2018-08-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Poliserna har gjort sig skyldiga till mord, är det någon som har namnen på mördarna?

Poliserna har, baserat på den information som finns tillgänglig, gjort sitt jobb. Om tre poliser samtidigt gör bedömningen att situationen är så hotfull att de öppnar eld, är det mycket osannolikt att en utredning visar att de inte befann sig i en situation där rätten till nödvärn föreligger.
Citera
2018-08-03, 14:14
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Tyvärr så utreder polisen sig själva, så vi kommer att få en felaktig tillrättalagd bild av händelsen. Om vi får se bodycamvideo av händelsen så kan jag sas fria poliserna, till dess så är det ett rått och besinningslöst mord.

Fel, de utreds av en åklagare utan kopplingar till polisen.
Citera
2018-08-03, 14:15
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Att alla tre tog samma beslut visar endast att situationen uppfattades likadant, dvs som hotfullt. Hade varit betydligt svårare läge om endast en polis tyckt att det var hotfullt. Jag gissar att du aldrig tränat någon slags FX övning med vapen.
Polisen har handlat fel, det är så tills jag får se bodycam från händelsen.
Citera
2018-08-03, 14:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Som lagen är nu så kan ingen, inte ens hans föräldrar hindra honom att rymma då han är myndig och själv bestämmer. Det är bara om han är intagen på sluten vård (dvs inlåst) som de formellt får förhindra flykt. Föräldrarna kan bara uppmana honom att lyda dem, men kan inte tvinga honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Som sagt var.

Som du ser besvarade jag frågan om Eric var myndig och hade rätten att själv gå ut.
Föregående postare skrev att föräldrarna inte hade rätt att hindra honom att rymma eller att låsa in honom - eftersom han vid 20 år var myndig.

Eftersom Eric sannolikt var satt under förvaltarskap och således inte helt fri att fatta egna beslut, tror jag att hans förvaltare - som antagligen var hans föräldrar, en eller båda, faktiskt hade rätt att hindra honom från att ge sig ut i natten och att låsa dörren. Eric hade sannolikt vid mental ålder på 3 år inte en myndig tjugoårings rättigheter.

Det är en svår balansgång att vandra att ta hand om ett mentalt barn med en vuxens kropp, styrka och hormoner.
Citera
2018-08-03, 14:16
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biyu800
Då svensk polis saknar all trovärdighet finns det ingen anledning att med god tro göra ett antagande fullständigt utan stöd

Nämn en enda anledning att sk cut slack för dom?
Vad har dom gjort för att förtjäna det, inget.

Den enda icke polisuppgifter som finns säger att vaknade av SKOTT inte rop och sedan efter hördes "lägg ner vapen" punkt.
Noll anledning att tro och förmoda sånt det finns inga objektiva uppgifter om

Men nej, tyvärr ingen annan källa tycks finnas
Jag vet inte varför du hatar polisen men vad jag svarade på var huruvida faktumet att de har skrikit "lägg ner vapnet" efter de skjutit inte talar varken för eller emot att de skulle skrikit det innan de skjutit. Och det vidhåller jag.
Citera
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Utan kopplingar till rättsväsendet också antar jag?

Som om åklagare kommer lägga tid energi på att få polis dömda, snälla vara lite seriös
o sen när utreder åklagare..
Senast redigerad av Biyu800 2018-08-03 kl. 14:20.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Då skulle det kommit specialpoliser som kan hanterar situationen på ett bättre sätt, vanliga poliser med skjutvapen är en säkerhetsrisk, har vi sett många gånger.

Specialpoliser för beväpnade människor skulle fyllt han med betydligt mer skotthål. Du verkar tro socialtanter skulle komma.
Citera
2018-08-03, 14:17
Medlem
Tror den som köpte leksakspistolen eller finansierade den idag ångrar sig bittert. Eller kanske den ihjälskjutne köpte den själv. Risken är väl låg men att vifta med en leksakspistol ute på stan sent en kväll nära poliser är ju som bekant förenat med livsfara. Usch till alla föräldrar som inte tänker mer och längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
Men det leksaksgeväret såg ju inte så ut. Var plast i glada färger för 3-5-åringar,

Hur vet du det???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dom använde sin nödvärnsrätt. Inget annat.
Nödvärn ?????
Nödvärn är ju bara när något FAKTISKT handlar om verklig nöd, eller hur ? Får poliser handla impulsartat ? Varför kollade de inte noga vad det det var för något killen hade i handen ?? Är det inte Prio 1 för poliser att göra det ? De kunde ju ha "tagit betäckning" och gått utom synhåll för killen och sedan sett vad han gjorde sen..... Fast efterklok är människans tanke ju..
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Vem tar fram detaljer kring skjutningen? Dvs förhör polis, sos och övriga inblandade? Har åklagare egen personal som utreder detta?
Citera
2018-08-03, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Hoppas du inte även äcklas i framtiden när polisen lydit ditt råd och låter din familj skjutas ihjäl av en utvecklingsstörd därför att de inte ville "ta risken att det var en lek och inte massmord".

Antingen agerar man när människor viftar med vapen och potentiellt är sekunder från att skjuta ihjäl folk, eller så gör man inte det.

Jag vet vilket jag föredrar.

Med din logik så skulle man även kunna vända på det. Hoppas att du även äcklas i framtiden när snuten skjuter ihjäl dina föräldrar för att dom gick konstigt med ett paraply som kunde uppfattas som ett vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in