2018-08-03, 23:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Va ser du inte en fulltkriminel från en som har downsyndrom?

Som jag sa i ett annat svar här i tråden, man kan inte alltid döma hunden efter håren: En "kriminell" ser tyvärr inte ut som en kriminell, annat än i "Kalle Anka".

(Hade kriminella sett ut på ett speciellt vis, då hade det varit världens lättaste jobb att jobba som polis..)

-Tyvärr lever vi inte i serietidningarnas värld..
Citera
2018-08-03, 23:55
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T80
Att polisen inte kunde backa längre är fejk. Om han blir skjuten intill en vägg har han väl blivit trängd dit och sen ihjälskjuten snanare än att han gjort utfall mot poliserna.

Vart tänker du dig att poliserna ska backa? Ska de backa undan från alla beväpnade kriminella, eller är de statens våldsmonopol som ska beskydda oss? (Men att det i just detta fall blev väldigt fel, när man har facit i efterskott.)
Citera
2018-08-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Arabens första uttalande var att han inte kunde se om vapnet var äkta eller inte. Så du tänker lite baklänges när det gäller hot.

Hans första version var också att han rusade fram till poliserna för att på arabiska förklara att mannen de just skjutit nog led av Downs syndrom.
Ja hotat innan interjuv inte så konstigt när vi lever i nordkorea
Citera
2018-08-03, 23:57
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
OK, så i ditt huvud så sköt polisen alltså ner en icke hotfull och obeväpnad man. Det låter som en exekutionspluton, vilket du inte ville kännas vid. Eller menar du att alla utom just dessa tre poliser hade handlat annorlunda och sett att det var en downie med en replika?

Det låter som en exekutionspatrull?
Ge dig, hur många sådana har existerat?

Som det verkar så är det ingen replika.
Så släpp det herr pistolexpert. Självutnämnd sådan.
Citera
2018-08-03, 23:58
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Du är inte heller polis som ska avgöra om det är en kille med downs eller ett fullständigt psykfall som tänker döda dig.

Det är därför som de bär vapen I tjänsten och inte andra. Man vill liksom att deras utbildning ska spela en viktig roll just här....

Varför skulle en kille med Downs inte vilja döda? Är killar med Downs immuna mot att bli mordiska psykfall?

Polisutbildningen ska alltså vara fullständigt idiotsäker. Poliser ska vara supersnälla dialogpoliser, som på egen hand kan nedkämpa terrorister. Utöver detta så vore det bra med psykiatriutbildning och speciallärarexamen hos alla poliser. Det vore även bra om alla genomgick förhandlarutbildning hos FBI. Det vore även bra med tolkutbildning så att de kan vara pedagogiska gentemot araber som skriker.

Det vore väl enklare om alla idioter lär sig att om man är beväpnad och inte följer polismans instruktion, då blir man skjuten.
Citera
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Vart tänker du dig att poliserna ska backa? Ska de backa undan från alla beväpnade kriminella, eller är de statens våldsmonopol som ska beskydda oss? (Men att det i just detta fall blev väldigt fel, när man har facit i efterskott.)
Kan dom backa för stenkastare så borde dom väl backa för vapen?
Citera
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Hoppas verkligen vi får se något foto av vapnet när utredningen är klar.

Sett något kort, men det är svårt att avgöra p.g.a. kortet är taget med en potatis.
Citera
2018-08-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Visst inte ett otänkbart scenario. Ett annat är

1. Polisen kommer till platsen och ser en man med vapen i handen
2. Polisen skriker åt honom att släppa vapnet, något han inte gör
3. Polisen skjuter ett varningsskott i luften/marken för att påvisa att nu är det allvar
4. Eric släpper inte vapnet utan kanske börjar gå med det i handen (utan att ha det riktat mot dem) för att ge poliserna
5. En polis skjuter verkanseld
6. De andra hör skotten som kollegan intill skjuter och tror instinktivt att Eric skjuter och skjuter de med.

På pappans beskrivning av leksakvapnet så framgick det att det var ett gevär i miniatyr. Jag har tidigare sett ett visst plastgevär i miniatyr bland barn vid ett flertal tillfällen och nu hittade jag en bid på det: https://i.ytimg.com/vi/oLuTYLjFnlY/maxresdefault.jpg Den jag menar ser ut precis så där men är något större, typ dubbla storleken.

Det är inte omöjligt att det hände heller nej.

Men att dömma av bilden som någon tagit på vapnet (sist i bildserien https://www.expressen.se/nyheter/sju-tomhylsor-pa-platsen-dar-eric-20-skots-ihjal/ ) så ser den inte över huvud taget ut som någon Winchester repeter som den du länkar till... och den ser inte heller ut som någon mini m16/ak47 som gick att köpa på typ hobbex för ett antal år sen.
Citera
2018-08-04, 00:01
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Hoppas verkligen vi får se något foto av vapnet när utredningen är klar.

Sett något kort, men det är svårt att avgöra p.g.a. kortet är taget med en potatis.

Men du ser väl att det är en AK? En sån massmordsmaskin!?
Den som äger en sådan plastmördarmaskin förtjänar att bli skjuten av den evigt gode polisen.

*ironi*
Citera
2018-08-04, 00:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Tragisk historia.

Baserat på det jag läst kan jag ändå inte riktigt lasta poliserna som sköt. De fick larm om att en pistolbeväpnad man förde liv omkring sig. De beger sig till platsen. Mannen lyder inte deras uppmaningar om att kasta vapnet, utan han höjer det istället mot dem och går mot poliserna, varpå de skjuter verkanseld. Det var mörkt och mitt i natten. Det är inte så förbaskat lätt att skilja äkta vapen från leksaker som somliga tycks tro.

Har inte riktigt orkat läsa hela tråden, men på nyheterna uttalar sig Erics föräldrar om att han befann sig rent intellektuellt på en 3-årings nivå. Ingen som ställt frågan vad en 3-åring gör ute mitt i natten inne i stan viftande med en leksakspistol? Var är föräldrar och vårdare? Inte blir det bättre av att "3-åringen" ser vuxen ut.

Hade jag varit polis hade jag nog också skjutit Eric i den situationen. Sedan hade jag förmodligen mått väldigt dåligt efteråt. Fy faro att jobba som polis säger jag bara. Dålig lön, uselt arbetsklimat, risk för liv och hälsa och gör man fel blir man hängd av media. Nej tack säger jag bara!
Citera
2018-08-04, 00:04
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr
Det låter som en exekutionspatrull?
Ge dig, hur många sådana har existerat?

Som det verkar så är det ingen replika.
Så släpp det herr pistolexpert. Självutnämnd sådan.

Vapnet på den släppta bilden är tillräckligt likt ett riktigt vapen. Det går inte att avgöra när någon skum person riktar det mot dig, och vägrar lägga ner det på anmodan. Det är fullt rimligt att en fullvuxen person som hotar polisen med ett vapen kan bli skjuten.

Som tidigare nämnts i tråden: vapenexperter som du saknas hos polisen. Ansök. Nu.
Citera
2018-08-04, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Hade det varit EN polis som skjutit 10 skott eller fler så hade jag kunnat hålla med om att polisen kanske fått panik och agerat utifrån det... men när det är tre poliser som skjuter samtidigt så betyder det att ALLA poliserna upplevde situationen som extremt farlig i exakt samma stund. Då tyder det i min värld på att han lyft vapnet och riktat det mot poliserna.
Nej det stämmer inte. Att tre poliser avlossar skott samtidigt eller åtminstone inom en kort tidsrymd beror nog på det psykologiska fenomenet i form av ett grupptryck eller vad vi ska kalla det i just den situationen. Samma sak när vi som soldater ligger i vår skyttegrav och väntar på att fienden ska göra det där anfallet mot oss. Det räcker då att en gren knäcks av vinden i nåt träd där ute i mörkret och en i din pluton ger då eld mot det förmodade målet pga högt adrenalin, då kommer övriga också att tömma sina magasin och skjuta mot allt som rör sej under följande sekunder.

Det kan alltså räcka att 1 st av poliserna uppfattar situationen som direkt hotfull och de övriga agerar bara på någon diffus ingivelse i stridens hetta, de följer strömmen. Det är vad jag tror iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in