2018-08-03, 23:18
Medlem
Vem var det som ringde efter snuten? Han på bänken?
Måste ju ha lite dåligt samvete nu stackarn.
Citera
2018-08-03, 23:20
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr
Bra där.

I det här fallet handlade det inte om nån plaskopia av en 1911. Utan ett leksaksvapen.

Har du någon bild på detta leksaksvapen, som inte stämmer med det obehagliga vapen som finns på bild i tråden och definitivt ser ut som något som kan misstas för ett riktigt vapen?

Citat:
Va? Arabiska? Menar du att Eric behärskade det ”språket”?

Skärp läsförståelsen. Vi diskuterar araben som påstår sig vara vittne till händelsen.
Citera
2018-08-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Vad är det för konstigt med det?

Låter väldigt mycket som polisen sköt ett varningsskott innan de sen sköt verkanseld.

Hade varit betydligt konstigare om det varit den omvända ordningen...

Jag tycker att följande scenario är fullt trovärdigt

1. Polisen kommer till platsen och ser en man med vapen i handen
2. Polisen skriker åt honom att släppa vapnet, något han inte gör
3. Polisen skjuter ett varningsskott i luften/marken för att påvisa att nu är det allvar
4. Eric släpper inte vapnet utan kanske till och med riktar det mot poliserna
5. Poliserna skjuter verkanseld.

Beklagligt ja... men också förklarligt.
Visst inte ett otänkbart scenario. Ett annat är

3. Polisen skjuter ett varningsskott i luften/marken för att påvisa att nu är det allvar
4. Eric släpper inte vapnet utan kanske börjar gå med det i handen (utan att ha det riktat mot dem) för att ge poliserna
5. En polis skjuter verkanseld
6. De andra hör skotten som kollegan intill skjuter och tror instinktivt att Eric skjuter och skjuter de med.

På pappans beskrivning av leksakvapnet så framgick det att det var ett gevär i miniatyr. Jag har tidigare sett ett visst plastgevär i miniatyr bland barn vid ett flertal tillfällen och nu hittade jag en bid på det: https://i.ytimg.com/vi/oLuTYLjFnlY/maxresdefault.jpg Den jag menar ser ut precis så där men är något större, typ dubbla storleken.
Citera
2018-08-03, 23:21
Medlem
Kom igen alla ni som försvarar polis klockan 04:00 är det ljust ute!
Ni har sett hur han ser ut inget ont men man ser hur han har downsyndroom!
Den högt kriminella ska poliser känna igen som hotet!
Även araben såg att det var ett leksaks vapen. Man ser det på tyngden och det plastiga! helt otroligt att dom sköt honom finns det någon rättvissa i detta land eller?
Citera
2018-08-03, 23:22
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De nya uppgifterna gör polisens agerande mer häpnadsväckande. Hur i helvete kan polisen inte se skillnad på en "välkänd" kriminell och Eric???

Man åkte för att den välkända kriminella personen hade hotat ett ex. Och Eric var ute och lekte. Och det slutade i en tragedi. Vissa menar att det var rätt handlat av polisen - ta livet av er (nej gör inte det).

Exakt! Hade de inget som helst signalement på den "välkände" kriminella eller är det så att han också genetiskt är felande?
Citera
2018-08-03, 23:22
Medlem
Citat:
Bra där.

I det här fallet handlade det inte om nån plaskopia av en 1911. Utan ett leksaksvapen.
Jag är pistolskytt. Jag tränar ofta och jag tävlar ofta. Jag är även licensierad vapenkontrollant. I min roll som vapenkontrollant har jag känt och klämt på i stort sett alla modeller av enhandsvapen som används för sportskytte i Sverige. Jag har helt enkelt mycket stor vapenvana. Jag hade inte kunnat avgöra om leksakspistolen var äkta eller inte på några meters avstånd. Ännu mindre om någon riktade den mot mig. Alla ni som påstår att det borde poliserna ha sett: Ni avslöjar bara er egen okunnighet genom att påstå något så dumt.
Citera
2018-08-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad

Hur ska polisen reagera om en downie plockar upp ett vapen som är osäkrat, riktar det mot någon och trycker av för att den vill leka krig? Ska polisen låta ett brott ske på grund av avsaknad av haka?

Konstigt jämförelse, det var ju inte det som hände. Men såklart om det ovanliga skulle ska att ett person med downs syndrom skulle skjuta skarpt så får man väl svara på rätt sätt.
Tror inte det blir nån jättefråga i framtiden pga det föds färre och färre med downs syndrom.

Dessutom skulle jag bli väldigt förvånad om din lärarinna började skjuta vilt i vasastan. Oavsett antal kromosomer.
Citera
2018-08-03, 23:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Det är svårt, eller hur? Vi vet inte heller hur vi skulle ha agerat i den situationen. Vi vet inte om polisen på plats hade att bra signalement på den "välkända" personen eller inte. Vi kan inte bedöma om de fattade rätt eller fel beslut på plats när de efter flera varningar till Erik, till slut kom fram till den enda möjligheten att skjuta Erik för att skydda sina egna och andras liv. Vi vet inte hur många sekunder de hade till buds för att fatta sina beslut. Om du försöker sätta dig in i omständigheterna som rådde vid tidpunkten för när Erik blev skjuten och strax före, hur skulle du säga att ett enligt dig riktigt och acceptabelt agerande av poliserna på plats hade sett ut?

Jag kan inte säga vad ett riktigt agerande är då jag inte var där när det hände. Situationsanpassat såklart, och den ena situationen är inte identisk med den andra.

Själv är det grundmurat inom mig att inte skjuta verkanseld om det inte råder omedelbar/akut fara för mitt eller annans liv och det inte går att lösa på annat sätt, men viktigast, man utsätter sig inte för en situation där man tappar manöverutrymme/tid.

Om detta skedde på en innergård anser jag att insatsstyrkan skulle ha tagit hand om det, det fanns tid, ingen akut fara förelåg för någon såvitt känt är. Livsfara uppstod när poliser närmade sig Eric. Insatsstyrkan är tränad och övad i taktiskt uppträdande på en helt annan nivå än random konstapel. Samövade, metodiska och sannolikt mycket bättre lämpade att lösa en sån här situation.Skulle inte förvåna mig om insatsstyrkan även har distraktionsgranater i sin arsenal, de hade med lätthet kunnat avväpna Eric utan att han skulle ha behövt sätta livet till.
Citera
2018-08-03, 23:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn30
Jag snackar om killar i 20+ åldern som försökt döda poliser genom att kasta riktigt stora stenar mot deras huven även kastat molotovs polisen stod o titta på inga skott alls? är detta politiskt för jag kan ju tänka mig om dom skjuter ahmed 20 i förorten då jävlar tar det hus i helvete.

Man får väl ta reda på vad det handlar om. Och sen lagföra.

De fattar ju noll, så det är ju inte helt hederligt att avrätta dem, så länge det kan undvikas.

Det ger ju bara bittrare smak åt tillvaron för alla.
Citera
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Vilken normal människa som helst hade väl förstått att det inte var på riktigt.

Du ser en ”downie” med en pistol. Downien har en IQ runt 70. Och du blir rädd. Det säger det mesta.

Samma sparvhjärtade idioter som du är dom som skjuter först. Allt och alla är wtt hot mot ditt värdelösa liv som utspelar sig på sociala medier.
Erik var normal jämfört med dig och visste att det var en leksak. Är du downie själv eftersom du är så insatt och kunnig?
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:

Låter väldigt mycket som polisen sköt ett varningsskott innan de sen sköt verkanseld.

Nej, det är fortfarande oacceptabelt. Om det hade varit helt normalt, varför tror du att amerikanska CNN tar upp det? Om man ska döda någon så ska man fanimej veta vem man dödar. Och det visste inte snutarna, dom chansade att det var killen som var efterspanad. Dom här snutarna gjorde ett uselt jobb, och dom ska inte jobba med det här. Dom duger till att vakta en krog på sin höjd.
Citera
Medlem
Citat:

Du har missuppfattat det hela kapitalt.
Det var en leksak, inget vapen han bar på.
Och varför sköt man inte i benet t ex?
Närmare 10 skott eller kanske mer från 3 skyttar känns heller inte proportionerlig.
Hjärnsläpp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in