2018-08-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Skämtar du eller? Du tror de bara fick feeling och börnade dit på eget bevåg eller? De blev givetvis ditkommenderade av sambandscentralen.

Tror du att denna person vet vad en sambandscentral (eller LKC som det också heter) är? Ställ inte för höga krav på stackaren. Han tror ju att det är som på film när polisen bara "upptäcker brott". Gå inte så hårt på honom.
Citera
2018-08-03, 23:03
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det är ett enormt misslyckande av polisen, bara att erkänna. Finns inte så mkt mer att säga egentligen. Bara idioter som försvarar.

Sen att polisen har vapen och måste använda dom, samt är utsatta för våld är något annat.
Var du där och såg allting? Du verkar otroligt insatt eller tillhör du bara åsnegänget? Dessutom tror jag att du hade skitit ner dig om du mött någon beväpnad som dessutom liknar ett monster mitt i natten.
Citera
2018-08-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Vem som helst kan känna igen någon med Downs syndrom. Om inte så saknar polisen träning i det.
Ja kanske det men vi vet inte hur förhållandena på platsen var eller hur poliserna uppfattade situationen exakt. Om träning kan hjälpa en sådan här situation så är väl det bra men med tanke på omständigheterna så är frågan om det spelat någon roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Det har ju skrivits hundra gånger tidigare att det kan vara svårt att skilja någon med autism och Downs syndrom med tex en missbrukare eller påverkad person speciellt i dunkel.

Nu är du ute och cyklar ordentligt. Personer inom AS har inga speciella drag utseendemässigt, de ser ut som folk gör mest. Personer med Downs syndrom däremot har ett lätt igenkännligt udda utseende.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yuptaget
Som polis borde man ju varit extremt stressad att få fast den beväpnade mannen snabbt. Tänker på alla skolskjutningar som polisen stod utanför och lyssna medans folk blev avrättade. Som polis hade jag känt att för varje sekund som går utan att han är avbeväpnad så dödar han mer och mer människor. Och att fallet hade varit så är 100gånger troligare än att en downie är ute mitt i natten och leker med vapen.

Samma personer som gnäller nu är dem som hade klagat på att polisen inte rusade mot GM och avväpna han sekunder efter larmet kom. Men nu ser vi att även om polisen sköter sitt jobb 100% felfritt så skall folk klaga.

Sen är det lustigt med alla som säger att dem såg att han var utvecklingstörd och obeväpnad men väljer att absolut inte informera polisen om de. Till och med araben som påstår sig sett allt säker i tidiga intervjuer att han blev rädd för vapnet, nu senare när han har lärt sig vad man ska såja för att bli omtyckt så ändrar han sin story till att han såg att vapnet var fejk.
Där skrev du något intressant. Faktum är att svenska polisen helt ändrat om sin strategi när det gäller sk masskjutningar, faktum är att de flesta länder i västvärlden lagt som sin strategi efter masskjutningar i USA. Tidigare var alltid instruktionen att spärra flyktvägar och invänta förstärkningar men idag är taktiken helt annorlunda, poliserna ska röra sig mot målet så snabbt som möjligt för att kämpa ner det.
Citera
2018-08-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Kom det fram en snubbe och skrek på arabiska också? Varför sköt inte de hispiga snutarna honom också? Kanske var de rädda för att det skulle se illa ut i media.

Hur i helvete vet du att han skrek? Källa på det? Snubben verkar lugn & sansad & har nog mer vett än att gapa & skrika åt polisen. Han försökte prata med dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Skämtar du eller? Du tror de bara fick feeling och börnade dit på eget bevåg eller? De blev givetvis ditkommenderade av sambandscentralen.

Känslor verkar dom inte ha haft några alls tyvärr.

Vidhåller att det är väldigt märkligt att man inte väntar i 1-2 minuter på att insatsstyrkan anländer och kan ta hand om det på ett adekvat sätt med rätt utrustning.

Tyder ju på att man inte haft någon samordning av insatsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns inget som heter korrekt anser jag då man kan lösa en uppgift på mer än ett sätt. Jag anser att man borde ha valt en metod som inte hade orsakat killens död.Det florerar uppgifter om bombhot och att en våldsam person som har hotat någon till livet har en koppling till platsen, och att vederbörande var välkänd för polisen. Min tolkning är att polisen menar att polisen tog Eric för att vara denna välkända person, hur det nu går ihop med att den välkände sannolikt inte har någon likhet med Eric.
Det är svårt, eller hur? Vi vet inte heller hur vi skulle ha agerat i den situationen. Vi vet inte om polisen på plats hade att bra signalement på den "välkända" personen eller inte. Vi kan inte bedöma om de fattade rätt eller fel beslut på plats när de efter flera varningar till Erik, till slut kom fram till den enda möjligheten att skjuta Erik för att skydda sina egna och andras liv. Vi vet inte hur många sekunder de hade till buds för att fatta sina beslut. Om du försöker sätta dig in i omständigheterna som rådde vid tidpunkten för när Erik blev skjuten och strax före, hur skulle du säga att ett enligt dig riktigt och acceptabelt agerande av poliserna på plats hade sett ut?
Citera
2018-08-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahusia55
Nu är du ute och cyklar ordentligt. Personer inom AS har inga speciella drag utseendemässigt, de ser ut som folk gör mest. Personer med Downs syndrom däremot har ett lätt igenkännligt udda utseende.
De som kommenterat har pekat på sättet att röra sig och reagera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralistens
Skulle vilja påstå att det generellt är signifikativa skillnader mellan en leksakspistol/leksaksgevär och en riktig pistol/gevär.
Hade det däremot rört sig om en attrapp av en pistol/gevär hade jag köpt ditt argument.

Men nu var ju ditt påstående att han höll ett vapen i handen och det är hursomhelst en ren lögn.
Han höll en leksak.
Punkt slut

Här är en leksak

https://www.google.se/search?q=toygun&newwindow=1&safe=off&source=lnms&t bm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiP_pWy5NHcAhUSxKYKHd83DDYQ _AUICigB&biw=1366&bih=662#imgrc=0-248JJXC0LzCM:

På två meters håll(va antagligen mer) så ser du inte skillnad på den och en riktig 1911:a
Citera
Avslutad
Kom igen. Att farlige Harry bor på adressen och därför var tre poliser tvugna att rusa in utan att tänka på sina små liv och helt plötsligt står han där framför poliserna som inte har en endaste utväg förutom att ge eld. Hur troligt är låter detta? Kling o klang med sällskap låter det mest som.
Citera
2018-08-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Är du dum i huvudet på riktigt? Ska dom sitta häktade tycker du och sen undrar jag om du själv var på plats? Det här utreds nog grundligare än du har en aning om men du är bara en enkel åsna.
Med nu kända fakta om en usel och bristfällig polisinsats med katastrofalt resultat så vore häktning på sin plats. Att de inblandade poliserna åtminstone stängs av under utredningen är ett minimikrav av ett antal skäl.
Om jag var på plats? Verkligen en relevant fråga, eller vad tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in