Nej men det är skillnad på leksak och leksak i utförande.
Nu har vi en dålig bild - men bilden visar iaf att den var svart (vilket givetvis gör det svårare än om den var snorgrön t.ex.) och saknade den röda markeringen framtill.
En ganska så viktig detalj för att kunna sätta sig in i situationen.
Den är tillräckligt vapenlik i situationen där den användes. Och det är en poäng du bör fundera över att du vill studera den på nära håll på ett bra foto för att kunna hävda din åsikt.
Jag skrev storvuxen, och avsåg fullvuxen. Inte ett barn.
Haha. ”Jag skrev stor men menade vuxen”
Hoppas att du inte går runt ute med en knallpulverpickadoll i handen. Då hade snuten skjutit och våldtagit dig i bussen. Maken till dummare jävel har de nog aldrig stött på.
Ursprungligen postat av Mikie
Hade det varit EN polis som skjutit 10 skott eller fler så hade jag kunnat hålla med om att polisen kanske fått panik och agerat utifrån det... men när det är tre poliser som skjuter samtidigt så betyder det att ALLA poliserna upplevde situationen som extremt farlig i exakt samma stund. Då tyder det i min värld på att han lyft vapnet och riktat det mot poliserna.
Och i min värld betyder det att tre poliser har uppträtt på ett taktiskt mindre bra sätt om Eric kunde sikta på tre poliser samtidigt.
Som sagt, insatsstyrkan var enligt uppgift på väg till platsen. De hade övermannat och avväpnat Eric genom att försätta honom i handlingsförlamat skick med tårgasgranat eller distraktionsgranat.
Trams att tre ordningspoliser konfronterar en beväpnad person när insatsstyrkan anländer inom några minuter. Poliserna verkar inte ens ha haft någon förman på platsen, när insatsstyrkan anländer agerar de som om Eric fortfarande utgör ett hot, varför fanns det ingen polis som informerade om att Eric var oskadliggjord när insatsstyrkan anlände?
Dessutom så utsatte de tre poliserna sig för minst en annan fara genom att vistas nära en plats där det befarades finnas sprängmedel. Denna risk utsätter man sig för trots att Eric inte utgjorde ett akut hot.
Men så är Polisen inte heller känd för att kunna prioritera.
Men du ser väl att det är en AK? En sån massmordsmaskin!?
Den som äger en sådan plastmördarmaskin förtjänar att bli skjuten av den evigt gode polisen.
*ironi*
Ditt förbannade ironiska kioskmongo. En polisskjutning är inget straff. Det handlar inte om ifall någon förtjänar det eller ej. Inte heller om god mot ond. Polisen äger våldsmonopolet och har rätt att skjuta den som verkar tänka skjuta dem. Att det sedan råkar vara en annan mongo än dig som råkar bli skjuten denna gång förändrar inte detta enkla faktum. Naturligtvis har du rätt att äga plastvapen. Men du har inte rätt att gå runt med dem på stan och hålla kvar i vapnen då polisen beordrar dig att släppa vapnet. Oavsett hur mycket idiot du är.
Finns ju såna att köpa på marknader som skjuter gummi pilar.
Jo, det skulle det helt klart kunna vara... jättesvårt att avgöra på bilden... tänk då om det är halvmörkt också så är det inte lätt för polisen att avgöra om det är ett riktigt eller låtsasvapen...
Det finns ett bra uttryck.
Cudda wudda shudda
Det är väldigt enkelt att sitta i efterhand och säga hur poliserna skulle göra när man VET att det var en mentalt handikappad person med ett låtsasvapen... men där och då var situationen för poliserna en helt annan... något som i slutändan fick tragiska konsekvenser.
Varför kan en person som är 1.65 och beväpnad inte utgöra ett hot, menar du, herr Vapenexpert?
Men titta på honom!
Jag går upp kl 04:20 varje morgon. Jag tittar ut över landskapet och iakttar alla djur på ängen bakom huset. Jag ser lätt skillnader på djuren trots avståndet på allt från 15-200 m. Men polisen i Sthlm ser inte att det är en downie på 15-20 m.
Varför skulle en kille med Downs inte vilja döda? Är killar med Downs immuna mot att bli mordiska psykfall?
Polisutbildningen ska alltså vara fullständigt idiotsäker. Poliser ska vara supersnälla dialogpoliser, som på egen hand kan nedkämpa terrorister. Utöver detta så vore det bra med psykiatriutbildning och speciallärarexamen hos alla poliser. Det vore även bra om alla genomgick förhandlarutbildning hos FBI. Det vore även bra med tolkutbildning så att de kan vara pedagogiska gentemot araber som skriker.
Det vore väl enklare om alla idioter lär sig att om man är beväpnad och inte följer polismans instruktion, då blir man skjuten.
Jag tror inte du kommer upp i så många mordiska psykfall I Sverige, med eller utan downies.
Nån slags förhandlarutb, och en viss del psykologi borde vara obligatoriskt Om man efter skoltid här rätten att försvara sig med dumdumkulor.... De borde ha ett par års utb till tycker jag. Eller byta picks mot en klenare variant och alltid har skyddsväst.
Så slipper man skjuta ihjäl folk med knivar och leksaksvapen.
Fy faro att jobba som polis säger jag bara. Dålig lön, uselt arbetsklimat, risk för liv och hälsa och gör man fel blir man hängd av media. Nej tack säger jag bara!
Är oerhört sällan enskilda poliser får skit i media. De som får det är nästan uteslutande sådana som gått den kriminella banan.
Ditt förbannade ironiska kioskmongo. En polisskjutning är inget straff. Det handlar inte om ifall någon förtjänar det eller ej. Inte heller om god mot ond. Polisen äger våldsmonopolet och har rätt att skjuta den som verkar tänka skjuta dem. Att det sedan råkar vara en annan mongo än dig som råkar bli skjuten denna gång förändrar inte detta enkla faktum. Naturligtvis har du rätt att äga plastvapen. Men du har inte rätt att gå runt med dem på stan och hålla kvar i vapnen då polisen beordrar dig att släppa vapnet. Oavsett hur mycket idiot du är.
Råkar vara en annan mongo än mig? Fått i dig ett par öl för mycket så du är tuff nog? Eller är dina föräldrar syskon?
Tror fan att polisen ska vara bättre än så här? Ett gäng jävla amatörer som blivit antagna på lägsta möjliga krav.
Jag tror inte du kommer upp i så många mordiska psykfall I Sverige, med eller utan downies.
Nån slags förhandlarutb, och en viss del psykologi borde vara obligatoriskt Om man efter skoltid här rätten att försvara sig med dumdumkulor.... De borde ha ett par års utb till tycker jag. Eller byta picks mot en klenare variant och alltid har skyddsväst.
Så slipper man skjuta ihjäl folk med knivar och leksaksvapen.
Då tycker vi i grunden olika. Det är "folket" med knivar och "leksaksvapen" som borde ändra sitt vidriga betande. Inte polisen.
Ursprungligen postat av Mikie
Hade det varit EN polis som skjutit 10 skott eller fler så hade jag kunnat hålla med om att polisen kanske fått panik och agerat utifrån det... men när det är tre poliser som skjuter samtidigt så betyder det att ALLA poliserna upplevde situationen som extremt farlig i exakt samma stund. Då tyder det i min värld på att han lyft vapnet och riktat det mot poliserna.
Och i min värld betyder det att tre poliser har uppträtt på ett taktiskt mindre bra sätt om Eric kunde sikta på tre poliser samtidigt.
Som sagt, insatsstyrkan var enligt uppgift på väg till platsen. De hade övermannat och avväpnat Eric genom att försätta honom i handlingsförlamat skick med tårgasgranat eller distraktionsgranat.
Trams att tre ordningspoliser konfronterar en beväpnad person när insatsstyrkan anländer inom några minuter. Poliserna verkar inte ens ha haft någon förman på platsen, när insatsstyrkan anländer agerar de som om Eric fortfarande utgör ett hot, varför fanns det ingen polis som informerade om att Eric var oskadliggjord när insatsstyrkan anlände?
Dessutom så utsatte de tre poliserna sig för minst en annan fara genom att vistas nära en plats där det befarades finnas sprängmedel. Denna risk utsätter man sig för trots att Eric inte utgjorde ett akut hot.
Men så är Polisen inte heller känd för att kunna prioritera.
Håller med här faktiskt - risken som poliserna såg var kanske ifall killen skulle ge sig in i någon lägenhet och ta gisslan. Eller ge sig av utom synhåll på annat sätt och försvåra insatsen. Bästa vore om de väntat in insatsstyrkan nu i efterhand, men hade det varit en riktig pistolman så hade kanske någon oskyldig fått sätta livet till för att de inte agerat snabbt nog. Svåra beslut...