar som kört full retard från femte sekund.
Syftet med mitt svar var att påpeka att allt inte per automatik blir rätt bara för att man avvaktar. Huruvida poliserna borde ha sett att det var en Downie eller ej finns det i mitt tycke inte underlag för att bedöma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in