Citat:
Ursprungligen postat av
metoukor
Du spelar smart men missar ladugården pga ditt ego.
planerade militära operationer går inte att likna med patrullerande poliser ditt fån, dom arbetar till stor del autonomt i samband med ledningscentral och i detta fall åkte dom på ett larm om våldsam person i hemmiljö.
Det sker ingen jävla taktisk genomgång med regler för insats på en jävla whiteboard innan.
Dom stötte på en pistolbeväpnad man och därefter gick det, det är inte första gången det händer och inte sista heller, nu råkade han ha downs, det ändrar ingenting.
Som sagt jag har varit med om liknande situation, jag och några polare stod och sköt med luftpistoler på ett utomhusgarage i flera våningar, garaget va tomt(på bilar och folk) och det va mitt i natten.
Helt plötsligt flyger det upp omarkerade bilar runt hörnet och civila snutar hoppar ut och skriker med vapen dragna, vi släpper pistolen och lägger oss på marken.
Snutarna va schyssta och det slutade med att dom ville testskjuta lite på telefonkatalogerna vi ställt upp, men dom poängterade hur nära det va att vi själva blevskjutna "jag hade en kula i loppet så det va tur att ni löd oss direkt, många kriminella testkjuter sina vapen på såna här ställen"
Inte fan lipade vi efteråt, vi satte oss själva i en dum situation, och vi skulle definitivt blivit skjutna om vi lyfte pistolen mot snuten i det fallet.
Jag missar inga ladugårdar.
Som sagt, polisen skall och måste känna till vilka olika typer av människor som rör sig i vårat samhälle, däri ingår även funktionshindrade. Den här gången tänkte man sig inte att mannen framför dem kunde vara en funktionshindrad med resultatet att mannen avlivades.
Han svarade inte på tilltal, tilltalade man honom ens innan skotten? Frågan behöver ett svar.
Han såg ut som ICA-Jerry, ingen som noterade det? Frågan behöver ett svar.
Där intellektet tar slut tar barbariet över, grabben avlivades, odiskutabelt.
Om man tilltalade mannen innan skotten men fick inget svar, hur tolkade polisen det, och varför?