2018-08-03, 17:58
Medlem
Tycker killen ser ut som en gammal missbrukare .men hemskt att inte poliser kunde ta honom på ett annat sätt.vila i frid lilla gubben
Citera
Medlem
Bilden ser ut att vara tagen med en 0.25 Megapixelkamera av sämre sort, säger inget alls om hur verklighetstrogen den är.
Senast redigerad av pjabas 2018-08-03 kl. 18:01.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Sen blev det vapenbrott att bära leksaker?
Replica eller ej grabben

Om någon lyfter vapen mot någon annan eller annars hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.". (4 kap. 5 § BrB)
Citera
2018-08-03, 17:59
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Kan du direktlänka till bilden eller ladda upp den någonstans? Den enda bilden jag har lyckats hitta är en grynig bild tagen ovanifrån, där ser man ett avlångt mörkt föremål på marken som snarast liknar en avsågad hagelbössa. Omöjligt att se ev. orange pugg.
Jag tittade på bilden igen och det är nog en slags pixelering i bilden som gör att det ser ut som röda pluppar... My bad, men som vapenkunnig så tycker jag att vapnet inte har slående likheter med något riktigt... Men bilden är dålig och jag är påverkad av den känslomässiga biten och bitterhet mot polisen pga oegentligheter mot mig från deras sida som starkt har rubbat tilliten till dem.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Instämmer, att publicera ett foto där man inte kan avgöra storleken på leksaksvapnet är väldigt oseriöst.

På svt så ser man ju vapnet ovanifrån och en polis som går förbi. Ser ut som ett gevär typ mp5 storlek
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Helt jävla otroligt att många har så svårt att ta in att poliserna kan ha begått fatala misstag när de pepprade en gravt utvecklingsstörd full med bly, stackarn var ju beväpnad med en livsfarlig plastleksak.

Bor ni under en sten? Hela landet är ju i totalt förfall. Arabiska läkare med noll medicinkunskaper, statstjänstemän som får miljonfallskärmar efter att ha misskött sina jobb grovt, idioten Eliasson på det ena toppjobbet efter det andra, politiker som Ohly och andra som uppbär pension från 50-årsåldern, SIDA-anställda som slarvat bort miljarder spårlöst, taxichaufförer som våldtar sina kunder, domare som dömer gruppvåldtäktsmän till två månaders fängelse, feministiska aftonbladet-journalister som alla visat sig vara våldtäktsmän, hyllade komiker likaså, en rekordkorkad statsminister och opposition som är om möjligt ännu mer imbecill... etc, etc, etc.

Varför i hela helvetet skulle den svenska polisen inte kunna innehålla samma sorts odugliga dårar som på alla andra positioner i Sverige? "Det var mörkt, leksaken var en välgjord replika, det är omöjligt att identifiera en gravt efterbliven på mer än fem meter, polisen gjorde rätt, det var en livsfarlig situation, den lilla leksaken kunde varit en AK47"....

SKÄRP ER FÖR FAN, poliserna har gjort bort sig kapitalt, tre idioter som snarast borde sys in på vatten och bröd. Finns inte ett spår förmildrande i deras exempellöst värdelösa tjänsteutövning.

Strålande formulerat. Nu behöver vi inte fundera på om Sverige är en ”failed state” längre. Detta var spiken i kistan. Vi är där.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Alltså han ser ju helt harmlös ut på bilden. Poliserna är med största sannolikhet korrupta svin som såg sin chans att utöva sin makt(maktmissbruk).
Citera
Medlem
G.Silverbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0FQM8
Finns tre stycken denna gång.

HAHA.. Nä.
Citera
2018-08-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Bilden på vapnet visar tydligt att det är en leksak, den har ju tom orangea pluppar i mynning och magasinsbrunn... Wtf, snuten går ut och säger att det var en replika... Det är ju för i helvete en ren och skär lögn.
Om du ser "orangea pluppar i mynning och magasinsbrunn" på bilden, så får du hemskt gärna dela med dig av ditt röka till oss andra. Det verkar vara starka grejor du har fått tag på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salamis
Tröttsamt att läsa denna tråd. Bara orkat skumma vissa inlägg.

Ni som tycks tro att detta var en avsiktlig skjutning mot en som ni kallar det "Downie". Hur fan tänkte ni där? Att alla poliser är skjutglada monster?

Ni som trots allt fattar att detta är ett tragiskt misstag, men minsann själva kan avgöra bakom tangentbordet hur inkompetenta dessa poliser var. Ha ha, det är klart man kan se att det var en harmlös "Downie" på detta avstånd (vad vet ni fö om avstånd etc.). Ha ha, det kan ju alla vi nördar se att det var en atrapp/leksak när vi tittat på SvD's bild.
Undrar hur ni själva reagerat i liknande situation...

Detta är en tragisk händelse inte bara för offrets familj utan även för inblandade poliser och deras familjer. Och vissa sitter här och gottar sig åt eländet och agerar experter. Fy fan!

Detta lär bli utrett grundligt och självklart skall det bli repressalier om tjänstefel begåtts, men jag tycker inte det ska vara okunnigt folk på Flash och MSM som ska utfärda ev. domar.

Undrar om risken är att denna otroligt osannolika tragedi, med massmedia- och FB-drev kommer att göra att poliser framöver blir ännu mer tandlösa och försiktiga när de ställs inför verkliga hot. Vilket leder till att gangsters vinner lite mer mark. De lär få ett par sekunders överläge i framtida konfrontationer...

Förhoppningsvis får polisen en tankeställare och ser till att göra förändringar, nya rutiner, högre krav på utbildning etc. Istället för att bli rädda och låta allt bli värre. Om skyddväsenet kuvar sig så blir det ett steg mot anarki och inbördeskrig. De måste ta sitt ansvar.

Skulle btw gärna höra GWs kommentarer på detta. Han är skön men antagligen för mediatränad för att tala om vad han tycker om detta fullt ut. Vi får se...
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Vilket brott utförde Eric?

Troligtvis olaga hot. Definitivt ohörsamhet mot ordningsmakt. Kanske också vapenbrott.
Citera
Medlem
kobents avatar
Visst är det här en tragisk historia och jag beklagar verkligen sorgen till de sörjande.

Men utifrån polisens vinkel så ser jag inte att de begått något fel i detta nu.

Han svarar ej på tilltal, stannar inte och går mot polisen med ett vapen.

I dagens Sthlm där det kryllar av skjutvapen så är polisen ganska nojiga och i det här fallet hade jag gjort samma sak som polis.

Vid tidpunkten så kanske det är svårt att avgöra om han har downs och egentligen ska det inte spela någon roll, en med downs syndrom kan också trycka på en avtryckare.

I första hand, varför springer en autistisk kille med downs runt på stan kl 04 med en låtsaspistol?

Edit: Nu ser jag att polisen var ut till Vasastan i andra ärenden, nämligen en kvinna som känt sig hotad av sin troligtvis beväpnade ex-pojkvän. Då hamnade den här killen vid helt fel plats vid fel tillfälle, tragiskt!
Senast redigerad av kobent 2018-08-03 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in