Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Har full förståelse för att situationen när den pågår måste bedömas av vad man då uppfattar och att man vid detta akuta tillfälle inte har tillgång till det facit vi nu har efteråt.
Ingen polis hade kommit på tanken att skjuta obeväpnade glade Eric om de visste att det var han.
Det jag inte förstår är dessa mängder av kulor som far åt alla håll. På en innergård i Vasastan med bevisligen folk på bänkar, balkonger och bakom fönsterrutor som genomborrats av kulor....
Jag kan själv inget om vapen, du skriver att ”41 skott på tre vapen är fullt rimligt”.
Men är det verkligen fullt rimligt att skjuta 41 skott med polisens kraftfulla ammunition kl 4 på morgonen där på innergården?
Nu dog sorgligt nog Eric, men det kunde ju blivit betydligt fler som träffats av kulregnet, som vad jag förstår träffat lite varstans.
Polisens vapen har 15 patroner i magasinet, tre poliser som bekämpar målet skjuter tills situationen är över. De triggar varandra, bedömningen att "nu räcker det" blir inte entydig, det kan till och med vara frågan om sk "eldpanik" - då skjuter man tills magasinet är tomt. När kollegans vapen tystnar kan det bero på tre saker, kollegan är nerskjuten, vapnet är tomt eller målet är nerkämpat...
Det är tyvärr så att poliser inte alltid är skickliga skyttar, och i skarpt läge är den förmågan extra sällsynt. Skotten har troligen riktats allmänt mot målet, men (givet omständigheterna) skjuter man inte särskilt kontrollerat eller pricksäkert. På gården ekar det duktigt, poliserna behöver, i oredan, inte ens ha insett att det bara var de som sköt förrän allt var över.
Kanske är "rimligt" fel ord, men uppgifter om 40 avlossade skott låter i vart fall inte direkt orimligt eller otänkbart.