Citat:
Ursprungligen postat av
Rudel-Stuka-Ace
Absolut. Finns mycket våldsamma personer som Eric. Hade han rusat mot poliserna med en stor kniv och de var trängda hade jag helt förstått dem. De bär bara en enklare skyddsväst.
Nu hade dock Eric tydligt downs utseende och hade en k-pist kopia. Hur stor är sannolikheten en med downs kan få tag i en riktig k-pist plus kunna ladda, hantera och skjuta med den? Det är detta folk stör sig på.
Man kan inte jämföra med USA där folk kan ha riktiga automatkarbiner hemma som en med downs kan rymma med. Hur många personer i Sverige har licens på k-pist? Det är få men det finns, dock skall dessa k-pistar skall vara inlåsta i vapenskåp plus slutstycket borttaget.
Hade jag varit polis och sett en kille med tydliga downs drag hålla i en k-pist hade jag varit mycket tveksam skjuta dödande eld direkt. Allt hade sagt mig den var fejk. Backat med siktet på Eric eller siktat på benet. Det hade allmänheten mera förstått. Nu i princip mejade de ner han och det var total fel.
Folk som har utvecklingsstörda barn kan ju lära sig av detta att kasta alla vapenleksaker plus säkra förvaring av knivar samt se till att rymningssäkra sina bostäder. Inget Erics far hade gjort tyvärr.
Skulle jag se någon gå runt på stan med en k-pist i handen (downs eller inte) skulle jag inte tro att han har licens för vapnet. Mer troligt är att det är ett illegalt vapen.
Illegala vapen förvaras troligen inte alltid korrekt så att någon med Downs då skulle behöva öppna vapenskåp, montera slustycke, ladda och osäkra vapnet kan vi räkna bort som hinder.
Exemplet från USA var för att visa att småbarn är fysiskt och mentalt förmögna att trycka på avtryckaren. Eric med en vuxen mans kropp är därför även han fullt förmögen att göra samma sak, oavsett hans lägre begåvning.
Hur någon med Downs skulle få tag i en riktig k-pist går bara att spekulera i, men omöjligt är det inte. Säg att han vill hänga med sin coola (kriminella) brorsa och får tag i ett illegalt vapen i tron att det är en leksak? Men det är som sagt spekulationer om ett hypotetiskt scenario.
Polisen var under hot och agerade korrekt.
Att Eric hade Downs (som det inte är säkert att polisen uppfattade), var mindre begåvad och hade en leksakspistol ändrar inte på detta.