2018-08-04, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men hon vigde SD och HD! Hon tog, med vett och vilja får man hoppas, uppdraget som vigselförättare, i ett kyrkligt bröllop väl?

Eh, ja? Jag riktade mig till Carinah78.
Senast redigerad av Smultr0n 2018-08-04 kl. 00:51. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-04, 00:50
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Men oavsett om LW hade någon relation med någon annan (en del inlägg av henne antyder väl det) så kanske det spelar mindre roll om denne var gift eller inte? Det kan vara fråga om någon hon hade en "nära relation" med eller måhända någon som önskat det, kanske misstolkat henne? Eller varit svartsjuk om denne uppfattat att relationen med SD inte var avslutad/släppt?

Nej det spelar ingen roll om gm är gift eller inte i sammanhanget. Det jag opponerade mig emot var skuldbeläggningen av offret.
Tex, ist för att skriva "Hon var så intensiv och gränslös att det nog har irriterat GM" kan man ju enkelt lägga skulden där den hör hemma: "GM är tydligen någon som reagerar med att bli irriterad och aggressiv när en kvinna är intensiv" - Och sedan; vilka vet vi som detta kan stämma in på?
Citera
2018-08-04, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
OT så det stänker men är inte det märkligt tänkt? Att skydda församlingen före individen? Låter som en sekt, inte en församling. Används individen som ett offerlamm trots att det är mänskligt att fela?

Är osäker när Lena slutade som pastor men du kanske anser att hon är det for life?

Jag håller med dig i att detta med att diskutera vad som skiljer en sekt från en normal församlingsverksamhet ger en kraftig slagsida åt OffT. Dessutom vet jag inte vad eller hur jag skall svara. Har ingen som helst erfarenhet av sekter what-so-ever, men har haft insyn i kristet församlingsarbete.
Skulle därför våga säga att församlingen ("kyrkan") är viktigare än den enskilda medlemmen, individen. Idag ser alla Filadelfia i Knutby som en sekt, men så var det inte från början, utan det var en liten församling som växte till sig. Att församlingen blev stor blev ett mål i sig och den individ som kanske med invändningar "hotade" tillväxten hamnade i kylan. Offerlamm? Möjligen. I mer sekulär bedömning: Kanske god realpolitik? Med två ord: Skydda verksamheten.

Nej, LW är inte pastor-for-life vad gäller tjänstgöringen, den kan hon utan problem lämna alldeles frivilligt och därmed upphör också mycket ansvar. Men i och med vigselakten och den efterföljande relationen med SD, så har hon gått långt över gränsen. Detta anser naturligtvis också tråddeltagare som varit LW nära i församlingsarbetet och kringverksamheter, men jag kritiserar inte dem för att de inte kritiserar LW.
Vi är alla bara människor och vi gör fel, men ingen har rätt att döda en annan människa, ingen!
Senast redigerad av Carinah78 2018-08-04 kl. 00:57.
Citera
2018-08-04, 00:56
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Men du sitter gärna här och befläckar en brutalt mördad kvinna och hennes moderslösa barn om och om igen?

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang LW:s leverne och då i diskussionen om att detta leverne kanske inte borde spridas till t ex sociala medier (alt Flashback):

När det blev synd undrar du?
Den pastor som först viger ett par för att därefter ha samlag med en av dem, anses av normala kristna samfund begå en allvarlig och näst intill oförlåtlig synd. Nu vet du!

Att sekter som utåt iklär sig kristen skrud, likt pingstförsamlingen i Knutby, bland sina pastorer finns de som ibland grovt åsidosätter sina plikter, det lärde vi oss den hårda vägen med mord och mordförsök 2004.

Jag avstår från att utpeka en mördad trebarnsmamma som syndig, vill inte kasta sten, men i sak tror jag många kristna skulle stämpla hennes agerande som minst sagt okristligt, närmast syndigt.

Citat:
Tack, för att det finns några FÅ här som faktiskt inte tillhör den sekten som vill döda LW om och om igen!

Hur vore det om folk höll sig till det som är bekräftat och det som de kan bevisa? Är inte LW och hennes barn värda det?

Citat:
Du säger alltså att HANS släkt är viktigare än den våldsamt mördade mammans/kvinnans? Väldigt underlig prioritering.

Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Ja givetvis, menade "förstå gm:s motiv".
Mord har vanligtvis motiv, och i nära relationer är det motivet oftast gm:s svartsjuka och förlorade kontroll.

Har inget problem med att resonera kring olika mäns inblandning och ev motiv på ett sakligt sätt. Men i dessa resonemang är det många som aktivt fokuserar på att måla upp LW som en lössläppt, svekfull, egoistisk, efterhängsen synderska, försummande förälder och därtill barnmisshandlare. (Oftast av samma personer som tycker det är förfärligt att det spekuleras ogrundat kring MGM.)

Fokus ligger hela tiden på vad HON kan ha gjort för att trigga honom. "Hon kunde nog reta gallfeber på vem som helst". Med andra ord: HON kunde gjort annorlunda. Om hon inte hade irriterat, svikit och syndat hade han kanske inte mördat henne. Därav blir hennes beteende en ursäkt för våldet. En förmildrande omständighet. En skuldbeläggning av offret.

Tack Modestyblaiser och FrökenSverige för att ni sätter ner foten. Kan inte säga det bättre än Modestyblaiser här. Givetvis bör LWs personlighet och umgänge granskas för att förstå ev hot men i tråden så har det ju gång på gång startat drev kring obekräftade trådsanningar om henne vilka jag inte upplevt gjort skillnad på att beskriva t ex som Carina78 säger hur en kristen församling kan resonera och vad skribenten här resonerar. Dvs, det är nog rimligt att anta att LWs liv (det bekräftade vi vet) kan ha retat folk som varit konservativt kristna och som då ANSETT att hon syndat. Men det är ju INTE samma sak som att här göra det till en trådsanning att hon de facto rent objektivt HAR levt syndigt. Tror att vi måste påminna oss om distinktionerna mellan LWs liv, hennes omgivnings värderande och tankar om detsamma och enskilda skribenter härs egna subjektiva värderande baserat på främst (?) sekundära källor!

Sedan, instämmer att det spårar ur när LWs liv ska beskrivas värderande odistanserat som görs alltför ofta medan JG inte får beröras och knappt granskas alls! Och alla som är trötta på ensidigt SD-fokus borde ju uppskatta JG under luppen istället? Nu vänder ju tråden faktiskt bort blicken och zoomar ut på någon fler.
Citera
2018-08-04, 01:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Nej det spelar ingen roll om gm är gift eller inte i sammanhanget. Det jag opponerade mig emot var skuldbeläggningen av offret.
Tex, ist för att skriva "Hon var så intensiv och gränslös att det nog har irriterat GM" kan man ju enkelt lägga skulden där den hör hemma: "GM är tydligen någon som reagerar med att bli irriterad och aggressiv när en kvinna är intensiv" - Och sedan; vilka vet vi som detta kan stämma in på?

Eftersom BO antagligt har mördats så har ju någon, om än i hastigt mod kanske, stört sig på henne i något avseende, oavsett om det är svartsjuka eller exempelvis en fet livförsäkring. Att du vänder meningen kräver ju fortfarande att hon är intensiv i ditt exempel.

Men till saken, det kan för all del vara någon som utåt sett är betydligt mer lågmäld och tillbakadragen än SD vad gäller att synas utåt. Därav att vi kanske inte vet mycket om denne (i vart fall jämfört med SD då denne och LW verkat vara ungefär lika mycket "linslus" i någon mån).
Citera
2018-08-04, 01:00
Medlem
Citat:
Jag håller med dig i att detta med att diskutera vad som skiljer en sekt från en normal församlingsverksamhet ger en kraftig slagsida åt OffT. Dessutom vet jag inte vad eller hur jag skall svara. Har ingen som helst erfarenhet av sekter what-so-ever, men har haft insyn i kristet församlingsarbete.
Skulle därför våga säga att församlingen ("kyrkan") är viktigare än den enskilda medlemmen, individen. Idag ser alla Filadelfia i Knutby som en sekt, men så var det inte från början, utan det var en liten församling som växte till sig. Att församlingen blev stor blev ett mål i sig och den individ som kanske med invändningar "hotade" tillväxten hamnade i kylan. Offerlamm? Möjligen. I mer sekulär bedömning: Kanske god realpolitik? Med två ord: Skydda verksamheten.

Nej, LW är inte pastor-for-life vad gäller tjänstgöringen, den kan hon utan problem lämna alldeles frivilligt och därmed upphör också mycket ansvar. Men i och med vigselakten och den efterföljande relationen med SD, så har hon gått långt över gränsen. Detta anser naturligtvis också tråddeltagare som varit LW nära i församlingsarbetet och kringverksamheter, men jag kritiserar inte dem för att de inte kritiserar LW.
Vi är alla bara människor och vi gör fel, men ingen har rätt att döda en annan människa, ingen!

Tack för inlägget, jag instämmer: vi ska inte gå mer off topic. 😉 Din sista mening ska vi alla hålla i minnet här i tråden dock.
Citera
2018-08-04, 01:19
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Sådärja.
Då har jag läst ifatt 60 sidor.
Trodde att det skulle ha ”hänt” nåt, men tji fick jag.

Överklagande, ytterligare en sväng med flyg till USA, vad har/har inte ÅK, granne/turk/”vän”/husförsäljare, språkförbistring - puh.

Ett par punkter fångade i alla fall mitt intresse.

•Det första var MV:s uppgift att LW haft nån form av ”ytterkläder” på sej när hon hittades.
Kom då att tänka på Schazz fråga tidigare om det kunde vara så att LW hade morgonrock på sej.
Intressant att få veta vilket. Det blir liksom ett annat scenario om hon gått ut iförd morgonrock.

•Frågan även jag ställt tidigare dök upp igen. Nämligen den att ”vi” inte vet dödsorsaken.
Förklaringen var att LW inte hittades direkt, och att det var därför. Vet inte om jag köper det rakt av - jag vill minnas att Lisa Holm inte hittades förrän efter någon dag, och där fick man väl ändå reda på hur hon dog innan FUP släpptes? (Jag kan så klart ha fel, och det nämndes även att MGM på något sätt är en parameter. Känner mej ändå inte helt övertygad.)

•Det kom uppgift om att HD tagit bort bilder på SD. Men sen verkade det som om de kanske aldrig funnits.

•Olaga hotet i Nya Hjärsta - där klack det till, men det verkar inte ha med detta fall att göra, då hade det säkert inte runnit ut i sanden.

•Att/om JG bett folk ”hålla tyst” alternativt ”inte sprida” lät först bestickande. Innan alternativet dök upp.

•Skumt att LW utmålas som ”skurk” när hon har förhållande med en (flera?) Gift Man. I min bok är det den Gifte Mannen som är skurken, vare sej LW är pastor eller ej.

•Ang råden till Rosamund att skriva på engelska om hen inte vill missförstå: hen förstår väl inte svenska bättre då? Det vore väl i så fall mera lämpligt att alla andra skrev på engelska!

Med tanke på det sistnämnda:
Jag anser att flera skribenter är extremt virriga och otydliga.
Men, vill man förstå så går det (nästan) alltid!
Sen finns det också de som formulerar sej väl och gör det mödan värt att stanna kvar i denna tråd, som - tycker jag - bitvis/mestadels är fasligt hätsk och trist i tonen.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-08-04 kl. 01:22.
Citera
2018-08-04, 01:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Tja, man kan göra sig lustig över kristna (själv är jag ateist) men en hel del av de basala reglerna har väl samma funktion som de regler riksdagen antagit och samlat i Brottsbalken för att vissa beteenden genererar oro, osämja och andra tråkigheter vilket typiskt kan störa mer i ett samhälle där människor i någon mån är beroende av varandra. Man kanske inte kan säga att religion helt är "manmade" men en allseende Gud kanske var behändigt när det inte fanns CCTV.
Citera
2018-08-04, 01:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
[1] -TR och åklagaren ser honom som skäligen misstänkt, åkl tycker t.om på sannolika skäl misstänkt.
[2] -han är ensam misstänkt
[3] -har haft en (delvis stormig) relation med brottsoffret
[4] -tidigare anmäld av BO för misshandel och ofredande
[5] -haft kontakt med BO på mordkvällen
[6] -saknar alibi
Bra med en uppdaterad indicielista på SD (jag har numrerat punkterna). Lite kortare nu än förra gången, men du verkar fortfarande låta Åsas misstankar ligga till grund för dina egna. Det blir kanske lite missvisande, eftersom punkt 1 och 2 säkert grundar sig på just punkt 3, 4, 5 och 6. Dessutom är väl punkt 1 och 2 egentligen samma punkt, och "stormig" i punkt 3 syftar på punkt 4. Angående punkt 5 är det kanske bra att vara tydlig med att inget talar för att SD skulle ha träffat LW under kvällen (enligt MV skall de dock ha haft digital kontakt).

Länk till artikeln om bråket i bilen:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/
Senast redigerad av Draifos 2018-08-04 kl. 02:12.
Citera
2018-08-04, 01:28
Medlem
Citat:
Tja, man kan göra sig lustig över kristna (själv är jag ateist) men en hel del av de basala reglerna har väl samma funktion som de regler riksdagen antagit och samlat i Brottsbalken för att vissa beteenden genererar oro, osämja och andra tråkigheter vilket typiskt kan störa mer i ett samhälle där människor i någon mån är beroende av varandra. Man kanske inte kan säga att religion helt är "manmade" men en allseende Gud kanske var behändigt när det inte fanns CCTV.
Tycker du har helt rätt i din analys/ dina funderingar kring vårt och Riksdagens behov av lagar. Lagar skapar trygghet och gör livet mer förutsägbart.
(det fetade)
Skrattade gott när jag läste det. Kan nu somna med ett leende på läpparna, tack!
Citera
2018-08-04, 02:09
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Därför kan man inte göra annat än att tro att det är en sekt som samlar sig i svartmålning av den nu mördade kvinnan/mamman.

Om polisen och åklagaren tror, eller till och med är säkra på att SD är GM/MGM, så är det närmast sjukt att fokusera på att svartmåla, kränka och förnedra offret, för att en eventuell GM ska skönmålas.

För mig är det Ockhams rakkniv som talar. Åter igen.

Ja, ibland är det direkt plågsamt att läsa spekulationerna. Det finns en obehaglig tendens att instinktivt förflytta skulden till LW, som inte känns jättefräsch..
Han var otrogen - dumma LW som sviker HD och kyrkan.
Hon anmälde misshandel - dumma LW som provocerade honom genom att inte gå ur bilen.
Hon anmälde ofredande - dumma LW som började genom att skicka tjatiga sms.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-04 kl. 02:27.
Citera
2018-08-04, 02:12
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Välkommen tillbaka!
Imponerad av att du lyckats ta dig igenom tråden med hälsan i behåll samt producera en lista med reflektioner.
En stjärna i kanten för det 😉⭐️.
Haha, tack.
Det var med nöd och näppe!

Funderar mycket över ”ytterkläder” alternativt morgonrock - som LW kanske bara dragit på sej ”ytterst”.
Är det morgonrock så blir det att hon lämnar hemmet mera i all hast.

Hoppas det kommer svar - från Moralensväktare till exempel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in