Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Du har missuppfattat det hela kapitalt.
Det var en leksak, inget vapen han bar på.
Och varför sköt man inte i benet t ex?
Närmare 10 skott eller kanske mer från 3 skyttar känns heller inte proportionerlig.
Hjärnsläpp.
När det är halvmörkt (innan solen går upp) och någon riktar ett vapenliknande föremål mot dig så har du helt enkelt inte tid att säkerställa om det är ett riktigt vapen eller inte. Om personen har vapnet riktat neråt så kanske du har mer tid att säga åt denne att släppa vapnet... men riktar personen vapnet mot dig så är det en helt annan femma... och det är precis det jag tror att han gjorde... från hans sida var det nog mest tänkt som en lek... poliserna såg det som dödligt allvar.
Varför man inte skjuter mot benet i en sån här situation är rätt enkelt att förklara. Benet är mindre än magen/bålen. Riktar något ett vapen mot dig så vill du träffa personen innan denne träffar dig... då siktar man inte på benet utan där det är störst chans att träffa... dvs mage/bål.
Hade det varit EN polis som skjutit 10 skott eller fler så hade jag kunnat hålla med om att polisen kanske fått panik och agerat utifrån det... men när det är tre poliser som skjuter samtidigt så betyder det att ALLA poliserna upplevde situationen som extremt farlig i exakt samma stund. Då tyder det i min värld på att han lyft vapnet och riktat det mot poliserna.
Åter igen... poliserna kan inte VETA att vapnet är fake... i synnerhet inte när det är mörkt/halvmörkt. De har varken tid eller råd att ta reda på det när vapnet väl riktas mot dem.