2018-08-03, 20:13
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Citat;
Om polisen skjuter mot en person ska de sträva efter att bara för tillfället oskadliggöra personen.

Oavsett vad du känner, texten går inte att missförstå, och den skiljer inte på laga befogenhet och nödvärn. Om polisen skjuter mot en person ... Odiskutabelt.

Endast en domstol kan avgöra vad som var relevant eller inte.

Hoppas verkligen att fallet får en rättslig prövning, det vore intressant att få veta hur domstolarna tolkar lagstiftningen och om downare, funktionsnedsatta samt barn skall kalkylera med att bli avlivade om de vill leka Agent 007 mitt i natten.

Downie killens ev lek är inte relevant för situationen, vad som är relevant är hur poliserna uppfattade situationen.

Nödvärn ger för övrigt långt större möjligheter för polisen att "panga fritt" än vad som gäller för gripandevåld.

Se paragraf 1

https://lagen.nu/1969:84
Citera
2018-08-03, 20:15
Medlem
Bara en simpel fråga till er som vet varför skjuter inte polisen verkans eld när stora stenar flaskor och molotovs slängs mot polis brandkår och ambuland är det inte en väldigt hotfull situation?
Senast redigerad av Flexarn30 2018-08-03 kl. 20:16. Anledning: festavning
Citera
Medlem
Arkiaters avatar
Aftonbladet hänvisar till ett vittne som såg Eric strax före skottlossningen. Enligt vittnet gick det inte se om det vapen Eric bar var äkta eller ej. Vittnet beskriver att det kändes läskigt. Vittnet kunde se att Eric hade Downs syndrom.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21AqjR/vittne-traffade-eric-precis-fore-skotten-han-ville-leka
Senast redigerad av Arkiater 2018-08-03 kl. 20:52.
Citera
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag förstår inte klagomålet mot polisen.

De går ut i ett farligt område. Någon drar upp ett vapen mot dem och agerar oförutsägbart och inte lyder polisens order. Ska man då på 50 meters avstånd i halvdunkel hinna tänka "nå , i 99 fall av 100 är detta en person som vill döda mig, men i just detta fallet är det en person med downs Syndrom som inte kan prata och som har ett leksaksvapen".

Liksom, tror man att detta är Pippi Långstrump där alla tjuvar är snälla egentligen?

Om någon viftar runt med ett vapen så är det nog rätt automatiskt att man skjuter. Och man skjuter tills han är oskadliggjord vilket inte räcker med ett skott.

Vad tror folk polisyrket innebär? Sånt här är en fråga om liv och död. Ska man gissa sig till att en förståndshandikappad pojke med leksaksvapen trallar runt klockan 3 på natten?

Jag förstår att mamman skyller på polisen eftersom det var hennes eget fel, så behöver hon någon skylla på. Polisen är populära att anklaga .

Den som tycker han är så jävla duktig kan ju själv springa omkring klockan 3 på natten och försöka gissa sig till en personer som viftar med vapen är förståndshandikappade och har leksaksvapen.

Tre poliser skjuter allihop en mongoloid dvärg i magen. Det spelar ingen roll hur man än vänder och vrider på det här. Så här ser inkompetens ut. ”Ärthjärnan beväpnad och livsfarlig” är en gammal snutfilm jag associerar det här till. Sådana här fullständigt vettlösa asplöv till poliser ska inte få finnas överhuvudtaget.
Citera
2018-08-03, 20:16
Medlem
irishrages avatar
Okej då kan vi konstatera 3 färska lebbar från polishögskolan med sänkta krav skjuter en gravt cp skada pojke med en leksakspistol. Korrekt?
Citera
2018-08-03, 20:16
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Citat;
Om polisen skjuter mot en person ska de sträva efter att bara för tillfället oskadliggöra personen.

Oavsett vad du känner, texten går inte att missförstå, och den skiljer inte på laga befogenhet och nödvärn. Om polisen skjuter mot en person ... Odiskutabelt.
Nej, nödvärn är nödvärn.
Det betyder alltså att nöden (verklig eller upplevd sådan) åsidosätter det normala regelverket. Därav följer att det du hänvisar till är skjutinstruktioner för laga befogenhet. Jag förstår att du tycker det här är lite klurigt, men juridiska principer är ofta jobbiga för den som inte vill förstå.
Citera
2018-08-03, 20:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Relevans saknas, därför att det är alltför stora skillnader mellan manövrar och övningar inom Försvarsmakten gentemot poliser på utryckning i vad de måste förutsätta är ett skarpt läge.

Men eftersom du är så låst vid dina förutfattade meningar att polisen måste ha agerat helt fel kommer du strax att hitta något annat irrelevant att peka på.

Polisen kan ha agerat fel. Visst är det så. Men poängen är att vi inte vet det. Otaliga inlägg i den här tråden går bara ut på att döma på förhand utifrån förutfattade meningar, medvetna missuppfattningar, trådsanningar och rena lögner.

Mina inlägg går ut på att motivera varför jag tycker att polisen har gjort fel som avlivade en downare som lekte Cowboy mitt i natten. Motiverar genom hänvisning till lagstiftning och allmänt vedertagen syn på när och hur skjutvapen får användas i myndighetsutövning.
Citera
2018-08-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Tre poliser skjuter allihop en mongoloid dvärg i magen. Det spelar ingen roll hur man än vänder och vrider på det här. Så här ser inkompetens ut. ”Ärthjärnan beväpnad och livsfarlig” är en gammal snutfilm jag associerar det här till. Sådana här fullständigt vettlösa asplöv till poliser ska inte få finnas överhuvudtaget.
Inte nog med att de skjuter åtta skott mot en dvärg med downs syndrom och motoriska svårigheter. De missar en del av skotten också, trots, om man får tro mobiltelefonfilmen minst en av snutarna använder kulsprutepistol.
Citera
Medlem
Katzyns avatar
Väldigt tragisk händelse helt klart. Man kan tycka att polisen kunde ha avvaktat och backat, istället för att inleda med att skjuta till döds. Det var ju en innergård, var skulle han ta vägen?

Å andra sidan måste man väl säga att det var ett oerhört olyckligt beslut av föräldrarna att köpa ett leksaksvapen som ändå ser så pass äkta ut till en väldigt rymningsbenägen person med Downs syndrom och en treåring begåvningsnivå. Okej, man kan kanske inte förvänta sig att de skulle förutse just den här situationen, men det finns ju ändå ganska många sammanhang där han ändå kunde ha skrämt någon om han sprang runt med detta leksaksvapen. Bara för att han har Downs betyder ju inte det att han inte kan skjuta...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Eller att vi går över till engelska modellen att bara vissa specialpoliser får vara beväpnade? hade varit mycket tryggare än detta som händer nu
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Det vet du ej. Lebbarna kan ha projicerat detta, samtidigt som det rann floder i trosorna.

Att ett vapenliknande föremål förekommit vet vi, att folk ringt och pratat om en hotfull man med vapen VET vi.

Inte ett jävla dugg projicering.

Väx upp för fan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Okej då kan vi konstatera 3 färska lebbar från polishögskolan med sänkta krav skjuter en gravt cp skada pojke med en leksakspistol. Korrekt?
Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in