2018-07-10, 15:18
  #109
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ska det där verkligen vara nödvändigt att fippla med?
Sköter inte elektroniken laddningen så skonsamt som möjligt?
Att alltid ladda till "storageläge" måste begränsa användningen en hel del.

Jo, elektroniken skyddar mot det den kan men inte mot dumhet.



Exempel:
1. En Nissan Leaf har ingen aktiv temperaturkontroll så batteriet blir väldigt varmt vid snabbladdning då bilen ju står stilla. Efter 2 - 3 snabbladdningar på raken så drar elektroniken i laddaren ner strömmen till mindre än hälften för att skydda batteriet. Det kommer att ta väldigt lång tid att ladda så några långturer blir det inte. Fenomenet kallas "Rapidgate" som jämförts med VWens bluff med "Dieselgate" då tillverkaren inte gått ut med denna begränsning tillräckligt tydligt.

1. Tesla har aktiv temperaturkontroll som kyler ner batteriet vid laddning. Men om man använder Teslas snabbladdare för ofta så ställer elektroniken ner laddeffekten till 95 kW för att skydda batteriet. Batteriet blir "restricted". Nu är ju 95 kW ganska hög effekt ändå jämfört med 11 och 22 kW för en ZOE så man kan nog göra långturer ändå.

Det borde finnas en inställning i laddaren där man kunde ställa in vid vilken tid man vill att batteriet ska vara färdigladdat men det tror jag inte finns. T.ex kunna ställa in på kvällen att det räcker med att det ska vara fullt på morgonen och att den då inte snabbladdar utan tvärtemot snålladdar.
Citera
2018-07-10, 15:29
  #110
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jo, elektroniken skyddar mot det den kan men inte mot dumhet.



Exempel:
1. En Nissan Leaf har ingen aktiv temperaturkontroll så batteriet blir väldigt varmt vid snabbladdning då bilen ju står stilla. Efter 2 - 3 snabbladdningar på raken så drar elektroniken i laddaren ner strömmen till mindre än hälften för att skydda batteriet. Det kommer att ta väldigt lång tid att ladda så några långturer blir det inte. Fenomenet kallas "Rapidgate" som jämförts med VWens bluff med "Dieselgate" då tillverkaren inte gått ut med denna begränsning tillräckligt tydligt.

1. Tesla har aktiv temperaturkontroll som kyler ner batteriet vid laddning. Men om man använder Teslas snabbladdare för ofta så ställer elektroniken ner laddeffekten till 95 kW för att skydda batteriet. Batteriet blir "restricted". Nu är ju 95 kW ganska hög effekt ändå jämfört med 11 och 22 kW för en ZOE så man kan nog göra långturer ändå.

Det borde finnas en inställning i laddaren där man kunde ställa in vid vilken tid man vill att batteriet ska vara färdigladdat men det tror jag inte finns. T.ex kunna ställa in på kvällen att det räcker med att det ska vara fullt på morgonen och att den då inte snabbladdar utan tvärtemot snålladdar.
än en gång visar elbilar sina svagheter ja.
Citera
2018-07-10, 15:50
  #111
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
än en gång visar elbilar sina svagheter ja.
Du bör nog undvika elbilar.
Citera
2018-07-10, 15:53
  #112
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jo, elektroniken skyddar mot det den kan men inte mot dumhet.



Exempel:
1. En Nissan Leaf har ingen aktiv temperaturkontroll så batteriet blir väldigt varmt vid snabbladdning då bilen ju står stilla. Efter 2 - 3 snabbladdningar på raken så drar elektroniken i laddaren ner strömmen till mindre än hälften för att skydda batteriet. Det kommer att ta väldigt lång tid att ladda så några långturer blir det inte. Fenomenet kallas "Rapidgate" som jämförts med VWens bluff med "Dieselgate" då tillverkaren inte gått ut med denna begränsning tillräckligt tydligt.

1. Tesla har aktiv temperaturkontroll som kyler ner batteriet vid laddning. Men om man använder Teslas snabbladdare för ofta så ställer elektroniken ner laddeffekten till 95 kW för att skydda batteriet. Batteriet blir "restricted". Nu är ju 95 kW ganska hög effekt ändå jämfört med 11 och 22 kW för en ZOE så man kan nog göra långturer ändå.

Det borde finnas en inställning i laddaren där man kunde ställa in vid vilken tid man vill att batteriet ska vara färdigladdat men det tror jag inte finns. T.ex kunna ställa in på kvällen att det räcker med att det ska vara fullt på morgonen och att den då inte snabbladdar utan tvärtemot snålladdar.
Ja, skonladdning borde vara standardläget.
95 kW ger ju 45 mil per timme laddning.
Citera
2018-07-10, 20:33
  #113
Medlem
Helt vansinnigt att begränsa sig så mycket genom att ha elbil, skulle bli vansinnig på att behöva ladda så ofta. Nån gång glömmer man att stoppa in sladden, då får man sen vänta en timme innan man ska iväg nästa gång. Vad är egentligen fördelen med elbilen som överväger dessa enorma nackdelar?
Citera
2018-07-10, 21:35
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Helt vansinnigt att begränsa sig så mycket genom att ha elbil, skulle bli vansinnig på att behöva ladda så ofta. Nån gång glömmer man att stoppa in sladden, då får man sen vänta en timme innan man ska iväg nästa gång. Vad är egentligen fördelen med elbilen som överväger dessa enorma nackdelar?

Om jag skulle låta bilen vara tom på laddning innan jag skall iväg på långresa vore det lika korkat som att köra hem med 0 soppa i tanken och parkera den så man får gå till en bensinmack. Det är knappast jobbigt att se till att bilen har laddning innan man skall iväg på långresa.
Citera
2018-07-10, 23:12
  #115
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Helt vansinnigt att begränsa sig så mycket genom att ha elbil, skulle bli vansinnig på att behöva ladda så ofta. Nån gång glömmer man att stoppa in sladden, då får man sen vänta en timme innan man ska iväg nästa gång. Vad är egentligen fördelen med elbilen som överväger dessa enorma nackdelar?

Jag begränsar mig inte alls för fem öre!, - jag har nu haft min elbil i 8 dagar och har kört 25-35 mil varje dag med den.
När jag kör hemifrån är den fulladdad, räckvidden ligger då på 25-30 mil, och behöver jag köra längre så stannar jag och laddar den på lämpligt ställe där man kan ladda gratis, harupptäckt att det finns ganska många sådana ställen, - exempelvis alla ikea-varuhus, - idag åt vi middag där och under tiden laddades bilen helt gratis, på 55 minuter fick jag 10 mil extra.
Samma sak i hela västeuropa, jag kan köra europa runt med noll kronor i bränslekostnad!

Och ja, jag tjänar stora pengar på att ha en milkostnad på under 2 kronor milen, jämfört med en milkostnad på 8-10 kronor milen, jag tjänar flera tusen kronor i månaden på att köra elbil, bara i minskade bränslekostnader, dessutom är servicekostnaden mindre än halva priset per service jämfört med en motsvarande bensin/dieselbil.

Jag kör 8000 mil om året, det är riktigt mycket pengar som jag tjänr på att tanka el istället för diesel eller bensin.
Citera
2018-07-11, 00:22
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Helt vansinnigt att begränsa sig så mycket genom att ha elbil, skulle bli vansinnig på att behöva ladda så ofta. Nån gång glömmer man att stoppa in sladden, då får man sen vänta en timme innan man ska iväg nästa gång. Vad är egentligen fördelen med elbilen som överväger dessa enorma nackdelar?
Det låter kanske begränsande men i praktiken är det inte det. Kör man ofta längre än bilens räckvidd på en dag så blir det pyssligt men väldigt få människor gör det.

Att stoppa i laddkabeln varje kväll tar några sekunder, man vänjer sig sig snabbt vid det. Med motorvärmarkabeln i färskt minne kan det låta drygt men det är inte alls samma sak. Det är en liten kontakt som ska fipplas i ett par dm över marken så man får stå på knä.

Minns när iPhone kom. Det lät helt galet då med en telefon som behövde laddas varje dag, det skulle ju ingen jävel stå ut med!
Folk vande sig dock fort och nu tänker man inte ens på det.

Jag har kört elbil i fem år, det är så otroligt mycket enklare, trevligare och bättre. Jag blir bara förvånad över att folk fortfarande köper fossilbilar.
Citera
2018-07-11, 08:20
  #117
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Helt vansinnigt att begränsa sig så mycket genom att ha elbil, skulle bli vansinnig på att behöva ladda så ofta. Nån gång glömmer man att stoppa in sladden, då får man sen vänta en timme innan man ska iväg nästa gång. Vad är egentligen fördelen med elbilen som överväger dessa enorma nackdelar?

De flesta kör inte 30 mil/dag som BAB7. I hans fall så är ju batteriet snabbt under 100%. Skulle dock rekomendera att ladda långsamt hemma.

Om man kör mer normalt, t.ex 6 mil om dagen, i mitt exempel så har du ju en "reservtank" på 15 mil. Glömmer du någon dag att ladda upp till 50%/15 mil så gör du det nästa dag eftersom du blir påmind om det av bilen.

Blir det kris så åker du till en snabbladdare 22 kW och laddar ZOE från 50% till 80% på 37 minuter, GRATIS!
Citera
2018-08-04, 00:07
  #118
Medlem
BAB7s avatar
Ganska svagt att bara skandinavien finns med i navigatorn som standard, nu fick jag köpa till schweiz/österrrike/tyskland för 575 kronor.

Kör på semester i morgon, med Bodensjön som slutmål, har väl en 130 mil ner till Lindau enkel resa, så med lite körning där nere plus hemresan tillbaks så hamnar vi på runt 300 mil.
Jag kommer endast att ladda på gratis laddstationer, det finns ett heltäckande nät av gratis laddstationer hela vägen ner.
På 300 mil har jag därmed en besparing på över 3000 kronor i dieselkostnad, som det hade kostat om vi kört med mercan.
Första ladd-stoppet blir ikea Odense.
Citera
2018-08-04, 13:07
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ganska svagt att bara skandinavien finns med i navigatorn som standard, nu fick jag köpa till schweiz/österrrike/tyskland för 575 kronor.

Kör på semester i morgon, med Bodensjön som slutmål, har väl en 130 mil ner till Lindau enkel resa, så med lite körning där nere plus hemresan tillbaks så hamnar vi på runt 300 mil.
Jag kommer endast att ladda på gratis laddstationer, det finns ett heltäckande nät av gratis laddstationer hela vägen ner.
På 300 mil har jag därmed en besparing på över 3000 kronor i dieselkostnad, som det hade kostat om vi kört med mercan.
Första ladd-stoppet blir ikea Odense.
Är det verkligen värt det? 3000kr känns som ganska lite pengar sett till komforten och friheten det ger att köra bensin/diesel, i synnerhet om det är en såpass fin och bekväm bil som en E-klass
Citera
2018-08-04, 13:23
  #120
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ganska svagt att bara skandinavien finns med i navigatorn som standard, nu fick jag köpa till schweiz/österrrike/tyskland för 575 kronor.

Kör på semester i morgon, med Bodensjön som slutmål, har väl en 130 mil ner till Lindau enkel resa, så med lite körning där nere plus hemresan tillbaks så hamnar vi på runt 300 mil.
Jag kommer endast att ladda på gratis laddstationer, det finns ett heltäckande nät av gratis laddstationer hela vägen ner.
På 300 mil har jag därmed en besparing på över 3000 kronor i dieselkostnad, som det hade kostat om vi kört med mercan.
Första ladd-stoppet blir ikea Odense.

Det låter ju helt galet, du kan köra i två timmar men sen måste du "tanka" i 2 timmar. Hade du kunnat köra i 6-7 timmar så hade det varit en sak men bara två timmar? Enkel resa ner som man lätt klara på en dag med en vanlig bil, tar ju minst 26 timmar för dig.
Dom där 3000 i dieselkostnaden täcker ju inte ens dom två extra hotellnätterna som du behöver.
Sen lär du garanterat åka bekvämare i mercan.

Låter mer som en plåga än en semester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in