2018-08-04, 08:27
Medlem
Några tankar kring detta.
Solens uppgång cirka 04:40.
Skedde det på en innergård?
Hur var han klädd, huva t.ex?
Mongolida brukar inte vara speciellt långa, faktiskt väldigt korta.
Är det ett faktum att polisen, innan insatsen, fått information att det bodde en känd våldsman på adressen ifråga?

När jag växte upp, i en annan tid och som känns som en annan värld så hade nästan alla killar en knallpulverpistol och/eller en ollonpistol. Det är lite mer ängsligt numera, på goda grunder. Skjutningar tillhör vardagen och sätter naturligtvis sina spår.

Jag är väldigt positiv till polisen i allmänhet men detta var inte bra. Jag är tveksam till om någon fälls, speciellt om det var flera som sköt. Det är förvisso valår men jag tror inte att samhället, nu när det ska rekryteras en massa poliser för framtiden, vill skuldbelägga och fälla. Väldigt tråkigt att det skedde nu, när polisen hade lite flyt i samhällsdebatten.
Citera
2018-08-04, 08:28
Medlem
Vad är det för horor som inte kan se att det var en person med down syndrom? Och varför i helvete riktade man en pistol mot det vittne som försökte förklara för hororna att han hade down syndrom? Dessa maktmissbrukande horor borde hängas ut här på flashback, varför är det ingen som har gjort det ännu?!

Jag har full förståelse för att såna här maktmissbrukande horor utsätts för stenkastning osv - det är rätt åt dom!

Dom fittor som försvarar hororna i denna tråd förtjänar samma behandling!
Citera
2018-08-04, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Fast jag antar att polisen inte vill ha fler människor ute med vapen eller vapenliknande föremål i området även om de skulle ha ett hyggligt signalement på en MGM.

Polisen skjuter inte för att straffa utan för att förhindra att tredje person eller de som tjänstemän utsätts för våld. Som ex-polisen beskriver i länken ovan så handlar det inte om att straffa eller statuera exempel. Det upplevda hotet var så starkt att de ska ta beslut och reagera. Om vi som civilpersoner INTE bär runt på vapenattrapper är risken mycket mindre att polisen anser att vi utgör ett hot.

De flesta av oss är vuxna, myndiga och begriper att det är farligt och otrevligt att vifta med vapenliknande föremål på allmän plats oavsett hur downssyndromlik haka och bukfetma vi har. Eric var mentalt tre år och jag tycker hans vårdnadshavare borde begripit att han inte borde få ha tillgång till leksaker som kan uppfattas som farliga utan uppsikt - speciellt inte om han kunde rymma med dem. Oavsett polisernas kompetens tror jag inte de ville straffa Eric och hans päron för att de lät honom rymma och leka krig i stadsdelen.

Nu avvek du från ämnet...

I min värld finnd två alternativ.

Antingen har insatsgruppen inget signalement. De letar bara efter "nån crazy snubbe", och har de fått tips från en kvinna som känner snubben verkar scenariot obegripligt och bädda för katastrof.

Eller så har de signalement, och kan ändå inte bedöma om Eric kan vara exmannen.

Detta är uppenbarligen en totalt misslyckad insats, och bristande logistik bidrog nog till Erics död.

Intressant att mördare knallar tillbaka till jobbet direkt, och fria lär alla gå, som vanligt.
Citera
2018-08-04, 08:31
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Och nu har jag kollat ljuset vid tiden för skjutningen..... Det är inte mörkt, men visst är det lite sämre ljus än fullt dagsljus.

Och du var i Stockholm när du kollade ljuset?

Det är olika ljust olika delar av vårt avlånga land vid 04. I Stockholm är det inte becksvart men heller inte särskilt ljust, snarare ganska skumt. Solen började stiga upp över Stockholmshorisonten ca 20 i fem, alltså ca 40 min efter skottlossningen vid 04. Ljusförhållandena ändras mycket på 40 minuter under skymnings- och gryningstimmarna. Hus och träd inne i stan gör det också lite mörkare än om det är ute i öppen terräng.

Jag kan tycka att poliserna, aven i skumrasket som rådde, borde ha sett att Eric hade Downs syndrom, det syns tydligt!, men de kan knappast ha kunnat avgöra vad han hade för vapen. En downie med leksaksvapen mitt i natten...hur stor är sannolikheten att stöta på en sån? Han skulle ju, faktiskt troligare, kunna ha hittat ett riktigt vapen nånstans. Och om han ville leka kunde han ju också trycka av vapnet. ”Lägg ner vapnet!” ropar polisen, men lekglade Eric höjer det och siktar lekfullt istället... ”så kul att riktiga poliser vill leka pang pang med mig! Jabba Jabba Hutt Hutt!”
Citera
2018-08-04, 08:32
Medlem
Arabapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-nu
Vad är det för horor som inte kan se att det var en person med down syndrom? Och varför i helvete riktade man en pistol mot det vittne som försökte förklara för hororna att han hade down syndrom? Dessa maktmissbrukande horor borde hängas ut här på flashback, varför är det ingen som har gjort det ännu?!

Jag har full förståelse för att såna här maktmissbrukande horor utsätts för stenkastning osv - det är rätt åt dom!

Du är väl i samma mentala nivå som den skjutne så du kanske känner igen dig själv genom honom. Förstår att du känner hat mot poliserna i så fall ...
Kram
Citera
2018-08-04, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Division64
Förklarar ändå inte varför snutarna inte kunde backa. Sååå förtvivlat hotade kan de väl inte känt sig av denna lilla förståndshandikappade pojke? Allt tyder på ett ohyggligt oproffsigt ingripande.

Enligt uppgift på nyheterna igår försökte dom det, men killen följde efter. Mer exakt hur det gick till förtäljde inte historien.

Jo har någon ett vapen kan jag lova dig du känner dig så hotad.

Men här kan man ju inte lasta killen som blev skjuten, han hade garanterat inte förstånd nog att inse hur farlig hans lek med all rätt var. Däremot föräldrarna , som inte håller koll på sin son, som enligt dom själva var på en tre årings nivå mentalt. Rymmer en tre åring och springer vind för våg så ser man för död och pina till att åtgärda detta så det inte händer igen.
Citera
2018-08-04, 08:35
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-nu

Du har betett dig mycket dåligt så du har fått spö av snuten, nu är du kränkt och bitter!
Citera
2018-08-04, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Förr kunde de.

Nej dom har aldrig kunnat det. Inte i akuta situationer. Detta av den enkla anledningen att det inte är möjligt.

I lugnare och kontrollerade situationer kan dom möjligtvis klara det, men då blir det desto mera tveksamt om dom har rätten att skjuta. Att skjuta i laga befogenhet gör svensk polis mkt sällan pga den snåriga lagstiftningen, tillskillnad från finsk polis, som använder vapnen tidigare( och har färre dödsskjutningar trots det).
Citera
2018-08-04, 08:39
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Så skrev man förra gången också. "Dom har inte gjort något fel.." "Det är synd om poliserna".

Ska vi inte skuldbelägga kriminella som mördar heller? Dom gör också bara sitt jobb. Ellerhur? Vad är skillnaden?

R[/b]
Detta måste väl vara något av det mest efterblivna som skrivits på Flashback! Grattis!
Att jämföra arbetet som polis med kriminell tyder ju på allvarlig svagbegåvning. Att du inte förstår skillnaden tyder på,att dina föräldrar är syskon.
Citera
2018-08-04, 08:39
Medlem
neuron-drones avatar
Lite småtaskigt att pistolhota vittnet. Bli inte vittne. Bättre bara gå iväg.
Citera
2018-08-04, 08:40
Medlem
Citat:
Förr kunde de.
Kanske berodde det på att man sköt tidigare förr, samt att det ofta var kniv och inte eldhandvapen man mötte. Läste någon utredning att majoriteten av polisens skjutningar sker på ett avstånd under tio meter, trot snittet låg på sju meter - då är benet inget man står och siktar efter. Det tre, fyra sekunder att från det avståndet förflytta sig till lett avstånd då man kan göra dödliga utfall med ett stickvapen.

https://www.youtube.com/watch?v=ckz7EmDxhtU
Citera
2018-08-04, 08:40
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Men hallå, visa någon situation på sista tiden där de skjutit i benet? De har bytt taktik helt enkelt.
Senast i natt sköt polisen i Hälsingborg en knivbeväpnad man i benet. Nöjd nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in