2018-08-03, 18:46
Medlem
irishrages avatar
Som jag förstår det var det en leksakspistol man kan hitta på domus ingen replika alltså. Så hur kan polisen se fel på det, en replika kan jag förstå men inte en leksakstoy. Vidare att han hade down syndrom, fick de inte veta det innan förmodligen inte men de ska klara av sånt. Tycker föräldrarna förtjänar skadestånd från staten på minsty 10 miljoner och att poliserna tages ur tjänst till utredningen är klar.
Citera
2018-08-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Jag tänker mer, tänk om han var svart och var i samma sits som eric. Då hade väl rasisterna här på fb ändå sagt att det är bra att polisen sköt den sjuka killen.

Ändå kul att se dessa rasister bli tysta nu i tråden efter att ha ylat om hur rätt det var att de sköt ihjäl en "kriminell blatte". Fan va komiskt 😂

Fast en kriminell vit man är ju ändå mer skyldig än en handikappad pojke med DS som i ålder jämförs med en 3-åring.

Utländsk bakgrund eller inte.
Citera
2018-08-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Korruption?

Korruption eller världens snabbaste utredning... Pöbeltåg med gafflar och eldfacklor mot Polishuset på Kungsholmen?
Citera
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Tror du får kolla upp vad ordet replika har för innebörd.

Att en leksak påminner om ett riktigt vapen gör den inte till - vad man i dagligt tal kallar - en replika.

Jag tror inte du skulle berömma en vapenentusiasts replikasamling med frasen: "Vilka fina leksakspistoler!"

Nästan lika osannolikt som att du hade frågat en kassörska på toysrus: "Vart har ni vapenreplika-avdelningen?"

Citera
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Exakt, Jag tycker vi kan lägga ner polisen.
Är polisen inte kompetent eller för att de har kvoterats in på polisskolan ska de inte göra det. De saknar kompetens helt enkelt.
Citera
2018-08-03, 18:48
Medlem
Nej, finns inget krav på att man ska skjuta varningsskott, i benet eller göra något speciellt. Det handlar om att oskadliggöra hotet så snabbt som möjligt och därför är skott i magen tillåtet.

Mitt minne är kort men jag kan inte minnas något fall där 3'e man blivit träffad av expanderande kulor av misstag.
Citera
2018-08-03, 18:49
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Korruption?
Nej. Förundersökningssekretess. Googla det.
Citera
2018-08-03, 18:50
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0FQM8
Som en scen tagen ur en actionkomedi.
Du tror tydligen att det är lika lätt att skjuta pistol i verkligheten som i en actionfilm....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Slynorna har skjutit hej vilt!

Vad fan vet du om detta?
Idiot.

Vilka ska då få ha leksaksvapen eller en replika?

Då replikor har 18-års gräns har en vuxen person köpt Erics replika. Eric har knappast själv köpt den.

Så är en rymningsbenägen "mentalt efterbliven" person lämplig ha tillgång till vapenreplikor? Nej, självklart inte. Det var extremt dåligt omdöme låta Eric ha denna replika.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
En beväpnad person som inte lyder order i ett bostadsområde ÄR en akut situation, fatta det.

Skjuta genom rutor och i väggar bra i bostadsområde?

Sen skjöt de en pojke med Downs, bra?

Taktisk närmande, avvägande kan vara det som räddar både poliser och människor.

Speciellt i ett bostadsområde.
Citera
2018-08-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som sagt, Kling och Klang är ute och leker på stan. Synd bara att offret lekte tjuv och polis i fel sandlåda. Det slutade med en avrättning.

Det där med att inte göra en bra brottsplatsundersökning går igen sedan mordet på Palme, kanske något signifikativt för stockholmspolisen?

Jag anser att en detaljerad och fullständig utredning måste göras för att utröna vem som stod var, vem som avlossade vilket skott och på vems initiativ.

Tror du dom måste ringa centralen och be om tillåtelse för att skjuta?

"konstapel 236 här söker operativ chef"
"han käkar en munk, hur är situationen?"
"en kille här höjer sitt vapen mot mig, jag bedömer att det är ett riktigt, får jag befogenhet att skjuta"
Citera
2018-08-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det är de inte, deras främsta skäl är omtanke om tredje man vid genomskjutning.
Men var är den omtanken när de missar helt och bara träffar tredje man?
Det är bara att läsa själv. Inga statshemligheter direkt.

Med detta bakgrundsmaterial så har vi kommit fram till att huvudskälet till varför RPS ville byta ammunition var för att öka säkerheten för tredje person, men även för polisens ska ha en effektiv beväpning och kunna räkna med att man får en stoppeffekt när man skjuter en angripare. Testresultat visar att SPEER Gold Dot har en större uppbromsning vid träff än Norma SÄK, vilket alltså ger betydligt bättre stoppeffekt på en angripande gärningsman än den gamla ammunitionen.
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:276242/FULLTEXT01.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in