2018-08-04, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då kan vi förutsätta att Eric angrep en eller flera poliser alternativt tredjeman, allt i sin ordning.

Som en jämförelse kan man titta på mannen i Skåne som dödade två ynglingar genom att skjuta ihjäl dem. Mannen hävdade nödvärn, domstolen ansåg att mannen använt mer våld än nöden krävde.

Ska bli intressant att få se facit på den här händelsen, var det verkligen av nöd tvunget att tre poliser skjuter verkanseld till den grad att mannen avlider. Var situationen så trängande, det är vad en utredning skall bringa klarhet i.

Laga befogenhet eller nödvärn, vi får se vad poliserna åberopar.

Nödvärn. Garanterat.

Och ja, är vapen inblandade kan det mkt väl vara befogat att alla skjuter. Riktar någon tex ett vapen emot dig, eller annan, så står du ju inte och funderar på om din kollega ev redan dragit vapnet för att skjuta, för att du sedan därefter skall bestämma dig. Du drar ju vapnet direkt och verkar därefter, oberoende av vad dom andra gör. Det är ju självklart.
Citera
2018-08-04, 10:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Att alternativet skulle vara att polisen får jobba vidare? Det är ju samma riktning fast mer extremt.
Ett närmande hade varit att döma och behandla poliser som vilka andra människor som helst. Då hade maktmissbruket minskat lite iallafall. Men likhet inför lagen är ju bara att glömma.. Rättssäkerheten är ett kastsystem i realiteten!
Fast andra människor behandlas ju precis så; ett åtal och en eventuell dom föregås av just en utredning. Det är ju inte så att man kastas i fängelse direkt.
Citera
2018-08-04, 10:14
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Fast andra människor behandlas ju precis så; ett åtal och en eventuell dom föregås av just en utredning. Det är ju inte så att man kastas i fängelse direkt.

Ursäkta! Jag har helt missat att poliserna sitter häktade för mord! Mitt fel.
Citera
2018-08-04, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Han har jobbat tillsammans med polisen kring frågan i snart 10 år, står att läsa i artikeln. Är det inte lite konstigt då att han inte har kunskap om detta?

Kunskap har han garanterat. Hur han vinklar den är en annan.

Och ja, finns andra "experter" inom polisiär verksamhet som har noll kunskap om praktiskt polisiärt arbete, men som gapar sig hesa likväl, och som dessutom tillåts göra det med myndighetens godkännande. Dåligt och ryggradslöst av polismyndighetens högsta ledning.
Citera
2018-08-04, 10:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Den jag citerade slog alltså fast som ett faktum att Eric inte hade skadat någon, och då blir min fråga hur polisen kunde veta det. Jag menar förstås inte att de skulle ta för givet att så har skett, men borde de ha tagit motsatsen för given?

Så länge polisen inte har fått uppgift om att någon har skadats (eller ens hotats) så bör de nog ta för givet att det inte finns några skadade, tills motsatsen rapporteras. Då kanske de hade tagit det lite lugnare med skjutandet.

Det verkar som om de har fått olika uppgifter:

någon har sett en person med ett vapen (offret)

någon annan är räd för att hennes ex (som är känd av polisen) ska komma och attackera henne

Visste polisen vem de letade efter eller kallades en polisbil till det ena fallen och en annan polisbil till det andra fallet eller kände alla poliser till att det rörde sig om två olika fall?
Citera
2018-08-04, 10:20
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Ursäkta! Jag har helt missat att poliserna sitter häktade för mord! Mitt fel.

Nu skulle det nog mer vara frågan om dråp och inte mord.
Citera
2018-08-04, 10:22
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
När man har sett bilderna av Erik, då ifrågasätter jag starkt hur Poliserna kunde missa att han hade Downs syndrom. Sådana skjutglada idioter behövs inte inom Polisen. De får mig osökt att tänka på Polisen som dunkade upp en man som fått stroke med batong. Det är inte för mycket begärt att även Poliser är allmänbildade !

Ja uppenbarligen har man inte kunnat avgöra att Eric var ofarlig. Men vi vet inte vad polisen såg, avstånd, vinkel, ljus, klädsel osv påverkar ju möjligheten att se om Eric var ofarlig. Och på ett par sekunder göra den bedömningen är inte lätt för någon.

Och även en person med Downs syndrom skulle ju kunna skjuta någon. Även om det är en "lek" från deras perspektiv.

Att det skulle vara så att poliserna inte var allmänbildande nog för att känna till det karakteristiska utseendet hos folk med Downs känns osannolikt.
Citera
2018-08-04, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01

Nej. Vållande till annans död möjligen. Men mest sannolikt kommer detta, med all rätt, att klassas som nödvärn.
Citera
2018-08-04, 10:26
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01

Skulle det verkligen det?

Jag ringer en vän för att jag är orolig över en person på en gård i stan. Mina polare kommer dit och sätter 7 skott eller hur många det nu var i personen utan att ens kolla läget.

Skulle inte alla inblandade då sitta häktade för mord? Medhjälp till mord o.s.v.
Citera
2018-08-04, 10:32
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Om Erik var så harmlös som föräldrarna säger.
Varför rymde han? med ett skjutvapen? även om det var en leksak. (vem vet det mer än dom)
Skulle jag se en vuxen människa storleksmässigt, viftandes med en pistol.
Så inte skulle jag tänka, han kanske har ett förståndshandikapp.

Om Erik tyckte det var en lek, hur ska andra veta det.

Har man som förälder en förståndshandikappad person boende i sin bostad.
Har man ansvar för personen. Om kroppen är vuxen, är hjärnan på en annan nivå.
Det måste föräldrarna veta.
Varför tillåter man att han leker med leksaksvapen?

Jag tycker poliserna gjorde sitt jobb. Det är lätt att vara efterklok.

Beklagar sorgen till Eriks närstående.
Citera
2018-08-04, 10:34
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ying-CreUyang
Om Erik var så harmlös som föräldrarna säger.
Varför rymde han? med ett skjutvapen? även om det var en leksak. (vem vet det mer än dom)
Skulle jag se en vuxen människa storleksmässigt, viftandes med en pistol.
Så inte skulle jag tänka, han kanske har ett förståndshandikapp.

Om Erik tyckte det var en lek, hur ska andra veta det.

Har man som förälder en förståndshandikappad person boende i sin bostad.
Har man ansvar för personen. Om kroppen är vuxen, är hjärnan på en annan nivå.
Det måste föräldrarna veta.
Varför tillåter man att han leker med leksaksvapen?

Jag tycker poliserna gjorde sitt jobb. Det är lätt att vara efterklok.

Beklagar sorgen till Eriks närstående.

Det är ju det ni inte är! Ni är ju inte efterkloka!

Om poliserna eller vem som helst i maktposition blev behandlade som alla andra så hade mordet antagligen aldrig skett. Det sker för dom behöver inte tänka på konsekvenser. ENKELT.
Citera
2018-08-04, 10:34
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Är det alltså lönlöst att genomföra utredningen?

Om svaret är ja - vad ska då ske med de skjutande poliserna?

Ska de jobba vidare som om inget hänt, eller ska de åtalas och dömas för t.ex dråp?
Om svaret är det sistnämnda - hur rättssäkert blir det då för dessa poliser, och i förlängningen - hur många skulle vilja jobba som polis i fortsättningen?
Så enligt dig borde man i egenskap som polis vara helt åtalsimmun "för annars kommer ingen att vilja välja yrket"(?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in