2018-08-03, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Snacka inte när du INTE VET ditt lilla äckel.

För det första - mordet skedde 04:10

För det andra - i Stockholm är det LJUST den tiden. Gå ut och titta själv, vettja.

Här är en engagerad person som twittrat om det, och tagit en bild natten därpå samma tid. Ser det MÖRKT ut?
https://twitter.com/R_HVK/status/1025203232547778562

Nu är det rätt stor skillnad om man tittar längst upp i bilden och längst ner sen så beror väldigt mycket på hur exponeringen är, den går ju att få ljusare eller mörkare
Citera
2018-08-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Relevans saknas, därför att det är alltför stora skillnader mellan manövrar och övningar inom Försvarsmakten gentemot poliser på utryckning i vad de måste förutsätta är ett skarpt läge.

Men eftersom du är så låst vid dina förutfattade meningar att polisen måste ha agerat helt fel kommer du strax att hitta något annat irrelevant att peka på.

Polisen kan ha agerat fel. Visst är det så. Men poängen är att vi inte [I]vet[/i] det. Otaliga inlägg i den här tråden går bara ut på att döma på förhand utifrån förutfattade meningar, medvetna missuppfattningar, trådsanningar och rena lögner.

Jo, vi VET att polisen har agerat fel. Om det berodde på att de missuppfattade situationen eller om de med uppsåt mördade mannen får utredningen visa. Men det är väldigt viktigt att statuera exempel i detta fallet. Poliserna som mördat måste få kännbara straff. Staten måste verkligen sätta ner foten så att framtida poliser (räknar med att de berörda får kicken) tänker sig för både en och två gånger innan de skjuter verkanseld.
Speciellt i det här fallet är att ett vittne också blev hotat när han skulle tala om för polisen att den mördade inte utgjorde någon vara. Väldigt graverande omständighet. De skjutglada poliserna sorterade alltså bort all info som talade emot deras missuppfattning.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
1. En downie går runt med ett trasigt leksaksvapen. Hmm. Om en 5-åring hade gjort det? Hade det varit hotfullt?
Är leksaksvapnet trasigt nu också?
Det var värst vad du har mycket exakt information! Då har du säkert tillgång till mycket detaljerade bilder på leksaksvapnet också? Och inblick i förundersökningen måhända? Så måste det ju vara med tanke på alla tvärsäkra och sensationella fakta du spridit likt grisgödsel i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn30
Eller att vi går över till engelska modellen att bara vissa specialpoliser får vara beväpnade? hade varit mycket tryggare än detta som händer nu
England har mycket färre legala och illegala skjutvapen än Sverige. I England är det nästan omöjligt att få licens på skjutvapen. Straffen för illegala skjutvapen i England är så hårda och det finns så få vapen att kriminella inte äger dom utan oftast hyr dom av någon som har som kriminell affärside att hyra ut vapen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, eller hur, precis lika korkat som att när man vet att man har att göra med en misstänkt beväpnad person, närma sig denne utan att ha ett manöverutrymme. Kan sluta med panik och avlivning.

Nu är det inte polisens uppgift att springa och gömma sig utan att just agera i sådana lägen, på ett eller annat sätt, beroende på omständigheterna. Sen så vet du inte ett skit om dom " närmade " sig eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej dom möttes av en person med vapen. Detta var vad dom tvingades agera efter.

Jo, visst, men...

Vi vet ju nu att det inte alls var ett enda skott som avlossades. För att neutralisera "hotet". En serie skott har avlossats. Åtminstone 6-8 skott. Under flera sekunder. Från minst 3 tjänstevapen.

Varför då?

Varför fortsätter 3 poliser att avlossa sina vapen, när säkerligen redan det första skottet fällde Eric till marken?

Jag ser bara två möjliga förklaringar:

De tre poliserna var så höga på adrenalin, och uppe i varv, att dom bara... sköt!
"Min kollega skjuter, då kan jag också skjuta..." Typ.

Eller också var alla tre poliserna så extremt stressade, och nervösa av sitt adrenalinpåslag, att ingen av dom lyckades träffa målet. Eric stod fortfarande upprät, medans kulorna ven över hans huvud och förstörde cyklar, fönsterrutor, träd och fasader. Mitt ibland sovande allmänhet!

Inte förräns sjätte, sjunde och åttonde kulorna hittade sitt mål föll Eric ihop. Tvärdöd.

Ingetdera alternativen är, för mig, acceptabelt eller försvarbart, på något sätt.

En polis, är ingen polis. Men tre stycken? Samtidigt.

Vill vi verkligen ha sådana poliser mitt ibland oss? Jag vill inte ha dom, tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Inte nog med att de skjuter åtta skott mot en dvärg med downs syndrom och motoriska svårigheter. De missar en del av skotten också, trots, om man får tro mobiltelefonfilmen minst en av snutarna använder kulsprutepistol.
Finns filmen uppe?
Citera
2018-08-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Jag håller med. Men det vi vet räcker för några enstaka slutsatser.

Vi vet att polisen kände till att en person eventuellt var beväpnad.

Alltså borde polisen närmat sig personen i fråga med försiktighet. På tryggt avstånd och stående bakom skydd kunde de kommunicerat med eventuell GM. Efter 1 minuts kommunikation med Eric så torde läget ha klarnat för polispersonerna.

Därmed kan vi ta för troligt att poliserna inte kommunicerat med Eric. Troligt också att de bara åkt ut, skrikit "lägg ner vapnet" ellet annat och sedan börjat skjuta direkt när Eric inte gjorde som de ville.

Amatörmässigt och korkat.

Och jag hoppas att poliserna åker dit på tjänstefel och blir av med sina jobb. Vi behöver inga loose cannons som inte klarar av att hantera en person med downs syndrom som leker med en leksakspistol. Det finns ingen ursäkt som ursäktar polisens agerande i det här fallet.

Det kan bara handla om inkompetens eller ren idioti.

De kunde kastat en pinne och sagt "Apport".

Eller kastat en muffins med ett snöre i, och när grabben tar den så håvar de in honom.

Tror du grabben bara stod där som en staty? Verkligheten brukar inte se ut så.

Man har liksom inte en lång checklista på alternativ. Om någon viftar med ett vapen mot en så skjuter man.

Kanske beror det på att jag bor i Malmö, men jag är förvånad över naiviteten hos många i tråden. Om någon sprang omkring med något vapenliknande i mitt område som han viftar runt med utgår jag från att polisen skjuter först och ställer frågor efteråt. Sannolikheten att det är en downie med leksaksvapen får ses som mikroskopisk.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Nej, nödvärn är nödvärn.
Det betyder alltså att nöden (verklig eller upplevd sådan) åsidosätter det normala regelverket. Därav följer att det du hänvisar till är skjutinstruktioner för laga befogenhet. Jag förstår att du tycker det här är lite klurigt, men juridiska principer är ofta jobbiga för den som inte vill förstå.

Förstår du verkligen inte att nödvärn inte betyder att man får göra som man vill? Domstolen avgör om din nöd var verklig eller upplevd sådan och om ditt agerande var försvarligt?

Man kan inte på förhand säga att man har agerat lagligt enligt nödvärnsrätten, inte ens en polis kan göra det, endast en domstol kan avgöra vad som var rätt eller fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Okej då kan vi konstatera 3 färska lebbar från polishögskolan med sänkta krav skjuter en gravt cp skada pojke med en leksakspistol. Korrekt?
Mja, enligt uppgift skall de 3 poliserna även vara inkvoterade invandrare...
(Jag orkar inte längre .....)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Hotas man till livet av sljutvapen skall man skjuta i bål tills gärningsmannen är visuellt oskadliggjord. Oftast hinner man sätta ca tre bulor tills gm fallit.

Aha. Och flera poliser som sköt samtidigt antagligen.
Citera
Medlem
Chariters avatar
”Leksaksvapen för 5 åringar” ... Nja- det skulle inte jag kalla det för.

https://minfil.com/w1F2Def2bf/97500A38-8810-48A0-89DA-171E7977B8A6.jpeg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in