2018-08-04, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope

Skulle inte alla inblandade då sitta häktade för mord? Medhjälp till mord o.s.v.

Nej. Inte om vederbörande riktat ett vapen /vapen liknande föremål emot dom.

Möjligen dom kunnat bli anhållna/häktade för att ha burit skjutvapen, men då handlar det om vapenbrott.

Skjutningen hade klassats som nödvärn.
Citera
2018-08-04, 10:36
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Skulle det verkligen det?

Jag ringer en vän för att jag är orolig över en person på en gård i stan. Mina polare kommer dit och sätter 7 skott eller hur många det nu var i personen utan att ens kolla läget.

Skulle inte alla inblandade då sitta häktade för mord? Medhjälp till mord o.s.v.

Du ska nog sluta ringa dina bruschor och kusiner om du känner dig orolig över en person på stan, då ska du nog ringa polisen. Polisen har våldsmonopol och större befogenheter.
Citera
2018-08-04, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Så enligt dig borde man i egenskap som polis vara helt åtalsimmun "för annars kommer ingen att vilja välja yrket"(?).

Läs det han skrev igen. Poliser måste ju självklart ha samma rätt att försvara sig som alla andra.
Citera
2018-08-04, 10:38
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej. Inte om vederbörande riktat ett vapen /vapen liknande föremål emot dom.

Möjligen dom kunnat bli anhållna/häktade för att ha burit skjutvapen, men då handlar det om vapenbrott.

Skjutningen hade klassats som nödvärn.

Nödvärn. Hehe. Okey om du säger det så

Allt jag gör är nödvärn. Gäller även om poliser riktar vapen mot mig. Nu vet ni det.
Citera
2018-08-04, 10:40
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Hur tycker ni att polisen bör hantera en DS-person med ett riktigt skarpladdat vapen? Pepparspray på benen? Dialog? Om han siktar det mot poliserna då?
Senast redigerad av -SchmergliN- 2018-08-04 kl. 10:43.
Citera
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Läs det han skrev igen. Poliser måste ju självklart ha samma rätt att försvara sig som alla andra.
Absolut ska dem ha det problemet ligger i den s.k kårandan och det svenska folkets svikande förtroende för rättvisan som låter poliser skjuta folk hipp som happ.
Händer ju sånt här rätt ofta, tyvärr. Oroliga föräldrar som ringer polisen när deras psykiskt sjuka barn agerar hotfullt och då dyker polisen upp och skjuter ungen deras framför ögonen på dem..
Senast redigerad av Tuvtramp 2018-08-04 kl. 10:44.
Citera
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Mo

Du ska nog sluta ringa dina bruschor och kusiner om du känner dig orolig över en person på stan, då ska du nog ringa polisen. Polisen har våldsmonopol och större befogenheter.

Ja, och det är detta missbruk som nu lett till att ytterligare en oskyldig blivit mördad.

Nej det existerar inga jävla befogenheter. Visa mig var jag har skrivit på några jävla befogenheter.

Du är så jävla hjärntvättad, vi kommer tvingas göra oss av med alla som vägrar fatta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Du har betett dig mycket dåligt så du har fått spö av snuten, nu är du kränkt och bitter!

Nej, till skillnad mot dig så är jag laglydig och besitter empati!!
Citera
2018-08-04, 10:42
Medlem
kaktjuvens avatar
Men usch vad alla ser händelsen svart på vitt.

Vet ni hur larmsamtalet var? Hysteriskt vittnesmål eller ett luuuugnt och sinnat samtal?

Vad vet ni om vad poliserna fick för bakgrundsinformation utifrån ovan?

Hur vet ni vad som skedde när polisen konfronterade personen?

Offret stod kanske med ryggen emot de och med leksaken i handen. Skrek frenetiskt och plötsligt vände sig om och höjde vapnet.
Hur hade ni agerat utifrån ovan?

Eller tror ni att polisen kom till platsen och såg att han hade downs syndrom och viftade som om han lekte helt lugnt och tyst?

Så sluta anta att allt är så jäkla enkelt. Många faktorer som spelar in.

Olyckligt alltihop och riktigt tragiskt.
Citera
2018-08-04, 10:44
Bannlyst
Citat:
Nödvärn. Hehe. Okey om du säger det så

Allt jag gör är nödvärn. Gäller även om poliser riktar vapen mot mig. Nu vet ni det.

Lev gärna i den villfarelsen du. Har vi riktigt tur så kanske en till nödvärnsituation uppstår, och det iaf blir några färre imbecilla inlägg här.
Citera
2018-08-04, 10:46
Medlem
vittne-xs avatar
Eric var redan nedskjuten när insatsstyrkan kom fram till porten och skrek "lägg dig ner" enligt vittnen.
Det visar på att dessa 2 polisgrupper inte hade ett fungerande samarbete vid utryckningen.
Det är c:a 48-50m från porten till platsen där han sköts, när N.I kom fram kunde dom inte se så mycket eftersom staket/träd och gårdens utformning skymde siktfältet från portalen till platsen där han låg.
Poliserna utsago att dom inte kunde "backa hem" stämmer alltså inte, bara att kolla alla foton från gården. Det sista en polis vill råka ut för är ju att hamna i korseld när grupp 2 närmar sig bakifrån via portalen, det är nog detta som är anledningen till att dom inte kunde "backa hem".
Gissar att deras usla rakel radio-system även spelade in här, innergårdar brukar ge radioskugga...
Citera
2018-08-04, 10:47
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Det är skillnad på mig som privat person och polisen.
Polisen jobbar i vårt rättssystem, dom har regelverk att rätta sig efter.
Dom ska hjälpa, skydda m.m.

Tänk dig för innan du går ut och viftar med en pistol även om det är en leksak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in