2018-08-04, 08:41
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Kanske berodde det på att man sköt tidigare förr, samt att det ofta var kniv och inte eldhandvapen man mötte. Läste någon utredning att majoriteten av polisens skjutningar sker på ett avstånd under tio meter, trot snittet låg på sju meter - då är benet inget man står och siktar efter. Det tre, fyra sekunder att från det avståndet förflytta sig till lett avstånd då man kan göra dödliga utfall med ett stickvapen.

https://www.youtube.com/watch?v=ckz7EmDxhtU

Hur nära dem var killen då? Eller vet man inte det?
Citera
2018-08-04, 08:42
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Senast i natt sköt polisen i Hälsingborg en knivbeväpnad man i benet. Nöjd nu?

Japp. Och fattar inte att du har mage att fortsätta skriva i denna tråd efter allt skräp du vräkte ur dig i början.
Citera
2018-08-04, 08:43
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej dom har aldrig kunnat det. Inte i akuta situationer. Detta av den enkla anledningen att det inte är möjligt.

I lugnare och kontrollerade situationer kan dom möjligtvis klara det, men då blir det desto mera tveksamt om dom har rätten att skjuta. Att skjuta i laga befogenhet gör svensk polis mkt sällan pga den snåriga lagstiftningen, tillskillnad från finsk polis, som använder vapnen tidigare( och har färre dödsskjutningar trots det).

Det är väl en riskbedömning man gjort. Dvs man skulle kunna kan ha som praxis att sikta på benen men risken är mycket större att man missar. Eller att man träffar men personen ändå fortsätter att utgöra en fara för andra.

Att sikta på bålen är det säkraste för polisen och allmänheten då man har störst sannolikhet att träffa och att faktiskt stoppa hotet.

Iaf i situationer där personer har (misstänkta) skjutvapen och man har kort tid på sig att oskadliggöra hotet.
Senast redigerad av labambas 2018-08-04 kl. 08:49.
Citera
2018-08-04, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nu avvek du från ämnet...

I min värld finnd två alternativ.

Antingen har insatsgruppen inget signalement. De letar bara efter "nån crazy snubbe", och har de fått tips från en kvinna som känner snubben verkar scenariot obegripligt och bädda för katastrof.

Eller så har de signalement, och kan ändå inte bedöma om Eric kan vara exmannen.

Detta är uppenbarligen en totalt misslyckad insats, och bristande logistik bidrog nog till Erics död.

Intressant att mördare knallar tillbaka till jobbet direkt, och fria lär alla gå, som vanligt.
Vad har du för kompetens för att avgöra om detta är en misslyckad insats? Vad har logistik med detta att göra, på vilket sätt har transporten inte fungerat? Vet du definitionen på mord? Om inte så använd Google innan du skriver korkade inlägg.
Insatsgruppen är inte inblandade i skjutningen dom kom senare till platsen. Inte bara polisen upplevde Erik som potentiellt farlig det gjorde även en person innan polisen kom dit. Även en person med Downs syndrom kan avfyra ett vapen och en kula från en med Downs syndrom är lika dödlig som från vilken annan person.
Citera
2018-08-04, 08:55
Medlem
[quote=100miltillsthlm|64835823]Vad har du för kompetens för att avgöra om detta är en misslyckad insats?

Är av åsikten att även polisen ser detta som ett misslyckande då en person avlidit, de flesta i samhället är nog av den åsikten.

Hur denna situation uppstod går att debattera men att ingripandet får ses som ett misslyckande är självklart.
Citera
2018-08-04, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Haha, så jävla korkat skrivet. Jag ger upp denna tråd. IQ nivån på de flesta som kommenterar i denna tråd är under 10.
Just det. Tack för att du lämnar. Hade inte förväntat mig att du skulle förstå innebörden. För din skull skall jag förtydliga. Många i tråden skriver att poliserna borde ha sett att Eric var förståndshandikappad och kräver deras ansvar för skjutningen, men inte ett ord om att den som kallade på polis borde ha sett att han var just den handikappade Eric.
Därmed slut på denna dialog.
Citera
2018-08-04, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Absolut. Finns mycket våldsamma personer som Eric. Hade han rusat mot poliserna med en stor kniv och de var trängda hade jag helt förstått dem. De bär bara en enklare skyddsväst.

Nu hade dock Eric tydligt downs utseende och hade en k-pist kopia. Hur stor är sannolikheten en med downs kan få tag i en riktig k-pist plus kunna ladda, hantera och skjuta med den? Det är detta folk stör sig på.

Man kan inte jämföra med USA där folk kan ha riktiga automatkarbiner hemma som en med downs kan rymma med. Hur många personer i Sverige har licens på k-pist? Det är få men det finns, dock skall dessa k-pistar skall vara inlåsta i vapenskåp plus slutstycket borttaget.

Hade jag varit polis och sett en kille med tydliga downs drag hålla i en k-pist hade jag varit mycket tveksam skjuta dödande eld direkt. Allt hade sagt mig den var fejk. Backat med siktet på Eric eller siktat på benet. Det hade allmänheten mera förstått. Nu i princip mejade de ner han och det var total fel.

Folk som har utvecklingsstörda barn kan ju lära sig av detta att kasta alla vapenleksaker plus säkra förvaring av knivar samt se till att rymningssäkra sina bostäder. Inget Erics far hade gjort tyvärr.

Skulle jag se någon gå runt på stan med en k-pist i handen (downs eller inte) skulle jag inte tro att han har licens för vapnet. Mer troligt är att det är ett illegalt vapen.
Illegala vapen förvaras troligen inte alltid korrekt så att någon med Downs då skulle behöva öppna vapenskåp, montera slustycke, ladda och osäkra vapnet kan vi räkna bort som hinder.

Exemplet från USA var för att visa att småbarn är fysiskt och mentalt förmögna att trycka på avtryckaren. Eric med en vuxen mans kropp är därför även han fullt förmögen att göra samma sak, oavsett hans lägre begåvning.

Hur någon med Downs skulle få tag i en riktig k-pist går bara att spekulera i, men omöjligt är det inte. Säg att han vill hänga med sin coola (kriminella) brorsa och får tag i ett illegalt vapen i tron att det är en leksak? Men det är som sagt spekulationer om ett hypotetiskt scenario.

Polisen var under hot och agerade korrekt.
Att Eric hade Downs (som det inte är säkert att polisen uppfattade), var mindre begåvad och hade en leksakspistol ändrar inte på detta.
Citera
2018-08-04, 08:59
Medlem
EugenWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Polisernas situation?

Vasastan. Hur många skottskadade poliser har vi haft I vasastan? Du blandar ihop Beck med verkligheten...

Kriminella skjuter andra kriminella, De skottar sig inte ur en trängd situation utan att ha gjort nåt före....
Du bevisar bara min poäng. Polisernas situation (=upplevelse) i den givna situationen.
Citera
2018-08-04, 09:01
Medlem
EugenWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Just det. Tack för att du lämnar. Hade inte förväntat mig att du skulle förstå innebörden. För din skull skall jag förtydliga. Många i tråden skriver att poliserna borde ha sett att Eric var förståndshandikappad och kräver deras ansvar för skjutniingen, men inte ett ord om att den som kallade på polis borde ha sett att han var just den handikappade Eric.
Därmed slut på denna dialog.
VEM FAN kollar om en man som har pistol är förståndshandikappad?!

Herre jävlar vilket sosseri i denna tråd! Alla vet bättre än de som var på plats.

Betänk
- Ingen visste att han var förståndshandikappad. Nej, det syns inte uppenbart. Vi vet inte om han ex hade luva på sig. Beteendet är svårt att särskilja från en pundare.
- Ingen visste att pistolen var fejk.

Men visst, så fort du ser någon som du har ett vapen - så gå du då fram och kolla om det är någon som du känner.
Senast redigerad av EugenW 2018-08-04 kl. 09:03.
Citera
2018-08-04, 09:03
Medlem
Raziels avatar
Hur ofta har faktiskt internutredningar lett till åtal mot poliser? Kan ju inte vara ofta det har hänt.
Citera
2018-08-04, 09:05
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ja att du inte fattar mycket är ju uppenbart med tanke på allt svammel nu vräker ur dig!

Pja, du verkar mest vilja jiddra med alla. Först säger du att det var bra att de avlivade honom och att han nog är utlänning. Sedan säger du att du vet att det inte var en tjejpolis som sköt. Och ingenstans har du visat något som helst medlidande med killen som sköts eller föräldrarna. Verkar fattas något i huvudet där.

Tycker du ska gå och kamma dig.
Citera
2018-08-04, 09:06
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Detta måste väl vara något av det mest efterblivna som skrivits på Flashback! Grattis!
Att jämföra arbetet som polis med kriminell tyder ju på allvarlig svagbegåvning. Att du inte förstår skillnaden tyder på,att dina föräldrar är syskon.

Om mina föräldrar skulle visa sig vara det så erkänner jag att du har rätt.
Om det inte är så, då är det nog du som är defekten av oss två.

Alla är ansvariga för vad man själv gör. Man kan inte skylla på något.
Att den som tog livet av en annan person är polis eller kriminell gör inte denna person till mindre mördare för det.

Att tro att man kan döda andra bara för att man är skyddad av "lagen" och "politikerna/staten" det kommer ingen vinna på, det lovar jag. Det kommer bara resultera i hårt mot hårt. Det är en direkt attack mot folket.

För att det ska bli rätt måste man inse vad som är fel. Annars kommer det ske igen.
Senast redigerad av 420istheonlyhope 2018-08-04 kl. 09:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in