Citat:
Ursprungligen postat av
burzi
Jo, visst, men...
Vi vet ju nu att det inte alls var ett enda skott som avlossades. För att neutralisera "hotet". En serie skott har avlossats. Åtminstone 6-8 skott. Under flera sekunder. Från minst 3 tjänstevapen.
Varför då?
Varför fortsätter 3 poliser att avlossa sina vapen, när säkerligen redan det första skottet fällde Eric till marken?
Jag ser bara två möjliga förklaringar:
De tre poliserna var så höga på adrenalin, och uppe i varv, att dom bara... sköt!
"Min kollega skjuter, då kan jag också skjuta..." Typ.
Eller också var alla tre poliserna så extremt stressade, och nervösa av sitt adrenalinpåslag, att ingen av dom lyckades träffa målet. Eric stod fortfarande upprät, medans kulorna ven över hans huvud och förstörde cyklar, fönsterrutor, träd och fasader. Mitt ibland sovande allmänhet!
Inte förräns sjätte, sjunde och åttonde kulorna hittade sitt mål föll Eric ihop. Tvärdöd.
Ingetdera alternativen är, för mig, acceptabelt eller försvarbart, på något sätt.
En polis, är ingen polis. Men tre stycken? Samtidigt.
Vill vi verkligen ha sådana poliser mitt ibland oss? Jag vill inte ha dom, tack.
Vi vill verkligen ha poliser som agerar efter det som händer där och då, tänker du efter så är inget annat faktiskt möjligt.
Det är inte ett dugg konstigt att alla tre avlossade vapnen samtidigt om killen riktar ett vapen i riktning emot alla tre. Tro du man står och tänker:" hm ska vi se om kollegan skjuter..nej gjorde han inte, osis, då får jag göra det"....
Det är inte mer än 2-3 skott per polis vi pratar om, du skjuter fort upp ett magasin på ca 13 skott i en sådana situation.
Finns fall i Usa då fyra poliser sköt en obeväpnad man, med vad dom trodde var ett vapen, med 41 skott.
Varför man i sådana lägen skjuter flera skott är för att man kanske inte direkt kan se att man träffat och fått verkan.